Onko tämä hirviö pacu?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Elite Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Onko tämä hirviö pacu?
Aquamarina: No näinpä ja ainakin HAS:lla olisi todellakin käyttöä innostuneille uusille jäsenille. Kun ihan jo siihen hallitukseen väen saaminen on aina yhtä iso ongelma, niin tällaisen projektin toteuttaminen..no, laskekoon jokainen itse.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Mitä kaikkea "todellista työtä" esim HAS tekee parantaakseen kalojen oloja?Mari kirjoitti:Nettiin kirjoittelemisella ja sillä todellisella työllä on aika iso ero.
En ole liittymässä esim HAS:iin, siitä minulla on aivan liian riitaisa mielikuva, enkä ole tosiaankaan mielikuvani kanssa yksin.Mari kirjoitti: Olen ehkä n. kolme-neljä kertaa tämän keskustelun aikana kehoittanut sinua liittymään paikalliseen seuraasi jotta saataisiin sinunkin voimavarasi käyttöön tämän asian tiimoilta, mutta etpä ole siihen kommentoinut mitenkään.
Montako jäsentä HAS:illa on? Eikö riitä jäseniä, vai eikö ole jäseniä jotka jotain olisivat valmiit tekemään?Mari kirjoitti: Enpä usko että kyse on seurojen puolelta mistään suhteiden rikkomisen pelosta, enemmänkin siitä että tekijöitä ei taida olla.
190l,180l,72l
http://sites.google.com/site/myaquaworld/home
-
- Elite Member
Joo. Tää ei johda mihinkään ja eiköhän tästä jo käynyt ilmi muutenkin tämän ajatuksen kantavuus.
"Emmä, mutta kyllä jonkun pitäis". Valmis. Mä luovutan.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Mitäs nimimerkki aquamarina on tänään tehnyt parantaakseen kalojen oloja?aquamarina kirjoitti:Katsos Mari kun se usein on helpompi kirjoitella nettiin epäkohtia nimimerkillä, kuin sitten tosissaan mitään tehdä. Toisekseen alkaa saamaan tämäkin keskustelu huvittavia piirteitä, ensin ollaan innoissaan "voi jee" kun on kiva suunnitella tälläistä maailmaa pelastavaa ideaa, mutta jos jotain pitäisi tehdä itse niin ei, sysätään vastuu muualle. Akvaarioseuroihinkin varmaan kaivattaisiin innostunutta porukkaa.Mari kirjoitti:Nettiin kirjoittelemisella ja sillä todellisella työllä on aika iso ero. Olen ehkä n. kolme-neljä kertaa tämän keskustelun aikana kehoittanut sinua liittymään paikalliseen seuraasi jotta saataisiin sinunkin voimavarasi käyttöön tämän asian tiimoilta, mutta etpä ole siihen kommentoinut mitenkään.
Sen tiedotteen lähettämisen suhteen olen nyt yrittänyt tässä perustella jo pariinkin kertaan että miksei se ole paras tapa toimia, mutta tuntuu kaikuvan kuuroille korville. Enpä usko että kyse on seurojen puolelta mistään suhteiden rikkomisen pelosta, enemmänkin siitä että tekijöitä ei taida olla. Joskin edelleenkin korostan tuota jo useampaan kertaan mainitsemaani asiaa, että jos valistusteksti suututtaa, se ei tuota tuloksia.
Oonko mä jossain sanonut että en olis valmis tekemään mitään?Mari kirjoitti:Joo. Tää ei johda mihinkään ja eiköhän tästä jo käynyt ilmi muutenkin tämän ajatuksen kantavuus.
190l,180l,72l
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Jankutat. Et muuta. Et tarjoudu tekemään, et osallistumaan, et tarjoa vaihtoehtoisia toteutuskanavia tai yhteistyötahoja. Et tuo uusia ideoita. Syyttelet muita, etteivät ole jo pelastaneet maailmaa. Viet aikaa tärkeämmiltä asioilta, niinkuin vaikka asioiden oikealta suunnittelulta. Se ettei ideastasi kukaan ole innostunut niin paljon (edes sinä itse), että olisi sen valmis toteuttamaan, kertoo siitä jo jotain. Mutta muutamat muut ideat tuntuvat jo ottaneen tuulta. Koita kestää sekin kuin mies, ja jatka ideoiden kehittelyä, mutta vähän realistisemmin.MrBrett kirjoitti:Mitäs luulet että minä tässä koko ajan yritän tehdä?Mari kirjoitti: Mua henkilökohtaisesti huvittaa tavattomasti se, miten tästä yhtäkkiä tulikin akvaarioseurojen homma. Eli ilmeisesti tällainen valistustyö on hirvittävän hyvä juttu jos ei itse tarvitse nähdä sitä vaivaa.Syö hieman uskottavuutta, mutta jatketaan toki, tämä on tavattoman viihdyttävää.
-
- Member
- Akvaarioseurat: TAS
Yleensä akvaarioseurojen tarkoitus on edistää akvaarioharrastusta ja toimia harrastajien välisenä kontaktina. Se, että harrastajille järjestetään tapaamisia ja toimintaa, edistää kalojen hyvinvointia jo itsessään. Käsittääkseni yhdenkään suomalaisen akvaarioseuran pyrkimys ei ole toimia eläin-tai luonnonsuojeluyhdistyksenä, sellaiset ovat erikseen.
MrBrett, älä lähde haukkumaan seuroja omien käsityksiesi/kuulopuheiden pohjalta jotka nähtävästi eivät ainakaan perustu omaan jäsenyyteesi. Jos et tunne seurojen tarkoitusta ja toimintaa, lue ja osallistu. Älä sanele mitä seurojen pitäisi tehdä ellet ole siellä itse tekemässä, grow up.
MrBrett, älä lähde haukkumaan seuroja omien käsityksiesi/kuulopuheiden pohjalta jotka nähtävästi eivät ainakaan perustu omaan jäsenyyteesi. Jos et tunne seurojen tarkoitusta ja toimintaa, lue ja osallistu. Älä sanele mitä seurojen pitäisi tehdä ellet ole siellä itse tekemässä, grow up.
-
- Elite Member
Niimmuttaku on paljon helpompaa huudella netissä mitä muiden pitäisi tehdä ja miten, kuin osallistua itse siihen toimintaan. Ja ku ne riiteleeki siellä akvaarioseurassa (tai ainaki oon kuullu semmosta) ni ei sinne voi sitte mennä mukaan.
(ei kai tota sarkasmihymiötä oikeasti olis tarvinnu, mutta pistin varmuuden vuoksi ettei jääny epäselväksi kelleen)

Mitäs toteutustapoja tai yhteistyötahoja, tekemistä ja osallistumista sinä olet itse ehdottanut?Riveriana kirjoitti:
Jankutat. Et muuta. Et tarjoudu tekemään, et osallistumaan, et tarjoa vaihtoehtoisia toteutuskanavia tai yhteistyötahoja. Et tuo uusia ideoita. Syyttelet muita, etteivät ole jo pelastaneet maailmaa.
Ehdotin tuota yritysta saada kauppiaat sitoutumaan isojen kalojen saamiseen vain tilaamalla. Oliko sinulla siitä jotain mielipidettä vai tekeekö mieli vain räksyttää tyhjää?
Niin, mitähän kaikkea olisitkaan ehtinyt suunnitella, jos et aseella uhaten olisi joutunut seuraamaan tätä ketjua? Mitäs muuten olet suunnitellut?Riveriana kirjoitti: Viet aikaa tärkeämmiltä asioilta, niinkuin vaikka asioiden oikealta suunnittelulta.
Jep, ideahan on kelvoton jos se ei ole kerännut kannatusta oltuaan netissä keskiviikko iltapäivällä tunnin. Niin ja kerropa nyt mikä siinä ideassa sinun mielestäsi mättää ja heitä sekaan pari parannusehdotusta.Riveriana kirjoitti: Se ettei ideastasi kukaan ole innostunut niin paljon (edes sinä itse), että olisi sen valmis toteuttamaan, kertoo siitä jo jotain.
Ai en edes itse? Olisin kyllä ollut valmis kiikuttamaan idean pariin akvaariokauppaan.
190l,180l,72l
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: JAS
Okei, olisiko lista nyt parempi? Muokkaisiko jokin järkevämpi (esim. Mari) listan sellaiseksi, että se olisi ok?
Ehkä nyt kuitenkin aloitetaan ensiksi topicista, jossa sanotaan VAIN missä ja milloin on nähty ja mitä. Näin ei mustamaalata ketään, vaan sanotaan faktat. Ja toivottavasti jokainen puhuu ensin kauppiaan kanssa, mistä sitä tietää vaikka olisivat tilattuja. Yksittäisille jäteille tyyliin monnisparvessa nyt ei voi mitään, niistä tulee sanoa kauppiaalle. Mutta jos jossain on esim. 20 pientä panssaripäätä 10e/kpl tai pacuja niin silloin joutaa mainita. Mutta ensisijaisesti tietenkin sanotaan myyjälle, eikä vain tulla tänne itkemään!
Ja on kyllä varsin totta, että valistus on tuottanut tulosta. Meilläpäin ei enää saa edes kultakaloja kuin tilauksesta. Tilaaminen ei ole vaikeaa, kertoo vain haluamansa lajin ja antaa puhelinnumeron. Jättiläisiä en ole Jyväskylässä nähnyt enää sen jälkeen, kuin yksi epämääräinen liike meni konkkaan.
Kyllä, Suomessa on akvaarioita joihin mahtuu suuria kaloja, kuten esimerkiksi bymoorilla. Mutta onko näitä akvaarioita muka niin paljon, että akvaariokaupassa voi olla kerralla useita panssaripäitä tai parvi pikkupacuja, joita myydään parvialella? Näille oikeasti suurten akvaarioiden omistajille tuskin olisi mikään ylitsepääsemätön vaiva tilata haluamaansa? Varmasti suurin osa esim. tuolla mainituista pacuista joutuu liian pieniin altaisiin. Suuria akvaarioita on entistä enemmän, mutta kuten tuolla on sanottu, leivän pöytään tuo ne tavalliset harrastajat. Edelleenkin Suomen myydyin akvaario on se +-100 litraa ja tähän tuskin on tulemassa muutosta. Alle 200 litraisten kieltäminen taas veisi maasta ne viimeisetkin akvaarioliikkeet, alalla on jo nyt hankalaa. Mutta neontetraparvi 100 litraisessa on pienempi paha kuin pacu 3000 litrassa, jos kokoa katsoo (pacu vaikka 8kg, neon sanotaan vaikka liioitellusti 20g = pacu painaa 400 kertaa neonin = pacu tarvitsee 400 kertaa suuremman akvaarion = jos neonille sanotaan 40 litraa, pacu tarvitsee 16000). Mihin tuo "pacu 3000 litrassa vastaa neonia 180 litrassa" siis perustuu? Vieläpä kun pacu voi vielä kasvaa reippaasti yli 8kg, muualla puhutaan jopa 25 kilosta! Neon taas ei todellakaan tule koskaan painamaan mitään 20 grammaa, se on pienen aikuisen hiiren paino.
En halua ottaa kantaa noihin muihin, sanon vain että akvaarioseurat ovat jo nyt tehnyt valtavaa työtä ja useat ovat muutenkin ongelmissa jopa oman toimintansa kanssa. Kaikki kun kaatuu muutaman aktiivisen harteille. Eivät seurat ole mitään suuria organisaatioita, vaan vapaaehtoisten yksityishenkilöiden käsissä ja monen akvaarioseuran aktiiviset, tekevät, jäsenet on laskettavissa kahden käden sormilla. Jos ei itse kuulu seuraan, ei ole varaa valittaa niiden toiminnasta tai antaa toimintaehdotuksia, sillä silloinhan ei edes tue toimintaa! Sama juttu, kun äänioikeuden käyttämättä jättäminen tarkoittaa monen mielestä valitusoikeuden menetystä.naatti kirjoitti:Mitä kaloja tälle mustalle listalle tulisi laittaa?
- Pacu?
- Haimonni?
- Paronihai?
- Arowana?
- Valasmonnit? (mitkä lajit?)
- Tiikerilapamonni?
- Täplälevytetra?
- Panssaripäämonni?
- Mustahuulibarbi?
- Siaminbarbi?
- Hopeabarbi?
- Isoteräkala?
- Kiinanimukarppi?
- Siimaveitsikala?
- Juovakäärmeenpääkala?
- Seepralapamonni?
- Mustaokamonni?
- Raitalapamonni?
Ehkä kuitenkin listan ulkopuolella:
- Helmipahoilaispleko?
- Marmoriantennimonni?
- Punapiraija (todennäköisesti tilattu tms)
- Karppi (menevät kai aina lammikkoon)
- Sähkömonni?
Ehkä nyt kuitenkin aloitetaan ensiksi topicista, jossa sanotaan VAIN missä ja milloin on nähty ja mitä. Näin ei mustamaalata ketään, vaan sanotaan faktat. Ja toivottavasti jokainen puhuu ensin kauppiaan kanssa, mistä sitä tietää vaikka olisivat tilattuja. Yksittäisille jäteille tyyliin monnisparvessa nyt ei voi mitään, niistä tulee sanoa kauppiaalle. Mutta jos jossain on esim. 20 pientä panssaripäätä 10e/kpl tai pacuja niin silloin joutaa mainita. Mutta ensisijaisesti tietenkin sanotaan myyjälle, eikä vain tulla tänne itkemään!
Ja on kyllä varsin totta, että valistus on tuottanut tulosta. Meilläpäin ei enää saa edes kultakaloja kuin tilauksesta. Tilaaminen ei ole vaikeaa, kertoo vain haluamansa lajin ja antaa puhelinnumeron. Jättiläisiä en ole Jyväskylässä nähnyt enää sen jälkeen, kuin yksi epämääräinen liike meni konkkaan.
Kyllä, Suomessa on akvaarioita joihin mahtuu suuria kaloja, kuten esimerkiksi bymoorilla. Mutta onko näitä akvaarioita muka niin paljon, että akvaariokaupassa voi olla kerralla useita panssaripäitä tai parvi pikkupacuja, joita myydään parvialella? Näille oikeasti suurten akvaarioiden omistajille tuskin olisi mikään ylitsepääsemätön vaiva tilata haluamaansa? Varmasti suurin osa esim. tuolla mainituista pacuista joutuu liian pieniin altaisiin. Suuria akvaarioita on entistä enemmän, mutta kuten tuolla on sanottu, leivän pöytään tuo ne tavalliset harrastajat. Edelleenkin Suomen myydyin akvaario on se +-100 litraa ja tähän tuskin on tulemassa muutosta. Alle 200 litraisten kieltäminen taas veisi maasta ne viimeisetkin akvaarioliikkeet, alalla on jo nyt hankalaa. Mutta neontetraparvi 100 litraisessa on pienempi paha kuin pacu 3000 litrassa, jos kokoa katsoo (pacu vaikka 8kg, neon sanotaan vaikka liioitellusti 20g = pacu painaa 400 kertaa neonin = pacu tarvitsee 400 kertaa suuremman akvaarion = jos neonille sanotaan 40 litraa, pacu tarvitsee 16000). Mihin tuo "pacu 3000 litrassa vastaa neonia 180 litrassa" siis perustuu? Vieläpä kun pacu voi vielä kasvaa reippaasti yli 8kg, muualla puhutaan jopa 25 kilosta! Neon taas ei todellakaan tule koskaan painamaan mitään 20 grammaa, se on pienen aikuisen hiiren paino.
Eli osallistuakseen toimintaan pitäisi pakosta kuulua johonkin akvaarioseuraan, jota ei kuitenkaan tämä asia kiinnosta. Jos kiinnostaisi, niin luulisi että asia olisi hoidossa ilman tätäkin ketjua.Mari kirjoitti:Niimmuttaku on paljon helpompaa huudella netissä mitä muiden pitäisi tehdä ja miten, kuin osallistua itse siihen toimintaan. Ja ku ne riiteleeki siellä akvaarioseurassa (tai ainaki oon kuullu semmosta) ni ei sinne voi sitte mennä mukaan.(ei kai tota sarkasmihymiötä oikeasti olis tarvinnu, mutta pistin varmuuden vuoksi ettei jääny epäselväksi kelleen)
Kaikilta räksyttäjiltä voisin kysyä, että mitä asia suhteen pitäisi teidän mielestänne tehdä, ja mitä olisitte itse valmiita tekemään? Niitä rakentavia ehdotuksia on ollut mahdollisuus kertoa, mutta eipä ole paljoa näkynyt.
190l,180l,72l
Kun nyt tuossa on puhuttu että pitäisi tukea lompakolla sitä hyvää kauppiasta, nin tuliko kenellekään ikinä mieleen että niitä edes siedettäviä kauppiaita ei ole joka kylässä tai välttämättä läänissä. Kuopiossa ainakin oli tilanne että ostat niitä peruskaloja sieltä paremmasta liikkeestä tai haet jotain harvinaisempaa sieltä vähän huonommasta liikkeestä (vaikka niinkin harvinaista kuin mustaneontetraa
). Jos paremman liikkeen kautta tilasit tukusta jotain niin joko sitä ei oo tai se on täyttä p*skaa. Minua ei enää huvita ostaa kaloja näkemättä niitä ensin. Eikä ole varaa kyllä täältä lähteä jatkuvasti etelä suomeen ajamaan vaan jonkun tetraparven takia. Ai niin, mutta köyhällä ei ole varaa mielipiteeseen.
Tämä kyllä alkaa olla jo vähän yks ylilyönti koko keskustelu..

-
- Elite Member
Eiköhän se bymoorin heitto alle 200 litraisten kieltämisestä ollut ihan heitto ja provonaatti kirjoitti:Okei, olisiko lista nyt parempi? Muokkaisiko jokin järkevämpi (esim. Mari) listan sellaiseksi, että se olisi ok?
naatti kirjoitti:Mitä kaloja tälle mustalle listalle tulisi laittaa?
- Pacu? joo
- Haimonni? joo
- Paronihai? joo
- Arowana? joo
- Valasmonnit? (mitkä lajit?) no nää on oikeastaan aika harvinaisia, joten tuskin tuottavat ongelmaa. Pahoittelen aivopieruani tässä
- Tiikerilapamonni? Musta voisi jättää pois, koska menee tonniseen akvaan. Eri juttu tietysti jos näitä on massoittain myynnissä mutta onneksi hinta näissä rajoittaa.
- Täplälevytetra? joo
- Panssaripäämonni? joo
- Mustahuulibarbi? joo
- Siaminbarbi? joo
- Hopeabarbi? joo
- Isoteräkala? joo
- Kiinanimukarppi? tjoo... joskin kyllähän tää menee kans siihen tonniseen. Toisaalta haluaa viileää vettä jota harvoin on sille tarjolla. Joo, annetaan olla listalla vaan.
- Siimaveitsikala? joo
- Juovakäärmeenpääkala? joo
- Seepralapamonni? sana kuin tiikerilapamonnilla
- Mustaokamonni? no tällä on vähän sama kuin lapamonneilla. Iso on, mutta ei tee ikinä mitään eikä liiku, joten mahtuu se makaamaan siellä tonnisen pohjalla. Näitäkin on onneksi todella harvoin tarjolla.
- Raitalapamonni? sama kuin muilla lapamonneilla
Ehkä kuitenkin listan ulkopuolella:
- Helmipahoilaispleko?
- Marmoriantennimonni?
- Punapiraija (todennäköisesti tilattu tms) tämän laittaisin listalla. Näitä ikävä kyllä tilataan hyllyyn kun on tiettyjen ihmisten mielestä kovin haluttu kala. Ja piraijat ovat nimenä jo kovasti heräteostohimoa herättäviä, joten tämä listalle.
- Karppi (menevät kai aina lammikkoon) no eivät kyllä valitettavasti mene aina lammikkoon, mutta en ehkis lähtis silti pistämään listalle
- Sähkömonni?

Joo, tämä on todella syvältä ja ihan huomion arvoinen pointti Suomen kokoisessa maassa. Etenkin nyt kun se kalojen lähettäminenkin on hankaloitunut merkittävästi. Mä ehkä itse toimisin silti niin, että keskittäisin ostokseni sellaiseen hyvään liikkeeseen ja kävisin vaikka sitten harvakseltaan siellä liikkeessä paikan päällä hakemassa kalasia. Ruoat ja tarvikkeet sitten kenties keskittäisin tuollaisessa tilanteessa kotimaiseen hyvään ja kivijalkaliikkeen sivussa toimivaan nettikauppaan.nannukka9 kirjoitti:Kun nyt tuossa on puhuttu että pitäisi tukea lompakolla sitä hyvää kauppiasta, nin tuliko kenellekään ikinä mieleen että niitä edes siedettäviä kauppiaita ei ole joka kylässä tai välttämättä läänissä. Kuopiossa ainakin oli tilanne että ostat niitä peruskaloja sieltä paremmasta liikkeestä tai haet jotain harvinaisempaa sieltä vähän huonommasta liikkeestä (vaikka niinkin harvinaista kuin mustaneontetraa). Jos paremman liikkeen kautta tilasit tukusta jotain niin joko sitä ei oo tai se on täyttä paskaa. Minua ei enää huvita ostaa kaloja näkemättä niitä ensin. Eikä ole varaa kyllä täältä lähteä jatkuvasti etelä suomeen ajamaan vaan jonkun tetraparven takia. Ai niin, mutta köyhällä ei ole varaa mielipiteeseen.
Nii. Ei paljon mitään. Semmoista käytännön työtä vaan tuntuu tekevän. Ai mutta eihän sitä lasketa kun sitä ei tehtykään täällä julkisesti.MrBrett kirjoitti:Niin, mitähän kaikkea olisitkaan ehtinyt suunnitella, jos et aseella uhaten olisi joutunut seuraamaan tätä ketjua? Mitäs muuten olet suunnitellut?Riveriana kirjoitti: Viet aikaa tärkeämmiltä asioilta, niinkuin vaikka asioiden oikealta suunnittelulta.
Onko tapanasi siis vastailla epämääräisesti muiden puolesta? Eräänlainen Aqua Webin käyrätorvi?Mari kirjoitti:Nii. Ei paljon mitään. Semmoista käytännön työtä vaan tuntuu tekevän. Ai mutta eihän sitä lasketa kun sitä ei tehtykään täällä julkisesti.MrBrett kirjoitti:Niin, mitähän kaikkea olisitkaan ehtinyt suunnitella, jos et aseella uhaten olisi joutunut seuraamaan tätä ketjua? Mitäs muuten olet suunnitellut?Riveriana kirjoitti: Viet aikaa tärkeämmiltä asioilta, niinkuin vaikka asioiden oikealta suunnittelulta.
190l,180l,72l
-
- Member
- Sukupuoli: Mies
Mielenkiintoinen keskustelu, mutta menee kyllä hieman oudoille raiteille.
Keskusteluhan lähti siitä, että meillä on yksi Pacu, niinkuin on ollut ennekin ja räjähtänyt kasvussa, kuten ne tekee.
Tietoa ei ole mistä ko. kala on tullut ja sitten aletaan syyttämään kalakauppiaita ja akvaarioseuroja, että ei hoideta kotipesää kuntoon.
Tämä menee niin pieleen kun olla ja voi. Akvaarioseurat tekevät aktiivista yhteistyötä niin toistensa kesken, kuin kalakauppiaiden suuntaan. Iso osa kauppiaista (väitän että kaikki erikoisliikkeet) ovat jonkun seuran jäseniä ja suhtautuvat vastuullisesti kalojen meentiin. Faunattaret jne. lemmikkikaupat.. dunno... sinne suuntaan ei ole asiaa. Luotan erikoisliikkeisiin ja tuttuihin kauppoihin jos jotain tarvii ostaa.
Bymoorin heittoon 200l altaasta on viran puolesta pakko olla eri mieltä, koska lupasin olla. Olen nähnyt erittäin hienoja pieniä amano altaita, jotka ovat kuin Bonsai puita. Upeasti toteutettuna, mutta ilman kaloja. Olen nähnyt myös erittäin pieniä nano merivesi"altaita" (=purkkeja) joissa on toimiva ekosysteemi.. ei kaloja tosiaan. Sen verran voin olla yhtä mieltä, että 200l altaan saa tasapainoon huomattavasti pienemmällä työmäärällä kuin pienemmän. Ei tuota kuitenkaan minään autuaaksi tekevänä rajana voi pitää.
Keskustelussa ollaan mielestäni menty niin syvälle metsään kun olla ja voi. Suurimmat ongelmat meillä ei aiheuta Pacut tai muut monsterit vaan se, että akvaarioiden hoitorutiinit, käynnistäminen, vedenvaihdot, vesiarvot on aivan mitä sattuu. Siis jos nyt mietitään paljonko kaloja kuolee ja kärsii eri syistä. Pacun ongelmat on asia sikseen ja sopimattomat kalat liian pieniin altaisiin.. ymmärrän kyllä MrBrett turhautumisen ja taistelun tuulimyllyjä vastaan, mutta tilanne on parantunut huimasti viimeisten muutaman vuoden aikana tätlä osalta.
Jotenkin turhauttaa, että vuosi toisensa jälkeen tulee aivan samat avaukset.. "heitin starttipaketin altaaseen, odotin kolme viikkoa ja laitoin kalat". Kuukauden päästä alkaa sitten kato käymään. Tässä pacu kekustelussa pyritään puuttumaan näkyviin ongelmiin, mutta unohdetaan satakertaiset (mutuilua) ongelmat, joita aiheuttavat näkymättömät ongelmat: nitriitti, ammonium, nitraatti, kupari, bakteerit ja loiset.
Kts. Allekirjoitus-info, kiitos. - Lisa -
Keskusteluhan lähti siitä, että meillä on yksi Pacu, niinkuin on ollut ennekin ja räjähtänyt kasvussa, kuten ne tekee.
Tietoa ei ole mistä ko. kala on tullut ja sitten aletaan syyttämään kalakauppiaita ja akvaarioseuroja, että ei hoideta kotipesää kuntoon.
Tämä menee niin pieleen kun olla ja voi. Akvaarioseurat tekevät aktiivista yhteistyötä niin toistensa kesken, kuin kalakauppiaiden suuntaan. Iso osa kauppiaista (väitän että kaikki erikoisliikkeet) ovat jonkun seuran jäseniä ja suhtautuvat vastuullisesti kalojen meentiin. Faunattaret jne. lemmikkikaupat.. dunno... sinne suuntaan ei ole asiaa. Luotan erikoisliikkeisiin ja tuttuihin kauppoihin jos jotain tarvii ostaa.
Bymoorin heittoon 200l altaasta on viran puolesta pakko olla eri mieltä, koska lupasin olla. Olen nähnyt erittäin hienoja pieniä amano altaita, jotka ovat kuin Bonsai puita. Upeasti toteutettuna, mutta ilman kaloja. Olen nähnyt myös erittäin pieniä nano merivesi"altaita" (=purkkeja) joissa on toimiva ekosysteemi.. ei kaloja tosiaan. Sen verran voin olla yhtä mieltä, että 200l altaan saa tasapainoon huomattavasti pienemmällä työmäärällä kuin pienemmän. Ei tuota kuitenkaan minään autuaaksi tekevänä rajana voi pitää.
Keskustelussa ollaan mielestäni menty niin syvälle metsään kun olla ja voi. Suurimmat ongelmat meillä ei aiheuta Pacut tai muut monsterit vaan se, että akvaarioiden hoitorutiinit, käynnistäminen, vedenvaihdot, vesiarvot on aivan mitä sattuu. Siis jos nyt mietitään paljonko kaloja kuolee ja kärsii eri syistä. Pacun ongelmat on asia sikseen ja sopimattomat kalat liian pieniin altaisiin.. ymmärrän kyllä MrBrett turhautumisen ja taistelun tuulimyllyjä vastaan, mutta tilanne on parantunut huimasti viimeisten muutaman vuoden aikana tätlä osalta.
Jotenkin turhauttaa, että vuosi toisensa jälkeen tulee aivan samat avaukset.. "heitin starttipaketin altaaseen, odotin kolme viikkoa ja laitoin kalat". Kuukauden päästä alkaa sitten kato käymään. Tässä pacu kekustelussa pyritään puuttumaan näkyviin ongelmiin, mutta unohdetaan satakertaiset (mutuilua) ongelmat, joita aiheuttavat näkymättömät ongelmat: nitriitti, ammonium, nitraatti, kupari, bakteerit ja loiset.
Kts. Allekirjoitus-info, kiitos. - Lisa -
Akvaristi vuodesta -77.. välillä (puoli)pakollisia taukoja. Suolaista ja makeaa.
The confidence of amateurs is the envy of professionals.
The confidence of amateurs is the envy of professionals.
-
- Elite Member
Heh, toisinaan kyllä jos mulla on asiaan liittyvää tietoa. Mutta joo, eiköhän tämä proggis siirretä tästä ihan oikeasti työn alle ja lopeteta tälläinen turhanpäiväinen näppiksen kuluttaminen ja kuuroille korville asioiden selittäminen.MrBrett kirjoitti:Onko tapanasi siis vastailla epämääräisesti muiden puolesta? Eräänlainen Aqua Webin käyrätorvi?Mari kirjoitti:Nii. Ei paljon mitään. Semmoista käytännön työtä vaan tuntuu tekevän. Ai mutta eihän sitä lasketa kun sitä ei tehtykään täällä julkisesti.MrBrett kirjoitti:Niin, mitähän kaikkea olisitkaan ehtinyt suunnitella, jos et aseella uhaten olisi joutunut seuraamaan tätä ketjua? Mitäs muuten olet suunnitellut?Riveriana kirjoitti: Viet aikaa tärkeämmiltä asioilta, niinkuin vaikka asioiden oikealta suunnittelulta.
-
- Katalysaattori
Kielletään kaikki!
Ei tartte sitten kitistä.
Ei tartte sitten kitistä.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Yleensä seuroille, esim akvaariosellaisille, esitetyt kysymykset kannattaisi suunnata sinne kohteeseen suoraan. Ei ketään voi odottaa nettipalstoille vastailemaan "yhdistyksen virallista kantaa", joten kirjoitapa HASin hallitukselle.
Sitten tässä kohta ollaankin siinä että yhdistysaktiivien aika menee "sivustahuutelijoiden" kysymyksiin vastailuun, ja paukkuja ei siihen varsinaiseen toimintaan enää liikene. Nimimerkillä kokemusta on. Tosin ei akvaarioseurasta.
Ja minusta kenelläkään ei-jäsenellä ei kauheasti pitäisi olla oikeutta "vaatia toimenpiteitä" minkään asian suhteen. Yhdistykset toimivat vapaaehtoisvoimin ja kenelläkään ulkopuolisella ei ole minkäännäköistä saumaa sanella miten yhdistysten pitäisi toimia.
Taidankin tästä liittyä HAS:iin ja tutustua toimintaan. Tiedä häntä vaikka pääsis jotenkin vaikuttamaan![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Sitten tässä kohta ollaankin siinä että yhdistysaktiivien aika menee "sivustahuutelijoiden" kysymyksiin vastailuun, ja paukkuja ei siihen varsinaiseen toimintaan enää liikene. Nimimerkillä kokemusta on. Tosin ei akvaarioseurasta.
Ja minusta kenelläkään ei-jäsenellä ei kauheasti pitäisi olla oikeutta "vaatia toimenpiteitä" minkään asian suhteen. Yhdistykset toimivat vapaaehtoisvoimin ja kenelläkään ulkopuolisella ei ole minkäännäköistä saumaa sanella miten yhdistysten pitäisi toimia.
Taidankin tästä liittyä HAS:iin ja tutustua toimintaan. Tiedä häntä vaikka pääsis jotenkin vaikuttamaan
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Milloinka viimeksi joku kukkahattu on nähnyt joka sivulla mainitun panssaripäämonnin liikkeen altaassa?
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-
- Elite Member
http://web.finnexpo.fi/Sivut/News.aspx? ... nalle.aspxMrBrett kirjoitti:Mitä kaikkea "todellista työtä" esim HAS tekee parantaakseen kalojen oloja?
jotain on taidettu tehdä joskus.
-
- Member
Mä jätän tän tähän: http://www.youtube.com/watch?v=fxXVcfk8hsU
^Eih! *totaalireps*
Oli jo ehtinyt unohtua tuo, sensijaan pyörii mielessä muinainen Akvaariolehden/maailman/whatever juttu Stoltin Jyrkin panssaripäästä "Se on rraktokepalus!"

Oli jo ehtinyt unohtua tuo, sensijaan pyörii mielessä muinainen Akvaariolehden/maailman/whatever juttu Stoltin Jyrkin panssaripäästä "Se on rraktokepalus!"
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Ja eikös tuo Jyrkinkin panssarikauhu päässyt loppujen lopuksi Särkänniemeen, vai mihinkä se meni?
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-
- Advanced Member
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 7&t=188266
Tein nyt kuitenkin tällaisen topicin. Ei mitään liian radikaalia?
-
- Elite Member
Ei, erittäin asiallisesti tehty.naatti kirjoitti:http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 7&t=188266
-
- Advanced Member
Jos viitsisi lukea ketjua vähän taaksepäin, sivulle 14:Deicide kirjoitti:Milloinka viimeksi joku kukkahattu on nähnyt joka sivulla mainitun panssaripäämonnin liikkeen altaassa?
urpojaturbo kirjoitti:Käväsin tänään paikallisessa eläinkaupassa kattelemassa kaloja, ihan huvikseen vain.. no, siellä oli uusia tosi hienoja about 7cm pitkiä kaloja. Kysäsin niistä ja myyjä sanoi niiden olevan jotain ????red???catfish En muista nimeä, mutta tuollaista. Kysäsin, tuleeko niistä isoja? Juu myyjä kipasi koneelle kattomaan ja 100cm niiden aikuiskoko olis tukkulistan mukaan.. Joten...
Kenellä on kotioloissa sellainen allas, jotta mahtuvat? Jos allas on 2 metrinen, tuolla kalalla on itsensä mitan tilaa uida. hmmmm.....
Mahtavaa! Tuollainen parvi mulle heti! 240 litraa riittänee!![]()
Kalat oli komeita joo! Toivon, että kattoi nimet ja tiedot väärin!
urpojaturbo kirjoitti:Jep juurikin panssaripää, mutta sil oli muistaakseni jokin väri kylkien alaosassa tai vatsa evissä... ja nimessä oli red...Mari kirjoitti:Oliskohan kyseessä ollut panssaripäämonni? Se on poikasena soma, mutta kasvaa melko härskin kokoiseksi. Särkänniemessä on ainakin ollut yksi aikuinen näytillä ja olikohan Sea Lifessa toinen. Mutta joo, joka tapauksessa laji jota ei pitäisi tuoda maahan. Kurjaa että oli myynnissä, pointsit myyjälle että selvitti mitä oli myymässä.
Olin 2 vuotiaan poikani kanssa kaupassa ja poika piti huolen, että en saanut keskityttyä kalaan kunnolla... mutta juu panssaripää takuulla!
Aika härski silli, mitä nyt googgelin kuvahaulla sain.. huh!