Akvaariopainajaiset ja muutkin akvaariounet

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaariopainajaiset

Viesti Kirjoittaja Butterflies »

Mulla oli joskus pikkupenskana miljoonakaloja, ja näin pari kertaa muistaakseni painajaista jossa ne ikään kuin''pomppi'' meijän huushollissa ja varsinkin mun huoneessa esimerkiksi sängyn alle ja niin eespäin. Oli se kamalaa kun en saanut millään kiinni 8O
Retu
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Retu »

Mä olen useamman kerran nähnyt samantyyppistä painajaista kuin Waldo.
Eli kalat kasvavat jättimäisiin mittoihin, mutta mun painajaisissa ne lisäksi käppäilevät ulos akvaarioistaan ja alkavat syyttelemään mua kaikesta mahdollisesta.
Erittäin epämiellyttävä uni :twisted:
kallepetteri
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja kallepetteri »

Minä näin tällä viikolla akvaarioaiheisen painajaisen. Olin siinä unessa jossain akvaariokaupassa ostamassa kaloja akvaarioon, joka oli korkeintaan 100-litrainen. Ostin sieltä akvaariokaupasta sitten jotain kaloja, joiden nimeä en edes tiennyt. Sen vain tiesin, että ne kasvavat isoiksi (vähintään noin 30-40cm pitkiksi) eli aivan liian isoksi sinne akvaarioon, syövät kaikki akvaarion muut kalat, repivät kasvit ja lopulta kuolevat muutaman kuukauden päästä liian pienessä akvaariossa. Muistan kuinka katsoin unessa sitä noin100-litraista akvaariota, johon olin juuri hankkinut noin 20cm pitkän epämääräisen näköisen ja ikävän harmaanruskean värisen kirjoahvenen ja jotain valtavan isoja (noin puolimetrisiä) tetroja tai barbeja ja koin valtavaa ahdistusta ja syyllisyyttä siitä että hankin sinne akvaarioon kaloja tietämättä edes niiden lajia ja tietäen että ne kuitenkin kuolevat pian syötyään ensin akvaarion muut asukit, revittyään kasvit ja tehtyään muita tihytöitä. Kuitenkin kävin unessa kerta toisensa jälkeen ostamassa sinne akvaarioon sopimattomia kaloja kalliiseen hintaan ja tietäen, että ne kuolevat siellä pian.
mustaneon
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja mustaneon »

Mulla on melko uus malawiakva jossa on aika paljon kiviä ja oon vähän kauhulla odottanut että millon se akva sitten hajoaa niitten painosta. Ja näin sit ihan vasta sellasta unta että just tän kyseisen akvan etulasi muuttui ihan muoviseksi ja hyllyväksi, se ikään kuin suli ja meni veteläksi. Ryntäsin unessa akvaarion luokse ja pidin sitä etulasia koossa että vedet ei tulis sieltä ulos. 8O Se oli kaamea uni vaikka ei enää kuulostakkaa yhtään pahalta. :) Onneks nuo lasit ei voi sulaa. 8-)
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

^Mikä on kyl ihme näissä lämpötiloissa! :D
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
malawi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja malawi »

Näen akvaariopainajaisia aika useasti. Ne yleensä liittyy mun edellisiin lemmikkeihin. Esim maakilpikonnat ja teranttella on laitettu akvaarioon uimaan kalojen sekaan.
rkl
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja rkl »

Itse kerran näin painajaisen jossa alkoin lappoamaan pohjaa ihan normaalisti. Sitten yhtääkkiä yhdelle kardinaalitetralle kasvoi valtavat hampaat ja kardinaalitetra oli ainakin 30cm huomasin ku se aukaisi suun ja yritin vetäistä käden pois sieltä akvaariosta mutta en ehtinyt ensin.Se puraisi olkapäätä myöten käden irti. Luu vaan törrötti ja verta oli joka puolella. Huusin hirveästi että "sattuu". Sitten heräsin ja hiki valui kuin hullulla ja pitelin omaa kättä. Pikkusen helpotti ku tajus että ei se ollu totta :)
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member

rkl kirjoitti:Itse kerran näin painajaisen jossa alkoin lappoamaan pohjaa ihan normaalisti. Sitten yhtääkkiä yhdelle kardinaalitetralle kasvoi valtavat hampaat ja kardinaalitetra oli ainakin 30cm huomasin ku se aukaisi suun ja yritin vetäistä käden pois sieltä akvaariosta mutta en ehtinyt ensin.Se puraisi olkapäätä myöten käden irti. Luu vaan törrötti ja verta oli joka puolella. Huusin hirveästi että "sattuu". Sitten heräsin ja hiki valui kuin hullulla ja pitelin omaa kättä. Pikkusen helpotti ku tajus että ei se ollu totta :)
Huu. 8O
mustaneon
Member
Member

Viesti Kirjoittaja mustaneon »

MA7xGE kirjoitti:^Mikä on kyl ihme näissä lämpötiloissa! :D
Niinpä, tuuletusta on akva tarvinnut mutta sentään lasit eivät ole sulaneet. :)
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Lisäänpä nyt taas oman unen! (vaikkei painajainen ollutkaan :mrgreen: )

Unessa mustaneonit olivat kuteneet, ja kutu oli jo poikasina! Nämä poikaset roikkuivatkin huulet lasissa! :roll: Lisäksi yksi oli ihan pyöreä ja näytti ihan Pac-manilta! :mrgreen: Niitä sitten tarkasti vahdein, etteivät tule syödyksi... En tosin muista, että missä vaiheessa vaihdoin unta, mutta hauska se oli! :D
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
memollil
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja memollil »

Pienempänä näin usein painajaista, jossa kalat karkasivat akvaariosta ja uivat parvena ilmassa ja minä hädissäni yritin saada niitä takaisin veteen, että pystyvät hengittämään. Tänä vuonna olin kai miettinyt tulevan akvaarion kalastoa niin paljon, että näin painajaisen, missä olin ottanut pieneen akvaarioon vähän joka sorttia ja eri vesiarvoja vaativia kaloja ja mulla oli todella huono omatuntoa asiasta.
Marika, 170 litraa Etelä-Amerikkaa.
iso silakka
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: Porin akvaariokerho

Viesti Kirjoittaja iso silakka »

Joskus kauan sitten, kun minulla oli vielä miekkapyrstöjä, näin niistä ihan hirveästi unia. Ensiksi kun toivoin, että ne saisivat poikasia niin näin unta että ne saivat söpön pienen katraan poikasia. Mutta sitten kun ne oikeasti saivat poikasia niin uni hieman muuttui: koko akvaario oli ääriään myöten täynnä niitä. Siinä ei ollut enää mitään söpöä tai mukavaa. Se oli lähinnä ällöttävää, niitä uiskenteli ihan joka paikassa :|
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Arg, taas akvapainajainen. :(

Ostin altaaseeni kaksi ankeriasta (tulivat eilisestä Jokien Hirviöt-ohjelmasta, tutkittiin sähköankeriata), jotka löhöilivät pohjalla. Hetken niitä seurailin, ja huomasin molempien haukkaavan mustaneonin poskiinsa! :( Kattareita ja koruja ei tässä vaiheessa näkynyt missään...
No, äkkiä sitten ylipienellä haavilla ankeriaat ämpäriin, tämän jälkeen oli haavi aivan täynnä reikiä.

Sitten tuli "seuraava päivä", eli siirryin unessa hetkellä ajassa eteenpäin. Akvani oli kasvanut n. 40cm leveyttä lisää, ja oli siihen oli ängetty kantoja. Vesi oli melko kellertävää, eikä kirkkaita kasveja enää ollut, vain joitain tumma ja tylsiä Huomasin pienen kalan, jonka väritys oli vaakaraitainen, mustilla ja valkoisilla, erikpaksuisilla raidoilla. Olin juuri painamassa ulkonäköä muistiin (tullakseni tänne kysymään, mikä kala :D (tämä taisi änkeä uneen eilen ostettujen kasvien mukana)), kun huomasin jotain pieniä ja siniä, supersinisiä sukarapuja! :D Menivät parvessa vesivirran mukana, ja menivät vasempaan reunaan. Kaksi niistä änki pinnan tuntumaan, ja alkoivat kutea(?). En tiedä miksi, mutta painoin sormeni niiden päälle hellästi, jolloin toinen niistä (uros kai) meni pohjaan, ja kyyhötti siellä. Olin siis tahallisesti keskeyttänyt mahdollisen kudun. :( (tämä tuli uneen korujen kudetussuunnitelmasta)

Outoa. 8O
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
vokaali
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja vokaali »

Viime viikolla eräänä synkkänä, tosin ei myrskyisenä yönä taistelin unissani limaskaa vastaan. Sitä oli kaikkialla, ja se oli elossa ja pakko noukkia kastamalla nyrkki altaaseen, jolloin ne pirulaiset tarttuivat ihoon. Hyh.
hoplaa.
Angel86
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Angel86 »

Sen verran muistan yhdestä unesta, että mulla oli kala kasvanu ihan järjettömän kokoiseksi. Olin ihan hädissäni ku se oli niin pienessä altaassa kokoonsa nähden :D Monia muitakin kalaunia tullu nähtyä, mutta en nyt muista niitä.
Felikez
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Felikez »

Kaveri oli joskus kauan sitte meillä yökylässä ja näki painajaista mun akvaariosta! 60-litraseen akvaan oli ilmestyny puolimetrinen harmaa kala, joka oli monni mutta näytti hailta. Unessa kaveri oli yksin mun huoneessa ja katto akvaa, jollon monni ui etulasille, avas terävähampaisen suunsa lasia vasten ja murisi :D Ja mää en millään uskonu, sanoin että se on ihan kiltti...

Ite nään aina unta, että bongaan yhtäkkiä akvassa jonku poikasen enkä tiiä mikä se on. Kohta näkyy lisää poikasia, ne on kaikki erilaisia enkä tunnista niistä mitään, en ees tiiä mistä ne on tullu. Sitte katon koko akvaa ja se onki täynnä kaloja, joita en oo ite sinne hommannu, niitä on paljo ja huomaan tykkääväni niistä kaikista :)
Syntymävuosi 1989, akvaarioharrastelua vuodesta 1995. Ei paha!
LumiHiutale
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja LumiHiutale »

Painajaisia on ollut monenlaisia, milloin akva on ollut törkylikainen, milloin ylikansoittunut tai jonkun taudin valloittama. Yhdessa unessa akvan etulasiin oli tullut särö jota yritin paikata jeesusteipillä 8O No, eihän siitä mitään tullut ja kohta jo kahlasin nilkkoja myöten vedessä ja huusin miestä apuun. Vesi akvaariossa hupeni eikä miesta kuulunut. Aloin tyhjentämään kukkaruukkuja, jotta saisin kalat niihin turvaan. Eipä näyttänyt älli riittävän, että olisin hakenut saavin tai tyttären muovisen kylpyammeen, ihmettelin herättyäni hikisenä.

Toisessa unessa koko olohuone oli lasitettu ja sen yli oli rakennettu kaarisilta keittiöön. Kalat uivat onnellisina suuressa akvassaan, joka kukoisti. Olkkarin suuresta ikkunasta voi myös ihailla tätä näkymää ulkoa käsin. Tämä ei varsinaisesti ollut painajainen, mutta mietin unessani jättiakvaarion siivousta ja vedenvaihdoista koituvaa laskua.

Kauhein uni oli, jossa Ilkka Remeksen näköinen sotilas seisoi ulko-ovellamme sanomalehtiin kääritty kalapussi kädessään. "Tulen juuri viiden vuoden komennukselta Ruotsista, et taida enää muistaa minua." Seison ihan ymmyrkäisenä ovella. En ole mielestäni nähnyt miestä aiemmin. Mies vilkaisee viisivuotiasta tytärtäni ja kuuntelee selän takaa kuuluvaa hälyä. Talossa on juhat menossa ja kutsun miehen sisään. Tämä näyttää vaivaantuneelta, mutta katselee minua hellästi [:I] Mies ojentaa minulle kalapussin ja sanoo muistavansa minun pitävän kaloista.
Pussista paljastuu hauen päällä varustettu pitkä ja hoikka kala, jolla on upeat värit. Unessa se on oli uutuslaji, mikä maksoi 250 euroa. Yritin kysyä mieheltä, millaiseen veteen kala sopisi, sillä en tuntenut lajia entuudestaan. Mies ei tiennyt, joten sujautin sen karanteenaamatta 400-litraiseen. Menin emännöimaan juhlia ja olin tyytyväinen kun mies poistui. Kun loputkin vieraat olivat lähteneet, katsoin uutta kalaa. Akvaario vaikutti oudon tyhjältä, uusi kala oli syönyt koko muun kalaston lehtikaloineen ja sinirihmoineen päivineen, vain monniset uivat pohjalla. Kala avasi suunsa ja alkoi jahtaamaan monnisia suu auki. Sen kita oli täynnä parisenttisiä, neulanteräviä hampaita. Hain haavin ja jahtasin hauenpääkalaa ympäri akvaariota patakinnas kädessäni. Lopulta kala hyökkäsi käteni kimppuun ja veri roiskui ranteesta. Sain kuitenkin kalan kiinni. Mieleni teki tappaa se, mutta laitoin sen kiltisti ämpäriin. Ja poikassuodattimen perään. Katselin puolityhjää akvaariotani ja itkin. Mietin myös, miten selittäisin tapahtuneen tyttärelleni. Herättyäni pää märkänä kävin tarkistamassa akvaarion.
"Ainoa syy ajalle on se, että kaikki ei tapahtuisi samaan aikaan."
Annnukka96
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Annnukka96 »

Oon nähny aika monesti unta mun ruskoripsarista. Yhessä unessa olin ulkoiluttamassa sitä meressä ja sitte ku piti lähtee takasin kotiin, en saanukkaan sitä enää kiinni. :(
60l & 100l, syyrialainen hamsteri Elsa :))
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member

Pakko kirjoittaa, viime yönä näin unen, ei ollut painajainen mutta kuitenkin ...

Illalla olin höpöttänyt äidille kaikenlaista pienemmistä akvoista ja niistä Juwel Rekord 600- ja 700- malleista, jotka minua kauheasti houkuttavat :) Olin vielä illalla etsinyt niistä tietoa ja mittaillut huoneessani paikkoja sellaiselle ja itsekseni unelmoinut japanintuliliskoista sellaiseen.

No, enkös sitten nähnyt unta, että sellainen hankittiin, ja muistan kuinka laitoin ''ykkösakvasta'' vettä sinne, ja aloin kypsyttämään :) ja niin unelmoin unessakin niistä tulareista. Ja sitten oli järkyttävää herätä aamulla ja huomata, ettei sitä akvaa ole eikä tule. :cry:
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

mustaneon kirjoitti:
MA7xGE kirjoitti:^Mikä on kyl ihme näissä lämpötiloissa! :D
Niinpä, tuuletusta on akva tarvinnut mutta sentään lasit eivät ole sulaneet. :)
Eihän lasit sula. Lasi on amorfinen aine jolla ei ole sulamispistettä. Se muuttuu lämpötilan noustessa pikkuhiljaa juoksevammaksi, eli se on tavallaan nestettä, jonka viskositeetti on hyvin suuri. :) Periaatteessa jos mikään luonnonilmiö tuhoisi ikkunalaseja ja ne olisivat paikallaan ihmisen ajankäsityksen puitteissa käsittämättömän pitkän ajan, niin se lasi olisi ennenpitkää valunut alas, niin että se on alhaalta paksu ja ylhäältä ohut :) Näin, jos erääseen fysiikanopettajaan on uskomista. [;)]

Anteeks vaan viisastelu, mut minusta tuo asia on jokseenkin kiehtova. :)
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

NesteHukka kirjoitti: Periaatteessa jos mikään luonnonilmiö tuhoisi ikkunalaseja ja ne olisivat paikallaan ihmisen ajankäsityksen puitteissa käsittämättömän pitkän ajan, niin se lasi olisi ennenpitkää valunut alas, niin että se on alhaalta paksu ja ylhäältä ohut :) Näin, jos erääseen fysiikanopettajaan on uskomista. [;)]

Itsekin kuullut tuon. Ja on tuota joskus sanottu syyksi tietynlaiseen lasin "väreilyynkin".
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member

NesteHukka kirjoitti:Eihän lasit sula. Lasi on amorfinen aine jolla ei ole sulamispistettä. Se muuttuu lämpötilan noustessa pikkuhiljaa juoksevammaksi, eli se on tavallaan nestettä, jonka viskositeetti on hyvin suuri. :) Periaatteessa jos mikään luonnonilmiö tuhoisi ikkunalaseja ja ne olisivat paikallaan ihmisen ajankäsityksen puitteissa käsittämättömän pitkän ajan, niin se lasi olisi ennenpitkää valunut alas, niin että se on alhaalta paksu ja ylhäältä ohut :) Näin, jos erääseen fysiikanopettajaan on uskomista. [;)]

Aika jännä. mut kyllähän se noin on. :D
pikku_kalaset
Member
Member

Viesti Kirjoittaja pikku_kalaset »

LumiHiutale kirjoitti: Kauhein uni oli, jossa Ilkka Remeksen näköinen sotilas seisoi ulko-ovellamme sanomalehtiin kääritty kalapussi kädessään. "Tulen juuri viiden vuoden komennukselta Ruotsista, et taida enää muistaa minua." Seison ihan ymmyrkäisenä ovella. En ole mielestäni nähnyt miestä aiemmin.
Aika hassua :mrgreen: Aamulla varmasti aattelit et mitä ihmettä...
Pelastamani katukissa Muffe<3
375 l 150x50x50: 8 kongontetraa, sulkaripsi, sinileuka, perhoskirjo, helmikirjo uros (MYYNNISSÄ), 5x lineolata, partis, tyttötaisto (royal blue CT). 64l: helmikirjon jäähyakvaario.
Jhnns
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Jhnns »

Pakko tuohon lasin valumiseen kommentoida, ettei sen tarvii olla ihmiselle käsittämätön aika. Kyseisen ilmiön havaitsee VANHAN talon tai kirkon ikkunoissa. Ne ovat alhaalta paksumpia kuin ylhäältä.
hippikala
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Lumihiutaleella on näköjään yhtä vilkas unimaailma kuin minulla! :D Olen monesti miettinyt, että eipä tässä tosiaan televisiota tarvitse kun oma REM-kanava lähettää joka yö niin mieletöntä settiä. Todettakoon teeman mukaisesti, että joka viikko tulee nähtyä varmaan jotain akvaarioteemaa, viime yönä piti hoitaa joltain perinnöksi jääneitä akvaarioita ja mietin unessa, että pitäisi itsekin tehdä testamentti niin varmistuu kalojen tulevaisuudesta...!
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”