Akvaario on kypsymässä ja nyt on aikaa miettiä taas asukkaita. Aiemmat suunnitelma on menossa uusiksi, koska vesi onkin liian lämmintä. Nyt asteita on 25 ja taatusti vielä nousee kun ilmat vielä lämpenevät. Meillä on kämpässä aina tosi lämmin, vaikka olisi patterit pois päältä. Menisiköhän mustatetra kun sen maksimilämpö on 26? Vai mitkä kalat viihtyisi tuollaisessa pätsissä?
Kaverit ei varmaan tykkää jos heittelen niille jääpaloja päivittäin... Vai onko kenties olemassa vedenviilentimiä?
Viime kesän helteet tappoi useilta ihmisiltä kalat ja ravut. Paljon ei ole tehtävissä, jos ei osta kalliita viilentimiä.
Halvempi hätäapu on tavallinen pöytätuuletin akvan viereen vaikka ämpärin päälle ja suuntaus alaviistoon veden pintaan päin. Pari astetta alentaa tuo konsti.
Pätsi jossa on 25 astetta? Minulla on helposti 31 astetta kesäisin, ja kyllä niitä lajeja saa trooppisista kaloista etsimällä etsiä jotka tuosta olisivat moksiskaan. Ei ollut koskaan ongelmia edes nanoriutan kohdalla.
Joo siis ei tää vielä olekaan pätsi. Vedet on ollut vasta hetken ja lämpötila on nousussa. Laitoin aika viileätä. Mutta jos talvellakin meillä on usein 27 astetta, niin en uskalla miettiä miksi vesi menee helteillä.
Itse olen luottavaisin mielin, koska hankin ilmalämpöpumpun, joka pitää huonelämpötilan suhteellisen siedettävänä. Viime kesänä tilanne oli toinen. Minulla ei ole tuulettimia, mutta ilman ja vedenkiertoa pyrin lisäämään veden pinnalla. Lisäksi valaistusaikaa vähensin jonkin verran. Lämpötila nousi kuitenkin pahimmillaan johonkin 32-asteeseen. Minulla on varmaankin toista sataa kalaa ja parikymmentä eri lajia. Parina hellepäivänä noukin viisi hengetöntä neontetraa akvaariosta, joten suuria tappioita ei tullut. Uskoisin useimpien trooppisten kalalajien sietävän korkeita lämpötiloja, jos happitilanne on vedessä hyvä eli ilmastus kunnossa. Thaimaassa pidetään miljoonakaloja seisovassa vedessä kukkamaljakoissa varmasti jossain reilussa 30-asteessa jatkuvasti lähes suorassa auringon paisteessa.
Vedessä ei ole bakuja, mutta aika tuulimyllyjä vastaan taistelua tuo keino ^voi olla. Siitä voi lisäksi seurata liian nopeat lämmönvaihtelut ja vesiarvojen, esim. Phn heittely, mikä stressaa kalasia.
Hiukan voi yrittää laskea lämpöä sillä, että pitää kansilaseja, jos sellaiset omaa, hiukan raollaan usemmasta paikasta ja tehostaa vedenpinnan liikettä. Meillä saatiin akvan lämpö tällä tavalla laskettua +27c->toivottu +25c. Rihmisten takia virtaushommaa jouduttiin hiukan miettimään, siis suuntauksia, ja kun kummassakin päässä akvaa on pulputin, mutta onnistui sekin ja osa akvan pinnasta on nyt tyven.
Mutta joo, riippuen lajeista akvassa, moni kalalaji on tottunut luonnossa suuriinkiin lämpövaihteluihin, mutta pointti on se, että kalat ressaa nimenomaan nopeista muutoksista. Akvan vesi harvemmin lämpenee kuitenkaan minuuteissa tai edes muutamassa tunnissa, mutta pieni akva voi tämänkin tehdä. Kyllähän isossa osassa maailmaa kesä-talvi/sade/virtauslämpötilat eroavat toisistaan useitakin asteita. Tottakait on herkempiäkin lajeja, mutta ehkäpä silloin kanntaa miettiä niiden pitämisen mielekkyyttä ylipäätään. Siis jos ei ole keinoa pitää lömpö ko. lajille riittävän tasaisena ja tietää, että kesäisin lämmöt kalakodissa nousee.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Itsellä sama pelko 317l. kanssa nyt jo lamput lämmittää liikaa, mites sitten kesällä? Katsoin yhtä ratkaisua jossa lamppu oli kiinnitetty kattoon mut meidän pahvikatto ei kestä sellaista Minä vihaan tätä parakkia missä ollaan asuttu jo 3,5 vuotta, piti olla väliaikainen asunto..niinpä niin. Kiitos kaupunki!
Altaat:165l seura-akvaario, 120l platyjä ja molleja (aina poikasia myynnissä),317l: 1x L201,2xL66,L015,L340,5xhaarniska,kongot ja lehtispari, 80l monnisten kasvattamona. Saksanpaimenkoira, malinois ja am.bulli ja tietenkin aviomies.