Sisäsuodattimet (pikkualtaassa) ja niiden tehokkuus

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Zaphood
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies

Re: Sisäsuodattimet (pikkualtaassa) ja niiden tehokkuus

Viesti Kirjoittaja Zaphood »

joppe kirjoitti: No ihan oikeasti ne erot ei voi olla kovin suuria koska kaikki saman luokan suodattimet on suurin piirtein saman kokoisa ja sisäsuodattimen tehtävä on toimia lähinnä roskasihtinä. Tokihan siellä sielä suodattimessa on biologista toimintaa mutta laitteiden läpi virtaava suuri vesimäärä ja biomassan pinta-ala ei anna oikeasti kovinkaan suuria mahdollisuuksia todelliseen biologiseen toimintaan.
Tuli yht-äkkiä tuossa kaffe-pöydässä mieleen, että olisikohan roottoriteholla jotain merkitystä -> toisessa vesi virtaa nopeammin kuin toisessa? Olisi pitänyt varmaan kikkailla virtausta säätelemällä (jos olisi pieni mieli ymmärtänyt ajoissa) ja katsoa miten käy. Noh, empä tajunnut...

En ole mitannut, mutta noin näppituntumalta tuon 2012 pick-upin vaahtomuovi (auki leikattuna) on about 2/3 meidän ex-altaan (100l) mattosuodattimesta. Ja siellä mitään ongelmaa ei ollut. Koskaan. Tosin pick-Upin vaahtomuovi on ohuempaa, joten se pienentää lisää tuota bio-pinta-alaa.
------------
128l + 432l + 200l + 300l; mistänäitäakvaarioitaainatulee
Hakusessa: timanttikirjoahvenpariskunta ja linnunratapleko L262. YV tarjouksia, kiitos.
joppe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja joppe »

Jaaha tarvinnee siis alkaa katselemaan massoja...... :mrgreen:
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

Olen täysin -tombba- ja joppen kanssa samaa mieltä noista Biologisesta/mekaaninen suodatuksen käytännön eroista eri suodattimissa.
Voihan niitä massoja katsella, mutta siihen tarvitaan läpinäkyvä suodatin ja melko tehokas suurennustekniikka. Tarvitaan vielä kamera kuvaamaan virtausta suodattimessa ja bakujen jakautumista sekä niiden kiinnittymistä/irtoamista massassa. :mrgreen: :mrgreen:
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Onko teillä jotenkin erilaista lietettä ulkosuodattimen sisällä kuin sisäsuodattimen patruunassa? Minulla ei ainakaan ole. Ihan samaa tavaraa ne tuottavat.

Sivumennen, minulla on oikein reippaita sisäsuodattimia joista en edes muista koska niitä on viimeksi avattu (varmaan viimeksi ikkunoita pestessä mikä, häpeä myöntää, ei tapahtunut vuonna 2010). Juuri pari viikkoa sitten pesin yhden pikku-Fluvalin joka oli ollut toiminnassa 6/2010 asti. Mutta jos ihan varmoilla haluaa mennä niin sellainen 2-3 kk on minusta sopiva pesuväli sisäsuodattimelle.
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

Mulla on sisäsuodattimessa usein lietettä, mutta ulkosuodattimessa ei koskaan. Sisäsuodattimen puhdistan 2 viikon välein ja ulkosuodattimen 3 - 4 kertaa vuodessa. Ulkosuodattimen pohjassa on hienoa purua ja vähän roskaa, mutta ei liedettä ole edes esisuodatin vaahtomuovipatruunoissa.
-tombba-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -tombba- »

R_R kirjoitti:Mulla on sisäsuodattimessa usein lietettä, mutta ulkosuodattimessa ei koskaan. Sisäsuodattimen puhdistan 2 viikon välein ja ulkosuodattimen 3 - 4 kertaa vuodessa. Ulkosuodattimen pohjassa on hienoa purua ja vähän roskaa, mutta ei liedettä ole edes esisuodatin vaahtomuovipatruunoissa.
Eipä keräänny minullakaan juurikaan mitään lietettä ulkosuodattimeen. Toki jonkunverran roskaa kertyy aina tuonne ulkosuodattimen pohjalle/esisuodattimen pinnalle, mutta ainahan sitä jostain jotain pientä sinne ajautuu väkisinkin. Esimerkiksi pienet kasvien lehtien palaset jotka ajautuu sinen ulkosuodattimeen muuttuu varmasti ajan kanssa ruskeaksi sakaksi, kun ne tuppaavat luonnollisesti hajoamaan ajan kanssa. Sisäsuodattimien patruunat taasen on lähes poikkeuksetta mukavan limakerroksen peittämät.

Edit: Putsaan sisäsuodattimet lähes aina viikottain vedenvaihtoa ennen ja ulkosuodattimet altaan ja suodattimen koosta riippuen 3kk-12kk välein.
450L työn alla 63L ja 30L rapula/taistola + 4x kissaa ja koira
Zaphood
Member
Member

Itse iteäni vähän kommentoiden:

2215+ on nyt käynyt pauttiarallaa 40 tuntia; kohta pari vuorokautta. Pöntössä on vain suodatinmattoa toistaiseksi ja vesi altaassa on ihan kirkasta. Jopa ruokinnan jälkeen. Ongelma on ratkaistu, mutta noin akateemisena mielenkiintoja otsikon ja ekan viestin kysymys on silti auki. Ainakin minulle.
------------
Hakusessa: timanttikirjoahvenpariskunta ja linnunratapleko L262. YV tarjouksia, kiitos.
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

maisu kirjoitti: Sisäsuodatin pestään vasta kun virtaus heikentyy selvästi, ja se aika lasketaan kuukausissa eikä viikoissa. Muuten suodatin on liian tehoton akvaarioonsa.
Minkälaisia altaita ja minkälaisilla kalastoilla mahtaa mennä tämä ohjeistus, että sisäsuodatin pestään useamman kuukauden välein? Heräsi ihan mielenkiinto, kun isommilla purkeilla se nyt ei minusta millään päde paitsi ehkä sitten jos altaassa on vain muutama sintti. Eipä noita sisäpöristimiä ole kovinkaan "suuria", mistä ottasi. Mulla kolmesatasessa käytössä Fluvalin nelonen, joka tukkiintuu kokonaan kahdessa viikossa, pestävä n puolentoista viikon välein. Altaassa kalastona vajaa kolmisenkymmentä monnista, 3 pientä plekoa + partisukko, tonkijoita sekä pikkulehtiksiä, kardinaalitetroja parvi. Toisessa, 240 litraisessa Powerline 2048 ja pestävä kahden viikon välein, muuten patruunat on rutussa ja tapahtuu ohivirtausta. Kalastona monnisia parikymmentä, romminokkia, partisakka, koukkunokkia 6-8 ja nykyään 6 katinkultaa + sukarapuja. Ei minusta mitenkään mahdottoman tavattomat kalastot ja kummassakin altaassa on myös ulkopöntöt.

Ainoa mun tietämäni isompi sisäsuodatin olis Powerline 2052, mut sitä en halua sen kovan virtauksen voiman vuoksi. Pikkualtaissa sisäsuodattimet pienillä kalastoilla voi kestää pidempään, mut mulla on useampi sisäpöristin niissä. 70 litraisessa rapulassa liian pieni taitaa olla tuo Fluvalin kakkonen ainoana suodattimena, joka tarvis vaihtaa hiukan isompaan, vaikka rapuallas muutamalla pikkurasboralla ei kummoista tarvitsekaan. Mutta kyllä mä siihen uskon, että biologista suodatusta on jonkin verran sisäsuodattimissakin, sitä lietettä kertyy siis jo ihan viikossakin. Mut sitä en tiedä sitten, pystyykö ne bakut tekemään työtään kuinka paljon tai kuinka hyvin siinä kovassa virtauksessa verrattuna ulkosuodattimiin. Niitä putsaan niin harvoin, kun vain voi, välit on olleet n 6 - 10 kk. Mut siis, kaikissa ei kuitenkaan ulkopönttöjä ole, ja kyl nekin akvat toimii silti.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Maisu
Elite Member
Elite Member

bj kirjoitti:Minkälaisia altaita ja minkälaisilla kalastoilla mahtaa mennä tämä ohjeistus, että sisäsuodatin pestään useamman kuukauden välein? Heräsi ihan mielenkiinto, kun isommilla purkeilla se nyt ei minusta millään päde paitsi ehkä sitten jos altaassa on vain muutama sintti.
Njaa, no 257-litraisessa malawissa esimerkiksi minulla on kaksi Juwelin sisäsuodatinta joissa on sintrattua lasia ja n. 25 kalaa. 468-litraisessa on isoin Juwel sintratulla lasilla sekä Fluval 4 ja n. 35-40 kpl yli kymmensenttisiä kaloja.

Eiväthän suodattimet pysty ikinä toimimaan kunnolla jos niitä koko ajan puhdistetaan. En ehkä ymmärrä ihan logiikkaa tuon takana enkä sitä mitä sillä ajetaan takaa? Jos veden kierto ei riitä niin lisäisin mieluummin streamin kuin jonkun Eheimin 2252:n joiden vikana tosiaan olevan ymmärtänyt olevan tuo liiallinen kiertoteho. Ei minusta kuitenkaan kannata antaa ohjeita perustuen siihen miten yksi suodatinmalli käyttäytyy.
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

No sulla(kin) on sitten enempi kuin yksi suodatin per akva. Mahtaneeko tuo sintrattu lasi sitten toimia samoin kuin ulkopönttöjen massat, jotka ei kanssa tukkiinnukaan samoin kuin sisäsuodattimien patruunat? Mulla sama systeemi ei varmaan toimisi, kun tuntuu tuota irtoroskaa riittävän mun kalastoilla. Mitä kukakin pitää sitten hyvänä asiana. Mun mielestä sisäsuodattimet on toimineet ja työnsä tehneet kunnolla, kun tukkiutuvat :mrgreen: eli ovat keränneet sitä irtoroskaa, sitä niillä sisäsuodattimilla usein haetaankin jos ovat ulkosuodattimien lisänä. Isompia ei noihin siis saa, tietysti mäkin voisin laittaa useamman, mut en taida kun kumminkin niissä on nuo ulkopöntöt, jotka hoitaa sitä biologista. Sähkölasku on jo nyt ihan riittävä viiden altaan kanssa :mrgreen: . Pienemmissä altaissa, joissa ei ulkopönttöä, nuo sisäsuodattimet hoitaa kaiken ja niissä mulla onkin useampi suodatin, ni pesuvälikin on pidempi. Tosin niissä on vähäisesti asukkejakin sotkemassa.

Hmmm... Periaatteessa olen siis samaa mieltä siitä, että jos altaassa on vain sisäsuodatin, ni sitä ei oliskaan hyvä pestä joka viikko. Jos tarvii, niitä pitää laittaa toinenkin tai se suurempi, se on ehkä pikkualtaissa mahdollista mitoittaa riittävän suurella.

Zaphoodille; että kun nyt hankit sen ulkopöntön, ni se Pick-Up sen kanssa on varmaan ihan riittävä vai jätitkö senkin vielä käyttöön? Mä oisin ainakin jättänyt sen myös siihen roskien keräämiseen.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Zaphood
Member
Member

bj kirjoitti:Zaphoodille; että kun nyt hankit sen ulkopöntön, ni se Pick-Up sen kanssa on varmaan ihan riittävä vai jätitkö senkin vielä käyttöön? Mä oisin ainakin jättänyt sen myös siihen roskien keräämiseen.
Ainakin toistaiseksi se saa olla käytössä. Tänään ajattelin putsata ja sitten katsoa miten sen likaantumisväli muuttuu ulkosuodattimen kanssa. Voi olla että jossain välissä otan pois. Mene ja tiedä. Jos sen heivais pois, niin tilalle voisi laittaa jonkun kivankokoisen vesimiekan tai tuota HASsilta tullutta isoa melalehteä. Kasveille on aina liian vähän tilaa.

Ohi otsikon:
Erillään näistä otsikon keskusteluista minua on ruvennut rassaamaan noiden sisäsuodattimien koko ja näkö tuommoisessa 120-litrasessa. Jossain välissä varmaan modaan sinne roskienkerääjäksi pienen siirtopumpun ja siihen suodatusmatosta koteloinnin, johon istutan kasveja naamioksi. Tai jotain muuta.
------------
Maisu
Elite Member
Elite Member

bj kirjoitti:No sulla(kin) on sitten enempi kuin yksi suodatin per akva. Mahtaneeko tuo sintrattu lasi sitten toimia samoin kuin ulkopönttöjen massat, jotka ei kanssa tukkiinnukaan samoin kuin sisäsuodattimien patruunat?
Siis sintrattua lasiahan ulkopöntöissäkin useimmiten käytetään biologisena massana. On minulla myös 7 kpl altaita joissa on vain yksi sisäsuodatin vaahtomuovilla enkä näe siinä mitään varsinaista eroa. Otan tosin kaiken irtoroskan hyvin tarkkaan pois siivouksen yhteydessä koska olen sillä(kin :D ) tavalla sekaisin että olen lievästi sanoen pedantti tällaisissa. Siksi kasvinosia joutuu suodattimiini hyvin vähän.
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Ok, mulla vain ei semmoista ole koskaan ollut käytössä :D .
cercer
Member
Member

Viesti Kirjoittaja cercer »

maisu kirjoitti:....kolme Juwelia (sintratulla lasilla).
Kertoisitko tästä tarkemmin, en haulla löytänyt. Miten siis noita eri suodainmateriaaleja voi sinne laittaa? Ihan vaan verkkopussiin sintrilasikuulia ja ne sinne pönttöön siihen osaan johon tulisi ne Juwelin vaahtomuovilevyt? Vesikö sitten tietää ihan itsekseen mennä niiden läpi, eikä esimerkiksi noilla muovisilla vaahtomuovinpidikkeillä ole virkaa tässä? Voiko suodattimiin ylipäätään lykkiä muita aineksia ihan miten vaan, esimerkiksi voisin laittaa Biopowerini yhteen lokeroon vaikka turvetta ja silti se toimii kuten sintratulla lasikuulalla?
Ildar
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Ildar »

Mulla on tuossa 128-litraisessa niinkin säälittävä sisäsuodatin kuin kiinalaisvalmisteinen Dolphin. Juu, se on/oli menossa vaihtoon, mutta enpäs nyt tiedä voiko kyseistä kapinetta juurikaan moittia, se puhaltaa hyvin, kerää roskat eikä vaadi juuri pesua. Parisen kuukautta se tuossa putputti itsekseen ja nyt kun huuhtaisin, niin eipä siellä juurikaan lietettä ollut, muutama kasvinosa vain. Näköjään riittäis pidempikin putsausväli. Kasinelosessa on pick-up 2010 ja sitä sen sijaan saa kyllä aika hyvin putsailla - ja usein.
650 + 275 litraa vettä ja aika monta osaomistuskarvakorvaa
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

Jos mekanista sisäsuodatinta ei tarvitse putsata joka viikko, ei siitä ole mitään hyötyäkään altaassa. Tai kierrättäähä se vettä muttei poista vedestä mitään.
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Jos sisäsuodatinta pitää putsata joka viikko on sen suodatusteho täysin väärin mitoitettu altaaseen.
Maisu
Elite Member
Elite Member

cercer kirjoitti:
maisu kirjoitti:....kolme Juwelia (sintratulla lasilla).
Kertoisitko tästä tarkemmin, en haulla löytänyt. Miten siis noita eri suodainmateriaaleja voi sinne laittaa? Ihan vaan verkkopussiin sintrilasikuulia ja ne sinne pönttöön siihen osaan johon tulisi ne Juwelin vaahtomuovilevyt? Vesikö sitten tietää ihan itsekseen mennä niiden läpi, eikä esimerkiksi noilla muovisilla vaahtomuovinpidikkeillä ole virkaa tässä? Voiko suodattimiin ylipäätään lykkiä muita aineksia ihan miten vaan, esimerkiksi voisin laittaa Biopowerini yhteen lokeroon vaikka turvetta ja silti se toimii kuten sintratulla lasikuulalla?
Turve pakkaantuu liian tiiviiksi. Sitä en laittaisi suodattimiin muuta kuin kaupallisina pelleitteinä jotka ovat suodattimiin tarkoitettukin.

Mutta siis sintrattu lasi Juweliin. Jätä se alin muovihärpäke olemaan ja laita päällimmäiseksi joku ritilä/vaahtomuovilevy, siihen väliin vain kaadat sintratut lasit ilman mitään pusseja. Toimii kuin junan vessa.
R_R kirjoitti:Jos mekanista sisäsuodatinta ei tarvitse putsata joka viikko, ei siitä ole mitään hyötyäkään altaassa. Tai kierrättäähä se vettä muttei poista vedestä mitään.
Jos sisäsuodatin on pelkästään mekaaninen niin siitä ei ole mitään hyötyä altaassa. Roskathan saa pois siivouksen yhteydessäkin.
cercer
Member
Member

Viesti Kirjoittaja cercer »

Kiitos vastauksestasi. Miten tuollainen pönttö sitten siivotaan kun kuulat ovat irtaallaan, tai jos sinne alle jättää esimerkiksi sen vaahtomuovin joka käsitykseni mukaan kuitenkin kerää roskaa? Ymmärrän toki ettei itse kuulia/makaroneja ole tarkoitus usein huuhtoakaan.
Substral
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Substral »

Hyvin erottuu kahtiajakautunut sisäsuodattimien käyttäjäkunta.. toiset pitävät sisäsuodattimissa vanua tai tiheää vaahtomuovia ja putsaavat suodatinta "viikottain" (itse lukeudun näihin pääsääntöisesti) ja toisilla massoina on harvemmat vaahtomuovit tai sintratut lasipallerot tms after market suodatusmassat ja putsaavat suodatinta "kuukausittain".

Itse pidän sisäsuodatinta nimenomaan mekaanisena suodattimena altaissani; massat on korvattu vanulla, jotta vedessä leijuvat hippuset saa pyydystettyä pois kuljeksimasta. Suodattimien puhallus ei ole suunnattu pohjaan, joten kalankakat eivät sisäsuodattimiin päädy. Kuitenkin, viikossa vanu on muuttunut mustaksi ja sisältää jos jonkinnäköistä liejua ja putua kiitettäviä määriä. Suodattimen teho perustuu näiden aineiden poistoon altaasta; en usko hetkeäkään että näitä saisi haavilla kaavittua altaasta, eikä lapollakaan ehdi käydä koko pohjaa läpi. Osa muhjusta ei myöskään laskeudu pohjaan, eikä sitä saa pois kuin vettä vaihtamalla. Näin ollen sisäsuodatin onnistuu poistamaan altaasta paljon sellaista biologista jätettä, jota ei siivoamalla pois saisi helpolla. Jätteen poisto puolestaan estää sitä hajoamasta ketjussa loppuun asti ja näin altaan bakteerikannalle jäänee vähemmän töitä ja lopputulemana altaassa on vähemmän nitraattia per aikajakso. Mikä tuossa tekniikassa on niin väärin, että suodatinta pitää putsata viikoittain? Isompaa patruunaa ei yleensä voi laittaa, tehoa ei kannata vähentää kun imu kerran toimii, eikä toista suodatinta kannata hankkia kun yhdelläkin pärjää. Mitä nopeammin jätteet poistaa altaasta (=huuhtoo partuunan tai vaihtaa vanun), sitä vähemmän niistä ehtii hajota loppuun asti. Miksi tuollaisen suodattimen pitäisi edes toimia kuukausi ilman puhdistusta?
Eiköhän tämä ollut tässä..
Maisu
Elite Member
Elite Member

Eikö mielestäsi järjestelmä ole turhan hasardi jos se perustuu harrastajan läsnäoloon joka ikinen viikko, eikä bakukanta ole sillä tasolla että hajottaisi kaiken?
Substral
Advanced Member
Advanced Member

Pelkän mekaanisen suodattimen tiheä puhdistaminen ei nyt hirveästi muuta allasta hasardiksi.. Biologinen suodatus on muualla (ulkosuodattimissa ja pohjahiekassa, oletettavasti) ja bakukanta on varmasti tehtäviensä tasalla vaikka sieltä altaasta ei sitä muutamaa grammaa leijuvaa putua poistaisikaan joka viikko. Eli vastaan ei, järjestelmä on täysin turvallinen ja käyttäjäystävällinen ja olen sitä mieltä että monet ihmiset tekevät asiasta liioitellun uhkakuvan
Maisu
Elite Member
Elite Member

Toisaalta "muutama gramma leijuvaa putua" ei taatusti aiheuta pienimmällekään sisäsuodattimelle viikottaista puhdistustarvetta. Logiikka puuttuu kokonaan. [;)]
Substral
Advanced Member
Advanced Member

Voisihan sitä joskus kokeeksi punnita läpimärän vanun ja sitten viikon suodattimessa olleen "vaihtokuntoisen" läpimärän vanun, mutta pelkkä veden epätarkkuus kyseisessä mediassa sotkee mittaustulokset pahemman kerran. Sanotaan sitten 200 grammaa putua, jos siitä naisen logiikka riemastuu. Sanotaan nyt silti oikein yksinkertaisesti; sisäsuodattimen jatkuva puhdistaminen ei tee altaasta yhtään epävakaampaa tai vaarallisempaa, se vain poistaa altaasta roskia, jotka ovat edellisen puhdistuskerran jälkeen ehtineet tarttua suodattimen massoihin. Sillä ei ole mitään negatiivista vaikutusta altaan toimintaan, positiivisetkin asiat ovat melko marginaalisia (poistaa likaa ja roskaa altaasta), joskin helposti silminnähtäviä, mikäli leijuvaa roskaa on paljon. Voihan sitä tästäkin riidellä sillä aikaa kun hiekkapaperi on liian kuivaa työntekoon, mutta antaapa olla.
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Ja sisäsuodattimen puhdistustarvehan riippuu ihan täysin siinä käytettävästä materiaalista ja ennenkaikkea sen määrästä. Vanuhan tunnetusti tukkeutuu kovin nopeasti, eikä näin ollen ole kovinkaan tehokas suodatusmateriaali. Eri karkeudella varustetut vaahtomuovit sen sijaan ovat hyvinkin tehokkaita materiaaleja. Oikein suodattimeen suunniteltu vaahtomuovi selviää tukkeutumatta viikkotolkulla ja suodattaa silti vedestä tehokkaasti paljain silmin nähtävän irtotöuhkän.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”