300 l akvaarion aloitus

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kastanja83
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

300 l akvaarion aloitus

Viesti Kirjoittaja kastanja83 »

Moikka!

Olenkin kahlannut tätä palstaa moneen kertaan läpi ja lueskellut mielenkiintoisia keskusteluja monista eri aiheista. :) Päätin sitte itekin laittaa kysymyksiä tänne.

Meille olis tulossa 300l akvaario, mitoiltaan 120x50x50. Suodattimeksi olen kaavaillut hankkivani eheim classic 2217 ja sisälle mietinnässä eheim 2252, vaikkakin pickup 2012 mielyttäis puhdistamis helppouden vuoksi. Mietin vain, että riittääkö pickupin teho roskankerääjäksi tuon kokoiseen akvaarioon?

Kalastoa olen pohtinut ristiin rastiin eri vaihtoehtojen suhteen. Valinnanvaraa on paljon ja valinnanvaikeus tässä iskee. :) Hanasta tulee ph 7 vettä ja lämpötila on säädettävissä kalojen mukaan, +26 astetta vois olla sopiva. Ainakin altaaseen olisi tulossa helmirihmakala haaremi ja ainakin 10 leobardimonnista.

Muiden kalojen kanssa tässä sitte pähkäilen. Alku ajatuksena oli lehtikala pariskunta noiden rihmakalojen seuraksi. Kuitenkin rusokirjoahven kiinnostaisi myöskin. On niin komian näköinen fisu, niiku lehtikalakin...
Onko ihan mahoton ajatus, että akvaariossa olisi kaksi kirjoahven pariskuntaa?

Mustaneontetrat kiinnostaisi parvikalan suhteen, mutta meneekö ne lehtikalan masuun? Muita vaihtoehtoja voi ehottaa vapaasti. Levänsyöjäksi voisi kanssa ehdotella kaloja.
mpiil
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: JAS

Re: 300 l akvaarion aloitus

Viesti Kirjoittaja mpiil »

Sulla aika samanlaiset suunnitelmat kuin mulla :) Nyt 317 litraisessani on 2 partista ja 10 mustatetraa. Kunhan kotiutuvat niin taidan ottaa helmirihmakala pariskunnan/haaremin. Kääpiörihmatkin olisi kauniita, mutta kuulema herkempiä vesiarvojen suhteen. Mua kiinnostaisi myös nuo affenet ja jonkun altaassa olen nähnytkin kaksi eri kirjoahven lajin pariskuntaa. Reviirit oli molemmilla pariskunnilla eri päissä akvaa. En tiedä voiko näin onnellisesti olla kaikilla ja taitaa 300l olla ahdas kahdelle ahven pariskunnalle?! Tuo perhoskirjoahven olisi ihanan värikäs, tai sitten loistokääpiöahven mutta on kooltaan aika pieni. Palettikala olisi helppo, mutta myös helposti lisääntyvä, kuin kai kaikki ahvenet... Saas nähdä mikä laji tuonne altaaseen sitten loppu pelistä päätyy.
317l Malawila
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Tervetuloa palstailemaan ja mukavan harrastuksen pariin!

Itse valitsisin jonkun muun sisäsuodattimen kuin PickUpin. Meillä on kokemusta siitä kahdessa koossa ja molemmat oli yhtä epämiellyttäviä käyttää näennäisestä helppoudestaan huolimatta. Ei vaan sujunut ja parempiakin roskankerääjiä löytyy. Se kerää rakenteisiinsa sakkaa aika kiitettävästi ja ykää ne veteen kun nostaa patruunaosan ylös. Lisäksi meillä liian moni kala, mm. monnisia, ottoja ja piikkisilmiä, onnistui päättämään päivänsä niiden kanssa, kuka mitenkin. Nykyisin suosin suodatinta, jonka taakse kalan on mahdotonta päästä, esim JBL Cristal Profi, yhden mainitakseni. Vastaavia kokemuksia löysin täältä muiltakin.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
mpiil
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: JAS

Viesti Kirjoittaja mpiil »

Mulla on AquaEl unifilter 500 sisäsuodattimena (aluksi 112l ja nyt lisäsuodattimena 317l) ja oon ollut tosi tyytyväinen, virtaus on hyvä ja ilmastus toimii loistavasti, eikä kukaan kaloista ole onnistunut tappamaan itseään tuon suodattimen kanssa. On lisäksi helppo pestä, ei tartte vanuja ym. kikkailuja ja on väriltään musta. Tuota saa uv-versionakin, tappaa siis bakteereita ja loisia. Tosin jos sammuttaa ja käynnistää puhdistamatta uudestaan, ykää myös sakat veteen, ei muuta miinusta.
317l Malawila
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”