Akvaarioinnostus ja suunnitelmia
Valvoja: Moderaattorit
Re: Akvaarioinnostus ja suunnitelmia
ParusMajor: Kasvihuoneessamme on pihakivistä kasatun "tunnelin" sisällä ihan tavallinen kellarilämmitin, joka toimii ajastimella aamuyön kylminä tunteina. Minäkin kyllästyin ikkunoita varjostaviin tomaattipuskiin, mutta paprikoita ja chilejä en ole vielä uskaltanut ulos päästää. Samoin on kurpitsojen ja kurkkujen laita. Täyttävät olohuoneen lattian. Harmillista sen helmirihmakalan menetys. Minulta taitaa kuolla pienin lehtikala. On alusta asti ollut huonosyöntinen ja syrjäänvetäytyvä. Jo kaupassa katselin, että onpahan reppana yksilö. Mutta oli niin symppiskuvioinen, että oli pakko ostaa. 

317, 240, 128, 100 ja 80 litraa akvaarioissa, sängyssä ja ammeessa hiukan lisää
-
- Member
- Sukupuoli: Nainen
Työnteko vie harrastukselta tällä hetkellä liikaa aikaa, en tykkää! Onneksi reilun viikon päästä helpottaa ja pääsen sitten pistämään kasvistoa vähän uusiksi. Suklisraukoilla on tällä hetkellä vain 1 oikea ja 1 tekokasvi, kun muut mätänivät johtuen vissiin huonosta virtauksesta ja JBL:n tropolista! ![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
-
- Junior Member
Eriador: Millaista hammaskarppiallasta olet suunnittelemassa? Itse mietin sellaista parisataalitraista myös hammaskarpeille, mutta ei ole juurikaan aiempaa kokemusta hammaskarpeista. Millaista sisustusta, mitä lajeja jne.
Akvaarioinnostusta jo yli 20-vuotta.
-
- Member
PerusMajor: Meille tulee kanssa parisataa litranen. Nyt on pienemissä purkeissa milliksiä ja platyjä, eli niitä varmaan tuohon kanssa. Aurinkomikki hiiret siirrän jälkikasvuineen isoon ja sitten koiras millikset ja joku toinen värimuoto platyistä pienempään. Molleista haaveilen, mutta taivat nykyään olla niin herkkiä, etten taida uskaltaa
Millikset ja platyt/miekkapyrstöt vissiin helpoimpia, muista ei kokemusta ole, vaikka lajeja tietty riittää 
Sisustuksessa on ollu suht paljon kasveja taustalla, sekä noita puunrunkoja (mopani yms).
Pohjakalaa vielä pohdin, laitanko partiksen vaiko jonkun muun plekon. Viikon päästä kun työputki helpottaa niin ehdin ehkä jopa syventyä asiaan! Hiekat pitäis kyllä kohta käydä ostamassa!

Sisustuksessa on ollu suht paljon kasveja taustalla, sekä noita puunrunkoja (mopani yms).
Pohjakalaa vielä pohdin, laitanko partiksen vaiko jonkun muun plekon. Viikon päästä kun työputki helpottaa niin ehdin ehkä jopa syventyä asiaan! Hiekat pitäis kyllä kohta käydä ostamassa!
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Mies
Parus major=Talitiainen, onkohan lintuharrastajankin vikaa. Täällä ainakin.
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
-
- Junior Member
En nyt kutsuisi itseäni lintuharrastajaksi. Työni puolesta tiirailen jonkin verran ja kyllä vapaa-aikana pari kertaa keväässä käyn tornilla. Enemmän pitäisi käydä ja jonkun kokeneemman kanssa, että tuo tunnistustaito kehittyisi.
Nyt olen tiiraillut kuitenkin monnisia. Laitoin ruokaa ja jähmetyin tarkkailemaan tilannetta. Kyllä ne monniset sieltä tulee syömään. Epäilen osasyyksi monnisten säikkyilyyn kardinaalikaloja. Kardinaaleista on tullut äkkiä isompia ja röyhkeämpiä. Ovat kasvaneet pikkusinteistä nopeasti kauniiksi ja vilkkaiksi. Ja monniset eivät ole niin varmoja onko se kiva juttu. Kardinaalit syöksyvät pintaruuan jälkeen pohjatabletille ja kansoittavat tabletin niin, että monniset ovat ihan hermona. Monniset vaan ovat niin hitaasti lämpeneviä, että vaikka kuinka laittaisi samaan aikaan pinnalle ruokaa kardinaaleille, niin eivät ne monniset ehdi kerätä rohkeutta ennen kuin kardinaalit äkkäävät pohjaruuan. Pitänee pilkkoa pohjatabletit entistä useampaan paikkaan. Ja hoputtaa miestä akvaariojalustan teossa, että saisin nuo monniset isompaan altaaseen.
Kääpiörihmakala rakentaa pesää. Pintakasvillisuus on niin sankka, ettei sitä huomaisi vättämättä muuten kuin koiraan käytöksestä. Hieman nössykästä koiraasta onkin tullut äkkiä aika tulinen tapaus. Onneksi on altaassa tilaa naaraan paeta tulistuvaa koirasta. Jos kutua tulee, niin saa nähdä innostunko ottamaan talteen. Korurihman poikaset syövät jo hiutaleruokaa, joten olen niiden suhteen jo aika pitkällä. En tiedä jaksanko alkaa säheltää pikkusinttien kanssa näin pian taas.
Kirjoahvenia olen pohdiskellut. Nyt olen miettinyt palettikalaa. Sitä niin kauheasti haukutaan nykyään, mutta minulla on hyviä kokemuksia aiemmin. Tekisi mieli kokeilla sitä uudelleen.
Soitelin myös keltakääpiöahvenia liikkeistä, mutta tälllä hetkellä ei taida löytyä lähimailta... Harmi. Menen katselemaan muita kääpiöitä ja pohdin asiaa vielä.
Nyt olen tiiraillut kuitenkin monnisia. Laitoin ruokaa ja jähmetyin tarkkailemaan tilannetta. Kyllä ne monniset sieltä tulee syömään. Epäilen osasyyksi monnisten säikkyilyyn kardinaalikaloja. Kardinaaleista on tullut äkkiä isompia ja röyhkeämpiä. Ovat kasvaneet pikkusinteistä nopeasti kauniiksi ja vilkkaiksi. Ja monniset eivät ole niin varmoja onko se kiva juttu. Kardinaalit syöksyvät pintaruuan jälkeen pohjatabletille ja kansoittavat tabletin niin, että monniset ovat ihan hermona. Monniset vaan ovat niin hitaasti lämpeneviä, että vaikka kuinka laittaisi samaan aikaan pinnalle ruokaa kardinaaleille, niin eivät ne monniset ehdi kerätä rohkeutta ennen kuin kardinaalit äkkäävät pohjaruuan. Pitänee pilkkoa pohjatabletit entistä useampaan paikkaan. Ja hoputtaa miestä akvaariojalustan teossa, että saisin nuo monniset isompaan altaaseen.
Kääpiörihmakala rakentaa pesää. Pintakasvillisuus on niin sankka, ettei sitä huomaisi vättämättä muuten kuin koiraan käytöksestä. Hieman nössykästä koiraasta onkin tullut äkkiä aika tulinen tapaus. Onneksi on altaassa tilaa naaraan paeta tulistuvaa koirasta. Jos kutua tulee, niin saa nähdä innostunko ottamaan talteen. Korurihman poikaset syövät jo hiutaleruokaa, joten olen niiden suhteen jo aika pitkällä. En tiedä jaksanko alkaa säheltää pikkusinttien kanssa näin pian taas.
Kirjoahvenia olen pohdiskellut. Nyt olen miettinyt palettikalaa. Sitä niin kauheasti haukutaan nykyään, mutta minulla on hyviä kokemuksia aiemmin. Tekisi mieli kokeilla sitä uudelleen.
Soitelin myös keltakääpiöahvenia liikkeistä, mutta tälllä hetkellä ei taida löytyä lähimailta... Harmi. Menen katselemaan muita kääpiöitä ja pohdin asiaa vielä.
-
- Junior Member
Hihii! Eilen tein vähän isomman vedenvaihdon, 10 litraa enemmän kuin yleensä ja heti kiilakyljet kutee. Se on näköjään pienestä kiinni.
Mies tänään itse alkoi puhua, että alkaa pian tehdä akvaariotasoa. En edes ehtinyt hoputtaa. Hyvä, hyvä!
Mies tänään itse alkoi puhua, että alkaa pian tehdä akvaariotasoa. En edes ehtinyt hoputtaa. Hyvä, hyvä!

-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Mies
Tuo kalojen vilkastuminen on mielenkiintoinen juttu, olen huomannut, että kun lasken pesukoneen hanasta letkulla verkoston lämpöistä vettä (kylmää) veden vaihdon palautuksessa kalat ovat aivan kuin lehmät talven jälkeen. Alkaa kiivas vierekkäin uinti ja muut kosiomenojen tapaiset.
Vuodenvaikojen mukaiset lämpötilan vaihteluthan ne luonnossa tekee sen, että kalat alkavat valmistautua touhuihinsa, akvatouhuissa se tulee viikon kahden välein
Vuodenvaikojen mukaiset lämpötilan vaihteluthan ne luonnossa tekee sen, että kalat alkavat valmistautua touhuihinsa, akvatouhuissa se tulee viikon kahden välein

Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
-
- Junior Member
Eipä ole pitkään aikaan tullut kirjoiteltua.
Akvaariotasoa ei vielä näy eikä kuulu, mutta enpä ole sitä ehtinyt erityisesti kaivata vielä. Ahvenia on nyt sitten hankittu - 128-litraisessa pariskunta jotakin luonnonmuotoista palettikalaa, lajista en ole vielä päässyt itseni kanssa yksimielisyyteen, vaikka olen netistä kuvia tiiraillut. Ovat hauskoja ja kotiutuneet hyvin. Aluksi kyyhöttivät koloissaan kumpikin pari päivää, sitten alkoivat touhuamaan uudessa kodissaan ja sisustamaan. Naaras komeilee värillä tosi tumman värisenä ja kaivaa koloja syvemmäksi. Koirasta ei paljon kiinnosta.
Sen sijaan keltakääpiöiden kanssa ei sujunut yhtä hyvin. Lopetin äsken toisen. Heti kalapussista plupsauttamisen jälkeen (normaalit kotiutusrituaalit tietty ensin) toinen ui ihan pystysuorassa pitkän aikaa ja toinenkin jotenkin oudosti ja hitaanlaisesti, leijuen. Minulla ei kuitenkaan ollut kokemusta kääpiöistä, joten ajattelin sen ehkä olevan tyypillistä. Olin varma, että kuolla kupsahtavat ihan heti ja seurailin niitä huolissani. Tein useita pieniä osittaisia vedenvaihtoja, testailin vettä. Rubiinitetrat kutivat toistamiseen tulonsa jälkeen ja ahvenetkin alkoivat syömään. Mutta sitten taas yhtenä päivänä huomasin keltakääpiön kyhjöttävän, eikä se enää tullut syömään. Tänään lopetin sen, kun se ei enää kyennyt uimaan kuin pystysuorassa tai kyhjöttämään paikallaan. Nyt sitten ihmettelen, että oliko se alunperinkin sairas vai ovatko nuo keltakääpiöt niin herkkiä, ettei kannata niitä enää kokeilla. Jotenkin hassua, kun olivat tulonsa jälkeen mielestäni jo varmoja vainaita, sitten reipastuivat ja minä ehdin jo huokaista. Mutta lopulta kävi huonosti. Toinen vielä on jäljellä, mutta ei sekään kyllä ihan normaali ole. Piilottelee, ei ole mielestäni syönyt. No ainakin opin, etten osta kaloja, jotka ovat juuri saapuneet liikkeeseen. Ei kai ollut hyväksi noin monta siirtoa lyhyen ajan sisään. Katson miten tuon toisen kanssa käy ja mietin sitten tilannetta uudelleen. Jokin pariskunta tuohon 80-litraiseen olisi mukava rubiinitetrojen seuraksi saada.
Korurihman poikaset ovat kovasti kasvaneet, syövät jo kaikki hiutaleruokaa ja suurimmilla alkaa olla aikuisen kuviointia. Monnisen edelleen säikkyjä, mutta ei ihan niin paljon kuin ennen. Olen miettinyt ja haaveillut uusia kalastoja, sitten kun saan 250-litraisen pystyyn. Aloin tulla toisiin aatoksiin nuoliaisten suhteen. Lueskelin, että ne eivät viihdy niin lämpimässä kuin rihmakalat tai ainakin rihmakaloille mukava lämpötila on monen nuoliaisen yläraja. Haluan mieluummin rihmakalat ja nykyiset mahtuvat hyvin 120-litraiseen. Jospa kuitenkin laittaisi jotain ahventa siihen... En vain osaa päättää...
Akvaariotasoa ei vielä näy eikä kuulu, mutta enpä ole sitä ehtinyt erityisesti kaivata vielä. Ahvenia on nyt sitten hankittu - 128-litraisessa pariskunta jotakin luonnonmuotoista palettikalaa, lajista en ole vielä päässyt itseni kanssa yksimielisyyteen, vaikka olen netistä kuvia tiiraillut. Ovat hauskoja ja kotiutuneet hyvin. Aluksi kyyhöttivät koloissaan kumpikin pari päivää, sitten alkoivat touhuamaan uudessa kodissaan ja sisustamaan. Naaras komeilee värillä tosi tumman värisenä ja kaivaa koloja syvemmäksi. Koirasta ei paljon kiinnosta.

Sen sijaan keltakääpiöiden kanssa ei sujunut yhtä hyvin. Lopetin äsken toisen. Heti kalapussista plupsauttamisen jälkeen (normaalit kotiutusrituaalit tietty ensin) toinen ui ihan pystysuorassa pitkän aikaa ja toinenkin jotenkin oudosti ja hitaanlaisesti, leijuen. Minulla ei kuitenkaan ollut kokemusta kääpiöistä, joten ajattelin sen ehkä olevan tyypillistä. Olin varma, että kuolla kupsahtavat ihan heti ja seurailin niitä huolissani. Tein useita pieniä osittaisia vedenvaihtoja, testailin vettä. Rubiinitetrat kutivat toistamiseen tulonsa jälkeen ja ahvenetkin alkoivat syömään. Mutta sitten taas yhtenä päivänä huomasin keltakääpiön kyhjöttävän, eikä se enää tullut syömään. Tänään lopetin sen, kun se ei enää kyennyt uimaan kuin pystysuorassa tai kyhjöttämään paikallaan. Nyt sitten ihmettelen, että oliko se alunperinkin sairas vai ovatko nuo keltakääpiöt niin herkkiä, ettei kannata niitä enää kokeilla. Jotenkin hassua, kun olivat tulonsa jälkeen mielestäni jo varmoja vainaita, sitten reipastuivat ja minä ehdin jo huokaista. Mutta lopulta kävi huonosti. Toinen vielä on jäljellä, mutta ei sekään kyllä ihan normaali ole. Piilottelee, ei ole mielestäni syönyt. No ainakin opin, etten osta kaloja, jotka ovat juuri saapuneet liikkeeseen. Ei kai ollut hyväksi noin monta siirtoa lyhyen ajan sisään. Katson miten tuon toisen kanssa käy ja mietin sitten tilannetta uudelleen. Jokin pariskunta tuohon 80-litraiseen olisi mukava rubiinitetrojen seuraksi saada.
Korurihman poikaset ovat kovasti kasvaneet, syövät jo kaikki hiutaleruokaa ja suurimmilla alkaa olla aikuisen kuviointia. Monnisen edelleen säikkyjä, mutta ei ihan niin paljon kuin ennen. Olen miettinyt ja haaveillut uusia kalastoja, sitten kun saan 250-litraisen pystyyn. Aloin tulla toisiin aatoksiin nuoliaisten suhteen. Lueskelin, että ne eivät viihdy niin lämpimässä kuin rihmakalat tai ainakin rihmakaloille mukava lämpötila on monen nuoliaisen yläraja. Haluan mieluummin rihmakalat ja nykyiset mahtuvat hyvin 120-litraiseen. Jospa kuitenkin laittaisi jotain ahventa siihen... En vain osaa päättää...
-
- Junior Member
Palasin kotiin vajaan viikon lomareissulta. Vähän arvelutti - mietin jo että löytyy vainaita altaista, kun lomaruokkija väärin ymmärsi ohjeet ja laittoi poikasia sisältäviin altaisiin kaikki ruoka-annokset kerralla. No onneksi oli kaikki kunnossa, pitää tänään tehdä ehkä pieni ylimääräinen vedenvaihto liikaruokinnan jälkeen.
Sen sijaan palettialtaasta löytyi iloinen yllätys - reipas poikue uiskenteli altaan päädyssä äitinsä huomassa. Olin kyllä hieman hämmentynyt, sillä kalat myynyt kauppias sanoi, ettei tämä laji (luonnosta pyydystetty palettikalalaji, ei siis tavallinen) ole kovin usein lisääntynyt akvaarioissa. No ehkä se oli vaan myyntipuhetta. Joka tapauksessa, siellä niitä poikasia nyt on. Ensimmäiset kirjoahvenen poikaset!
Keltakääpiöt menehtyivät molemmat. Sen sijaan otin C. dimeruksen poikasia kasvamaan 80-litraiseen, saavat sitten siirtyä 250-litraiseen ja myöhemmin vaikka 400-500 sataiseen, jonka olen vakaasti päättänyt makkariin hankkia. (Tää on oikeesti varmaan jokin paheneva riippuvuussairaus, vähän samanlainen kuin neulominen tai puutarhanhoito)
Tämän lisäksi on päässäni muhinut ajatus pitkästä ja kapeasta altaasta kirjoituspöydälle. Omasta mielestäni tämä ennakkona peritty "vintage" pöytä on turhankin suuri, joten siihen voisi täräyttää altaan työskentelyä piristämään. Pöytä kestäisi varmasti, allas ei maksaisi maltaita. Ainut ongelma on mies, joka taatusti sanoo pari kommenttia, jos taas kannan uuden kipon sisään. Olis vaan niin hauska laittaa kiviä ja kova virtaus ja sitten imunuoliaisia. Altaalle tulis mittaa 130 cm. Voi siis olla että sellainen ilmestyy syksyyn mennessä taloon.
Sen sijaan palettialtaasta löytyi iloinen yllätys - reipas poikue uiskenteli altaan päädyssä äitinsä huomassa. Olin kyllä hieman hämmentynyt, sillä kalat myynyt kauppias sanoi, ettei tämä laji (luonnosta pyydystetty palettikalalaji, ei siis tavallinen) ole kovin usein lisääntynyt akvaarioissa. No ehkä se oli vaan myyntipuhetta. Joka tapauksessa, siellä niitä poikasia nyt on. Ensimmäiset kirjoahvenen poikaset!
Keltakääpiöt menehtyivät molemmat. Sen sijaan otin C. dimeruksen poikasia kasvamaan 80-litraiseen, saavat sitten siirtyä 250-litraiseen ja myöhemmin vaikka 400-500 sataiseen, jonka olen vakaasti päättänyt makkariin hankkia. (Tää on oikeesti varmaan jokin paheneva riippuvuussairaus, vähän samanlainen kuin neulominen tai puutarhanhoito)
Tämän lisäksi on päässäni muhinut ajatus pitkästä ja kapeasta altaasta kirjoituspöydälle. Omasta mielestäni tämä ennakkona peritty "vintage" pöytä on turhankin suuri, joten siihen voisi täräyttää altaan työskentelyä piristämään. Pöytä kestäisi varmasti, allas ei maksaisi maltaita. Ainut ongelma on mies, joka taatusti sanoo pari kommenttia, jos taas kannan uuden kipon sisään. Olis vaan niin hauska laittaa kiviä ja kova virtaus ja sitten imunuoliaisia. Altaalle tulis mittaa 130 cm. Voi siis olla että sellainen ilmestyy syksyyn mennessä taloon.
-
- Advanced Member
En ole uskaltanut edes intoilla, saatikka juurikaan suunnitella, kun ensin tuntui, etten löydä akvaa meille olkkariakvan tilalle millään. Kolme viikkoa löysin akvan toisensa perään, mutta aina oli joku vika tai sitten ne vietiin nenän edestä. Vaan tänään sitten sain mukavan ja varsin olohuonekelpoisen setin erään AWlaisen suosiollisella avustuksella. Entinen akva lähti tutun perheen matkaan melkein samalla ovenavauksella kun uusi kannettiin sisään. Sain kuin kuin sainkin akvan pörräämään ja kalat sisään vielä tämän vuorokauden puolella. Vielä kun jaksaisin liimata mattosuodattimen kasaan! Nyt on sitten kasassa se paketti, josta haaveilin koko kevään. Uusi akva on 150cm pitkä ja lehtisten toivoma 60cm korkeuskin toteutui. Asukkeina on siis lehtiksiä 5kpl (kaksi isompaa ja kolme kakaraa, jotka jäivät jäljelle koukkupäämatojen hyökkäyksestä), Geophagus Tapajos Orange Headeja 6kpl (kakaroita, määrää täytynee vähentää kun kasvavat), timanttitetroja (nyt 20kpl, hakusessa 10-20 lisää), ja pojan akvasta siirtyneet lippukirjot (yksi pariskunta, kaksi hylkiötä) sekä kolme perhoskirjoa. Näitä oli enemmänkin, mutta pari kuukahti heti kättelyssä ja päätin, etten enempää ota, savat nuo keikkua mukana niin kauan kun keikkuvat. Pohjalta löytyy tällä hetkellä vain 10 kuparimonnista (viheriporukka muuttu akvan mukana tänään), leviksiä ja ottoja. Pohjalle on tarkoitus haalia iso parvi helmimonnisia kunhan poika taas kudettaa pariskuntaansa sekä varmaan jotain kolmatta monnislajia, esimerkiksi loretton voisi olla kiva. Mietinnässä on myös toinen tetralaji, mutta koko asettaa rajoituksia, kun tuhmat tonkijat syö kapeat terat ja minä puolestani en ole innostunut korkeista malleista. Jotain väriä tuonne kaipaisi. Kardinaalitetratkin muutti akvan mukana parven jatkoksi uuteen kotiin, niitä on ikävä! Toivat kivasti väriä, mutta ovat vaarassa joutua ahmattien kitaan kun kasvavat (ahmatit siis).
Meiin oltiin viikko reissussa ja kalat oli sen aikaa oman onnensa nojassa. Hyvin olivat pärjänneet viikon paastolla kun olin vähän reilummin syöttänyt niitä ennen lähtöä. Laskeskelin, että kalat pärjää todennäköisesti paremmin ilman hoitajaa kuin hoitajan, joka sössii koko homman, kanssa. Kaikki luotettavat olivat itsekin poissa kotoa, jäljelle jääneisiin ei ole luottamista ruokinnan suhteen.
Mahtaakohan, ParusMajosr, meidän rusot olla samasta kaupasta kuin sun palettikalat kun meitäkin valistettiin, etteivät nämä luonnonkantaiset rusot sitten kude? Kuteepas. Jatkuvasti.
Meiin oltiin viikko reissussa ja kalat oli sen aikaa oman onnensa nojassa. Hyvin olivat pärjänneet viikon paastolla kun olin vähän reilummin syöttänyt niitä ennen lähtöä. Laskeskelin, että kalat pärjää todennäköisesti paremmin ilman hoitajaa kuin hoitajan, joka sössii koko homman, kanssa. Kaikki luotettavat olivat itsekin poissa kotoa, jäljelle jääneisiin ei ole luottamista ruokinnan suhteen.
Mahtaakohan, ParusMajosr, meidän rusot olla samasta kaupasta kuin sun palettikalat kun meitäkin valistettiin, etteivät nämä luonnonkantaiset rusot sitten kude? Kuteepas. Jatkuvasti.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
-
- Member
Meillä kaikki kääpiörihmat on kuolleet yhtä urosta lukuunottamatta
Viimeisimmät joutuivat ottojen uhreiksi, imivät sitä kylkilimaa ja siitä tuli sitten kutuparille tulehdus, mihin ei mikään auttanut
Otot siirtyy nyt millisten ja platyjen luo taas ja isoimpaan akvaan tulee lehtikalapariskunta.
Seuraavan uudistuksen kohteeksi joutuu taistola, mutta siinä miulla on suunnitelmat ihan kesken vielä
30 L Nanoon aattelin yhden ukon sijoittaa sekä 60 L toisen, mikäli menee vesiarvoiltaan suklisten kanssa yhteen. Naaraat jos tulisivat keskenään 180-L toimeen... Nää on vasta näitä suunnitteluja... 
Uusi 200L seisoo vielä tyhjänä nurkassa, muuton jälkeen siirrän sinne nuo hammaskarpit, mikäli en innostu jotain muuta sinne laittamaan

Seuraavan uudistuksen kohteeksi joutuu taistola, mutta siinä miulla on suunnitelmat ihan kesken vielä

Uusi 200L seisoo vielä tyhjänä nurkassa, muuton jälkeen siirrän sinne nuo hammaskarpit, mikäli en innostu jotain muuta sinne laittamaan

-
- Junior Member
Sisso: Joo, en ole yleensä hankkinut ruokkijaa lyhyille reissuille. Kalat ovat hyvin pärjänneet. Mutta nyt poikasten takia ajattelin, että kukkien kastelija lykkäisi pari kertaa ruokaa, kun poikasille ei kai pidempi paasto ole hyvä. No ens kerralla väännän rautalangasta ruokinnan tai asennan ruokinta-automaatin.
Joskus opiskeluaikana mulla oli kalat vajaan kuukauden aivan oman onnensa nojassa, ruokinta-automaatin ja ajastimen kanssa. Hyvin meni, vaikkei vettä vaihdettu sinä aikana. Mutta oli aika niukka kalasto ja kestäviä lajeja.
Sulla on kyllä komean kokoinen tuo uusi allas. Pitää tulla kurkkaamaan kun saat sen kuntoon.
Mä olen myös hieman kallistunut sille kannalle, että sitten kun se iso allas tulee, niin siitä tulee niin iso kuin vain siihen paikalle mahtuu ja ovesta saadaan kannettua. Tässä kuitenkin koko ajan suunnitelmat muuttuu ja kalat kasvaa. Vaikka olen kyllä edelleen pienehköjen ja keskikokoisten kalojen kannalla. Valtavat mötikät ei ole ainakaan vielä mun mieleen. En mä tiedä tahtoisinko rentoutua akvaarion ääressä, jos sieltä tuijottaa joku 30 senttinen ahven.
Nyt intoutuduin karsimaan kasveja ja muutenkin vähän järjestelemään kasvillisuutta. Kaksi allasta sain uuteen uskoon, toiset kaksi pitäisi vielä laittaa. Viides onkin ihan ok, leviä ehkä vain putsata ja paria kasvia karsia. Pikkuinen korurihmala on ollut karsimatta toista kuukautta ja näyttää aikamoiselta sekasotkulta. En vain ole tahtonut pienten poikasten takia alkaa karsintaoperaatioon. Nyt ovat jo sen verran isoja, että voin myllertää paremmin. Palettien 128-litrainessa on taas karvalehti villiintynyt ja niiden joukossa kasvaa jotain mukavaa pitkää levää.
Kaikesta karvalehdestä en tahtoisi eroon, sillä uuden altaan kasvittaminen on edessä ennemmin tai myöhemmin ja siihen se on näpsäkkä nopea vihertäjä. Pitää siis ottaa härkää sarvista ja putsata karvelehtipöheikkö.
Leviä on muuten tosi paljon erilaisia. Mulla on melkein joka altaassa erilaista. Yhdessä kirkkaan tummanvihreää, toisessa pitkää kellertävää, kahdessa erilaisia matalia tapauksia, joita putsaan etulasista. Onneksi en ole hysteerinen levien suhteen. Odottelen rauhassa tasapainon löytymistä. Poikaset löytää hyvin ruokaa levien joukosta, joten sekin on yksi syy antaa niiden olla. Puutarhastani voi nähdä saman filosofian. Rikkaruohon raja voi olla melko väljä ja moni kasvi on kaunis, vaikka sitä rikaksi haukuttaisiinkin.
Joskus opiskeluaikana mulla oli kalat vajaan kuukauden aivan oman onnensa nojassa, ruokinta-automaatin ja ajastimen kanssa. Hyvin meni, vaikkei vettä vaihdettu sinä aikana. Mutta oli aika niukka kalasto ja kestäviä lajeja.
Sulla on kyllä komean kokoinen tuo uusi allas. Pitää tulla kurkkaamaan kun saat sen kuntoon.

Nyt intoutuduin karsimaan kasveja ja muutenkin vähän järjestelemään kasvillisuutta. Kaksi allasta sain uuteen uskoon, toiset kaksi pitäisi vielä laittaa. Viides onkin ihan ok, leviä ehkä vain putsata ja paria kasvia karsia. Pikkuinen korurihmala on ollut karsimatta toista kuukautta ja näyttää aikamoiselta sekasotkulta. En vain ole tahtonut pienten poikasten takia alkaa karsintaoperaatioon. Nyt ovat jo sen verran isoja, että voin myllertää paremmin. Palettien 128-litrainessa on taas karvalehti villiintynyt ja niiden joukossa kasvaa jotain mukavaa pitkää levää.

Leviä on muuten tosi paljon erilaisia. Mulla on melkein joka altaassa erilaista. Yhdessä kirkkaan tummanvihreää, toisessa pitkää kellertävää, kahdessa erilaisia matalia tapauksia, joita putsaan etulasista. Onneksi en ole hysteerinen levien suhteen. Odottelen rauhassa tasapainon löytymistä. Poikaset löytää hyvin ruokaa levien joukosta, joten sekin on yksi syy antaa niiden olla. Puutarhastani voi nähdä saman filosofian. Rikkaruohon raja voi olla melko väljä ja moni kasvi on kaunis, vaikka sitä rikaksi haukuttaisiinkin.
-
- Advanced Member
Eh, ihan kun olisin itse kirjoittanut^. Usein mietin, että olisi kiva joku reippaaman kokoinen affen pari, mutta aina päädyn pienempiin... Tai no, kasvaahan noista oranssipäistä aikas isoja, n. 20cm. Niin tosiaan, poikaset kyllä tarvitsevat säännölistä ruokintaa, aikuisethan pärjää pitkäänkin paastolla. Me laitettiin helmimonnisten poikaset reissun takia pojan akvaan (vähemmän tuhmia affenia), mutta näyttää siltä, että pienimmät napsittiin poissa olessamme, dam!
Pääsin eilen nukkumaan vasta klo 01 yöllä kun liimasin mattosuodatinta kasaan keskiyön aikaan ja joo, ei mennyt ihan putkeen kun silmät ristissä väkertää. Mutta nyt se on kasassa ja ajattelin asentaa sen huomena. Tänään tuli hommatua lisää BioDigest-ampulleja, kun tein sitten niin hölmösti, että annoin pois molemmat suodattimet vanhan akvan mukana. Otin pojan akvasta lainaan ison sisäsuodattimen ja toivon sen auttavan maton kypsytyksen yli. Tänään ostin sitten isoon uuden sisäsuodattimen ja heitin lisää ampulleja perään. Huomena maton asennuksen kanssa taas lisää... Kannot oli vanhasta akvasta suoraan, mutta kaikki muu meni vaihtoon. Täytyy pitää nitriitti-veijaria silmällä molemmissa akvoissa, jottei pääse yllättämään. Vesi on vielä sameaa, mutta muuten näyttää jo ihan hyvältä. Meni käämit Kauniston soran pesun kanssa enkä jaksanut huuhtoa ehkä ihan riittävästi, mutta tuo sameus näyttää kyllä enemmän Wondermilk-samennukselta. Valot meni uuden akvan myötä vähemmille wateille, kun myin sitten molemmat valaisimetkin akvan mukana. Katotaan nyt, mitä kasvit tykkää 3x38 (T8)-lampuista, kun tuossa isossa ei kasva mitään hirmuisen vaateliaita kasveja. Akvan mukana tullut Arcadia Overtank on ihan hieno, mutta suunnitelmissa on vaihtaa se joka tapauksessa (?) joko monimetalliin tai ledeihin.
Jossain vaiheessa hinkusin isompaa akvaa tyyliin 700-1000-litraa, mutta tauti parani. Nyt kun akvan vaihto tuli eteen, en edes miettinyt isompaan vaihtoa, halusin vain eri mallisen. Uudessa on kyllä 30-litraa enemmän kuin vanhassa. Onhan ne isot hienoja, ei siinä mitään, mutta jotenkin tykkään vaan kompaktin kokoisesta. Tiedä sitten, jos innostuisi kiekoista tai jostain isommista fisusista. Mahtuisihan tuohonkin kiekkoporukka, mutta musta kalan täytyy olla suhteessa akvan kokoon. Hölmön näköistä, jos iso kala on pikkuisessa akvassa (siis suhtessa kalan kokoon), vaikka olisikin "laillisuuden" rajoissa. Mielestäni akvan pitää mahtua reippaasti sisustusta, joka suhteuttaa kalan (koon) ympäristöönsä. Mitähän mä yritän selittää?
Pääsin eilen nukkumaan vasta klo 01 yöllä kun liimasin mattosuodatinta kasaan keskiyön aikaan ja joo, ei mennyt ihan putkeen kun silmät ristissä väkertää. Mutta nyt se on kasassa ja ajattelin asentaa sen huomena. Tänään tuli hommatua lisää BioDigest-ampulleja, kun tein sitten niin hölmösti, että annoin pois molemmat suodattimet vanhan akvan mukana. Otin pojan akvasta lainaan ison sisäsuodattimen ja toivon sen auttavan maton kypsytyksen yli. Tänään ostin sitten isoon uuden sisäsuodattimen ja heitin lisää ampulleja perään. Huomena maton asennuksen kanssa taas lisää... Kannot oli vanhasta akvasta suoraan, mutta kaikki muu meni vaihtoon. Täytyy pitää nitriitti-veijaria silmällä molemmissa akvoissa, jottei pääse yllättämään. Vesi on vielä sameaa, mutta muuten näyttää jo ihan hyvältä. Meni käämit Kauniston soran pesun kanssa enkä jaksanut huuhtoa ehkä ihan riittävästi, mutta tuo sameus näyttää kyllä enemmän Wondermilk-samennukselta. Valot meni uuden akvan myötä vähemmille wateille, kun myin sitten molemmat valaisimetkin akvan mukana. Katotaan nyt, mitä kasvit tykkää 3x38 (T8)-lampuista, kun tuossa isossa ei kasva mitään hirmuisen vaateliaita kasveja. Akvan mukana tullut Arcadia Overtank on ihan hieno, mutta suunnitelmissa on vaihtaa se joka tapauksessa (?) joko monimetalliin tai ledeihin.
Jossain vaiheessa hinkusin isompaa akvaa tyyliin 700-1000-litraa, mutta tauti parani. Nyt kun akvan vaihto tuli eteen, en edes miettinyt isompaan vaihtoa, halusin vain eri mallisen. Uudessa on kyllä 30-litraa enemmän kuin vanhassa. Onhan ne isot hienoja, ei siinä mitään, mutta jotenkin tykkään vaan kompaktin kokoisesta. Tiedä sitten, jos innostuisi kiekoista tai jostain isommista fisusista. Mahtuisihan tuohonkin kiekkoporukka, mutta musta kalan täytyy olla suhteessa akvan kokoon. Hölmön näköistä, jos iso kala on pikkuisessa akvassa (siis suhtessa kalan kokoon), vaikka olisikin "laillisuuden" rajoissa. Mielestäni akvan pitää mahtua reippaasti sisustusta, joka suhteuttaa kalan (koon) ympäristöönsä. Mitähän mä yritän selittää?
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
-
- Member
Meillä pistettiin tänään akvaarion kalastoja uusiksi ja vaihdettiin kaloja toisesta akvasta toiseen sekä haettiin lehtikset kotiin 
Nyt on 250L sitten:
-lehtikalapariskunta, 5 pikkuleväbarbia, 10 verkkobarbia, 3 partista (1 siirtyy toiseen akvaan), 2 helmirihmaa ja monnisia.
180L on nyt:
taistotyttö, kääpiörihmauros, piikkisparvi, sitruunatetroja, inkkareita, 2 noitamonnia ja 2 partista. Sinne siirtyy 63L:sta vielä 3 suklaarihmakalaa sekä pikkumonniset ja 63 L siirtyy vedenvaihtojen ja kovetusten jälkeen naarasmillikset sekä platyt. Turvesuodatus potkaistiin illalla käyntiin, huomenna vesiarvojen mittailuja sitten.
Mutta mitäs sinne pohjakaloiksi, jätänkö sinne pikkumonniset? Vai hommaanko jonkun muun pohjakalan/pohjaparven?
Tuonne tyhjiltään olevaan 200L mikä täytetään muuton jälkeen, ollaan nyt affenia suunnittelemassa, loppuilta meneekin mukavasti kun kartoitan eri ahvenvaihtoehtoja sekä niiden kanssa sopivia parvikaloja, esim. tetroja

Nyt on 250L sitten:
-lehtikalapariskunta, 5 pikkuleväbarbia, 10 verkkobarbia, 3 partista (1 siirtyy toiseen akvaan), 2 helmirihmaa ja monnisia.
180L on nyt:
taistotyttö, kääpiörihmauros, piikkisparvi, sitruunatetroja, inkkareita, 2 noitamonnia ja 2 partista. Sinne siirtyy 63L:sta vielä 3 suklaarihmakalaa sekä pikkumonniset ja 63 L siirtyy vedenvaihtojen ja kovetusten jälkeen naarasmillikset sekä platyt. Turvesuodatus potkaistiin illalla käyntiin, huomenna vesiarvojen mittailuja sitten.
Mutta mitäs sinne pohjakaloiksi, jätänkö sinne pikkumonniset? Vai hommaanko jonkun muun pohjakalan/pohjaparven?

Tuonne tyhjiltään olevaan 200L mikä täytetään muuton jälkeen, ollaan nyt affenia suunnittelemassa, loppuilta meneekin mukavasti kun kartoitan eri ahvenvaihtoehtoja sekä niiden kanssa sopivia parvikaloja, esim. tetroja

-
- Junior Member
Jep olen kyllä samaa mieltä. Sisustuksia pitää mahtua ja pitää olla sellainen selkeä näkymä, ei kalasekametelisoppaa. Pienenä tyttönä mulla oli aina kaloja tyyliin 2 tai korkeintaan 5, koska piti saada erilaisia ja toisaalta raha oli vähissä. Nyt kun alkaa tehdä mieli jotakin kalaa, niin hankin sille altaan.
Ja näin kävi tänään. Nopealla toiminnalla kävin hakemassa käytetyn 250-litraisen altaan ja jalustan. Kirjaimellisesti kaivelin euroja käsilaukunkin pohjalta, että sain pyydetyn summan kasaan (mikä ei ollut paljoa, mutta mun kotihoidontuesta on
). Loppukuussa ei osteta mitään, mutta voin putsailla uutta allasta ja alkaa kypsyttylemäänkin, kunnes taas uusi rahapäivä koittaa ja voi ostaa sinne kasveja. Tämä allas tulee olohuoneeseen, mies hyväksyi puisen siistin alustahyllyn. Lamppu on sen sijaan kärsinyt, joten se lienee parasta korvata siistimmällä ellei sitä sitten pysty jotenkin siistimään, maalamaan kenties? Lämmitin löytyy, ensi hätään olisi yksi suodatinkin, mutta kenties rakentelen mattosuodattimen sen kaveriksi. Tähän altaaseen voisi (väli)sijoittaa dimerukset ja pohdin voisiko niitä nuoliaisia ottaa tähän? Mantereet menee sekaisin, mutta ehkäpä lämpötilojen puolesta ainakin ahvenet ja nuoliaiset osuisivat paremmin yhteen rihmakaloihin verrattuna? Dimerusten väitetään olevan hyvätapaisia. Jos tuo on sopimaton yhdistelmä, niin sitten ahventen lajiallas, jokin imumonni ehkä putsariksi. Sisustuksesta ei ole mitään hajua, pää on ihan tyhjä. Pitää kai vähän googlailla...
Eriador: Miten olisi lippukirjoahven? Minusta aika nätti ja viehkeä. Vai haluatko jotain isompaa?

Ja näin kävi tänään. Nopealla toiminnalla kävin hakemassa käytetyn 250-litraisen altaan ja jalustan. Kirjaimellisesti kaivelin euroja käsilaukunkin pohjalta, että sain pyydetyn summan kasaan (mikä ei ollut paljoa, mutta mun kotihoidontuesta on

Eriador: Miten olisi lippukirjoahven? Minusta aika nätti ja viehkeä. Vai haluatko jotain isompaa?
-
- Member
Lippukirjoahven kuulostaa mukavalta, kävin googlaamassa. Menee väärän topicin alle, mutta menisikö tuossa 200 L esim. 2 eri ahvenparia/haaremia + tetrat lisäksi? Ajattelin tehdä tästä akvaariosta mini Amazonin meidän makkarin nurkkaan, niin on tulevalla vauvalla sitten katseltavaa ja tottuu pienestä pitäen jo kaloihin 

-
- Junior Member
Minusta pieniä ahvenia voisi mennäkin kaksi paria, jos on pitkän mallinen allas ja sisustuksilla rajaa sopivasti. Mulla on nyt lippukirjoahvenpari 85-litraisessa, joka on litroihin nähden melko pitkä allas ja ihan mukavalta näyttää.
Sen sijaan palettikalapariskunta on 128-litraisessa ja eilen tuli ahdasta.
Aamupäivällä naaras ohjaili touhukkaana poikuetta, iltapäivällä oli osat kääntyneet ja ukko jahtasi akkaansa ja yritti siinä samalla hoivata poikuetta. Akka oli suodattimen takana piilossa ja sieltäkin kävi ukko välillä rökittämässä. MInä en katsellut tuota hyvällä ja haavin naaraan karanteeniin turvaan. Nyt sitten olen ihan huolesta soikeana, että naaras saa stressin siirrosta ja kuolla kupsahtaa. Enkä tiedä kauanko sitä pitäisi siellä pitää? Koko eilisillan ukko hoiteli poikuetta ihan puolihuolimattomasti ja etsiskeli vaimoaan. Nyt on asettunut ja keskittyy poikasiin. Naaras murjottaa kookospähkinäluolassa karanteenissa. Tämmöisiä huolenaiheita sitä pitää itselleen hommata. 
Sen sijaan palettikalapariskunta on 128-litraisessa ja eilen tuli ahdasta.

-
- Member
Kyllä sitä kaloista kummasti aina vaan huolta kantaa 
Pituutta tuossa 200L on vaan 80 cm, syvyyttä ja korkeutta on sitten enemmän
Innostuin äken ja vaihdoin vielä vedet 63L, laitoin suklaarihmat 180L, kun veden ph oli mukavasti laskenut sopivaan ja rasboratkin haalin pienempään altaaseen jo. 63L jäi nyt sitten vaan pikkumonniset. Suodattimesta oltin turvepelletit hittoon ja pistin vanut tilalle, voila, johan muuttui vesi virtaavammaksi. GH oli edelleen 4, millisten ja platyjen poikasaltaassa 7, niin enpä uskalla vaihtoa tehdä ennen kun saan veden kovetettua ja se taitaa siirtyä ensi viikon lopulle
Kaikki kasvit poistin, kun olivat niin huonossa hapessa, täytyy tiistaina käydä Imatralla eläinkaupassa ostamassa uusia kasveja kun käyn siellä sopivasti pyörähtämässä. Tässähän ihan innostuu kun on taas suunnittelua ja laittamista 

Pituutta tuossa 200L on vaan 80 cm, syvyyttä ja korkeutta on sitten enemmän

Innostuin äken ja vaihdoin vielä vedet 63L, laitoin suklaarihmat 180L, kun veden ph oli mukavasti laskenut sopivaan ja rasboratkin haalin pienempään altaaseen jo. 63L jäi nyt sitten vaan pikkumonniset. Suodattimesta oltin turvepelletit hittoon ja pistin vanut tilalle, voila, johan muuttui vesi virtaavammaksi. GH oli edelleen 4, millisten ja platyjen poikasaltaassa 7, niin enpä uskalla vaihtoa tehdä ennen kun saan veden kovetettua ja se taitaa siirtyä ensi viikon lopulle

-
- Junior Member
No onpas sulla Eriador melkoiset uudelleen sisustukset käynnissä. Mutta kun tulee valmista, on varmaan kiva taas katsella altaita. Minua aina jännittää toi kalojen haaviminen ja siirtely. Että stressaako kaloja ja puhkeaako jokin tauti. Minullakin on edessä kalojen siirtelyä, kun saan eilen hankitun 250-litraisen pystyyn ja sitten sen toisen samankokoisen, mutta eri mallisen altaan, joka odottaa keskeneräisessä huoneessa alustaansa.
Koko eilisillan pähkäilin miten kalat järjestelen, miten altaat sisustetaan jne.
Nykyiset altaat:
120-l Aasia (kääpiörihmapari, 10 kiilakylkeä, 4 piikkisilmää)
128-l P. sacrimontis palettikalapariskunta + poikue
85 l rubiinitetrat + dimneruksen poikaset
85-l kardinaalikalat, monniset ja lippukirjopariskunta
54-l korurihmala
Näiden lisäksi siis olisi kaksi 250-litraista nyt odottamassa pystytystä. Toinen 85-litrainen on kalastoltaan nyt ylikansoitettu, tosin näyttää ihan kivalta, koska kalat liikkuvat niin eri kerroksissa. Mutta monniset siirtyis kai jompaan kumpaan 250-litraiseen ja kardinaalit kai joskus haaveilemaani pitkään "joki-altaaseen". Toiseen 250-litraiseen siis dimerukset + jotain uusia asukkeja. Toiseen vois laittaa monniset ja kasvattaa monnisparvea. Ongelma on, että kyllä sinne jotain muutakin pitäis laittaa ja ahvenia tahtoisin, mutta ahvenet ja monniset on kai vähän huono yhdistelmä? Pienehköjä ahvenia toki vain tuon kokoiseen, mutta mitä? Jos siirtäis lippukirjot siihen myös ja jokin toinen pieni pariskunta niiiden lisäksi. Sitten 85-litrainen jäis tyhjilleen lopulta ja voisin laittaa siihen hammaskarppeja, niitä kun ei ole vielä tullut kokeiltua. Toiseen 85-litraiseen jäis vaan rubiinitetrat, joten sinnekin pitäis jotain keksiä. Perhoskirjopari? ottoja? Tässä sitä saa pähkäillä.
Mites Eriador noi turvepelletit toimii? Sanoit, että heikentää virtausta? Olen lätrännyt uutteen kanssa ja se on aika sottaavaa eikä mitään kovin edullistakaan.
Koko eilisillan pähkäilin miten kalat järjestelen, miten altaat sisustetaan jne.
Nykyiset altaat:
120-l Aasia (kääpiörihmapari, 10 kiilakylkeä, 4 piikkisilmää)
128-l P. sacrimontis palettikalapariskunta + poikue
85 l rubiinitetrat + dimneruksen poikaset
85-l kardinaalikalat, monniset ja lippukirjopariskunta
54-l korurihmala
Näiden lisäksi siis olisi kaksi 250-litraista nyt odottamassa pystytystä. Toinen 85-litrainen on kalastoltaan nyt ylikansoitettu, tosin näyttää ihan kivalta, koska kalat liikkuvat niin eri kerroksissa. Mutta monniset siirtyis kai jompaan kumpaan 250-litraiseen ja kardinaalit kai joskus haaveilemaani pitkään "joki-altaaseen". Toiseen 250-litraiseen siis dimerukset + jotain uusia asukkeja. Toiseen vois laittaa monniset ja kasvattaa monnisparvea. Ongelma on, että kyllä sinne jotain muutakin pitäis laittaa ja ahvenia tahtoisin, mutta ahvenet ja monniset on kai vähän huono yhdistelmä? Pienehköjä ahvenia toki vain tuon kokoiseen, mutta mitä? Jos siirtäis lippukirjot siihen myös ja jokin toinen pieni pariskunta niiiden lisäksi. Sitten 85-litrainen jäis tyhjilleen lopulta ja voisin laittaa siihen hammaskarppeja, niitä kun ei ole vielä tullut kokeiltua. Toiseen 85-litraiseen jäis vaan rubiinitetrat, joten sinnekin pitäis jotain keksiä. Perhoskirjopari? ottoja? Tässä sitä saa pähkäillä.
Mites Eriador noi turvepelletit toimii? Sanoit, että heikentää virtausta? Olen lätrännyt uutteen kanssa ja se on aika sottaavaa eikä mitään kovin edullistakaan.
-
- Junior Member
- Viesti:
Itsellä on nuita Dimeruksia 4 kpl, ikää puolen vuoden ja vuoden välillä. Ihan kivoja kaloja, ei revi kasveja eikä kiusaa esim monnisia yhtään. Tosin joku syö kaikki miekkakasvien taimet, mutta syyllistä en ole saanu kiinni itseteossa joten en voi ahvenia syyttääParusMajor kirjoitti:Dimerusten väitetään olevan hyvätapaisia. Jos tuo on sopimaton yhdistelmä, niin sitten ahventen lajiallas, jokin imumonni ehkä putsariksi. Sisustuksesta ei ole mitään hajua, pää on ihan tyhjä. Pitää kai vähän googlailla...

Puolivuotiaat Dimerukset söi kuitenki kardinaalitetrat eli pienet kalat on niille vain ruokaa.
240l juwel: rusokirjoahvenet, punapäätetrat, kirsikkabarbit, partis, salamanteri ja kuparimonniset.
-
- Member
PerusMajor: Turvepellettejä (tore pellets) tilasin Zooplussalta ja niiitä tungin sitten Biopoweriin sisälle. Tukkoon meni, kun oli niin pieni suodatin kyseessä. Eilen siirsin sitten ulkosuodattimeen niiden lasipallojen kanssa sitä ja hyvin toimii ulkosuodatin (vielä). Tosin sitähän erilaista olemassa, esim. akvaarioon.fi myy sellaista turve"vanun" tapaista, milltä voi käsittääkseni kanssa suodattimeen laittaa, sitä ajattelin kokeilla jossain vaiheessa. Vesi kun suodattuu sen turpeen läpi, niin vaikutuksen pitäisi olla sama kun aineilla läträtessä. Henk. koht musta tuntuu että isompaan akvaan on helpompi muuttaa nuo vesiarvot kuin pieneen tuon turvesuodatuksen avullla. Toki Tropolia heitin sinne myös joukkoon varuiksi jonkin verran.
Kokeile ihmeessä hammaskarppeja, itelläni on miljoonakaloja & platyjä, joskus jotain killiäkin olisi kiva kokeilla.
Miehen kanssa taas vähän innostuttiin ja alettiin puhua jo seuraavasta akvaariosta
400-600+ L kävi mielessä, voi olla että pari vuotta saa odottaa, ennenkun on mahdollisuutta yli 400 L ostaa tilanpuutteen vuoksi
Sinne sitten kiekkoja ja isoja plekoja
Meikä edelleen haaveilee siitä kultakalaakvaariosta (1000L) 
Kokeile ihmeessä hammaskarppeja, itelläni on miljoonakaloja & platyjä, joskus jotain killiäkin olisi kiva kokeilla.
Miehen kanssa taas vähän innostuttiin ja alettiin puhua jo seuraavasta akvaariosta

-
- Junior Member
Kiva kuulla, että dimerukset menee monnisten kanssa. Ehkäpä siis nuoliaisten myös. En tosiaan aio jättää niitä noiden rubiinitetrojen kanssa, nyt ovat vielä dimerukset pieniä ja menevät hetken. Ovat kyllä tosi ahnaita syömäreitä ja taitavat kasvaa silmissä, joten paras pitää kiirettä isomman altaan pystytyksen kanssa. Tai muuten jonakin päivänä ovat tetrat mennyttä.outi83 kirjoitti: Itsellä on nuita Dimeruksia 4 kpl, ikää puolen vuoden ja vuoden välillä. Ihan kivoja kaloja, ei revi kasveja eikä kiusaa esim monnisia yhtään. Tosin joku syö kaikki miekkakasvien taimet, mutta syyllistä en ole saanu kiinni itseteossa joten en voi ahvenia syyttää![]()
Puolivuotiaat Dimerukset söi kuitenki kardinaalitetrat eli pienet kalat on niille vain ruokaa.
Nyt mylläsin korurihmalankin. Kun muut altaat on kunnossa en voinut katsella sekasotkulaa. Vaikka ei siitä vielä sellaista tullut kuin tahdoin. kasvikauppaan pitäis päästä tai muuten jostain haalia jotain. Mietin jo, että pitäis koko allas laittaa karanteenipurkiksi ja hankkia samalle jalustalle pikkaisen korkeampi. Olisi helpompi sisustaa. Nykyinen on niin matala, että kaikki kasvit tuntuu kasvavan heti yli ja valaistuskin on mielestäni huono. 40-senttiä korkea allas ja 2-putkinen valaisin saattais olla nykyistä parempi. Samalla vois suodatuksen uusia. Heh, mulla tulee nyt niin paljon ideaa, ettei taida rahat ja aika riittää. Mutta jotenkin mukava miettiä, että projektia riittää, jos vaan tahtoo. Ei tule tylsää.
-
- Junior Member
- Viesti:
Lasket ne tetrat aina aamulla ja kun öisin tetraparvi on ihmeellisesti pienentynyt niin tiedät kuka/ketkä ovat syyllisiäParusMajor kirjoitti:Kiva kuulla, että dimerukset menee monnisten kanssa. Ehkäpä siis nuoliaisten myös. En tosiaan aio jättää niitä noiden rubiinitetrojen kanssa, nyt ovat vielä dimerukset pieniä ja menevät hetken. Ovat kyllä tosi ahnaita syömäreitä ja taitavat kasvaa silmissä, joten paras pitää kiirettä isomman altaan pystytyksen kanssa. Tai muuten jonakin päivänä ovat tetrat mennyttä.

240l juwel: rusokirjoahvenet, punapäätetrat, kirsikkabarbit, partis, salamanteri ja kuparimonniset.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Ohhoijaa.
Täällä akvaario-kuume vaan kovenee. Edessä on muutto (tai siis osa tavaroista on jo pakattu) ja nyt sitten törmäsin netissä myynti-ilmotukseen edullisesta 300-litrasesta, joka olis aivan näillä pian entisillä kotikulmilla. Ainut miinus on että siinä tulee kaloja mukana... Noh ajattelin kuitenkin mennä allasta katsomaan ja tutkailemaan kalastoa...
Kuinkahan tässä käy...
Suunnitelmissa on myös kannon-kahlailu-retki-hyttysten-kanssa. On jo moneen kertaan palanu päreet ton hienon kannon kanssa jonka löysin hakkuu-aukealta (moottorisaha on kätsy peli). Sitä on keitetty ja upotettu kylmään veteen ja keitetty taas, siihen on porailtu reikiä ja se on ollu kohta vuoden akvaariossa sidottuna kiveen mutta se pirulainen ei vaan suostu pysymään pohjassa ilman ankkuria, sitä se parin vuoden ilmakuivattulu vissiin tettää. Nyt ajattelin että käyn (joku päivä lähitulevaisuudessa) yhdellä järvellä kahlailemassa rantamatalat jos vaikka löytyis joku valmiiksi vettynyt komee kuokkupuu. Huomasin pari viikkoa sitten että ainakin siinä lahdelmassa on suht siivo hiekkapohja ettei tarvi rämpiä mutapohjassa haaroja myöten. Sainpa pari hyvää vinkkiä siivoista hiekkapohjasista rannoista kun puhuin veneilyä harrastavalle siskolle tästä suunnitelmasta, joten jos ekasta lätäköstä ei tärppää niin sitten siirrytään seuraavalle.
Täällä akvaario-kuume vaan kovenee. Edessä on muutto (tai siis osa tavaroista on jo pakattu) ja nyt sitten törmäsin netissä myynti-ilmotukseen edullisesta 300-litrasesta, joka olis aivan näillä pian entisillä kotikulmilla. Ainut miinus on että siinä tulee kaloja mukana... Noh ajattelin kuitenkin mennä allasta katsomaan ja tutkailemaan kalastoa...

Suunnitelmissa on myös kannon-kahlailu-retki-hyttysten-kanssa. On jo moneen kertaan palanu päreet ton hienon kannon kanssa jonka löysin hakkuu-aukealta (moottorisaha on kätsy peli). Sitä on keitetty ja upotettu kylmään veteen ja keitetty taas, siihen on porailtu reikiä ja se on ollu kohta vuoden akvaariossa sidottuna kiveen mutta se pirulainen ei vaan suostu pysymään pohjassa ilman ankkuria, sitä se parin vuoden ilmakuivattulu vissiin tettää. Nyt ajattelin että käyn (joku päivä lähitulevaisuudessa) yhdellä järvellä kahlailemassa rantamatalat jos vaikka löytyis joku valmiiksi vettynyt komee kuokkupuu. Huomasin pari viikkoa sitten että ainakin siinä lahdelmassa on suht siivo hiekkapohja ettei tarvi rämpiä mutapohjassa haaroja myöten. Sainpa pari hyvää vinkkiä siivoista hiekkapohjasista rannoista kun puhuin veneilyä harrastavalle siskolle tästä suunnitelmasta, joten jos ekasta lätäköstä ei tärppää niin sitten siirrytään seuraavalle.
Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn!