Katinkultamonnien kuolema

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
elli-roosa
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Katinkultamonnien kuolema

Viesti Kirjoittaja elli-roosa »

Eilen löysin ensimmäisen kuolleen kalan altaastani, katinkultamonnin. Tänään huomasin, että myös toinen parvesta puuttuu. Sitä ei löydy mistään. Voiko olla että muut ovat syöneet sen? Kierteiset kenties? Vai mätäneekö se jossain hiekassa?

Nyt on siis kolmen parvesta enää yksi hengissä. Pienin ja kiltein joka pysytteli aina taka-alalla ja antoi näiden kahden muun ahmia ruoat. Pärjääköhän tuo yksin, vai pitääkö ostaa uusia kaveriksi. Ostin nuo vasta kesällä ja jotenkin mietin kestävyyttä jos nyt jo kaksi kuolleena. Tai vika voi tietysti olla olosuhteissakin.
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Re: Katinkultamonnien kuolema

Viesti Kirjoittaja Butterflies »

Voipi olla että muut kalat tai kierteiset on syöneet sen ruumiin. Oletko varma ettei se piileksi missään kannon alla tms?

Olisi hyvä kertoa myös altaan koko, vesiarvot, hoito, ruokinta, virtaus ... :) Silloin saisi paremman käsityksen tilanteesta ja kalakuolemien syytä voitaisiin tutkia tarkemmin.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Itsellä myös kuoli kahdesta isonpi NAPS vain, ihan yllättäen, oli ollut pari kuukautta altaassa.
Tosin itse olin ostanut kaupan niistä tyhjiksi, joten tietty sain samalla ne "heikot ja stressaantuneet"... :|
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
elli-roosa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja elli-roosa »

Allas on 126 l. Ruokin 1-2 kertaa päivässä, noin puolikkaan pohjatabletin kerralla. Meillä muut kalat rakastaa noita pohjatabuja ja niistä on kova tappelu. Monnit on hölmöjä ja hitaita ja pelottelee muita kaloja tablettien luota. Mutta ei huomaa, että samalla on toisesta suunnasta tullut uusi parvi tabletin kimppuun. Kurkku ei kelpaa, en tiedä mitä antaisin. Jotain sellaista mikä ei muille kelpaa.

Vettä vaihdan noin 1/3 joka toinen viikko. Virtaus on heikkoa. Vedenparannusaine on Easy-Lifeä, lisäksi saman sarjan kasviravinne ja easycarbo.

Nitriitti ja nitraatti 0
GK 3,5
KH 3
pH6,6

Nyt tuo viimeinenkin vaan mököttää paikallaan ja hengittelee kovasti, ei osallistunut ruokailuun :cry:
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja urppis »

Mulla meni 8:sta kattarista yksi ensimmäisen vuorokauden aikana. Yksi oli laiha ja reppana kauan aikaa. Luulin, että tipahtaa joukosta kohta, mutta kalat ovat olleet nyt kutakuinkin puol vuotta ja kaikki loput 7 yksilöä hengissä. Se laiha ja reppanakin on voimmistunut. Yksi on selkeesti aina erossa muista ja ihan toisen värinen niin kuin se kuollutkin oli... Tilasin kalat aikoinaan paikalliseen akvaarioliikkeeseen, elikkä otin mitä sinne tuli ja pelkäsin useammankin kuolevan, mutta hyvin on mennyt.
Se joka kuoli, oli kuollut pohjaan etulasin läheisyyteen vatsa alaspäin ja oli ihan säkää, et huomasin sen kuolleen...
Kattarit kaivautuvat hiekkaankin, joten tarkistele ensin, josko se kadonnut katinkultamonni tulis jostain hiekasta esille viel. Yleensä ne on siten kaivautuneena, että silmät taikka pyrstö näkyy. Olen huomannut, että enää ei tuota kaivautumista ole ollut, aluksi vain, kun olivat selkeesti stressaantuneita ja pelokkaita. Nykyään edes veden vaihdon yhteydessä eivät hiekkaan katoa...
Kattarit varmaan pärjää ihan yksistäänkin, mutta jos liikkeessäsi on kattareita, osta kavereita. Ne on paljon enempi edukseen kun niitä on useampia. Tuosta en ole ihan varma onko ne parvi kaloja vai ei. Jostain olen lukenut että pidetään yksin-parvessa... Mutta itse olen parveen päätynyt.
1000 litraa vesivahinkoa
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Nuo katinkultamonnit ei ole varsinaisia parvikaloja, mutta viihtyvät kyllä toistensa seurassa.
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja urppis »

miljoonakala84 kirjoitti:Nuo katinkultamonnit ei ole varsinaisia parvikaloja, mutta viihtyvät kyllä toistensa seurassa.
No juuripa tuota pikkasen uumoilinkin.. todellakin yksin-parvessa.. Meillä ei liiku parvessa, mutta välillä ovat porukassa samoilla apajilla.
1000 litraa vesivahinkoa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”