Sora + pohjalannoite?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Hyvok
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Sora + pohjalannoite?

Viesti Kirjoittaja Hyvok »

Terve, olisin tässä jossain vaiheessa uudelleensisustamassa mun 54l rapulaa, koska hermot menee rihmalevän kanssa. Tarkoitus olis vaihtaa hiekkapohja mustaan sorapohjaan ja vaihtaa kasvistoa, sekä laittaa kunnon CO2 levitys.

Pohjalle olisi tulossa glossoa, tarkoitus olis yrittää saada jonkinnäköinen matto sinne pohjaan. Luin paristakin paikkaa että glosso "mattoutuu" paremmin kun käyttää pohjalannoitetta. Mutta soran kanssa ei ilmeisesti yleensä suositella pohjalannoitetta. Kysymys siis on että kuinka hienoa soraa pohjaan voi laittaa että lannoitteet ei pöllähtele kauheasti? En tiedä vielä tarkalleen millaista soraa olen saamassa mutta kuulemma ei mitään hiekkaa mutta ei mitään karkeaakaan. Tai miten toimisi jos laittaisi hiekkakerroksen lannoitteen päälle ja sen päälle sorat? Epäilen että sora ja hiekka sekoittuisi hiljalleen, joka näyttäisi todella rumalta ainakin jos hiekka ei olisi kanssa mustaa...
-tombba-
Member
Member

Re: Sora + pohjalannoite?

Viesti Kirjoittaja -tombba- »

Karkeampi sora/hiekka pohjalannoitteen kanssa on aika toivoton yhdistelmä omien kokemusten perusteella. Taisi olla rekoko luokkaa 4-8mm oma karkea hiekkani lannoitteen päällä ja aina se lannooite sieltä vaan pöllähti läpi. En kyllä myöskään suosittelisi laittamaan lannoitteen päälle sitä hienompaa hiekkaa, koska sen jälkeen menee varmasti pohja helposti tukkoon ja sekoittuu myös tosiaan ajan kanssa ikävästi. Tosin karkeampi hiekka yleensä hakeutuu pinnalle. Glossostigmaakin on sitten turha yrittää saada pysymään siinä karkeammassa sorassa jos sen haluaa saada kasvamaan kunnolla. Mulla ne otti ja kuoli pois, kun eivät pysyneet sellaisessa kooltansa 3-4mm raekoon hiekassa kiinni ja pikkuhiljaa sitten kärsivät siitä jatkuvasta uudelleen istuttamisesta. Minä ainakin laittaisin jos uudelleen tekisin 63 litraiseni suoraan jotain malliin ADA aqua soilia tai seachem flourite:a. Mutta tuo siis vain oma mielipide.

ps: Olen muuten juuri päässyt rihmalevästä eroon kokeilemalla levämyrkkyä ensimmäistä kertaa. Kyseinen levämyrkky on easylifen algexit ja tuntui olevan kaloille/ravuille/kasveille harmitonta. Ainakin kasvit on kasvaneet huomattavasti paremmin tuon käytön aloiteuksen jälkeen.
450L työn alla 63L ja 30L rapula/taistola + 4x kissaa ja koira
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”