Bilteman puhallushiekka
Valvoja: Moderaattorit
-
+Huihai+
- Starting Member

- Akvaarioseurat: Has
- Sukupuoli: Nainen
Bilteman puhallushiekka
Ostin akvaarion jonka mukaan kuului pohjasora, mutta haluan vaihtaa soran puhallushiekkaan ja luin jostain että tätä Biltemanin puhallushiekkaa ei tarvitsisi pestä??
Mitä kokemuksia tästä hiekasta on muilla? Mikä olisi sopiva mm koko, sitäkin taitaa olla eri kokoja?
Mitä kokemuksia tästä hiekasta on muilla? Mikä olisi sopiva mm koko, sitäkin taitaa olla eri kokoja?
Re: Bilteman puhallushiekka
Tuo tuote ei ole kauppanimeltään puhallushiekka vaan useimmiten käytetään "HIEKKAA 0,2-1,0MM" ja tuotenumero on 175425. Hiekkaa tarvitaan noin 6 säkkiä per neliömetri. Se on hyvä huuhdella, vaikka varsinaista pesua ei tarvita. Pölyä siinä kuitenkin on. Akvaarion pohjana se on esteettinen vain jos hiekan pinta pysyy puhtaana eli hyvin sotkevia kaloja ei kannattaisi pitää. Tämä siksi, että hiekka ei "sulata" jätöksiä sisäänsä, vaan ne jäävät hiekan pinnalle. Esimerkiksi Maxit puhallushiekka 0,5-1,2 mm toimii akvaarion pohjana paremmin siksi, että sen pinnalle ei juuri jää ulosteita, eivätkä ne muutenkaan erotu kovin hyvin. Myös kasvit juurtuvat paremmin hieman karkeammassa hiekassa. Maxitia saa tosin sitten pestä vähän enemmän. Maxitia tarvitaan noin 80 kiloa neliölle. Olen juuri kokeilemassa myös tuollaista JBL:n Manadoa, joka on vähän Leca-sora tyyppistä pohja-ainesta, mutta pienirakeista. Sitä suositellaan erityisesti monnisille ja kasveille. Se sisältää myös ravinteita.
-
bombo
- Senior Member

- Sukupuoli: Mies
Minä huuhtaisin hiekkaa mutten pessyt kamalan perusteellisesti.
Laitan nyt oman kysymykseni samaan paljonko bilteman karkeampaa hiekkaa tarvitaan altaaseen jonka pohja on 100cm x 40cm?
Laitan nyt oman kysymykseni samaan paljonko bilteman karkeampaa hiekkaa tarvitaan altaaseen jonka pohja on 100cm x 40cm?
240l sekala
2 pussia riittää.paljonko bilteman karkeampaa hiekkaa tarvitaan altaaseen jonka pohja on 100cm x 40cm?
-
bombo
- Senior Member

- Sukupuoli: Mies
Ok minulla on yksi pussi josta on jäljellä n. puolet.
Jos ostan yhden lisää ja laitan molemmat akvaan onko hyvä?
Jos ostan yhden lisää ja laitan molemmat akvaan onko hyvä?
240l sekala
2 pussia vähintään. Niistä ei tosin vielä kovin paksua kerrosta tule, eli mielummin sitten vaikka 3 tai jopa 4 pussia, jos haluat kavien istuvan hyvin. 
Riippuu paljolti siitä miten paksun kerroksen hiekkaa haluat. Mulla oli 100x40cm pohjalla about 35kg hiekkaa ja paksuutta kerroksella oli noin 5cm, toki takana hieman enemmän kuin edessä.