Miksei nitriitti katoa?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
maria68
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Miksei nitriitti katoa?

Viesti Kirjoittaja maria68 »

Olen perustanut 100 l akvaarion heinäkuun puolivälissä. Kypsyttämisessä käytin Prodibion tuotteita (bakut + stop ammo). Laitoin ekat kolme kalaa, jotka siellä ovat edelleenkin ja silloin tuli hiukan nitriittiä (0,025->). Hulautin purkkiin vedenvaihdon jälkeen safestartin kaupan päälle, mutta nitriitti edelleen sama, vähän mutta kuitenkin. No nyt olen kohta lisäillyt tuonne muutaman viikon sisällä paketillisen bactozym-kapseleita ja aina vaan sama tilanne.
Missä mättää - help? Omaisuuteni menee bakteereihin 8O

Nitriittitesti on uusi eli siinä ei vika liene. Suodatin on uusi Hydro Chrystal, jossa on todella karkea mukana tullut filtteri. SIihen ei paljon mitään jää. Lisäsin siksi suodattimen yläosaan omaan lokeroonsa vanua.
Kasvit voi hyvin, esim täältä ostamani punainen tiikerilumme tekee uutta lehteä kovalla vauhdilla. Kolme monnistani ovat myös aktiivisia ja aina esillä touhuamassa. Mutta en uskalla lisätä kaloja ennen kuin nitriitti poistuu.
rajuriivio
Starting Member
Starting Member

Re: Miksei nitriitti katoa?

Viesti Kirjoittaja rajuriivio »

Mä varmaan tuossakohtaa mittaisin nitriitin toisella testillä varmuuden vuoksi.
Oletko sä tehnyt jonkunasteista vedenvaihtoa ennen noitten bakteerejen lisäämisiä?
Mulla on itsellä ollut kanssa ton yhden suht tuoreen altaan kanssa tota nitriitin nousuongelmaa. Siis ei kestä mitään muutosta (uusia kaloja, somisteita yms.) vaan nitriitit nousee heti. Mä olen sitten saanut tilanteen hallintaan sillä, että teen reilun vedenvaihdon ja sitten heitän sinne Prodibion bakuja tai safestarttia.
maria68
Junior Member
Junior Member

Olen tehnyt vedenvaihtoja ennen bakteerien lisäämisiä. En kylläkään joka kerta kun olen noita Bactozymejä lisäillyt. Niistä ei tunnu kyllä olevan mitään apua. Ehkä mun ei nyt auta sitten muu kuin ostaa vielä joko Safestarttia tai noita ampulleja, ja koittaa taas...
Jos jollain vielä ideoita - saa kertoa.
En muuten yliruoki kalojani, että siitä johtuisi.
AnnaS
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja AnnaS »

Laita altaaseen Biodigest-ampulleja. Bactozym ei sisällä nitrifikaatiobakteereita, se vain ruokkii niitä. :)
juppiesko
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja juppiesko »

Oletko kokeillut antaa altaan vain olla muutaman päivän ja testannut nitriitin uudestaan? Vaihdellut vettä lisäämättä mömmöjä? Onko ollut nitriittipiikkiä? Oletko kokeillut nitrivectiä? Itsellä piti tehdä pikakypsytys kun toinen akvaario hajosi ja päivän aikana piti saada toinen allas suht "valmiiksi" kaloja varten niin hurautin safestartia, vaihtelin vettä n. 30%-50% viiden päivän ajan ja laitoin nitrivectiä kun nitriitit oli melkein 10 (vaihdoin vedet, laitoin safestarttia ekana ja viidentenä päivänä ja seuraavana päivänä nitrivectin (eli kuudentena päivänä)) tasottui sen jälkeen, nitriitti meni nollaksi. Joka päivä riputtelin kerran kalanruokaa silleen, että meni joku 2-3min ennen kuin oli ruuat syöty.

Helpommalla olisin päässyt kun vanhan suodattimen olisin noiden toimintojen lisäksi laittanut hurruuttamaan, mutta niin..jälkiviisautta.. :D

En tiedä miten muilla on lähtenyt akvaario käyntiin, mutta itsellä pikakäynnisty noin ja sain pelastettua kalat.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Itse olen tehnyt BioDigestillä (ilman StopAmoa tai Bactozymiä) jo monta pikastarttausta. Olen annostellut ampulleja reilusti, koska kalasto on ollut reippaanpuoleista sen siirryttyä vanhasta akvasta. Jos suodatin on ollut kypsä, olen annostellut hiukan maltillisemmin (=ohjeen mukaan) muuten 1,5 kertainen annostus. Pari kertaa on nitriitti heilahtanut merkiksi akvan käynnistymisestä. Toisella kerralla vaihdoin vettä, jolloin se asettui heti, toisella kerralla sitä oli niin vähän, että jäin seurailemaan tilannetta ja muutaman päivän päästä sitä ei sitten enää ollutkaan. Nitraatti on alkanut ilmaantumaan muutama päivä nitriitin ilmestymisen jälkeen. Muita vedenvaihtoja en tehnyt, lähdettiin heti normaalilla kerta viikkoon-rutiinilla liikkeelle, mutta olen seurannut nitrittiä lähes päivittäin ekan pari viikkoa, sitten harventaen. Jos lisää bakutiivisteitä, ei vettä kannata vaihtaa pariin päivään sen jälkeen, koska bakut eivät ole ehtineet kiinnittyä ja menee kypsytysyritys ihan hukkaan, tai ainakin hidastuu. Olen alussa myös ruokkinut kaloja niukalti lisäten määrän normaaliksi noin viikon kuluessa. Näin on sujunut oikein näppärästi käynnistykset enemmän tai vähemmän tyhjältä pöydältä.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
maria68
Junior Member
Junior Member

Joo, siis niin kuin tuossa ekassa viestissä sanoin niin käytin ensin Prodibion ampulleja, pistin koko pakkauksen 100 litraan (eli 3+3). Kun nitriittiä kuitenkin tuli vähän lisäsin jossain vaiheessa tuon Safestartin.

ENkä vaihtanut alussa vettä ollenkaan. Vaan annoin bakujen rauhassa vaikuttaa. Nyt olen vaihdellut kun pitelee koko ajan tuota pientä nitriittitasoa ja mietin vahingoittaako se kaloja...

Ekaa akvaariota käynnistäessä mulla oli myös vähän aikaa nitriittiä (samoilla käynnistysaineilla), mutta se loppui kyllä paaaaljon nopeammin kuin nyt.

Bactozymin lopetan nyt heti, jos se kerran vain ruokkii nitrifikaatiobakteereja 8O Ostin sen hätäpäissäni paikallisesta akvaarioliikkeestä, jossa ei ollut mitään muutakaan tuotetta tarjolla.

Nitriveciä en ole vielä kokeillut käyn varmaan tänään ostamassa sitten sen. Mälsää kun homma ei nyt ihan toimi :?
Tai sitten annan vaan pytyn olla omillaan pari päivää ja katon mitä tapahtuu [;)]
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

Kalojesi puolesta nitriitti ei ole varsinaisesti vaarallisella tasolla. :) Oletko mitannut hanasta tulevan veden nitriittipitoisuuden? Meillä Espoossa kylmästä hanasta tulee nitriittiä 0,02-0,03 mg/l ja lämpimästä vielä enemmän. Kun muistetaan, että vedenparannusaineet hajottavat kloramiinin (jos teidän veteen sitä lisätään) klooriksi ja ammoniakiksi ja ammoniakki sitten muuttuu nitriitiksi, on normaalia, että vedenvaihdon jälkeen nitriittiä on mitattavia määriä. Katselisin rauhassa nyt jokusen päivän ennen kuin lisäisin mitään bakteerivalmisteita enkä vaihtaisi vettäkään sinä aikana. Akvaariosi pitäisi kaiken järjen mukaan olla kypsä jo, jostain vain tulee enemmän nitriittiä kuin ehtii muuttua nitraatiksi.
Kultakalat
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”