Akvaariosuunnitelma kommentoitavaksi

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Lintta
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Akvaariosuunnitelma kommentoitavaksi

Viesti Kirjoittaja Lintta »

Olen tehnyt tutkimustyötä ja suunnitellut itselleni akvaariota. Aikaisempaa kokemusta ei akvaariosta ole, joten ajattelin kysyä muiden mielipidettä suunnitelmastani. Voitte vapaasti kommentoida, antaa vinkkejä ja kertoa jos olen jotakin unohtanut.
Akvaarion ajattelin hankkia kalajuttu.fi:stä: Wromak- merkkinen paketti, 450 litrainen (150*50*60). Mukaan tulee valaisinkansi (2*36W) , suodatin, lämmitin ja sitten vielä lisäksi pientä tilpehööriä kuten haavi, ruokaa, raappa yms.

Luettuani täältä foorumilta kokemuksia kyseisistä paketeista, olen tullut siihen tulokseen, että valaisimeen laitan reflektorit ja ostan heti alkuunsa uudet suodattimet ja lämmittimen.

Akvaariolle tehdään itse alusta leca-harkoista ja vanerista. Meillä on parkettilattia ja vanha talo, niin tällä tavoin saadaan akvaarion painoa jakautumaan isommalle alueelle kuin mitä jonkun kaapiston kanssa.

Ulkosuodattimeksi olen ajatellut Eheim Professional 3 2075- suodatinta. Ostopaikka olisi luultavasti akvaariokauppa.fi

Muut tavarat ajattelin tilata Saksasta aquaristic.net -sivuilta.
Sisäsuodatin Eheim Aquaball 180
Lämmitin Eheim Jäger 250W jatkuu...
450 litraa: Lehtiksiä, haarniskoja, monnisia, partiksia, leviksiä, punatetroja, omppuja ja sinirapu.
Ildar
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: TAS

Re: Akvaariosuunnitelma kommentoitavaksi

Viesti Kirjoittaja Ildar »

Parkettilattia ja vanha talo joo-o, vaan onko kuinka suorat lattiat? Voi tulla lecaharkkojalustan kanssa melkoinen säätäminen jollei ole, melkein useammalla jalalla nököttävää alumiinijalustaa voisin silti suositella.
650 + 275 litraa vettä ja aika monta osaomistuskarvakorvaa
tpraut
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja tpraut »

LECA harkot ovat mielestäni hieman rumia ellei sitten verhoile todella hyvin. Tässä olisi melko samoilla mitoilla tehty jalusta kuin sinun akvaariosi on. Ota mallia: http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 8&t=191448

Proffa 3 on aika hinnakas laite verrattain siihen mitä sillä saa. Myös ehkä hieman alitehoinen altaaseesi. Tässä olisi tehoa, mutta en usko että tekee liian kovaa puhuria kumminkaan ellei hankintalistalla ole seisovan veden kaloja. http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 1708221273
Lintta
Starting Member
Starting Member

jatkuu...
Sera-merkkiset tippatestit (GH,KH,NO2,NO# ja pH)
Tetra Aquasafe- vedenparannusaine, Tetra Vital- vitamiinilisä, Tetra Complete Substrate- pohjalannoite ja sittenn Tetran ja Seran ruokia.
Eniten kiinnostaa, onko valaistus riittävä, onko suodatus riittävä, onko aineet hyviä, vai onko joku muu parempaa. Onko pohjalannoite hintansa arvoinen?
Kaloja ja kasveja en ole juurikaan vielä miettinyt. Alkuun voisi hankkia jotakin nopeasti leviävää kasvia, mitkä olisi hyviä? Kaloja olen katsonut akvaariolaakso.fi -sivuilta. Kiinnostavia olisi ainakin kiekkokalat, plekot, monniset ja tetrat. Miten paljon kaloja voi tuon kokoiseen altaaseen ottaa?
450 litraa: Lehtiksiä, haarniskoja, monnisia, partiksia, leviksiä, punatetroja, omppuja ja sinirapu.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Valonipo täällä, hei, ja onnittelut akvavalinnasta! Meiltäkin löytyy vastaava Wromak ja olen ollut oikein tyytyväinen.

Valaistus ei riitä ei niin mitenkään. Laskennallisesti ei watteja saa raavittua tuolla 2x36w kasaan, hiukan laskentatvasta riippuen, kuin 0,16w/l ja pitäisin miniminä millekkään kasvulle 0,3w/l. Kasvit pärjää jo oikein kivasti jos watteja löytyy (0,3)0,4-0,6w/l. Tämä mahdollistaa jo useimpien kaupoista löytyvien kasvien, kaikkein vaativampia lukuuottamatta, menestyksellisen kasvattamisen ilman hiilidioksilisää, jonka toki voi asentaa niin halutessaan jo noissakin lukemissa. Voit hommata tuon 2x36w lisäksi jonkin tehokkaamman valaisimen makusi mukaan tai sitten laittaa uusiksi koko valaistuksen. Käytännössä vaihtoehdoiksi noussee T5-valaisin tai monimetalli, koska molempia löytyy suoraan hyllystä. Tai siis on saatavilla helposti, ainakin netistä tilaamalla jos ei kauppiaasi hyllystä. Ledit antavat vielä odottaa itseään, ellei satu omaamaan tekijän vikaa (tästä löytyy paljon keskustelua Tekniikka-puolelta, jos kiinnostaa).

Osta myös jokin nestemmäinen peruslannoite ja nestemäinen rauta. Pohjalannoitteesi on ihan ok, mutta kasvit tarvitsevat myös nestemäisiä. Oikein hyvä ajatus hankkia alkuunsa nopeasti kasvavia kasveja, ne auttavat torjumaan sitä iän ikuista alun riesaa: leviä. Niitä, siis kasveja, ei levää, voi sitten myöhemmin halutessaan karsia ja/tai vaihtaa hitaammin kasvaviin. Tässä asiassa kauppiaasi osannee auttaa, nopeakasvuisia lajeja on paljon ja niitä löytynee joka kaupasta.

Monnisia tuonne uppoaa jo useampi kymmenen, samoin tetroja, riippuen lajista. Kiekot menee jo hyvin, mutta tarkkaa määrää en osaa sanoa, joku muu auttanee. Plekoja en myöskään tunne juuri lainkaan, mutta lajista riippuen uskoisin, että kyllä tuonne nyt eräskin menisi. Meidän vastaavasta löytyy kongontetroja, lehtikaloja (3kpl), kasvamassa on pikkuparvi tonkijoita (6kpl Geophagus Tapajos Orange Headeja, mutta näiden määrä tulee vähenemään kunhan kasvavat) ja pohjalla liuta monnisia ja pari juovanokkamonnia, joita haluaisin lisää. Pinnassa Isovaanijoita. Aluksi oli vain Etelä-Amerikkalaisia lajeja, mutta koin teema-akvan sitten kuitenkin liian rajoittavaksi.

Muoks. Nyt huomasinkin, että mukana on tulossa valaisinkansi. Sen kanssa on hankala yhdistää muuta eli joko on siihen tyytyminen tai sitten mennee kokonaan uusiksi. Vähän hintsuksi jää tehot kannen kanssa, vaikka miten asiaa ajattelisi.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Lintta
Starting Member
Starting Member

Kiitoksia vastauksista, vinkit on laitettu korvan taakse talteen. Eilinen ilta hujahti taas asioita tutkiessa, meinaa välillä ihan stressiä pukata kun on niin paljon mietittävää.
Itsekkin olen miettinyt tuota alumiinijalustaa, se olisi hyvä juuri tuon säädettävyyden takia. Luin niisä juttuja ja monet sanovat, että ne heiluu esim. laseja putsatessa. Tuo kyl vähän kammoksuttaa kun oon itse aikamoinen tunari ja sit meillä on viel kaks höseltävää isoa koiraa, niin tuli sit mieleen et kaatuuko se pienestä töytäisystä. Ei varmaankaan, mut en kyl kuitenkaan haluaisi sen liikkuvan. Joku on kyl ilmeisesti kiinnittänyt tuon alustan seinään kiinni ja semmoista ratkaisua mietin meillekkin. Eli jos laittais paksun vanerin lattialle jonka päälle alumiinijalusta 6-8 jalalla, ja sit sen kiinnittäisi seinään. Ilmeisesti jalustan päälle tulisi sitten vielä vaneri ja stryroksi.
Oon miettinyt monenlaisia akvaariokokonaisuuksia ja miettinyt sitä et kannattaako ottaa valmispaketti vai koota itse mieluinen kokoonpano. Tuon valaistuksen takia, olen nyt hylkäämässä tuon pakettiratkaisun. Jos ottaisin pelkän Wromakin altaan ja hommaisin siihen loisteputket esim. 3*54W. Leditkin kiinnostaa, niitähän voisi lisäillä sitten joskus myöhemmin.
Tuohon suodatinasiaan toivoisin lisää mielipiteitä.
Uusi asia mikä alkoi huolestuttamaan on kokolasiakvaarion yläreunojen kestävyys. Ne ilmeisesti aika helposti rispaantuu ja niistä lähtee palasia. Mietin, että kannattaisiko niitä itse suojata jonkinlaisella listalla.
tpraut
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja tpraut »

Suodatinasia kun riippuu vähän siitä tuleeko runsas kalasto vai vain esim. lajiallas muutamalle erikoisemmalle kalalle. Kokolasiallas on kyllä todella näyttävän näköinen. Itseäni ainakin kehykset häiritsi ja nyt kun on kokolasinen niin olen paljon tyytyväisempi. Tulee enemmän fiilis että siellä akvassa on oikeasti pala luontoa kun se ei ole kehyksissä.

Alumiinijalusta kyllä kestää, mutta ainakaan itse en tykkää sen ulkonäöstä. Jotenkin haluan akvaarioni olevan mahdollisimman luonnollinen ja puu nyt jotenkin näyttää enemmän luonnolliselta, mutta nämä nyt ovat makuasioita. Alumiini on sisustuksellisesti jotenkin hieman kylmä.

Valoista taas tullaan näihin makuasioihin, koska minun mielestäni monimetalli on melkein ainoa vaihtoehto akvaarioon. Silloin kun valo tulee yhdestä paikasta tulee pohja ja sisusta muutenkin elävämmäksi, koska pinnan väreily heijastuu pohjaan. Jotenkin loisteputkivalaisimen on minusta tylsempiä kun valo on turhan tasaista. Akvaario ei tunnu niin elävältä. Joten kannattaa miettiä myös monimetalleja.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Tuo uusi suunnitelma valaistuksen osalta kuulostaa ihan hyvältä. Niin, monimetalli on hyvä. Musta siinä on yksi mälsä puoli: sitä ei voi säädellä, mutta tämähän ei ole vain MMn ongelma. Tarkoitan, että musta on kiva, kun akvassa voi säädellä valon määrää, siis ohjata putkia tai valaisimia erikseen esim. ajastimella. Saapi vähän tunnelmointia. Meiltä löytyy tällä hetkellä sekä MM, että T5- ja T8-valaisimia. Jos olisi valaisinhankinta edessä, ehkä kuitenkin MMiin päätyisin. Tai T5-putkiin. Jaa-a.

Öö, en kyllä ole huomannut mitän rispaantumista lasien yläreunoissa, vaikka välillä vähän kolistelenkin kansilasien kanssa. Lasihan on melkoisen paksua ja se on hiottu pyöreäksi eli aika kovaa saa ottaa osumia jotta lähtisi paloja. En tällä vähäisellä kokemuksella kokolasiakvoista pitäisi tuota ongelmana. Onhan meillä liuta kakaroitakin jotka koeponnistaa akvaa VTTn lailla ja silti kaikki on vielä tasan ehjänä...
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
jalbert
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja jalbert »

Lintta kirjoitti: Tuohon suodatinasiaan toivoisin lisää mielipiteitä.
Miten on tämän projektin laita ? Joko on kamppeet hankittuna ??

Voin olla yksin mielipiteeni kanssa, mutta suodattimiksi itse ottaisin 2 x TetraTec EX700 tai 1 x TetraTec EX1200. Omassa 300 litraisessani on 2xEX700 ja olen ollut tyytyväinen. Toisaalta olen melko vähään tyytyväinen. Siitä huolimatta seuraavaan, vähän isompaan altaaseeni on tulossa 3 x TetraTec EX1200.
* Ala-arvoiset huomautukset poistettu. Seuraavista seuraa porttikielto. *
Lintta
Starting Member
Starting Member

Projekti on edennyt niin hyvin, että altaan pitäisi saapua huomenna tai ylihuomenna :mrgreen:
Meille ei nyt sitten tulekkaan tuota Wromakin allasta tuon valaistuksen takia. En raaskinut nyt monimetalleihin sijoittaa ja nuo erikseen ostettavat loisteputkisysteemit ei ollut minun mielestä sit kovin kivan näköisiä.
Päätöksien teko oli vaikeaa, mut johonkin ratkaisuun oli tultava.Tilanne on nyt seuraavanlainen:
Helsingin Akvaariokeskuksesta on tulossa Juwel Rio 450 litrainen paketti. Mitat on 151*51*66. Mukaan tulee kaappi, valaisinkansi (4*54W), Juwel- suodatin ja lämmitin.
Yksi ongelmahan oli tuo, että laitetaanko se kaapin päälle vai hommataanko alumiinijalat. Ei ollut nyt kiinnostusta alkaa ite kaappia kasaamaan ja nuo leca-harkotkin hylkäsin. Tuo paketin mukana tuleva kaapisto ja alumiinijalat olisivat tulleet samanhintaisiksi, joten ulkonäkö voitti. Kyllä mie uskon, että me se suoraan saadaan. Lattiaa on vatupassilla tutkailtu, pieni heitto siinä on, mut ei kovin suuri. Kaapin alle hommattiin 20mm vaneri, jonka ajatuksena on, et se jakais painoa vähän isommalle alalle. Kaupasta löydettiin valmiita kiilapaloja kaapin suoristamiseen.
Lämmitin (300W) joka tulee paketin mukana on tarkoitus ottaa käyttöön.
Suodattimen poistan ja sitä en ota käyttöön. Suodatuksen olen miettinyt niin, että toiseen päätyyn tulee mattosuodatin, johon olen jo hankkinut Eheim compact- pumpun (1000-2000 l/h) ja roskien kerääjäksi olen hankkinut Eheim Powerline 2252:en.
Valaistuksenhan pitäisi tuossa paketissa olla ok. Katson sitten myöhemmin jos ostaisin sen monimetallin.
Tein tilauksen aquaristic.net:istä ja paketti on matkalla, joten sekin tulee varmaan jo ens viikolla. Sieltä tilasin mm. vesitestit, ruoat, aineet ja ihan testaus mielessä myös kasveja.
Vedenparannusaineeksi tulee Aquasafe, pohjalannoitteeksi Initial sticksit ja jemmaan hommasin myös 7-kuulia, joita sitten lisään myöhemmin. Kasveille tulee myös EasyCarbo, rautalannoite ja suomesta on hankittu Satekin PMDD.
Kasveja joita Saksasta on tulossa (toivottavasti edes osa hengissä) on jättiläismiekkakasvi, jaavansammal, kääpiöruoho, hatturuoho, kääpiökeihäslehti, karttulehti, vesisaniainen ja papukaijalehti.

Kalastosuunnitelma tällä hetkelllä näyttäisi seuraavalta:
15kpl kuusiraitabarbeja
3kpl lehtikaloja
1 partamonni
15-20kpl monnisia 2-3 eri lajia
Lisäksi haluaisin parven jotain värikkäitä pikkukaloja ja piikkisilmät kiinnostaisivat myös.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”