Pieni ongelma GH:n kanssa
Valvoja: Moderaattorit
Pieni ongelma GH:n kanssa
Mulla on ollut yli kaksi kuukautta 240-litrainen malawi jonka vesiarvot ovat tällä hetkellä: lämpötila 25 kh 7 ph 7,5 gh 9
GH on nyt ollut ongelmana alusta asti sillä se oli viime kuussa yli kymmenen. Käytin Tampereen akvaariokalasta ostamaani malawisuolaa joka nosti gh:n todella ylös ja kh pysyi seiskassa. pH on ollut koko ajan 7,5. Lopetin malawisuolan käytön ja olen nyt lisännyt vain ruokasoodaa, silti gh on ollut alhaisimmillaan 8. Nyt oli taas noussut.
Olen käsittänyt asian niin, että kh:n pitäisi olla korkeampi kuin gh:n, mutta mulla arvot on ollu koko ajan toisinpäin. Millä keinolla saisin gh:ta laskettua vaikka johonkin kuuteen jotta saisin ok malawiarvot?
GH on nyt ollut ongelmana alusta asti sillä se oli viime kuussa yli kymmenen. Käytin Tampereen akvaariokalasta ostamaani malawisuolaa joka nosti gh:n todella ylös ja kh pysyi seiskassa. pH on ollut koko ajan 7,5. Lopetin malawisuolan käytön ja olen nyt lisännyt vain ruokasoodaa, silti gh on ollut alhaisimmillaan 8. Nyt oli taas noussut.
Olen käsittänyt asian niin, että kh:n pitäisi olla korkeampi kuin gh:n, mutta mulla arvot on ollu koko ajan toisinpäin. Millä keinolla saisin gh:ta laskettua vaikka johonkin kuuteen jotta saisin ok malawiarvot?
Re: Pieni ongelma GH:n kanssa
Miksi KH:n pitäisi olla korkeampi kuin GH:n? KH:n tarkoitus kun on puskuroida pH. Kun nostat KH:ta, nousee samalla myös pH. Käänteisosmoosiolaitteella saa kokonaiskovuutta (GH) laskettua.
Olen vain lukenut aw:sta monta kertaa tämän asian. Mut jos ei tarvii niin hyvä niin. Onko sitten hyvät arvot: gh 9 kh 7 tai voishan ton kh:n nostaa kasiin?Koss kirjoitti:Miksi KH:n pitäisi olla korkeampi kuin GH:n? KH:n tarkoitus kun on puskuroida pH. Kun nostat KH:ta, nousee samalla myös pH. Käänteisosmoosiolaitteella saa kokonaiskovuutta (GH) laskettua.
Malawijärvessä pH on hieman yli 8, karbonaattikovuus (KH) noin 7 ja kokonaiskovuus (GH) noin 4.
Kiitos tiedosta. Eikö ole mitään muuta keinoa laskea gh:ta kuin osmoosilaitteella? En olisi kauheasti mahdollisuuksia sellaiseen.
Mitkä hanavedestä mitatut arvot ovat? Tippa- vai liuskatestillä?
Mittasin äsken hanasta gh 6 ja kh 2 seran tippatesteillä..Jotenkin tuota gh:ta pitäisi saada laskettua. Jos puhdistaisi kaiken akvaarioon menevän veden käänteisosmoosilaitteella, tarvitsisiko sillon ollenkaan käyttää vedenparannusainetta? Tai jos haluaisin laskea gh:n siihen neljään, vain osa vedestä pitäisi puhdistaa laitteella?
Unohda GH ja laita enemmän ruokasoodaa pyttyyn. pH ei kuitenkaan nouse yli 8.4.
Okei!:) Onko tolla gh:lla sitten niin suurta merkitystä?
Ostin kidesoodaa kun ruokasoodalla KH nousi vain ja pH jäi vajaaseen kahdeksaan. Kidesoodalla saan pH:n n. 8,5 mutta se laskee taas yhdessä päivässä 7,5:n! Vaikka KH on 9. Mistä ihmeestä tämä voi johtua ja miten voisin saada pH:n pysymään kasin yläpuolella? Alkaa jo kyllästyttää koko touhu. ![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Muoks. Vsi alanko lisäämään kidesoodaa joka päivä jotta pH pysyisi kasin yläpuolella? Ei kuulosta kovin hyvältä..
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Muoks. Vsi alanko lisäämään kidesoodaa joka päivä jotta pH pysyisi kasin yläpuolella? Ei kuulosta kovin hyvältä..