Aquaball 130 vaiko joku muu 84 litraiseen?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Ninnu75
Starting Member
Starting Member

Aquaball 130 vaiko joku muu 84 litraiseen?

Viesti Kirjoittaja Ninnu75 »

Tässä olen vertaillut Eheim-sarjasta Aquaball 130 ja Pickup 2010 malleja keskenään.

Ensinnäkin onko tuo aquaball hyvä? Koko mietityttää ja laatu tottakai myös.
84 litrainen altaani on mitoiltaan vain n. 39 cm (kork.) ja 59 cm (lev.) ja n. 34 cm (syvyys). Lähinnä tyo Aquaball kovasti kiinnostaa mutta sittenkin epäilyttää onko liian iso ympärysmitoiltaan minun altaaseen? Vaikuttaa että sen saa aika paljon irti pohjasta lähelle altaan pintaa ja siten se ei "söisi" altaan sisätiloja vaikka aina sisäsuodattimet sen tekee sillehän ei voi mitään. Eli Aquaball on vain 21,4 cm korkea (halk. 9,6 cm) ja tällöin jäisi sen alapuolelle minun altaassani korkeussuunnassa n 15 cm vapaata tilaa ( + pohja) varsinkin pohjakaloille.

Sitäkin olen pohtinut kuinka pitkään tai lyhyen aikaa tuo imukuppikiinnitys suodattimessa toimii? Joutuuko niitä imukuppeja ostamaan urakalla kun ei tuossa mallissa taida muuta tapaa kiinnittää olla? Vai uskaltaako suodattimen laittaa myös hiekkapohjaa vasten jos siihen päätyis?

Ulkosuodatinta en innostu juuri nyt hankkimaan kun arvelen etten isompaa allasta ole hankkimassa. Lisäksi Aquaball-malliin näköjään voi ostaa jos tarvis tulee lisää koreja mutta Pickup-sarjaan se ei onnistuisi.

Nyt vaan suosituksia ja käyttökokemuksia esiin ja myös muuta mallia voi ehdottaa :o .
ps. Niin ja kalastona tällä hetkellä siis on sinineontetroja, kiiloja, hunajarihmapariskunta sekä albiinomonnisia.

--

Ai niin tässä vielä sitäkin pohdin onko järkeä olla ostamatta jo Aquaball-sarjasta isointa mallia eli 180.

130-mallissa altaan suosituskoko 60-130 litraa kun taas 180-mallissa se on 80-180 litraa...
Vai oisko liian tehokas tuo 180 mulle? 130 pyörittää 180-550 l/h ja 180 puolestaan 210-650l/h.

Koko suodattimessa kasvaa mutta ehkä se ei ole se tärkein peruste kumminkaan nyt jos kalat vois vain paremmin tehokkaammalla suodattimella [;)] .
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: Aquaball 130 vaiko joku muu 84 litraiseen?

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Tuo 180 on varmasti järkevä valinta, koska hintaero on muutamia euroja. Olen käyttänyt tuota jopa 26-litraisessa kutuakvaariossa poistamalla kaksi koria. Suodattimen voi panna myös hiekan päälle ilman tukkeutumisvaaraa, koska pohjassa ei ole imureikiä. Jos suodattimen telinettä joutuu irrottelemaan usein, imukupit voivat olla parissa vuodessa uusimisen tarpeessa, mutta uudet maksavat alle kolme euroa per 4kpl. PickUp-sarjasta ei enää valmisteta kuin pientä 2006:sta. Suomessa myydään vielä vanhaa varastoa. AquaBall on helppo puhdistaa ja toimii kuin kello ilman melua.
MerjaKatariina
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja MerjaKatariina »

Heips =)

Itselläni oli tuo aquaball 130 50 litraisessa ja mielestäni se oli hyvä siinä. Sopi hyvin mitoiltaan siihen kun laittoin hiukka kenolleen. En laittaisi isompaa siihen altaaseen koska korkeuttahan tulee lisää yhden kerroksen verran eli noin 5-6 cm, korkeus ei taida riittää (jos kokonaisuutena pitää). Minulla oli tämä aquaball 130 suodatin aikanaa myös tuossa 128 litraisessa altaassakin ja hyvin piti senkin puhtaana ja veden kirkkaana, sitten kun laitoin toisen altaan kudetusta varten niin ostin tuon isomman. Pohdit myös että kauanko kestää imukuppikiinnitys siinä suodattimessa, jos repii irti aina sitä telinettä niin tokihan ne menee rikki aikanaan (aika lujaan pureutuu). Itse olen käyttänyt telineen irroittamiseen puhdistusta varten ihan vaan liiton jäsenkorttia jonka olen pukannut imukupin ja lasin väliin. Tuo suodatin on myös hyvä jos on ihan pieniä poikasia kun se ei niele niitä sisäänsä.

Omassa 130 lirtaisessa myös aquaball suodatin ja tyytyväinen olen ollut. Nämä siis vain minun mielipiteitä, toivottavasti niistä apua sait =)
Ninnu75
Starting Member
Starting Member

Kiitos jo tähän mennessä tulleista vastauksista ;).

Juutuin katsomaan myös täällä ollutta keskustelua Eheim Biopower-sarjasta kun sekin alkoi kiinnostaa. Noh se lopahti kun tuota luin...

http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 7&t=157328

Jostain myös luin vinkin että tuosta Biopowerista kun poistaa sen alimman vaahtomuovipatruunan niin sitten pelaa eri tavalla. Tietty uskon että minun pienessä altaassa toimisi myös Biopower kuin unelma mutta ehkä tuo Aquaball houkuttelee enemmän ja nimenomaan tuo 180-malli. Hintaerohan on tosiaan enää n. 5 euroa 130 ja 180 välillä.

Kyllä vaan jos imukuppeja irroittelee joka pesussa niin sitten ne varmaan nopeasti vanhenee. Se pisti silmiini tarviiko Aquaball kuitenkin irroittaa altaasta kuten MerjaKatariina kirjoitti että muovikortilla imukupit irroittaa? Mulle tullut se käsitys ettei tarvis pesun vuoksi irroittaa kuin ne korit altaassa. Siitä juontuikin mieleeni kuinka siinä irroitusvaiheessa niistä koreista sitten valuu altaaseen liat? Käyttökokemuksia myös siitä kaipaisin.

Hyvä tietää että voisi laittaa myös pohjaa vasten seisomaan tämän mallin.
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Kyllä vaan jos imukuppeja irroittelee joka pesussa niin sitten ne varmaan nopeasti vanhenee. Se pisti silmiini tarviiko Aquaball kuitenkin irroittaa altaasta kuten MerjaKatariina kirjoitti että muovikortilla imukupit irroittaa? Mulle tullut se käsitys ettei tarvis pesun vuoksi irroittaa kuin ne korit altaassa. Siitä juontuikin mieleeni kuinka siinä irroitusvaiheessa niistä koreista sitten valuu altaaseen liat? Käyttökokemuksia myös siitä kaipaisin.
Ei niitä imukuppeja tarvitse irrottaa pestessä. Tästä räjäytyskuvasta näkee, että osa 721554 jää lasiin kiinni ja itse suodatin nostetaan siitä pois:

http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... CVe76UTDf4
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Minulla on liat pysyneet hyvin suodattimen sisällä kun se on nostettu pois akvaariosta.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
Ninnu75
Starting Member
Starting Member

Hyvin ja kattavasti on kyllä vastattu joten suuri kiitos siitä :D .

Eipä tässä enää mikään muu arveluta kuin se että Aquaball 180 on aikas korkea minun altaaseen. No kai se on pienempi paha kuin se että suodatin ois alimitoitettu altaaseen? En siis taida 180 saada kovin piiloon että siellä se takanurkassa tulee sitten olemaan aika näkösällä korkeussuunnassa. 130 mallissa olis n 6 senttiä lyhyempi se torni mutta että riittääkö 180-550 l/h minun 84 litraiseen altaaseen? Suositus oli tuossa siis 60-160 litraa... Kun tietäis että riittää hyvin mutta entäs jos ei... :|

Ja siis kertauksen vuoksi 180 mallissa 210-650l/h ja suositusallas 80-180 l.

Saahan tätä pyöritellä vaikka kuinka mutta päätös vaan pitäis pikaisesti tehdä kun porukka odottaa nettitilausta minulta.
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member

Kyllä sinun kannattaa ottaa se aquaball 180. Hieman ylimitoitettu on aina parempi kuin hieman alimitoitettu.
Ninnu75
Starting Member
Starting Member

Sitähän minäkin arvelin ja laitoin nyt tilaukseen 180. En malta odottaa että ois jo tullut 8-) .

Kannattaa ostaa hieman kalliimpi siksikin koska tulis kalliimmaksi ostaa myöhemmin lisäkoreja kun kerrasta saa riittävästi. On tuossa vielä sekin mahdollisuus että ottaa alimman korin pois käytöstä jos luottaa että teho riittää mutta enköhän ota koko homman heti käyttöön.

Tulen varmasti vielä osallistumaan Eheim Aquaball-aiheisiin keskusteluihin kunhan saan ensin käyttökokemusta laitteesta. On se kumminkin Eheim johon luotan kuin kallioon :mrgreen: .
Ps. Seuraan myös Eheim Biopower- sisäsuodattimista tuoretta juttua jos vastaan tulee koska siitähän taitaa vielä vähän olla käyttökokemuksia. Jäi kuitenkin vaivaamaan millainen laite loppupeleissä onkaan :o ??
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member

Minulla on biopower 200. Se on ollut yhtä hyvä käytössä kuin aquaball. Kerää roskaa kuin unelma. :mrgreen: Ainoan miinuksen se saa ylimmän korin ja moottorin välissä olevasta suodatinlevystä joka tukkeutuu helposti. Siksi en siihen tuota levyä osta enää uudelleen.
Ninnu75
Starting Member
Starting Member

Ahaa. Eli tarkoitatko sitä sinistä puolet kapeampaa suodatinpatruunaa? Eli että sitä ei välttämättä tarvis? Mutta toisaalta kullakin on omat asukkinsa altaassa ja testaamalla sen tietty näkee miten mulla käy [;)] .
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member

Biopowerissa on se ylimmän korin ja moottorin välissä oleva patruuna suunnilleen saman värinen ja karkeudeltaan suunnilleen samanlainen kuin siinä "imukorissa" oleva patruuna. Tuo kyseinen patruuna taitaa olla se sama mikä on siinä pienimmässä aquaballissa.
-tombba-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -tombba- »

Mulla on biopallo 160 käytössä 100 litraisessa ja siellä se ihan hyvin hoitaa hommansa. Roskaa se kerää ihan kiitettävästi ja tosiaan se ylimmäksi tuleva patruuna tukkeutuu suht nopeasti, mutta helppohan tuo on putsata tarvittaessa, kun muut suodatusmassakorit saa irti yksitellen.
450L työn alla 63L ja 30L rapula/taistola + 4x kissaa ja koira
Debugger
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Debugger »

Pikku aquaball on mulla 40 litrasessa ja sen ylimmän pikkukorin olen täyttänyt bioputkilla (pystyssä) ja ne noukkivat likaa samaan tyylin kun ulkosuodattimenkin raksut, sitä huuhtelen vain noin joka neljännellä kerralla jotta joitakin bakteereita säilyisi siinä.
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
Amos
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Amos »

Suodatinon kätevälaittaa veden alla pieneen kalapussiin, kun sen nostaa ylös. Ei mene juurikaan moskaa veteen.
1000, 100 ja 10 litraa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”