Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.
Butterflies kirjoitti:Aijuu, kauheen itsekästä, nyt vasta huomasin lukea sun viestin kokonaan, Mimosa X!
)
Ei haittaa mitään
Niin, se on vähän harmi kun äidit ei aina ymmärrä lastensa hyviä harrastuksia . Kovin ison ei poikasaltaan tosin tarvitsisi olla, saa niitä käytettynäkin. Huutonetissäkin tai kirpparilla useasti näkee. Itse ostin tuon omani kympillä Kaarinan kirppikseltä (Pohjanpellonkadulla) joskus. Siellä muuten on aika usein näkynyt akvaarioita. Siihen tosin ei kuulunut kunnon lamppua, mutta sellaisen sain pilkkahintaan kaverilta. Pikkualtaan voi laittaa vaikka lattialle. Kauhistus, nythän mä yritän täällä sinua vallan houkutella tekemään vastoin mitä äiti käskee ja äitiä kyllä pitää kunnioittaa ja totellakin. Ainakin parhaansa mukaan totella .
Juu, mä katson jos mulla olis jotain onnistuneita kuvia kutemisesta. Siitä yksin transsissa kellumisesta ei ollut yhtään, harmi. Ei ollut kamera silloin ulottuvilla. No ei kyllä ollut kovin hyviä . Tuossa lienee parhaiten onnistunut:
Liitteet
kutu.JPG (28.17 KiB) Katsottu 834 kertaa
527 l, 180 l, 107 l + 54 l sukarapulat, 2 kissaa ja tarantula.
Hmm, no muuten vois käydä, mutta ulkönäkö ei kovin paljon miellytä silmää.
Kalastona:
2 x taistelukala
2 x hunajarihmakala
2 x kääpiörihmakala
13 x kardinaalitetra
5 x piikkisilmä
Ja jos joku nyt kauhistelee tuota labyrinttien määrää niin sanon, että kaikkia on pariskunta ja kaikki tulevat toimeen keskenään Poijjaat hiukan jahtailevat tyttöystäviään silloin tällöin, mutta ei mitään suuria rähinöitä.
Altaan taka- ja sivuosissa on runsaita kasvitiheikköjä, jonne tykkäävät mennä jos vaara (esim. käteni huoltotoimenpiteiden yhteydessä) uhkaa. Myös juurakoista löytyy kivoja koloja ja käytäviä, joista tykkäävät puikkelehtia niin labyrintit kuin piikkisilmätkin.
PH on siinä 6.4 tienoilla, vesi on pehmeää ja lämpötila noin 27 astetta (tälleen kesällä nousee joskus harmillisesti jopa sinne yli kolmeenkymppiin, mutta jääpaloja, jääpaloja .. )
Oletteko kukaan kokeilleet leväsukaravun kasvatusta? Siis tiedän että poikaset tarvitsee murtovettä muodonmuutokseen. Täälläkin varmaan jossain asiasta on ketjuja. Pitää etsiä, jos joku on onnistunut kasvattamaan toukkia. Tekisi mieli myös kokeilla joskus, mikäli siihen olisi tarjota puitteet. Olen pitkään haaveillut pienestä leväsukarapujengistä tuonne 74 litraiseen ja on niitä joskus aikoinaan ollutkin.
^Onhan sitä tullut mietittyä. Kai ne selviäisivät, jos emoravun/munat siirtäisi vaikkapa nanoon/maljakkoon, jossa olis murtovettä. Ja kai se onnistuu ihan sillä että lisää akvaarioveteen suolaa tietyn määrän? Vai pitääkö käydä Itämerestä hakemassa?
Mun käsittääkseni sitä emorapua ei saa sinne murtoveteen laittaa. Toukkien pitää päästä murtoveteen kuuden vuorokauden kuluessa.
Multa saa tulla hakemaan toukkia jos tahtoo koittaa. Tuo mamma on kyllä kantanut noita munia jo ikuisuuden (yli 2kk). En tiedä sitten onko se josain vaiheessa tiputtanu ne ja hommannu itelleen uudet. Joka päivä mä sitä oon kattonu, paitsi nyt ne kerrat kun on tullu viikonloppu oltua pois kotoa.
Mut sitten kun ne sieltä masun alta lähtee uiskentelemaan niin ihan vapaasti saa noutaa.
Butterflies kirjoitti:^Onhan sitä tullut mietittyä. Kai ne selviäisivät, jos emoravun/munat siirtäisi vaikkapa nanoon/maljakkoon, jossa olis murtovettä. Ja kai se onnistuu ihan sillä että lisää akvaarioveteen suolaa tietyn määrän? Vai pitääkö käydä Itämerestä hakemassa?
Älä käytä ruokasuolaa, vaan hae meriheposta tai uudesta akvaariosta suolaa ja sekoitat sitä vaikka 15g per litra vettä ja saat soppelia melko keskiarvoista murtovettä.
En nyt jaksa kelata taaksepäin näin piipahtavana vierailijana tässä ketjussa josko on jo ollut puhetta, mutta Hämeentien varrella Hilan talossa on uusi(uudehko nyt ainakin) Lemmikkiasema (vaimikäsenyoli) ja siellä oli myös akvaariokamaa kaupan. Hyllyssä ainakin eheimin sisäpöristimia ja lämppäreitä, varaosia eheimiin ja tetraan, ruokia, bio-life symbionttia, yms kuivatavaraa. Ohimennen ihan lauantaina huomasin kun kävin siinä vieressä Lastentarvikkeella.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Aqualung kirjoitti:En nyt jaksa kelata taaksepäin näin piipahtavana vierailijana tässä ketjussa josko on jo ollut puhetta, mutta Hämeentien varrella Hilan talossa on uusi(uudehko nyt ainakin) Lemmikkiasema (vaimikäsenyoli) ja siellä oli myös akvaariokamaa kaupan. Hyllyssä ainakin eheimin sisäpöristimia ja lämppäreitä, varaosia eheimiin ja tetraan, ruokia, bio-life symbionttia, yms kuivatavaraa. Ohimennen ihan lauantaina huomasin kun kävin siinä vieressä Lastentarvikkeella.
Se on tainnu muuttaa Ikean vierestä sinne. Tarvikkeita löytyy, muttei kaloja.
Kiitos vinkistä, uudesta kaupasta. Kiva aina käydä kurkkimassa kun tulee uusia liikkeitä .
Täällä taistelukalojen kudetusyritys nro 2. starttasi tänään. Kuten arvelin, eka kutu meni mönkään. Joko koiras ehti syödä vähät mätimunat tai sitten ne oli hedelmöittymättömiä. Nyt on toinen naaras sviitissä. Se on haaleampi, ei kovin kauniina pidetty kun on ollut aina melkein stressiraidat päällä (naaraskolmikon alistetuin, asuvat siis isossa altaassa). Nyt jo tosin stressiraidat häipyi ja tuli muutenkin tummemmaksi, kun pääsi ainokaiseksi komealle pojalle.
Leväsukarapuja ajattelin ostaa lähiaikoina ja toukkien kasvatusta vois mahdollisen taistopoikueen jälkeen kokeilla kasvattaa (Kiitos Mauiweelle tarjouksesta . Jos taistolapsia ei tule tälläkään kertaa niin saatan kokeilla aikasemminkin ). Vaikeaa se varmaan on, koska toukat ovat varmasti tosi herkkiä. Täytyy ensin perehtyä asiaan ja muiden kertomuksiin.
Taistokoiraalla siis nyt toinen naaras, joka värittömämpi. Laitoin Picasaan kutuharjoittelusta pätkän, jonka loppupuolella näkyy se miten koiras jää kellumaan yksinään kieppiin. Tätä toistuu taas tämänkin naaraan kanssa. Kuplapesä laajempi tällä kertaa. Kuvan laatu valitettavasti aika huono. https://picasaweb.google.com/marita.kat ... anKiepissa
Olisiko jollakulla mielenkiintoa http://www.extraplant.de-tilaukseen tässä lähiaikoina? Mulla olisi tarvetta parille kasville, mutta ihan niiden takia ei viitsisi kallita postareita (23,xxe) maksaa. Voin tarvittaessa jatkopostittaa kasveja ostajan vastuulla eteenpäinkin.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Mä ostin eilen 2 taistomuijaa ja tänään myös 2. Molemmilla kerroilla ostin myös niin 2 ottoa. Yritän laittaa kuvia jossain vaiheessa Nyt siis taistokokoonpano on 1+5. ika hurjalta kuulostaa, mutta hyvin toimii, ihme kyllä. Ketään ei ole näykitty Ja huanjarihmakalat vaihdoin siis noihin taistotyttöihin, eli niitä ei enää ole, ja jos (kun) taistoja tulee vielä lisää niin kääpiörihmakalatkin saa häipyä!
Sisso kirjoitti:Olisiko jollakulla mielenkiintoa http://www.extraplant.de-tilaukseen tässä lähiaikoina? Mulla olisi tarvetta parille kasville, mutta ihan niiden takia ei viitsisi kallita postareita (23,xxe) maksaa. Voin tarvittaessa jatkopostittaa kasveja ostajan vastuulla eteenpäinkin.
Mua voisi kiinnostaa, täytyy katsoa tarjonta ensin!
Taistot pyörineet väkkärää tuolla pikkualtaassa pitkin päivää ja valitettavasti aika kehnolta näyttää. Välillä kelluvat transsissa erillään kumpikin ja mätimunat valuu sitten yksisteen ilman hedelmöitystä. Tässä ehkä parempi video ja parhaimmasta päästä tämä touhu, mutta saa nähdä sitten... https://picasaweb.google.com/marita.kat ... 7916980914
Katsos vaan, se -tilaukseen olikin mennyt samaan syssyyn, sori! Jos löytyy kiinnostusta, laittakaa yksäriä. Katson, mitä rehua löydän huomena Helsingistä (odotukset eivät ole kovin korkealla, kun olen jo liikkeisiin soitellut ja kysellyt listalla olevia kasveja->ei oo) ja laittaisin sitten tuon Extraplant-tilauksen vaikka ensi viikon alkupuolella menemään.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Täällä nähtiin jotain kummallista. Kaksi salamanteriplekoa "tappeli" keskenään. Kauhea pyöriminen ja näytti ihan siltä, että toinen olisi purrut toista. Ei mitään hajua mistä oli kysymys. Eikö näiden pitänyt olla rauhallisia plekoja?
Täälläkin on tekeillä outoja (tosi, joo...) isovaanijaukko (se, joka makasi lattialla yli tunnin. Näyttää toipuneen, viriili miäs...Päätti sitten jatkaa sukuaan ennen kuin tekee akvasta viimeisen pomppauksensa?) heräsi ruususen unestaan, havaitsi akkavaanijan ja nyt mennään ympäri akvaa rakkauden taudin kourissa. Eikä ne ole vikaissutkaan toisiaan sen jälkeen kun tänne muutti. Tää on siis se Jennillä asustellut kaksikko, jos joku muistaa. Mä niitä aina katselin, mutta kun on väärältä mantereelta, niin ei. Sitten totesin, että jos en osta pois, niin katselen niitä maailman tappiin asti ja harmittelen, jos joku muu ne ostaa. Ovat oikein mainioita kaloja ja ihmettelenkin, miksei nämä ole sen suositumpia. Olisi hyvä vaihtoehto rihmiksille ihan pintaveteen. Tarkoitus olisi hommata ukolle pari frouvaa lisää heti kun niitä saapuu. Saatiin illalla parahultaisesti taas kudetusakvakin hurisemaan. Tosin poika metsästää juuri helmimonnisparia sinne lemmenlomalle. Edellisestä poikueesta jäi jokunen kasvamaan kotiin, lisää pitäisi saada. Lehtispari mittailee kasveja tarkkaan, äkeilevät vähän toisilleen ja muille kaloille, hmmm.... Nyt on taas rauha maassa, kun goldenkaksikko lähti Helsinkiin, niitä alettiin jo vähän höykyttämään.
Toin eilen Helsingistä 12 safiirimonnista ja vältin kaikki muut kasvi- ja kalakiusaukset. Tosin kasvit jäi kauppaan vain siksi, että Extraplantin tilaus lähtee kohta.... Meitä on nyt kolme kimpassa ja se on ihan ok määrä, joten kimppa on sulkeutunut. Tai voihan sitä kysellä, josko ehtii vielä mukaan jos ei hirveästi ole tilaamassa.
Onko jollakulla juovanokkamonneja? Voi taivas, miten ne liikkuvat! Nehän kävelee evillään...voi onnetonta!
Kiitos vain onnitteluista . Olen intoutunut nyt tekemään jotain päiväkirjamaista tuonne mun akvaariokotisivuille. Tyttöni ottaa innoissaan kuvia poikasista, luupin kautta , kun meillä ei ole mitään hienoa kameraa. Yllättävän hyvin niinkin onnistuu. Koiras on vielä natiaisten kanssa, mutta ajattelin tänään sen ottaa pois. Vaikka usein kai sanotaan ettei koiras syö mitään vahdin aikana, tämä on kyllä popsinut ruokaa kun sille olen tarjonnut. Tosin illalla kun annoin hyttysen, se yskäisi sen ihan kuin jotenkin kauhuissaan pois. Ehkä sillä oli poikasiakin suussa, en tiedä.
Poikasia voi kysellä multa koska vaan jo. Meille nyt jää ainakin varmaan kaks koirasta ja x joukko naaraita. Mutta siinä nyt menee aikaa vielä ennenkun siihen sukupuolten määritykseen päästään
Toivottavasti vaan kaikki menee hyvin.
Sisso kirjoitti:Täälläkin on tekeillä outoja (tosi, joo...) isovaanijaukko (se, joka makasi lattialla yli tunnin. Näyttää toipuneen, viriili miäs...Päätti sitten jatkaa sukuaan ennen kuin tekee akvasta viimeisen pomppauksensa?) heräsi ruususen unestaan, havaitsi akkavaanijan ja nyt mennään ympäri akvaa rakkauden taudin kourissa. Eikä ne ole vikaissutkaan toisiaan sen jälkeen kun tänne muutti. Tää on siis se Jennillä asustellut kaksikko, jos joku muistaa. Mä niitä aina katselin, mutta kun on väärältä mantereelta, niin ei. Sitten totesin, että jos en osta pois, niin katselen niitä maailman tappiin asti ja harmittelen, jos joku muu ne ostaa. Ovat oikein mainioita kaloja ja ihmettelenkin, miksei nämä ole sen suositumpia. Olisi hyvä vaihtoehto rihmiksille ihan pintaveteen. Tarkoitus olisi hommata ukolle pari frouvaa lisää heti kun niitä saapuu. Saatiin illalla parahultaisesti taas kudetusakvakin hurisemaan. Tosin poika metsästää juuri helmimonnisparia sinne lemmenlomalle. Edellisestä poikueesta jäi jokunen kasvamaan kotiin, lisää pitäisi saada. Lehtispari mittailee kasveja tarkkaan, äkeilevät vähän toisilleen ja muille kaloille, hmmm.... Nyt on taas rauha maassa, kun goldenkaksikko lähti Helsinkiin, niitä alettiin jo vähän höykyttämään.
Toin eilen Helsingistä 12 safiirimonnista ja vältin kaikki muut kasvi- ja kalakiusaukset. Tosin kasvit jäi kauppaan vain siksi, että Extraplantin tilaus lähtee kohta.... Meitä on nyt kolme kimpassa ja se on ihan ok määrä, joten kimppa on sulkeutunut. Tai voihan sitä kysellä, josko ehtii vielä mukaan jos ei hirveästi ole tilaamassa.
Onko jollakulla juovanokkamonneja? Voi taivas, miten ne liikkuvat! Nehän kävelee evillään...voi onnetonta!
Voi jukranpujut, mä olen katsellut niitä samaisia kaloja siellä! Ne on niin upeita ja värikkäitä. Ostaisin heti, jos olis tilaa. Onkos niillä nyt nimet ..?
Altaan kalaston rakentelu jäänyt pahasti kesken. Nyt voisi taas lomalla keskittyä siihenkin. Siellä uiskentelee 2kpl leväbarbeja ja 3kpl helmirihmakalanaarasta. Yhden rihmiksen siis piti olla koiras... Tarkoitus ainakin hakea pari levistä ja ukko rihmiksille. Löysin itselleni täysin uuden tuttaviiden uuden Akvaarion sivuilta, nimittäin Viirikirjokala(Iriatherina werneri). Kenelläkään kokemusta? Näitä menisi 460 litraiseen noiden muiden sekaan varmasti 15 kpl ilman, että näytää allas täydeltä.
Jos jollain olisi lahjoittaa partamonni, niin täältä löytyisi koti .
Muoks. Jee, jee . 4kk sitten tilaamani tausta kalajuttu.fi:stä saapuu vihdoinkin ensi viikolla liikkeeseen. Siitä varmasti viikko ennen kuin on täällä, mutta ehdin vielä lomalla asentelemaan sitä .