MA7xGE:n akva!

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen

Re: MA7xGE:n akva!

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Pidä nyt vaikka kolmen kuukauden tauko, teet vaan perushuollon ja ihailun siihen asti. Saa se allaskin etsiä itsensä ja tasapainonsa kaikessa rauhassa.

Jos haluat enemmän "iholle", niin opettele vaikka piirtämän ne kalasi vaikka ruodolleen, silleenkin niihin tutustuu.
Lisätietokin on ihan hyvästä, opettele ne tieteelliset nimet, ihanneolot, jne. Opettele sitä vesikemiaa kunnolla ulkoa. Pura siis tarmoasi näihin akvaariojuttuihin, jotka eivät tapahdu akvaariossa.

Allas on kalojen koti, ei ne kaipaa altaanjäristystä säännöllisesti.
bombo
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja bombo »

Butterflies kirjoitti:
MrBrett kirjoitti:
rybka kirjoitti: Luulen, että on oma taitonsa oppia nauttimaan akvaariostaan ilman jatkuvaa "projektihenkeä" ja tarvetta hankkia tai säätää jotakin, malttaen keskittyä vain perushoitoon ja kalojen seurailuun.
Tämä on mielestäni ehkä se akvaarioharrastuksen kaikkein tärkein taito, oppia nauttimaan akvaarioista ilman jatkuvaa tohinaa ja pakonomaista tarvetta saada lisää jotain. Itsellänikin tässä asiassa vielä paljon oppimista. :)
Täysin samaa mieltä. Minulla erittäin paljon oppimista tässä myös. :P
Kaikilla meillä "nuorilla" akvaristeilla on varmaan paaaljon oppimista vielä?! [;)]
240l sekala
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Butterflies »

bombo kirjoitti:
Butterflies kirjoitti:
MrBrett kirjoitti:
rybka kirjoitti: Luulen, että on oma taitonsa oppia nauttimaan akvaariostaan ilman jatkuvaa "projektihenkeä" ja tarvetta hankkia tai säätää jotakin, malttaen keskittyä vain perushoitoon ja kalojen seurailuun.
Tämä on mielestäni ehkä se akvaarioharrastuksen kaikkein tärkein taito, oppia nauttimaan akvaarioista ilman jatkuvaa tohinaa ja pakonomaista tarvetta saada lisää jotain. Itsellänikin tässä asiassa vielä paljon oppimista. :)
Kaikilla meillä "nuorilla" akvaristeilla on varmaan paaaljon oppimista vielä?! [;)]
Luulisin niin :mrgreen:
MrBrett
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MrBrett »

bombo kirjoitti:
Butterflies kirjoitti:
MrBrett kirjoitti:
Kyllä tämä sama pätee meihin vähän varttuneempinkin harrastajiin, ja välillä tuntuu että pahimpia töhöttöjiä ja pakkotuunaajia ollaan me reilusti yli kolmekymppiset. :)
ÄmHoo

Viesti Kirjoittaja ÄmHoo »

Tiiätkö mitä, MrBrett? Viiskymppisenä alkaa kyllä helpottaa jo!

M.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Kotiinpaluu suoritettu, ei siellä ideaparkissa oikein ollutkaan mitään, muutakuin yksinäinen mustaneoni (jota kyllä kävi hieman sääliksi :( ) ja allas täynnä kattareita... Tosinn täällä kotona saa heikäläisten hinnoilla kahden hinnalla kolme. 8-)

Kääpiöpallokaloja bongasin, todella hellyyttäviä livenä! :mrgreen:

Mutta vielä yksi kiroilu, mitä en ehtinyt pistää ennen lähtöä;
Ajastin on rikki, se jätättää 6 tuntia päivässä! Allasta olen pitänyt pimeänä reissun ajan, ja nyt hoidan valaistuksen manuaalisesti uuden ostoon asti.
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

...Ihan vain ilmoitusasiana että uusi ajastin on hankittu :| ...
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Helpottaa elämää noi toimivat pelit ja vehkeet :D
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Olisikohan aika pistää taas kuva? :|
Jotakin muutosta on tapahtunut, yksi korurihmoista (koiras) on oikeasti kadonnut :( ... Mutta samalla muut ovat vilkastuneet :)
Argentiinan vesirutto ei suostu kasvattamaan juuria ja vesitähdikistä ei ole jäljellä kuin pieni kasvinpläntti... Mutta vastahan tässä etsitään tuolla pärjääviä kasveja. [;)]

Mutta, Anyway, kuva; :D
Tällaista täällä...
Tällaista täällä...
akva.jpg (227.01 KiB) Katsottu 1962 kertaa
Hiukan näkyy LUONNOLLISTA harventuneisuutta, vertaa edelliseen kuvaan;
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 3&start=28

Sitten, pyydän tietoja. Voisiko tämä olla mahdollisesti jotain jännittävää, moni voi arvata, mitä tarkoitan; [;)]
(Tulipas muuten taiteellinen kuva! :mrgreen: )
mahd. kuplapesä? :O
mahd. kuplapesä? :O
akva2.jpg (223.69 KiB) Katsottu 1962 kertaa
Verraten Appuran lähettämään toiseen kuvaan, jonka yläreunassa näkyy samankaltaista;
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... &start=315

Tietenkään en pistä päätäni asiasta pantiksi, mutta sen verran toivon, että kysyn teiltä. Siinä kaikki. 8-) toki se saattaa olla myös jotain ihan tavallista kuplavaahtoa, epäselvyys velvoitti kysymään. [;)]
Akva on muuten ollut ihan minimihoidolla edellisestä viestistä lähtien, osasyy voi olla koulun alku, ruokinta kotiin tultua ja viikonloppuisin vedenvaihto. [;)]

Kiitos kaunis! :D
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
ParusMajor
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ParusMajor »

Minusta paras keino tunnistaa kuplapesä on koiras, joka sitä herkeämättä vahtii. Kalan käytös auttaa parhaiten löytämään pesän. Jos yksi koiras on kadonnut, niin oletko tarkistanut jokaisen kasvitiheikön? Saattaa olla vahtimassa siellä. Minulla ei korurihmakoiras tullut edes syömään pesää vahtiessaan.
Tuosta kuvasta en osaa sanoa, mitään. En osaa hahmottaa missä sen pesän pitäisi näkyä.
Akvaarioinnostusta jo yli 20-vuotta.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

jokaikinen tiheikkö on käyty läpi. :| Eikä ole tullut syömäänkään... Tosin katoamispäivänä oli tosi paljon kierteisiä näkyvillä suht. lähekkäin etunurkassa, en sitten tiedä onko pikkuinen päässyt taivahan Aasiaan. :(
ParusMajor kirjoitti:Tuosta kuvasta en osaa sanoa, mitään. En osaa hahmottaa missä sen pesän pitäisi näkyä.
Kumpaa kuvaa tarkoitat, minun vai Appuran? :D
Minun lähettämässäni se on ympyröity punaisilla pisteillä, suht. keskellä kuvaa. Kyllä, se harmaa läiskä, pysynyt tähän päivään samassa koossa ja on muodostunut kuplista, huonon kameran vika. [}:)]

Ja Appura on lähettänyt KAKSI kuvaa, joista alemmassa pitäsi näkyä korurihman päällä poikaset, joiden päällä luulisin olevan kuplapesä (kai. :| )

Mutta kyllä tuon vieressä aina on joku, mutta millä todennäköisyydellä äiti vahtii isän levätessä? :|
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Butterflies »

Sul on kyl hiano, ja tosi persoonallinen akva, täytyy sanoo. :)
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Butterflies kirjoitti:Sul on kyl hiano, ja tosi persoonallinen akva, täytyy sanoo. :)
No kiitos, ainoa mikä tuossa mua itseäni häiritsee, on tuo ilmastimen putki. :x
Tosin, en viitsisi mennä tuonne räpeltämään, katsotaan sitten jos vaikka syys- tai joululomalla yrittäisi... jos silloinkaan. :roll:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
eeroq
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja eeroq »

Tosi komeen akvaarion oot sitten laittanu. :D Hieno toi keraaminen(?) putki. Itellä samanlainen tankki. :D
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

eeroq kirjoitti:Tosi komeen akvaarion oot sitten laittanu. :D Hieno toi keraaminen(?) putki. Itellä samanlainen tankki. :D
Hehe, joo putki on keraaminen, se on pöllitty pururadalta, hieman suurempi halkaisijaltaan kuin muut salaojaputket. :mrgreen:
On kyllä tosi kivan näköinen, kun ei ole ihan 100% "ehjä". [;)]
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Voih, tänään oli ZJ:reen tullut "Juovaperhosimunuoliaisia", (nyk. perhosimunuoliaisia?) ja ovat a-i-v-a-n ihania! :mrgreen:

Mutta eivät taida kuitenkaan tuonne mulle sopia, koska luin niiden tarvitsevan virtausta... Vai olisiko liian hankalaa luoda pinnalle seisovaa ja pohjaan virtaavaa vettä? :|
Entäs sitten se litravaatimus, kala kuitenkin on n. 5cm pituinen, tosin vilkkaudesta en tiedä... Nyt pitäisi olla se M.V:n kirjoittama "akvaristien eepos" (oma lempinimi Akvaariokaloille. :mrgreen: ), ei siitä ollut edes Faunattren sivuilla textiä, saati sitten Akvaariokeskuksen sivuilla. :|
Lämpötilankin määritys hyppelee aika lailla. :|

Olisiko kenelläkään varteenotettavia tietoja tästä lajista? :D
Kiitän ja kumarran, ihan vain tiedonjanoani tyrehdyttäekseni. 8-)
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Tia-Teresia »

Ei ihan sovellu pikkuastiaan, ovat melkoisia vipeltäjiä. mun sakki muuttaa viikonpäästä isompaan (nyt noin metrisessä) uimatilaan jotta saa kunnon tilan ja virran. mulla pohottaa tuolla nytkin fluvalin 3 ja 4 rinnatusten... vois olla sun rihmoille vähän liikaa :mrgreen: Mut hyvä tietää et niitä siel taas olis, vois hakee jatkoa parveen, mikä niis mahtoi olla hinta?
...Kalasoppakeitoksia jo yli 20v ajan...

Akvarismi on hulluus johon ei ole lääkettä ja se pahenee aikaa myöden.
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Akvaariokalat -kirjassa sanottiin juovaperhosnuoliaisesta näin:

"Akvaario; vähintään 85 litrainen, matala ja pitkänomainen. Lisäksi pohjalla pitäisi olla laakeita kiviä ja tarvitsee myös voimakkaan virtauksen.
Käyttäytyminen; ei välitä muista kaloista, mutta muodostaa reviirejä joista käydään harmittomia kahinoita.
Ruokinta; kaikkiruokainen, rapsii jonkin verran levää kiviltä."
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Kana +-yksipantteri kirjoitti:Akvaariokalat -kirjassa sanottiin juovaperhosnuoliaisesta näin:

"Akvaario; vähintään 85 litrainen, matala ja pitkänomainen. Lisäksi pohjalla pitäisi olla laakeita kiviä ja tarvitsee myös voimakkaan virtauksen.
Käyttäytyminen; ei välitä muista kaloista, mutta muodostaa reviirejä joista käydään harmittomia kahinoita.
Ruokinta; kaikkiruokainen, rapsii jonkin verran levää kiviltä."
Kiitos tästä, sai hieman käsitystä luanteesta. :mrgreen:
Tia-Teresia kirjoitti:Ei ihan sovellu pikkuastiaan, ovat melkoisia vipeltäjiä. mun sakki muuttaa viikonpäästä isompaan (nyt noin metrisessä) uimatilaan jotta saa kunnon tilan ja virran. mulla pohottaa tuolla nytkin fluvalin 3 ja 4 rinnatusten... vois olla sun rihmoille vähän liikaa :mrgreen: Mut hyvä tietää et niitä siel taas olis, vois hakee jatkoa parveen, mikä niis mahtoi olla hinta?
Selvä, minäpä taidan jättää ne sinulle. :mrgreen:
en kyllä yhtään kiinniitänyt huomiota hintaan, saattoi olla joku 8.50 mutta saman verran voipi olla 13.50... Joku tästä väliltä, mutta olivat niin "halpoja" itse olisin ostanut. [;)]
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
mayam
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mayam »

Mulla on samalla nimellä myytyjä tuosta saman firman toisesta liikkeestä, eikä ne ainakaan näin pari vuotta kasvua odoteltuani ole yhtä isoja, kuin niitten pitäisi netistä löytämäni tietojen mukaan olla (6-7cm, nää on joku 4cm), eikä edes ruumiinmuodoltaan ihan samanlaisia. Kuviot menee melkein yksyhteen, mutta siihen se jääkin. :) Jotain pieniä imunuoliaisiahan nää on, mieluiten tietenkin olisin ottanut niitä oikeita juovaperhosia, kun ne lisääntyvätkin suht helposti akvaariossa, mutta hauskoja nääkin on.

Ja joo, mulla noi mysteerinuoliaiset on 120 litraisessa Aasia-altaassa, suunnilleen puolessa altaasta kunnon virtaus, toisella puolella ei ollenkaan. Jos ajatellaan samankäytöksistä kalaa, mutta pari senttiä pidempänä, niin en mä sitä ton pienempään laittais, ei noi omat ainakaan mitään kovin rauhallisia otuksia ole. :P
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

mayam kirjoitti:Mulla on samalla nimellä myytyjä tuosta saman firman toisesta liikkeestä, eikä ne ainakaan näin pari vuotta kasvua odoteltuani ole yhtä isoja, kuin niitten pitäisi netistä löytämäni tietojen mukaan olla (6-7cm, nää on joku 4cm), eikä edes ruumiinmuodoltaan ihan samanlaisia. Kuviot menee melkein yksyhteen, mutta siihen se jääkin. :) Jotain pieniä imunuoliaisiahan nää on, mieluiten tietenkin olisin ottanut niitä oikeita juovaperhosia, kun ne lisääntyvätkin suht helposti akvaariossa, mutta hauskoja nääkin on.

Ja joo, mulla noi mysteerinuoliaiset on 120 litraisessa Aasia-altaassa, suunnilleen puolessa altaasta kunnon virtaus, toisella puolella ei ollenkaan. Jos ajatellaan samankäytöksistä kalaa, mutta pari senttiä pidempänä, niin en mä sitä ton pienempään laittais, ei noi omat ainakaan mitään kovin rauhallisia otuksia ole. :P
Kiitos, pitänee katsella jotain muita "löytöjä." :mrgreen:

------
Tästäpä tulikin mieleen;
Täytyy löytää M.V:n kirja, TÄYTYY! :frown:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

Et oo tullu viel raivaan mun rehuja ;) näkisit samalla sewelliat vauhdissa :D

MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Tia-Teresia kirjoitti:Et oo tullu viel raivaan mun rehuja ;) näkisit samalla sewelliat vauhdissa :D
No en tiedä mikä siihen on tullut, se vaan jäi. [:I]

Pitäisikö joku viikonloppu lähteä sinnepäin? :D
Samalla voisin heittää sulle ton yhen omppupuun oksan, kuorinpas sen valmiix. [;)]
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

Samalla voisin heittää sulle ton yhen omppupuun oksan, kuorinpas sen valmiix.
Mäkin sain jo muutaman aikaiseksi, ens viikol pitäis varmaan saada vähän isommat kasat aikaiseksi :roll:

Mulla vois muuten olla sulle yks kattari, epäilen sen olevan sellainen, en ole jaksanut perehtyä tarkemmin. Siltä tosin puuttuu yksi evä kun jouduin nakkaamaan käärmettä lusikalla jotta sain sen pelastettua, tuo tyyppi on ilmeisesti tullut jostain kaupasta kasvien mukana. eiks sull ollu kattarin mentävä kolo? tuo on nyt toipumassa vauvalassa ja hyvin mennä porskuttaa vajaalla evämäärällä :roll:

MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Tia-Teresia kirjoitti:
Samalla voisin heittää sulle ton yhen omppupuun oksan, kuorinpas sen valmiix.
Mäkin sain jo muutaman aikaiseksi, ens viikol pitäis varmaan saada vähän isommat kasat aikaiseksi :roll:

Mulla vois muuten olla sulle yks kattari, epäilen sen olevan sellainen, en ole jaksanut perehtyä tarkemmin. Siltä tosin puuttuu yksi evä kun jouduin nakkaamaan käärmettä lusikalla jotta sain sen pelastettua, tuo tyyppi on ilmeisesti tullut jostain kaupasta kasvien mukana. eiks sull ollu kattarin mentävä kolo? tuo on nyt toipumassa vauvalassa ja hyvin mennä porskuttaa vajaalla evämäärällä :roll:
Voi ihanaa, mun eka Rescue-kala! <3 :mrgreen:

Mutta asiasta eteenpäin:

Toivoin tämän tapahtuvan parin vuoden sisällä, mutten todellakaan halunnut tämän käyvän näin pian akvan perustamisen jälkeen. :(
Pikkuveli päätti haluta vaihtaa huoneita kanssani. :| Onhan tämä minun kannalta pelkästään hyvä asia, hankala kuvitella muille samanikäisille seitsemän vuotta vanhaa avaruusteemaista tapettiboordia... 8-)

Tuleva oma huone olisi talon valoisalla puolella, jossa on päivänvaloa miltei koko päiväksi. Onneksi huoneen matala puoli on varjoisampi.
Mutta asiaan, minua jännittää hirveästi... Tai no jopa pelottaa akvan siirto. [:I] Operaation alulle ei ole annettu tarkkaa aikataulua, se saattaa alkaa jo ensi viikolla tai stten ensi vuoden puolella. Itseasiassa isä ei ole kuullut asiasta vielä ollenkaan, mutta hän on myöntävää ja pehmeää sorttia.

Tämä aihe pistää kyllä valvomaan pari viikkoa, en ole koskaan ennen pelännyt näin; miten akva kannattaisi siirtää, koska sehän on matalan lipaston päällä, joka itsessään painaa miltei täysinäisen akvaarion verran. Pitäsikö allas ensin tyhjätä miltei kokonaan, n. 5cm vettä hiekkojen kera, kalat ja muut saaviin? Jo tätä vaihetta jännitän todella, mitä jos raukat kellistyvät saaviin? Jotenkin se pelottaa, vaikka mahdollisuus taitaa olla pieni? Tämän jälkeen akva kai pitäisi poistaa lipastolta ja kuljettaa n. 15m kantaen? Tässä tulee toinen pelko vastaan, pohjan kestäminen? Akvaahan ei taida voida kuljettaa muuten, lipastolta se voisi kai luiskahtaa lattialle? Suodattimenkin bakteerikanta taitaisi ehtiä kuolla kuivuuteen, siksi hiekka pitäisi pitää kosteana...

Ongelman ainoa hyvä puoli on se, ettei tarvite listata mitään hyviä puolia! :cry:
...Tosin se olsii hyvä syy pistää sisustusta sekaisin, mutta se ei paljoa lohduta!

Apua, stressitaso varmaan miljoona, vaikkei operaatio ole edes vahvistettu! :( :cry: :x
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”