Perniö/Salo akvaharrastajien kuulumisia

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
eeroq
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Perniö/Salo akvaharrastajien kuulumisia

Viesti Kirjoittaja eeroq »

NorQ kirjoitti:
Niin ja olen huomannut, että tuolta Petpointista saa aivan erilaista asiakaspalvelua ja eri neuvoja samoihin asioihin ihan riippuen siitä, kuka siellä on milläkin hetkellä myymässä.
Se nainen jolla on kuunmuotoiset silmälasit (ja joka muhuu kaloille usein sekä syö purkkaa :mrgreen: ) on ainakin tosi mukava ja vaikuttaa asiantuntevalta. Itselle kävi hämmästyksenä, että muisti vielä mut ja ties mun ostaneen haarniskamonneja. :D
NorQ
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja NorQ »

Kultura sulla on tosi kauniita kaloja.

Eeroq, taitaa olla sama nainen, jolle mä yleensä höpöttelen siellä ja jolta mä haen aina ompuille mässättävää kaupanpäällisiksi.. :mrgreen:
Noi meijän omput kun on niin ahneita et mussuttavat kaikki pintakasvitki alta aikayksikön massuihinsa. :D
Akvat 526L, 250L ja 100L
merenneito94
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja merenneito94 »

Olin joskus ysiluokan tet-viikolla just akvaarioliikkeessä töissä. Oli tosi hauska viikko ja nyt oon saanu sillon tällön pari ylimäärästä jauhomatoo kaupanpäällisiks liskoille vietäväks. :mrgreen: Tykkään tosi paljon kyseisestä liikkeestä. Eläimillä on ainakin ihan hyvät oltavat ja niistä pidetään huolta. Toisin kuin lemmikkimaailmassa..

Tota mun uutta perhoskirjoahventa oon tässä kovasti pähkäilly. En oo ihan perillä kumpaa sukupuolta se on.. Toisaalta näyttää siltä että toinen selkäruotopiikki juttu (xD) on vähän pidentynyt niinkun uroksilla yleensä, mutta sitten taas väritys on tosi voimakas, punanen vatsa, ja niiden mustien pallojen ympärillä on semmonen kimallerinkula (vitsi Laura mites nää termit taas..), minkä oon yhdistäny aina naaraisiin.. Vai muistelenko nyt ihan väärin? Ja hassua on ollu seurata mitä kävi kun ne laitto kahdestaan tonne akvaarioon. Eläinkaupassa se oli koko akvan kingi ihan selvästi. Hätyytteli muita kaloja minkä ehti. Nyt sit hän on jääny kakkoseks tolle toiselle affenelle.. Saas nähdä miten tässä käy.
100 litraa sekalaista ja 60 litraa rapuja. C:
+ leopardigekot Bindi ja Venus.
Our_Tiny
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Our_Tiny »

Kantapään kautta opin, että perhoskirjoahven naaraalla on selvät kimaltavat helmet mustassa kylkiläiskässä. Itse kun lopuksi onnistuin saamaan kaksi pientä naarasta, niin niilläkin tuntomerkin jo erotti. Kuulin myös aivan hiljattain, että perhoskirjoahvenia on jo pitempään riivannut joku tauti, joka kuihduttaa ne pikkuhiljaa ilman näkyvämpiä oireita pois. On kuulemma vaikeaa saada tällä hetkellä kestäviä perhosia. Omilleni kävi juuri noin. Naaraat kuolivat ilman syytä, eivät kasvaneet vaikka söivät. Myös yksi uros kuoli hiljaa pienentyen (oli eri paikasta ostettu ja eri aikaan). Yksi komea uros on jäljellä ja voi hyvin. Tsemppiä & onnea perhosten kanssa. Tosi nätti affen!
Myöhäistä se on hiiren kissan suussa haukotella.
54 l, (190 l ohikiitävää http://mytrigon.atwebpages.com/), 180 l
eeroq
Senior Member
Senior Member

Tässä olis kuvaa palettikaloista. Vähän huono kuva kylläkin. Ylempi uros, alempi naaras. Itse tunnistan sen yläevästä. Naaraalla on noi 3 mustaa täplää, koiraalla ei erotu sellasia. En tiiä onko aina näin, mutta mun kaloilla on :D Koostaki sen huomaa. Koiras pidempi ja ohuempi, naaras lyhyempi ja pullukampi..
Liitteet
DSC_0031.JPG
DSC_0031.JPG (80.89 KiB) Katsottu 2701 kertaa
NorQ
Junior Member
Junior Member

Eeroq kauniita palettikaloja sinulla.
Luulin jo pari päivää, että meidän monnisen kudusta ei tullut yhtään poikasta, kun sain vain pienen osan kudusta pelastettua toiseen akvaan, mutta tänään pitkän tutkiskelun jälkeen bongasin vihdoin kaksi pikkuriikkistä Kuparimonnisen poikasta tuolta akvasta ja mahdollisesti poikasia on sitten vielä lisääkin jossakin piilossa, jee! :) Tuolta 100 litrasesta vaan on aika vaikea huomata niitä pikkuriikkisiä poikasia. :D Ja lisäksi vielä vähän kuvaa mun piikkisilmäparven yhdestä yksilöstä, joka sattui erehtymään tulemaan joskus jopa näytille oikeen lasin viereen. :D

Piikkisilmä
Kuva

Ja ennen kuin joku ehtii nerokkaana huomauttamaan niin kyllä, piikkisilmät tykkäävät myös kaivautua ja akvassa onkin toisessa päässä tuota jokisoraa ja toisessa hienompaa hiekkaa. [;)] :D
Akvat 526L, 250L ja 100L
kultura
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kultura »

Ihana piikkisilmä, ne on tosi kauniita, mutta niin arkoja vain päiväsaikaan. Meillä on taas kiekoilla kutu ja pitäisi kuoriutua ensi yönä. Näin koko kututapahtuman edellispäivänä ja oli kyllä kivaa seurattavaa :D

Millä NorQ olet erottanut jokisoran hienoista hiekasta niin etteivät sekoitu keskenään?
530l malawila
240l seurala
30l rapula, heposia,kissoja ym. karvakasoja :)
NorQ
Junior Member
Junior Member

kultura kirjoitti:Ihana piikkisilmä, ne on tosi kauniita, mutta niin arkoja vain päiväsaikaan. Meillä on taas kiekoilla kutu ja pitäisi kuoriutua ensi yönä. Näin koko kututapahtuman edellispäivänä ja oli kyllä kivaa seurattavaa :D

Millä NorQ olet erottanut jokisoran hienoista hiekasta niin etteivät sekoitu keskenään?
Piikkisilmät on ihania, oonkin keksiny hyvän kikan seurata heijän touhuja kun ovat päivisin niin paljon piilossa. ;) Sammutan illalla akvasta valon ja jätän huoneeseen valot päälle niin että mä näen akvaarioon ja aika nopeesti akvan valojen sammuttamisen jälkeen piikkisilmät sitten lähtevätkin möngertämään pitkin akvaa ja niitä on hauska seurata. :)
En mä tota hiekkaa oo oikeen mitenkään erotellut, laitoin vaan toiseen päähän tota jokisoraa ja toiseen hienompaa hiekkaa, eikä ne oikeestaan sekotu siellä kun tossa akvassa on vaan tommosia öttiäisiä jotka ei myllää akvaariota pahemmin, ja kun pohjalapolla ottaa ensin toisen puolen ja sitten vasta toisen niin ei mene sorat ja hiekat sekasin. Onhan niitä myynnissä semmosiakin millä voin "jakaa" akvan hiekat, jos haluaa ja ensin semmosta harkitsinkin, mut hyvin tää on toiminu näinkin. :) Ja kiviä olen myös välillä käyttäny ja tehny semmosia "pengerryksiä" jos olen laittanut jotain erilaista hiekkaa tai soraa akvaan ja niistä tulee kivan näkösiäkin. Eli lähinnä olen käyttänyt vaan omaa mielikuvitusta ja ideoita tossa akvan sisustamisessa, tulee paljon halvemmaksikin. :D Tossa vähän aikaa sitten tein mun suurelle vesitähdikkipuskallekkin semmosen kukkapenkkimäisen reunuksen pyöreistä vaaleista kivistä ja hyvältä näyttää. :)
Akvat 526L, 250L ja 100L
eeroq
Senior Member
Senior Member

Tänään kävin ostamassa 5 rubiinitetraa parven jatkoksi. :D Palettikalat käyttäytyvät aika agressiivisesti muita kaloja kohtaan ja pyörivät kookospähkinäkuoresta tehdyn pesänsä ympärillä. Harmi kun en nää sinne pesään sisälle, ku se on aika keskellä akvaarioa oikeelle päin suuaukko ja oikeelta sivulta ei näy sinne asti selvänä...
merenneito94
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja merenneito94 »

Our_Tiny kirjoitti:Kantapään kautta opin, että perhoskirjoahven naaraalla on selvät kimaltavat helmet mustassa kylkiläiskässä. Itse kun lopuksi onnistuin saamaan kaksi pientä naarasta, niin niilläkin tuntomerkin jo erotti. Kuulin myös aivan hiljattain, että perhoskirjoahvenia on jo pitempään riivannut joku tauti, joka kuihduttaa ne pikkuhiljaa ilman näkyvämpiä oireita pois. On kuulemma vaikeaa saada tällä hetkellä kestäviä perhosia. Omilleni kävi juuri noin. Naaraat kuolivat ilman syytä, eivät kasvaneet vaikka söivät. Myös yksi uros kuoli hiljaa pienentyen (oli eri paikasta ostettu ja eri aikaan). Yksi komea uros on jäljellä ja voi hyvin. Tsemppiä & onnea perhosten kanssa. Tosi nätti affen!
Hmm. No tämän perusteella mulla on sit kaksi naarasta.. :/ Nyt on tuo toinenkin saanut jo ihan hyvin väriä, ja se upeempi yksilö vaan kaunistuu päivä päivältä. Se on saanut jopa luonteensakin takaisin! Ensin meni niin päin että heikompi ja haaleampi jahtasi tota isoa upeaa affenta (joka siis oli myymälän altaassa selkeästi kingi), mutta nyt mennään taas ihan toisin päin, ja muutkin kalat saa kyytiä siinä samalla.. :D Ehkä tää tästä. Toivotaan että mun affenet säilyy hengissä..!
100 litraa sekalaista ja 60 litraa rapuja. C:
+ leopardigekot Bindi ja Venus.
kultura
Junior Member
Junior Member

Mun heikoin kiekko kuoli :cry:
Mutta jotain hyvääkin, kutuparilla on poikaset taas kyljillä..saas nähdä miten nyt menee..

Kävin eilen eläinkaupassa Salossa, yritin ostaa intianmantelipuun lehtiä, petpointissa ei tiedetty mistä edes puhuin :roll:
Ilmeisesti joudun tilaamaan niitä nyt postitse jostain ja maksamaan kivat lähetyskulut päälle [}:)]
530l malawila
240l seurala
NorQ
Junior Member
Junior Member

Kultura: toivottavasti käy hyvin niiden poikasten kanssa!
Meillä innostui Kuparimonniset TAAS kutemaan, kun tossa pari päivää sitten vaihdoin vettä akvaan. Eikä edellisestä kudusta ole kuin pari-kolme? viikkoa. 8O
Tänään näpsästyjä kuvia kun Omput syö aamupalaa
Kuva
Kuva
Akvat 526L, 250L ja 100L
NorQ
Junior Member
Junior Member

Mitä ihmiset ootte syöttänyt Ompuille ns. lisukkeena kalanruuan lisäksi? Mä olen nyt antanut ompuille kurkkua, joka maistuu meidän ompuille hyvin, mutta jotain muutakin vois antaa vaihtelun vuoksi, ideoita? :) Hauskasti jyystävät kurkusta keskiosan ja jättävät kuoret killumaan. :D
Akvat 526L, 250L ja 100L
mamitar
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja mamitar »

Heippa kaikille :D

Kesä meni kiireellä, enkä paljon ehtinyt tietokoneen äärelle. Nyt taas hieman enemmän aikaa selata nettiäkin ja bongasin kotiseudultani muitakin akvaarion saloihin hurahtaneita :mrgreen: Liityn siis minäkin keskusteluun. Salossa asun ja olkkarin nurkassa on lähes tuhat litraa vettä ja sekalainen satsi fisuja. Altaan suuresta koosta huolimatta olen aika tuore akvaristi 8O :roll: , joten älkää epäröikö laittaa neuvoja.

Tällä hetkellä mietiskelen akvaarion paikan vaihtoa ja tuskahiki pukkaa päälle jo ajatuksesta. Miten te muut, varsinkin suurempien akvojen omistajat olette vastaavassa tilanteessa toimineet? Kalat saaviin ja sinne suodatin pörräämään? Miten saa altaan veden mahd. nopsaan asialliseksi, että uskaltaa kalat saaveista sinne siirtää?? akvaarioliikkeestä bakteerikanta? Entäs jos sukulaismiehiä ei riitä kantoavuksi, mahtaako muuttomiehiä saada palkattua nostoavuksi? Muuttomatka pari metriä, mutta kun ei tuota allasta yksin eikä kaksistaankaan jaksa edes tuota matkaa 8-) tämmöisiä mietteitä täällä.

Kiva, kun täältäkin seudulta löytyy toisia akvahömppiä:)
510 l. kalasoppa-allas.
NorQ
Junior Member
Junior Member

mamitar tervetuloa mukaan! :)
Ja huh, tuo lähes tuhannen litran muutto homma on tosiaan melkoista työtä jo, vaikka se matka olisi muutaman metrin! :D Itse kun tuskailin jo tuon 250L akvan kanssa sitä täyttäessä, tuntui että vaikka kuinka ämpärillä sinne vettä kantoi vedenpinta ei noussut lähes ollenkaan, mutta tulihan se sitten lopulta täyteen. :P Itse ainakin ostin akvaarion kypsytys ainetta ja siirsin monnit jo seuraavana päivänä uuteen akvaan eikä niistä yksikään kupsahtanut, joten uskalsin sitten siirtää loputkin kalat ja hyvin pärjäsivät. :D Ja tietysti ennen kalojen siirtoa mittailin PH:n, karbonaattikovuuden yms. muut sopiviksi.

Meillä alkaa tänään ilmeisesti Kuparimonnisten poikaset kuoriutua, jippii! :) Hyvin näkyy kun pikku monniset siellä munien sisällä liikkuvat ja muutama muna on jo "kadonnut" niiltä lehdiltä, joissa kudut ovat kiinni, eli ovat varmaan muutamat jo kuoriutuneet. Saa nähdä moniko säilyy hengissä noin 30 poikasesta, mikäli kaikki kuoriutuvat. Kovasti koitin seurata kuoriutumistapahtumaa, mutta on sen verran hidasta puuhaa etten ole vielä yhtäkään kuoriutumista bongannut. :D
Akvat 526L, 250L ja 100L
mamitar
Starting Member
Starting Member

Kiitos NorQ!

Toivottavasti teille tulisi kuparimonnisten vauvoja :) tosi mielenkiintoista seurata kehitystä aivan pienestä pitäen, vielä enemmän kiintyy niihin oman altaan poikasiin kuin ostettuihin tai saatuihin.
510 l. kalasoppa-allas.
NorQ
Junior Member
Junior Member

mamitar kirjoitti:Kiitos NorQ!

Toivottavasti teille tulisi kuparimonnisten vauvoja :) tosi mielenkiintoista seurata kehitystä aivan pienestä pitäen, vielä enemmän kiintyy niihin oman altaan poikasiin kuin ostettuihin tai saatuihin.
Tänään bongasin illalla yhden hyyyvin pienen Kuparimonnivauvan. :) Voi jestas, että ne voikin olla pieniä juuri kuoriuduttuaan ja aina mä olen yhtä hämmästynyt niiden pienestä koosta, vaikka tää taitaa olla jo muistaakseni 7. kutu meidän Kuparimonnisilta. :D
Akvat 526L, 250L ja 100L
NorQ
Junior Member
Junior Member

Meidän pieni poika 1v päätti tänä aamuna ruokkia kaloja oikeen kunnolla kun mun silmä vältti.. Sinne meni pohjapelletti jos toinenkin... :roll: Onni onnettomuudessa, että suurin osa oli levinnyt akvaarion sijasta lattialle ja onneksi ne pelletit, jotka akvaarioon oli osunut menivät siihen akvaan missä on mun suuret rohmut Omenakotilot, jotka luultavasti tekevät jokaisesta pelletistä selvää jälkeä melko nopeasti.
Kalanruokien PITI olla niin korkealla ettei tämä meidän pieni herra niihin yllä, mutta kekseliäänä kaverina hän oli käyttänyt jalkaraheja ylettyäkseen korkeammalle, täytynee kiinnittää jalkarahit lattiaan kiinni. :D
Akvat 526L, 250L ja 100L
NorQ
Junior Member
Junior Member

Heippa vaan kaikki! :)
Eilen miedän Kuparimonniset päätti taas mun iloksi kutea, kova tahti heillä lisääntymisessä. :D Nyt siis odotellaan uusien poikasten kuoriutumista. (:
Akvat 526L, 250L ja 100L
NorQ
Junior Member
Junior Member

Onkos täältä kadonnut kaikki Perniöläiset ja Salolaiset akvaarioihin hullaantuneet kun on niin hiljaista? :D
Meillä kävi pikku onnettomuus Kuparimonnisten kudun kanssa, joku rohmu on ne kaikki vetänyt nyt kitusiinsa, se niistä poikasista. :roll:
Akvat 526L, 250L ja 100L
kultura
Junior Member
Junior Member

Muut harrastukset vie välillä niin paljon aikaa, että jää kokonaan tänne kirjoittelu :D
Meillä kutee taas kiekot parhaillaan, tällä kertaa red malborot koittaa onneaan :)
Edellinen kutu katosi sen kamalan ukkosen ja sähkökatkon aikana.

Meinasin aloittaa uuden projektin tuo n.180 litrasen altaan kanssa, kovin suunnittelen sisustusta jo mielessäni.
Kalastoa mietin sitten kun allas on käynnistymässä vasta..
Meinasin tehdä sellaisen hyvin yksinkertaisen ja karun sisustuksen siihen altaaseen. Paljon ylhäältä päin tulevia oksia, isoja pyöreäreunaisia, liuskamaisia kiviä oksien väliin pystyyn ja isoa jokisoratyylistä kiveä pohjalle osittain ja osin ihan hienoa hiekkaa jos vaikka tulee jotain monnisia. Tosi selkeä selitys :roll: Meinasit kokeilla hiekasta sellaista polku tyylistä juttua sinne, myös joku kiviputous toiseen nurkkaan olisi kiva säätää silikoonin ja verkon avulla.
Kasveina ainoastaan muutama miekkakasvi ja ehkä vallisneriaa oksien sekaan.

Noooh..ajan kanssa sitten :mrgreen: mutta suunnitelma on ajatuksissani hieno jo..

Mulla oli joku kummallinen nitriitti ongelma altaan kanssa ja muutaman päivän sitä sain pähkäillä. nyt nitriitit on taas nollissa ja ilmeisesti se johtui viimeisestä kiekkomix-erästäni, siitä tuli todella pöllyävää..nyt löysin vihdoin maistelujen jälkeen hyvän kuivaruoan, tetra discus maistuu erittäin hyvin, paitsi pienelle ja laihalle puna-turkoosille :( sille täytyy aina antaa muiden ruokinnan jälkeen vähän surviaista [;)]
530l malawila
240l seurala
mamitar
Starting Member
Starting Member

Kiirettä on pitänyt täälläkin :D nyt sain järjestettyä vahvoja ukkoja siirtämään tuota lähes tuhannen l. allasta. Ensi viikonlopulla pitäisi siirron tapahtua, pitäkäähän peukkuja, että onnistuu :D kiva saada allas parempaan paikkaan toiselle seinustalle!
510 l. kalasoppa-allas.
NorQ
Junior Member
Junior Member

Kultura: Kuulostaa hienolta toi sun suunnitelma! (:
mamitar: Täällä pidetään peukkuja, että onnistuu se altaan siirto ilman isompia haavereita. :D
Mulla tää akvaariokuume ei näköjään ota laantuakseen, ilmeisesti kolmas akvaario saapumassa taloon tässä jossain vaiheessa. :mrgreen: Vielä ei ole tietoa, että mitäs mä siihen altaaseen sitten keksin, mutta hiljaa hyvä tulee. :D
Akvat 526L, 250L ja 100L
eeroq
Senior Member
Senior Member

10 neontetraa pikkualtaaseen ostin tänään. :D
NorQ
Junior Member
Junior Member

Meillä meni eilen pienemmän akvaarion sisustus melkein kokonaan uusiksi, kun taas innostuin hieman "liikaa" sen parissa touhuamaan. :mrgreen:
Täytyy kyllä sanoa, että olen tyytyväinen lopputulokseen ja oli vaivan arvoista. Piikkisilmät tosin eivät olleet kovin innoissaan akvan sisustusvimmastani ja päättivätkin sitten luikerrella alta pois kasvien sekaan piiloon odottelemaan, että ns. pöly laskeutuu ja kyräilivät siellä siihen asti kunnes huomasivat, että homma on valmis ja heidän rakas koti-kantonsa on taas paikoillaan ja sitten kauheaa vauhtia koti-kantonsa alle taas lymyilemään. :D
Akvat 526L, 250L ja 100L
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”