Kultakalan kumma näpliminen

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
MerjaKatariina
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Kultakalan kumma näpliminen

Viesti Kirjoittaja MerjaKatariina »

Elikkäs meillä on 200 litrainen allas jossa majailee 2 kultakalaa ja monnisia. Ja nyt olen huomannut että toinen kultakala näplii toista kokoajan kyljestä ja evistä, mistä se johtuu, onko niillä jokin reviirikiista vai ovatko vain mahdollisesti kutupuuhissa? Näplitty kultsi menee piiloon välissä kasvien sekaan sitä toista kun tympääntyy siihen kylessä kyhnytykseen.

Mikä ihmeen puuha toi on, tarviiko mun tehä niille mitään. Aikaisemmin ei ole kultakaloja ollut niin tämä on outoa käytöstä minun silmille :|

Kiitos vastanneille ja kivat jussit kaikille :)
bombo
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Kultakalan kumma näpliminen

Viesti Kirjoittaja bombo »

En usko ainakaan reviirikiistaan.

Kultakala on parvikala niitä pitää siis olla ainakin 6.

Lisäksi kultakalan akvaarion minimi on noin 300l mielummin isompi.

En ole kultakala ekspertti muuta tässä tietoa: http://www.faunatar.fi/fin/index.php?page_id=320
240l sekala
verkku_
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: OAS

Viesti Kirjoittaja verkku_ »

Ei ainakaan kutupuuhissa eli joko reviirikiistaa tai turhautumista. Jos meillä on kutupuuhahommia kala kiehnää toisen kyljessä, jahtaa sitä ja yrittää tunkea omaa alapäätänsä toisen alapäähän. Uroskaloilla tulee ns. kutufinnit kiduksiin. Meillä on kaikki 5 poikia mutta välillä näkyy että joku haluaa paritella. Kestää ehkä pari päivää.
450l kultakalalandia, 240l platy, omppu ja sukarapu seurakunta, 4 kissaa
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Butterflies »

Mun mielestä kuulostaa turhautuneelta käyttäytymiseltä liian pienessä altaassa liian pienessä parvessa. Harmikseen usein näkee kultakaloja pidettävän yksin tai pareittain, tässä tapauksessa sentään se hyvä että allas on edes 200-litrainen. Monet pitävät kultuja edelleen 100-litraisissa altaissa ja jopa maljakoissa. Siltikin altaasi on liian pieni.

Käyttäytyminen ei kuitenkaan välttämättä johdu siitä. En ole kultuasiantuntija mutta varmaan jonkinlaista kutupuuhaa tai sitten vaan tavanomaista leikittelyä. Sinuna vaihtaisin altaan ainakin puolet isompaan ja ostaisin lisaa kavereita. Muista, että yhdelle kultulle varataan aina 100 litraa tilaa.
verkku_
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: OAS

Viesti Kirjoittaja verkku_ »

Monnisista kannattaa hankkiutua eroon jos hankkii isomman tankin kultseille. Lajiallas olisi paras, partamonni passaa hyvin pohjakalaksi. Olen jostain lukenut että kultakalat voivat tukehtua monniseen jos se siellä pohjalla pyörii ja kultakala päättää kokeilla passaako ruuaksi. Kultakalat ovat erittäin sotkevia kalaja (työpaikan 700litraseen tuli n.30cm isopurjepleko ja se keltä se saatiin sano että se kakkii melko paljon niin ei ole mitään verrattuna pikkusten kultakalojen kakkaan.). Järsivät kasveja ja vaan sottaavat. Mie otin äitilä nämä omat kultakalani ni eka halusin hankkiutua niistä eroon muta valloittivat mun sydämmen ihan täysin. Nyt asustavat 450 litrasessa ja 5 poikaa (tai 6 jos partamonni lasketaan) tosiaan on mutta kunhan pääsee joskus rivariin tms niin semmonen tonninen lajiallas vauvoille :)
450l kultakalalandia, 240l platy, omppu ja sukarapu seurakunta, 4 kissaa
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

Laitan nyt tähän perään kun vähän samaa aihetta liippaa. Kokeilin eilen pitkästä aikaa laittaa kaikki kultakalat samaan. Tähän asti iso poika ja pienempi poika ovat asuneet pleksillä jaetun altaan toisessa puoliskossa ja pienemmän pojan sisko kolmen pienemmän kaverin kanssa toisessa puoliskossa. Syynä on ollut se, että pojat ovat niin ihastuneet naaraaseen, etteivät anna sen olla ollenkaan rauhassa. Nyt naaras on kasvanut veljeään isommaksi ja ajattelin kokeilla, joko se pystyisi pitämään puolensa. Mitä vielä, sama ralli jatkui, naaraan perässä nuohottiin ja kyljellä työnnettiin. Samalla tavalla kohdeltiin myös pieniä paitsi yhtä ei niin kovasti, koska se on alusta asti kulkenut pleksin ja seinän raosta puolelta toiselle ja tullut pojille tutuksi, paitsi viime viikkoina ei ole enää mahtunut raosta.

Joku sai aina vuorollaan levähtää hetken kun pojat olivat yhden tai kahden perässä. Ei sitä touhua viitsinyt paria tuntia pidempään katsella kun poikien uutuudenviehätys ei osoittanut laantumisen merkkejä. Laitoin sitten pleksit takaisin ja naaraan ja pikkuiset vielä kasvamaan. Ehkä vuoden kuluttua sitten uusi yritys... En pelkää että pojat satuttaisivat muita, mutta näännyttävät toiset innokkuudellaan. Haikeana muistelen vuosien takaista perheidylliä kun minulla oli iso naaras ja sen sulhanen ja ne olivat kutupuuhissa aina vedenvaihtojen jälkeen. Jossain vaiheessa yksi nuorukainen ryhtyi kasvettuaan kilpakosijaksi, mutta kutemisten väliajat ne viettivät normaalia rauhallista elämää.

Minun altaassani en ole huomannut sottapyttyongelmaa. Vesi on aina aivan kirkasta ja pohjahiekka todella siistissä kunnossa vaikka imuroin pohjaa vain poikkeustapauksissa, kuten eilen kun vaihdoin toiseen suodattimeen vanun tilalle vaahtomuovilevyn ja suodattimen alta paljastui vähän moskaa. Vaihdan vettä neljäsosan kaksi kertaa viikossa ja nitraatit ovat olleet korkeimmillaan 15 mg/l. No, onhan siellä suodatusmassoja yhteensä yli 20 litraa, millä varmaan on vaikutusta asiaan ja kaloista kolme on vielä ihan pieniä.
Kultakalat
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”