Lehtikala syö toisen eviä

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Eella
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Lehtikala syö toisen eviä

Viesti Kirjoittaja Eella »

Olen jo pitkään ihmetellyt, miksi lehtikalani "Haamu" piileksii suodattimen ja lasin takana ahtaassa. Ja hyvin usein myös toinen lehtikalani "Mörkö" on Haamun alla. Eilen huomasin, että Mörköhän se Haamun sinne ajaa. Nyt kun Mörkö ajoi Haamua takaa akvaarion toiseen nurkkaan, huomasin, että Mörköhän syö Haamun eviä. Yläevät ovat olleet jo pitkään sellaiset syödyt, mutta olen luullut, että Haamu pitää niitä kasassa, koska ei mahdu muuten uimaan (100-litrainen tankki). Näitä lehtikalojahan mä en olisi ottanut, jos olisin tiennyt, etteivät mahdu kasvamaan oikeuksiinsa noin pienessä tankissa. Myyjä kuitenkin vakuutti :/

Sukupuolia en uskalla varmaksi sanoa, mutta Haamulla on otsassa sellainen möykky, että se voisi olla koiras. Möröllä taas ei mielestäni ole sellaista otsaa, joten luulen että se on naaras.

Näitä kalojahan olen koittanut myydä, myös täällä. Taitanee olla parasta, että myyn eri akvaarioon (jossa siis jo olisi yksi vastakkaisen sukupuolen lehtikala).

Erotanko ne? Toinen minun täytynee laittaa sankkoon, sillä poikasakvaarioon se ei mahdu ja siellä on myös platyn poikasia tällä hetkellä, jotka varmasti maistuisivat.
100-litrainen seura-akvaario
Nniina+++
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Lehtikala syö toisen eviä

Viesti Kirjoittaja Nniina+++ »

Minä laittaisin sen näykityn kaverin ämpäriin/saaviin + pikkusuodatin tai ilmastin ja mahdollisesti jotain bakteerilääkettä jos evät reunoista valkoiset tai homeisen näköiset. Toivottavasti saat kalasille uudet kodit, jatkuva kiusaaminen stressaa kalaa ja joku päivä kiusattu löytynee kuolleena.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Re: Lehtikala syö toisen eviä

Viesti Kirjoittaja R_R »

Mä laittaisin näykkijän toiseen astiaan, koska näykitty on jo muutenkin heikentynyt ja kärsii lisää eristyksestä.
Tietysti jos on muutenkin sairastunut kuten Nniina+++ kirjoitti, vois harkita lääkitystä eri astiassa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”