Mitä pantterikiipijäkalojen lisäksi?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Elina A.
Starting Member
Starting Member

Mitä pantterikiipijäkalojen lisäksi?

Viesti Kirjoittaja Elina A. »

Minulla on 250 litrainen allas. Se on ollut pyhitettynä kolmelle pantterikiipijälle. Kalaset ovat kasvaneet jo muutaman vuoden, ja tuntuu että venyvät vieläkin jonkin verran. Ah, on tuolla altaassa vielä taistokin, mutta sitä ei lasketa kun se on niin ehtoopuolella jo elämäänsa ja yksi partamonni, mutta siitä ei kannata välittää :)

Mitähän hankkisin lisäksi? Tarvittaisiin joku tapaus, joka ei lymyile kuten pantterit. Seilaisi ympäriinsä jäämättä päiväksi kannonkoloon (koska ne on jo varattuja). Vähän kuin pusukala, vaikkapa vaalea, eloisa yms. mutta ei tientenkään mikään 25 cm jötkäle. Parvikalat eivät tule kyseeseen, ruusutetrajoukkue kohtasi jäseniensä menetykset yksi kerrallaan yön pimeinä hetkinä kun panttereilla oli yöpalan tarve. Enkä mä muutenkaan niistä niin välitä. Ja vielä yksi vaatimus. Akvassani ei ole kansilaseja, joten hyppijät ei käy.
rybka
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Mitä pantterikiipijäkalojen lisäksi?

Viesti Kirjoittaja rybka »

Kongontetroja? Tuskin menevät pantterikiipijän suuhun, jos eivät ole aivan poikasia. Vaaleita, eloisia, komeita ja sopisivat Afrikka-teemaan (jota itse olen viime aikoina pyöritellyt, kiitos täältä saamieni vinkkien [;)] ).
Hietikkomalawila 714 l: Eclectochromis labrosus, Cyrtocara moorii, Copadichromis borleyi, Synodontis lucipinnis.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
keijusto
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja keijusto »

Entäs punatimanttiahven? Tosi kaunis, aina esillä, ei parvikala. Tai sitten tuo kongontetra.

Mäkin olen niin rajoittunut etten osaa suositella kuin saman maanosan asukkeja eli noita afrikkalaisia afrikkalaisten pantterikiipijöiden kanssa.
Elena_
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Elena_ »

No minä pistän ehdotusjonon jatkoksi perhoskalan. Sekin on muistaakseni Afrikan mantereen puolelta :) Ei väritykseltään järin näyttävä mutta muuten kyllä (jonkun mielestä kyllä ruma).
keijusto
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja keijusto »

Niin siis tarkennus että punatimanttia voi kyllä parvessa pitää, yhdessä kasvaneet voi pärjätä ja viihtyä yhdessä, mutta välttämätöntä ei ole parvea hankkia vaan esim pariskunta. Saattaa olla kärttynen etenkin kutuaikaan, pantterikiipijät voi kyllä saada kyytiä jos uskaltaa lähelle kun vartioivat kutua/poikasia. Meillä elivät ihan sovussa muiden kanssa kunnes poikaset alkoivat uimaan.
naatti
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS

Viesti Kirjoittaja naatti »

Perhoskala on lymyilijöiden huipentuma, möllöttää vain päivästä toiseen aivan samassa kohdassa vaanien kuin todellinen peto, jollainen se onkin. Ja taiston kanssa ei, vaikkei siitä pitänytkään erityisemmin välittää. Perhonen sitäpaitsi ei mitenkään sovi avonaiseen akvaarioon, ovat tunnettuja "lentämisestään".

Ehkä väärältä mantereelta, muttei kalat huomaa eroa kun eivät kuitenkaan koskaan luonnossa toisiaan kohtaa samalla mantereellakaan. Ja tuolla on jo taistoa ja partista, joten aloittaja ei kai halua erityisemmin geotooppia? Taiston kokoluokkaa olevat kalat varmaan säilyvät hengissä 14cm pedolta.

Haaremissa: Sinirihmakala, helmirihmakala, rusotimanttiahven (maailman kaunein kala ja varmasti pärjää), avainkirjoahven, palettikala, lehtikala (jos allas korkea)

Isompia parvikaloja: pikkulehtikala, kongontetra, viirialesti (jos allas erityisen pitkä), tulijuovabarbi (jos allas erityisen pitkä), leväbarbi (jos allas erityisen pitkä), kirsikkatetra (aikuiset)

Yksin: Tulievä tai jopa tulipyrstö varauksella, mikäli ei muita kaloja kiipijöiden kanssa tulisi. Osaavat olla varsin pahansisuisia, jos saat sekopäisemmän yksilön.

Korjailkaa jos tuli virheitä, aivot ei toimi ihan täysillä.
Elina A.
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Elina A. »

Kiitos hyvät akvaristit mielipiteistänne!

Ajatus afrikka-altaasta on hieno! Itsekin sitä periaatteessa kannatan mutta käytännön toteutus on jäänyt. Sisustus ei ole afrikkalainen. Se o tampereelta moro, säädetty panttereille mieleiseksi. Lisätään vielä, että akvaariossani ei ole runsasta sisustusta. Siellä on vakkaripiilot niin että päiväunet sujuu, mutta ei tuuheita pusikkoja.

Perhoskala on kiinnostava kala, mutta tuon altaasta ulkoilun vuoksi ei sovi minulle. Mitään parvea en halua, edes niitä makeita kongontetroja. Se taitaa olla niin, että joku timanttiahven on meille sopiva. Täällä olisi nyt hyvä koti jollekin kodittomalle x-timanttiahvenelle!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”