Sisäsuodattimen sisusten vaihto, kuin usein?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
touho30
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Sisäsuodattimen sisusten vaihto, kuin usein?

Viesti Kirjoittaja touho30 »

Niin, elikkäs kuin usein sisäsuodattimen sisukset pitäis vaihtaa uusiin? Putsattu ollaan joka toinen kerta samalla ku vesiä vaihdetaan ja ovat aina melko kakkasia.. Akvaario on 180l ja olikohan suodattimena joku Juwel tai vastaava, mallia en muista, mut jos sen täysille laittaa nii lähtee pohjahiekat ja kalat lentoon, eli suht tehokas peli :D
Substral
Advanced Member
Advanced Member

Re: Sisäsuodattimen sisusten vaihto, kuin usein?

Viesti Kirjoittaja Substral »

Vanut vaihdetaan jokaisella kerralla mikäli siltä tuntuu, ne voi myös huuhtaista pariin otteeseen puhtaaksi ja käyttää uudelleen. Kaikissa suodattimissa ei vanuja ole ja niiden käyttö aiheuttaakin huoltovälin merkittävän lyhenemisen.
Mattosuodatinmattopalat (ne siniset) voi huuhtoa ja puristella puhtaaksi useita, jopa kymmeniä, kertoja ja ne kannattaa vaihtaa kun kimmoisuus alkaa loppua. Tällöin patruuna alkaa painua kasaan ja menettää rakenteensa, eikä toimi enää oikein. Itsellä on ollut sisäsuodattimen patruunan huonoksi menoaika noin vuosi, huoltoväli pari viikkoa.
Erilaiset keraamiset tai lasiset rakeet, joita yleensä ei tule sisäsuodattimen mukana, mutta voi halutessaan käyttää, kannattaa vaihtaa kun ne alkavat menettää muotoaan. Lasiset rakeet yleensä alkavat hioutua toisiaan vasten ajan kanssa ja niistä irtoaa lasirouhetta. Käyttöikä voi silti olla muutamia vuosia, mikäli massat pysyvät suunnilleen paikallaan. Huoltoväli huomattavasti pitempi kuin muilla massoilla, mutta ei myöskään putsaa hienointa likaa läheskään yhtä hyvin.
Eiköhän tämä ollut tässä..
Hopotus
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Hopotus »

Suodatinlevyjen vaihtoväli riippuu ihan materiaalista, sen karkeudesta, valmistajasta ja akvaarion kansoituksesta. Itse vaihdan sisäsuodattimen vaahtopatruunoita sitten, kun tukkeutuvat normaalia nopeammin (kun kalasto pysynyt suht samana). Jos sisäsuodattimessa on useampi pala esim. vaahtomuovia vaihdan osan kerrallaan.

Itselläni fluval4+ pesuvälit noin 4-6 kuukautta (240L kaksi fluval4+ eikä ulkosuodatinta), sisukset meni vaihtoon kun huomasin virtauksen hiipuvan jo kuukauden parin päästä pesusta.
120L on fluval 3+ ja juwelin oma suodatin, Ollut käytössä 5.5 vuotta, putsaustarve noi 2-3 kertaa vuodessa molemmille ja kerran olen vaihtanut suodatinmassoja juweliin (laitoin mattosuodatinlevyä, en siis juwelin omia, juwelin alkuperäiset jouduin vaihtamaan aika äkkiä 1-2 vuoden käytön jälkeen) hienosuodatuslevyjä saa pestä ja vaihtaa monta kertaa vuodessa, ja fluvaliin myös kerran levyt vaihdoin.

Itse tosiaan pesen suodattimia vasta kun vesi ei kunnolla kierrä pinnalla.
Kalatkin saattavat itkeä, vaan vedessä eivät kyyneleet näy.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Itse olen massoja vaihtanut kahdesta syystä.
- vaahtomuovilevy/-patruuna on niin monta pesyä kestänyt että lähtee jo rispaantumaan. Vaihtoväli useampi vuosi.
- vaahtomuovilevyä/patruunaa ei saa enää pestyä kunnolla läpipuhtaaksi. Esim puuplekot järsivän niin paljon puumassaa joka tukki helposti/nopeasti "huokoset" aukeamattomiksi. Vaihtoväli 10-18kk.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Itse vaihdan suodatinpatruunan: 1. Jos se ei enää puhdistu kunnolla. 2. Patruuna jää lyttyyn puristamisen jälkeen.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
pikkumyy-75
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja pikkumyy-75 »

touho30 kirjoitti:Niin, elikkäs kuin usein sisäsuodattimen sisukset pitäis vaihtaa uusiin? Putsattu ollaan joka toinen kerta samalla ku vesiä vaihdetaan ja ovat aina melko kakkasia.. Akvaario on 180l ja olikohan suodattimena joku Juwel tai vastaava, mallia en muista, mut jos sen täysille laittaa nii lähtee pohjahiekat ja kalat lentoon, eli suht tehokas peli :D
Onko juwelin suodattimissa tehonsäätö kun mä en ole sellaseen törmännyt? Mulla 180l rio.

Mitä muuta tonne suodattimen sisälle vois laittaa vai onko noi vaahtomuovit ihan hyviä matskuja? joku korillinen siellä on jotain valkoista murua.
180, 2x54 ja nano. Ensimmäinen tuli taloon syyskuussa :) annoin pikkusormen ne vei koko käden.
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Koss »

Tehoa ei Juwelin suodattimissa pysty säätämään, mutta virtausta voi suunnata suihkuputken avulla. Sintrattua lasia kun laittaa, niin puhdistusväli on huomattavasti pidempi. Samalla myös biologinen suodatus paranee.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”