Pikkuisten helmirihmojeni sukupuolet ovat aika hakusessa. Osaisiko joku auttaa? Mainiosti nämä vielä juttuun tulevat, mutta olisi silti kiva kuulla, mitä nämä ovat "miehiään". Se kalojen vaihtaminen, kun on tosi tympeetä hommaa - toivottavasti saisin molemmat pitää... Toisesta en saanut ihan priimaa kuvaa, kun on vähän arempi tapaus ja vilkaskin vielä...
Hiukan olisin taipuvainen veikkaamaan kahdeksi koiraaksi, mutta antaisin niiden kasvaa hiukan varmistuakseni niistä.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Sitä minäkin olen vähän uumoillut, mutta ei auta kuin seurailla. Tosi hyvin ne vielä tulevat toimeen keskenään, mutta tilannehan saattaa valitettavasti muuttua.
Voiko tuosta käyttäytymisestä toista kohtaan päätellä yhtään mitään? Äsken näin ylemmän kuvan koiraan (se on kyllä 100 %:sti koiras) asettuvan toisen eteen kyljittäin evät levällään ja värisyttävän itseään tuolle toiselle. Voiko koiras tehdä tuota toiselle koiraalle? "Suukopua" en ole noilla havainnut, mutta joskus tuo varma koiras ajaa toisen vähän kauemmaksi.
Sukupuolet selvisivät - molemmat ovat koiraita. Toinen sai lähteä liikkeeseen ja nyt altaassani on yksinäinen koiras. Liikkeessä ei ollut tyttösiä, joten sen takia ei puolisoa nyt ole ja uusiakaan ei lähitulevaisuudessa sinne tule, joten taitaa yksinäiseksi jäädäkin tämä mun oma (mitenkä sitä nyt "isolle" koiraalle uskaltaa pikkutyttöjä tuoda).
Kävin vähän kauempana akvaarioliikkeessä ja hankin toisen helmirihman. Kuvassa ylempänä nyt toivottavasti naaras. Osuikohan tällä kertaa sukupuoli oikeaan?
Heh, aika sen näyttää. Rihmikset on kyllä hassuja. Itsellä kävi sinirihmojen ja kääpiörihmojen kanssa ihan samalla tavalla. Pitkään näytti naaraat naarailta, kunnes yhtäkkiä olikin altaassa kaksi urosta. Olen kyllä vaihtanut sitten uroksia naaraisiin eivätkä "isot" urokset tee pikkunaaraille mitään Ikävää. Nyt mulla on altaassa kaks sinirihmaurosta ja kaks naarasta. Toinen naaras on nuori. Olisin laittanut lisääkin naaraita, mutta potentiaalisia naaraita ei kaupassa ollut. Toistaiseksi vielä uroksetkin tulevat hyvin toimeen, ovat 540litrasessa. Pitänee tarkkailla tilannetta ja hommata niitä tyttöjä lisää. Tarvittaessa sitten siirtää toinen uros toiseen altaaseen tai lahjottaa pois. Hankalia otuksia.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Uskoisin, että nyt kyseessä saattaa olla hyvinkin pariskunta, koska selkäevät ovat erilaiset. Koiraalla selkäevän alareuna on sellainen tasaisen kaareva, kun taas oletetulla naaraalla siinä on sellainen kulma. Mainiosti nyt tulevat keskenään juttuun tuolla, mutta hunajarihmat piti siirtää toiseen altaaseen, kun ne alkoi olemaan vähän turhan usein jahtauksen kohteena.
tässä helmirihma pariskunta, toinen mielestäni selvä koiras, toisesta taas ei hajuakaan. ovat olleet rauhallisia, mutta nyt lähiaikoina alkanut isompi(värikkäämpi) jahtaamaan tuota pienempää(värittömämpi,alempi kuva). Kulkevat välillä yhdessä(pienempi hakeutuu isomman seuraan)...välillä taas ollaan eri puolilla akvaa.Akva 240l 120x45x45. kasvillisuutta jo aika paljon(akva aika uusi) pintakasvia, iso kanto.
noh hyvä juttu, pariskuntaa olin hakemassakin. Myyjällä oli myös vaikeuksia tunnistamisessa, toisen tiesi varmaksi koiraaksi mutta tuosta pienemmästä ei ollut täysin varma. ovat vielä puolet täysikokoisesta, eli aika nuoria...
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko
tässä uusin tulokas, tarkoitus oli siis hankkia vielä ukolle toinenkin akka. Myyjä oli aika varma että tämä on naaras. Mutta pahoin pelkään että taitaakin olla koiras...
Mitä sanotte, tässä pari kuvaa tulokkaasta.
jep selkeesti tylleröinen tuo uusin tulokas... Mulla natsasi niin, että sain kaksi typyä akvaani, ei tarvinnut kaloja lähteä vaihtamaan... Jospa isomman hommaan, saan laittaa haaremin..
Kyllä luulen että uusi tulokkaasi on koiras, väritys sitä pahasti enteilee ja selkäevä on jo nyt aika pitkä.
Nimittäin voi vielä tuosta yhtäkkiä evä venähtää, meille kävi niin kahden "naaraan" kanssa
ai jaa, no ei ainakaan vielä ole mitään pahempia tappeluja ollut. Tuo selvä koiras ainakin ajelee näitä "akkojaan" aika ajoin. Enkä ole ainakaan nähnyt tämän näiden ehkä akkojen kummankaan hyökkäävään tämän selvän koiraan kimppuun....
tässä uudet kuvat. yksi on siis selvä naaras. Mutta nämä kaksi, toinen selvä koiras ja sitten tämä toinen uusin tulokas on nyt venähtäny melkein samoihin mittoihin tämän selvän koiraan kanssa. Eli onko mulla nyt kaksi ukkoa?
Jahtaavat välillä toisiaan.
Noista ei mikää ole selvä uros, mutta kaksi selvää naarasta. Yksi vois olla uros, kala jolla on korkea selkäevä, mutta evän muoto ei ole yleinen. Tulet kyllä pian tunnistamaan sukupuolen, kun uroksella rinta muuttuu ajoittain punaiseksi.
tuntuvat kasvavan niin hitaasti. Taitaa olla aika minimaalisia nuo naaraan ja koiraan erot. Kuuluuko naaraan olla pienempi kuin koiras? Kun yksi näistä kaloista(mikä näkyy kakkoskuvassa vasemmalla, siellä takaosassa etupäästään) on selvästi näitä kahta pienempi, värejäkään ei paljoa tällä ole, eikä tunnu kasvavan. Kun taas nämä kaksi ovat melkein samankokoisia.
Meillä uroksien ja naaraiden kokoero on todella pieni. vois sanoa että saman kokoisia ovat. Itsellä 3 urosta ja 6 naarasta. Kun uroksia on enemmän altaassa näyttävät ne paremmin värinsä eli punertavan vatsan.