Hei,
260 -litrainen Malawi -altaani kypsyi ja sai ensimmäiset asukkaansa. Kalojen myötä alkoi varovainen ruokinta ja ruokinnan myötä tankkiin ilmestyivät myös levät. Tässä tapauksessa sisustuksen pinnalle on ilmestynyt täplämäistä, ruskeaa levää. Kuulin eilen, että kyseisen levän muodostumista tapahtuu hyvin usein nimen omaan Malawi -altaan perustamisen yhteydessä.
Altaassani ei ole kasveja lainkaan, vaan sisustus koostuu keraamisesta taustalevystä, laavakivestä ja korallihiekasta. Olen seurannut vesiarvoja testein ja ne ovat pysyneet hyvin suositelluissa arvoissa (PH=8, KH=6-7, NO2=0)
Olen nyt pitänyt valaistusta päälllä 11h päivässä, joka on ilmeisesti aivan liikaa. Nyt kysymykseni kuuluukin: Olenko oikeilla jäljillä kun mietin valaistuksen säätämistä siten, että valot olisivat päällä aamulla esim. 7:30-9:00 ja toistamiseen illalla ~17:00-20:00? Akvaario on sijoitettu valoisaan paikkaan (mutta ei luonnollisestikkaan suoraan auringon valoon), joten päiväsaikaan valoa kaloille kyllä riittää. Tehokkaan valaisun pois päältä pitäminen päivisin luulisi tosin auttamaan pitämään leväongelmat kurissa.
Kalastona minulla on 5X Socolofi, 5X Lombardoi, 6X ripsimonni (Synodontis petricola), 2X partamonni.
Kaikista vinkeistä ollaan kiitollisia!
-cas-
Malawi -altaan valaistus
Valvoja: Moderaattorit
Re: Malawi -altaan valaistus
Mulla ei ole antaa neuvoja tuohon valaistukseen, varmaan itselläkin samat ongelmat tulossa kun olen perustamassa malawiakvaariota.
Mutta sen sijaan haluaisin kysyä tuosta ripsimonnista, kun on itsellä hakusessa joku. Kuinka hyvin sopii malawiakvaan ja onko vaikeasti saatava? Syökö levää ja tonkiiko pohjaa? Kiitos jos viitsit kertoa jotain ja anteeksi offtopic.
Mutta sen sijaan haluaisin kysyä tuosta ripsimonnista, kun on itsellä hakusessa joku. Kuinka hyvin sopii malawiakvaan ja onko vaikeasti saatava? Syökö levää ja tonkiiko pohjaa? Kiitos jos viitsit kertoa jotain ja anteeksi offtopic.
-
ninuska
- Member

- Akvaarioseurat: Ciklidistit
- Sukupuoli: Nainen
Uskoakseni valaistuksen vähentäminen on oikea liike. Minulla on tällä hetkellä tanganjika-allas (puoli vuotta sitten oli vielä myös malawi) ja levät tuntuvat viihtyvän emäksisessä vedessä paremmin kuin happamassa, ainakin ruskea piilevä. Malawit eivät mitään kovin kirkasta valaistusta kaipaa (monet lajit elävät luonnossa aika syvällä) ja kun kasvejakaan ei ole, niin tehokkaaseen valaisuun on turha pistää paukkuja.
Malawit ovat varsinaisia kakkakoneita, joten onhan suodatus riittävän tehokas? Ettei leville pääse tulemaan liikaa ravinteita. Ja malawit tykkävätkin kunnon virtauksesta.
Onnittelut uuden kalaston johdosta. Alkukankeuksien jälkeen pääset nauttimaan upeista kaloista ja mielenkiintoisesta maisemasta.
Malawit ovat varsinaisia kakkakoneita, joten onhan suodatus riittävän tehokas? Ettei leville pääse tulemaan liikaa ravinteita. Ja malawit tykkävätkin kunnon virtauksesta.
Onnittelut uuden kalaston johdosta. Alkukankeuksien jälkeen pääset nauttimaan upeista kaloista ja mielenkiintoisesta maisemasta.
-
mpiil
- Junior Member

- Akvaarioseurat: JAS
- Sukupuoli: Nainen
Eli nyt tarvitsisin uuden malawialtaan valaistukseen neuvoja/mielipiteitä: Tällä hetkellä kaksiputkisessa T8-valaisimessa on peruja seuralasta eli Hagenin Sun Glo ja Aqua Glo. Ilmeisesti aivan vääränlaiset valot? Muutenkin ajattelin jatkossa pitää päällä ainoastaan toista putkea jonka valaistus ilmeisesti on riittävä? Meinasin ostaa tuohon uudeksi Hagenin Power Glo-putken, valon värilämpötila 18000K ja jos tuohon vielä ledit niin minkä sävyiset ja mistä?
317l Malawila