Kyseessä on elämäni ensimmäinen akvaario, joten arvostaisin suuresti jos viisaammat valaisisivat asian.

Valvoja: Moderaattorit
Lienee jokseenkin looginen mahdottomuus, että akvaarion saa runsaan bakteerikannan lisäämättä sinne lainkaan bakteereita.Arkuu kirjoitti:..., että akvaarion pystyy kypsyttämään pelkkää bactazymia käyttäen? Eikö mitään bakteerivalmisteita tarvita?
Ostin JBL:n Aquarium-Starteria, sekä kävin hakemassa apteekista hirvensarvensuolaa. Jos näillä sitten alkaisi tapahtua...Kana +-yksipantteri kirjoitti:Minun tietääkseni pelkkä bactozym ei kypsytä allasta. Laita sinne lisäksi jotain bakteerivalmistetta kuten Tetran SafeStart.
Tervetuloa. Samassa veneessä kellutaanAnnaK kirjoitti:Saanko tulla samaan ketjuun kysymykseni kanssa? ...
Oolrait. Eli toistaiseksi en lisää hirvensarvensuolaa, ennen kuin nitriittiä alkaa muodostumaan, vai kuinka? Koska sehän ei mihinkään tankista katoa ellen vaihda vettä / se muuttuu nitriitiksi? Anteeksi tyhmät kysymykseniKiksu kirjoitti:Jos haluaa multalinjalla pysyä, ruukkusalaatin mullasta pitäisi tulla reilusti bakteereita. Hirvensarvisuolalla sitten pidetään ammoniumpitoisuus sopivana (aluksi esim.5 mg/l. Kun nitriittiä alkaa syntyä, 1-2 mg/l on sopiva ja hetkellisesti voi käydä nollassa). Lisäksi voi ripautella hienonnettua kalanruokaa. Nitriitin pitäisi alkaa kohota parin viikon kuluttua aloittamisesta, riippuen ympistä voi tapahtua aiemminkin. Nitriittipiikki kestää viikon verran ja sinä aikana nitraatinkin määrän pitäisi alkaa nousta ja samalla nitriitti laskee. Allas on kypsä, kun esim. 1 mg/l ammoniummäärä muuttuu nitriitiksi ja siitä edelleen nitraatiksi vuorokauden aikana. Itse käytin aika maltillisia määriä ammoniumin lähteitä, joten nitriitti kävi korkeimmillaan 18 mg/l ja nitraatti 50 mg/l. Joissakin ohjeissa näiden määrät voivat käydä paljon korkeammallakin.
Bakteeritiivisteen kanssa voi käydä niinkin, ettei nitriittiä muodostu lainkaan, ja sen sijaan nitraatti alkaa nousta. Jos bakteereita tulee pullosta tarpeeksi, akvaario on jokseenkin kerralla kypsä. Siinä vaiheessa, kun nitraatti nousee hirvensarvisuolaa/kalanruokaa lisäämällä ja nitriitti pysyy nollassa, allas on kypsä kaloillekin.Arkuu kirjoitti:Tervetuloa. Samassa veneessä kellutaanAnnaK kirjoitti:Saanko tulla samaan ketjuun kysymykseni kanssa? ...
Takaisin oman akvaarioni tilaan; lisäsin netistä löytämäni ohjeen mukaan hirvensarvensuolaa, sekä bakteeritiivistettä sen omien ohjeiden mukaisesti eilen akvaarioon. Käytin tänä aamuna testiliuskaa (JBL EasyTest 6in1) vedessä, mutta se näytti täsmälleen samaa, mitä se näytti ennen ko. aineiden lisäämistä. Vielä ei liuskan mukaan nitriittiä ole päässyt muodostumaan. Kuinka nopeasti nitriittiä pitäisi alkaa muodostumaan?
Olihan kumpikin kysyjä lukenut, kysellyt kauppiaalta ja yrittänyt paneutua. Ei se ole ihan niin helppoa vasta harrastusta aloittavalle, kun se suomenkielinen "kirjallisuus" on piilossa ties missä nettifoorumeilla eikä iso osa esim. kirjaston akvaariokirjoista edes mainitse kypsytystä, saatikka että kertoisi miten se itse asiassa toimii.Debugger kirjoitti: Ihmetyttää kovasti, että akvaariota aletaan laittaa pystyyn ja sitten kyselemään että miksi, miten ja millälailla? Voisi hieman syventyä aiheeseen kun ollaan kuitenkin elävän luonnon kanssa tekemisissä. Kemikaaliliemi tehtailijat ovat innoissaan kun niiden mainoksille uskolliset ostavat litkuja, vaikka kaiken voi tehdä ihan luonnollisesti ilman mitään taikatemppuja.
Apua no sittenhän mun nitriitti on vielä liian korkea : ( Mä jotenki aattelin, ettei noin pieni nitriitti ole mitään varsinkaan, kun kaikki ei edes mittaa jbl:llä eikä niitä siten edes kiinnosta onko akvassa 0,3 vai 0 nitriittiä. Lisäksi jostain sheissesta luin, että 0,2 on vasta haitallista. Vesi on happipitoista ja 25,5 asteista. Pinta rikkoutuu kunnolla. Mistä saisin magnesiumkloridia? Kannattaako mun nyt laittaa lisää bakuja kehiin? Onko tää akva siis yhä epäkypsä? Vai eikö kaikilla vaan laske kypsässäkään akvassa nitriitti ihan tasan nollaan? Kaloja on jo. Pienin punatetra on hävinnyt johonkin : ( Joko sinileuka nappas sen tai sit kuoli raasu nitriittimyrkytykseen mun idiotismin takia. Ja ruumis sit syötiin. Pienin perhoskirjoahvenkin näyttää vähän kärsivältä, makaa pohjassa eikä syö. Aiemmin seiso vähän aikaa päällään! Nyt nää ongelmat sit alkaa. Argh. Mies haluaa välttämättä pitää ton sinileuan vaikka ehkä vähän kylmemmässä viihtyis. Mietityttää mysö, syökö se noi punatetrat. Ei ne mitään pieniä kyllä ole kuin se yksi, jota ei löydy. Etenkin mammat on tosi tuhdissa kunnossa!Kiksu kirjoitti:JBL:n nitriittitesti on todellakin tarkempi ja kalojen turvallisuuden kannalta pätevämpi. Minulla näyttää välillä 0,025 ja välillä 0. Hanavedessäni on 0,02-0,03 mg/l. Ympäristö.fi-sivustolla kerrotaan, että suositeltava enimmäispitoisuus kaloille on 0,03 mg/l. Kerrotaan myös, että happirikas vesi, jossa on kloridi-, bikarbonaatti-, kalium-, natrium-, kalsium- ja muita ioneja, vähentää haittoja, eniten kloridi. Korkeassa lämpötilassa haittoja esiintyy enemmän kuin viileämmässä. (Voisi olla hyvä lisätä veteen esim. magnesiumkloridia jos nitriitti on koko ajan koholla, samalla saisi korjattua Ca/Mg- suhdetta oikeampaan päin kuin mitä hanavedessä on.)
Joo se olin minäjleppako kirjoitti:btw. Oliko se tässä ketjussa kun joku ihmetteli miksei nitriitti mene tasan 0.00mg/l vaan jää vähän päälle? Itselläni oli ekan purkin kanssa samaa vaivaa. Kahdessa viikossa oli suodattimen patruuna mennyt niin likaiseksi ettei se nyt vaan toiminut vaikka virtaus olikin kunnossa. Huuhtelin ilmeiseste soran huolimattomaste tai jotain muuta.