Viisiraitabarbit syömään!

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kupo
Junior Member
Junior Member

Viisiraitabarbit syömään!

Viesti Kirjoittaja Kupo »

Meillä on valtava miekkakasvi-vallisneria-viidakko akvaarion takaosassa jossa viisiraitabarbit piileskelevät. Ennen olivat kokoajan norkoilemassa ruokaa ja vilistivät etulasin tuntumassa. Nykyään niitä ei juurikaan näy.
Ruoka-aikana muutama tulee syömään, kun kaikki ruoka on mennyt, tulee koko parvi tonkimaan pohjaa :? . Yksi barbeista kuoli hiljattain, syy epäselvä, tosin en usko sen olleen mikään tauti, muut kalat vaikuttavat terveiltä.

Miten saisi viisiraitabarbit syömään? Ennen tilanne oli toisinpäin, ne norkoilivat kokoajan ruokaa.

:(
" 2+2=5 Hyvin suurilla kakkosen arvoilla. "
Paula Luotola
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Paula Luotola »

Pitäisi varmaan lähteä liikkeelle siitä, että mikä on muuttunut? Onko vesiarvoissa, hoitorutiineissa, akvaarion ympäristössä, valaistuksessa, suodatuksessa tai kalastossa ollut muutoksia?
Kupo
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kupo »

Mikään ei ole muuttunut rutiineissa, eikä mitään shokkeja ole tullut. Kasvit vain ovat kasvaneet isoksi viidakoksi, ehkäpä tämä on herättänyt niiden viidakkoelämänhalut. ;) Tänään aamulla olivat kaikki syömässä 8O . Eli ehkä minun ei pidä huolestua. Mutta tähän mennessä ne eivät ole syöneet kunnolla vähään aikaan [:I]
" 2+2=5 Hyvin suurilla kakkosen arvoilla. "
Törökala
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Törökala »

Omat viisiraitabarbini viihtyvät myös miekkalehtien seassa ja niitä harvemmin näkee muualla liikkuvan. Ruuastakaan eivät tule taistelemaan muiden kanssa vaan kasvillisuuden seasta sinkoilevat ruuan perään. Alussa meilläkin pyörivät ruuan kimpussa ja olivat esillä enemmän. Taitavat vain lopulta viihtyä omissa oloissaan kasvien suomassa suojassa. Vähän enemmän tulee liikettä jos tarjolla on suurinta herkkua eli surviaisia pakastimesta.
Järjetöntä elää niin järkevästi että kaduttaa.
Lellu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Lellu »

Samaa piilottelua olen huomannut omissakin viisiraidoissa. Ruoka maittaa mutta liikehdintä on vähäistä. Ja ei ole kuin muutama monni ja monninen seurana altaassa.
Onkos teillä kokemuksia näiden viisraitojen kudusta ?
lettu95
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Viisiraitabarbit syömään!

Viesti Kirjoittaja lettu95 »

Mulla on kanssa sama ongelma. Mun viisiraidat eivät tule akvaarioni pohjalta pois ei sitten millään! Piileksivät kasvien joukossa ja altaan reunoissa. Sillon kun on ruoka aika, nämä odottavat että ruoka leijuu pohjalle ja sitten siitä närppijät. Mulla oli alunperun 5 viisiraitabarbia mutta 2 sairastui ja kuoli joten on enään 3. Nämä fisut ovat parvikaloja eli voiko näiden pieni lukumäärä vaikuttaa asiaan? Olen yrittänyt saada näille uutta kotia mutta tuloksetta. Se ovat kuitenkin kiehtovia kaloja joten olisinko vain fiksu ja ostaisin niille muutama uutta kaveria?
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Minun tietääkseni parvessa viihtyvät tetrat tosiaan ovat arkoja liian pienessä ryhmässä. Noita viisiraitoja olisi hyvä olla vähintään 6.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
hh_
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja hh_ »

Meillä kuusiraidat olivat ennen kivasti esillä, nyt piilottelevat.
Tämä alkoi kun yksi kavereista ui paremmille vesille. Liekkö traumaperäistä? :)
Näitä oli 8kpl, lisää voisi kyllä ostaa ja katsoa miten käytös muuttuu..
iso silakka
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: Porin akvaariokerho

Viesti Kirjoittaja iso silakka »

Meilläkin viisiraidat piilottelivät n. 2 vuotta sitten. Sitten kun akvaario vaihtui, niin olivat taas ihan normaaleja. Silloin en pitänyt kylläkään vesiarvoja pahemmin silmällä, että ehkä silloin oli joku huonosti :?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”