Akvaarioinnostus ja suunnitelmia

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ParusMajor
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Akvaarioinnostus ja suunnitelmia

Viesti Kirjoittaja ParusMajor »

Haidi_hou: Mitäs ahvenia olet tuohon 300-litraiseen kaavaillut?

Murheilu Aasian kanssa jatkuu. Olen tällä viikolla varmaan joka päivä kalastanut vainaan sieltä. :frown: Nyt on kiilakylkiä jäljellä viisi, kaikki reippaan ja hyväkuntoisen näköisiä, tänään ne kutivat iltapäivällä kauhealla vilskeellä kasvipöheikössä. Nämä ovat siis ulkoisesti erittäin terveen ja vilkkaan näköisiä kaloja. Mutta kaipa jos joku niistä nyt vaisuuntuu ja alkaa kalpenemaan, niin uhraan sen tieteen nimissä... En oikein tiedä viitsinkö alkaa Eviraan lähettelemään. Ainakin ensin kokeilen itse mikroskopoida kalaa. Pitää vain vähän tutkailla kirjallisuutta, että mitä sieltä pitäisi etsiä. En ole koskaan noin pientä kalaa tutkinut, biologina toki monenmoista ötökkää on tullut laitettua viipaleiksi. Mutta kaloista olen tutkinut loisia vain isommista.

Olisin halunnut siirtää isoksi käyneen miekkakasvin Aasiasta dimerusten altaaseen. Mutta jos tuolla jyllää nyt joku tauti, niin mahtaako uskaltaa? Voi kun olisi ollut joku vesiarvo-ongelma. Olisi helpompi ratkaista.
Akvaarioinnostusta jo yli 20-vuotta.
Haidi_hou
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja Haidi_hou »

Parusmajor: Ma ei tieda! Harkinnassa on lehtikset, avaimet, sironeitotonkijat, sinileuat, voi voi vaihtoehtoja on liikaa... :roll: Tai jos ottais jonkun pehmeen veden ehvenen joka viihtyy pohjalla niin vois ottaa helmi-, tai huulirihmoja "pinnantuntumaan" mutta suunnitelma on tosiaan vielä ihan auki, tai siis suunnitelmaa ei ole. :mrgreen:

Akvaario saapuu huomenna, eli ei oo vielä edes kypsymässä, hiekkojakaan ei oo hankittuna eikä huomenna ehdi koska asunto täyttyy lapsista kun pikkuneiti juhlii synttäreitä. Eipä sillä ei täs nyt mitään hengenhätää oo.

Affenan pitäis kuitenkin olla kokolailla rauhallinen, ensin suunnittelin vähän noita punatimantteja mutta niin moni on sanonu että ovat todella häijyjä ja kannattaa pitää lajiakvassa joten hylkäsin sen suunnitelman. Haarniskat on ruskeen kirjavia joten toisaalta olis kiva jos affenassa olis väriä, tosin se ei oo mikään pakollinen asia. (saa heittää ehdotuksia)
Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn!
MinJas03
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja MinJas03 »

Täälläkin eräs uudelleen rekisteröitynyt. Parin vuoden hiljaiselon jälkeen on akvaarioinnostus taas täysillä päällä. Oon viettäny tässä pari iltaa lueskellen tän koko ketjun läpi. Ihan uskomatonta miten moneen viestiin hymähtelin täällä myöntävästi, sanoin "niinpä", olisin halunnut suoraan vastata viestiin, nauroin ja mietiskelin miten samanlaisten asioiden kanssa akvaristit painii ja miten samalla tavalla harrastus etenee :mrgreen:
Täällä löytyy 128 litranen allas joka kylläkin juuri nyt muuton jäljiltä tyhjillään, nyt vkl pesen sinne uudet hiekat, hieman tummempaa vaalean Bilteman tilalle. Kalat väliaikaisesti 52 litrasessa johon on vielä mietinnässä kalasto kun saa isomman kuntoon. Mielessä pyörii lajiallas jollekin pienelle rasboralle, rapula tai ehkä siitä sitten loppujen lopuksi tulee näiden sekoitus :D
Jostain varastosta löytyy 153 litranen projekti. Silikonit pitäisi vaihtaa ja luultavasti hankkia uutta tekniikkaa. Sitten pitääkin jo alkaa suunnitelmien joukosta löytää se jonka toteuttaa (jos avokkia ylipäänsä saa suostuteltua toiseen "isompaan" akvaan, joka tuntuu olevan yleinen ongelma :roll: ). Olen pyöritellyt ajatusta että jakaisi kalaston Aasiaan ja E-Amerikkaan, toisaalta tekisi mieli kokeilla jotain ihan uutta lajia.. Ja jo pari vuotta olen "leikkinyt" ajatuksella teettää jalustan mukaan joku päälle 200 litranen [;)]

Minulla on ollut akvaarioita jo usean vuoden ajan, välillä innostus on jäänyt vähemmälle (toki aina vedenvaihdot ja ruokkimiset hoitanut [;)] ) ja aina välillä puhjennut uudestaan täyteen kukoistukseen. On ollut yli 300 litrasta, pientä kippoa ja pari kokoa siitä väliltä, kaloja on ollut nuoliaisia, monnisia, tetroja, barbeja, plekoja, monneja ja outoja tapauksia. Ahvenia ja hammaskarppeja ei vielä ole ollut. Joskus isointa allastani kutsuttiin "omituisten otusten kerhoksi" :D Siellä kun uiskenteli "matokaloja", "kummituskaloja", väärin päin uivia kaloja ja kuolleelta lehdeltä näyttäviä kaloja, jotka vielä kaiken lisäksi kaivautuivat hiekan alle :D Eli siis suomeksi: piikkisilmiä, lasimonneja, selkäuimareita ja banjomonneja, ja näiden lisäksi vielä ISO parvi verkkobarbeja ja taisi jossain välissä olla sekaparvi seepra- ja pilkkuseeprakalojakin. Aikamoinen kalasoppa siis 8-)

Kalastona tällä hetkellä:
10 rubiinitetraa
2 piikkisilmää
4 tummapiikkisilmää
2 banjomonnia
2 verkkobarbia (löysin poikasina ulkosuodattimesta pari viikkoa sen jälkeen kun olin myynyt koko 30 päisen parven :roll: )
1 partamonni
Partamonnia lukuunottamatta haluaisin kaikkia noita lisää, ja hankinkin heti kun tila sallii

Jos pystyn toteuttamaan ajatuksen Aasia ja Amerikka altaista hankkisin kaikkia ihan kunnolla lisää, ja sitten vielä pari vanhaa tuttavuutta joita haluaisin uudestaan hankkia. Muutama vuosi sitten jouduin luopumaan 317 litrasesta kun piti muuttaa pienempään asuntoon, niin monet kalat lähtivät silloin uusiin koteihin :(

Kaloja joita haluaisin ovat ainakin pikkulasimonni (aivan valloittavia tapauksia, täytyy varmaan vaan odottaa sitä seuraavaa vielä isompaa allasta) ja jokin PIENI nuoliaislaji (ihastuin kääpiöseepranuoliaiseen kun luin siitä täältä). Verkkobarbien kohtalosta en vielä ole päättänyt, kukaan ei niitä tunnu huolivan joten joko otan niitä kunnon parven tai sitten viisiraitabarbeja, jotka omaan silmään sopii niiiiin hyvin yhteen piikkisilmien kanssa :D Mutta kun verkkobarbitkin on niin ihania etten oikeastaan haluaisi edes luopua.. Valinnan vaikeuksia. Vielä yksi allas niiden ympärille :mrgreen:
Tai tulisikohan verkkobarbi parvi esim 10 kpl hyvin toimeen isomman rasbora parven (esim mini-, kääpiö- tai jokin muu pieni rasbora) kanssa tuossa 52 litrasessa? :twisted:
Mietityttää myös tuleeko pohjalle 153 litraseen liian täyttä jos hankkii 10+10 piikkisilmiä molempia lajeja ja joku 10 kpl parvi nuita kääpiöseepranuoliaisia? Lasimonnitkin himottaisi, mutta jos niitä viisi(tai siis kuusi-)raitabarbejakin hankkii niin lasimonnit saavat liittyä joukkoon sitten isompaan altaaseen ja kunnon parvella, ainakin 10-15kpl.. :)

Tällaisia suunnitelmia täällä, miten muilla menee? Tänne ei ole pariin viikkoon kukaan mitään kirjoitellutkaan. ParusMajor:in suunnitelmia oli ilo lukea, paljon yhteisiä kalalajejakin. Kadehdin altaidesi määrää [:I] Asunnossani ei ikinä ole noin paljon tilaa, kun kolmiossa jo hieman ahdasta 2 aikuisella, 1 kouluikäisellä ja kolmella kissalla, koirakin pitäisi hankkia jossain vaiheessa :D Eikä unohdeta hamsterivanhusta ja akvaarioita tietenkään..
270L Aasia/seurala, 52L helmiseeproja, 2 kissaa, labradorinnoutaja
eriador
Member
Member

Viesti Kirjoittaja eriador »

Tervetuloa vaan suunnittelemaan :D

Mie oon nyt kokonaan hurahtanut noihin taistoihin. Kerjään ukolta koko ajan vihreätä valoa "vielä yhdelle pienelle altaalle" :mrgreen:
Periaatteessa vihreä valo saatu, kunhan on rahaa kunnolla siihen.
Hurjimmissa unelmissa ottaisin sellaisen 100L, mutta en tosiaan tiiä minne tänne se mahtuisi, eli sellanen 40L mutteriallas varmaan tulee taistopojalle yksiöksi, kun olen tuohon taistojen kasvattamiseen nyt noin hurahtanut.
Haidi_hou
Junior Member
Junior Member

Hei ja tervetuloa suunnittelemaan.

Parusmajor: Onko kiilakylkiepidemiasta selvinny mitään?

Uusi akvaario kannettiin sisään, tosin se on vielä kuivillaan koska mulla mietityttää tuon akvaarion alla olevat styrox-levyt. Kun levyt asettelee niin että levyt on varmasti riittävän pitkällä akvaarion reunojen alla niin akvaarion alle, sinne keskivaiheille, jää rako noiden levyjen väliin. Jos levyt asettelee niin että akvaarion alle ei jää rakoa niin tuntuu että se on niin hilkulla että onko styroks-levy kunnolla reunojen alla. Tällä kokoonpanolla akvaario on ollut täynnä tuolla entisessä kodissa mutta kun minuu huolettaa! Aion hankkia jostakin uuden styroksin akvaarion alle. Mutta mistä mä sen saan? Rautakaupoissa kuitenkin myyvät nuo useamman kappaleen paketeissa.

Kalastoo oon tässä (yhä) pohdiskellu tosin nyt oon katellu tota tyhjää akvaa miettiessäni. Tai siis akvaariossa on "pallokaloja" kun puhallettiin se täyteen ilmapalloja tytön synttäreiden kunniaksi. :mrgreen: Oon jopa jo saanu jonkiasteista päätöstä tehtyä. Eli akvaarioon on haarniskoiden lisäksi tulossa avaimia, sateenkaaria tai tulisuita (dimeruksetkin vielä kummittelee tosin mielessä) ja keltasia sinirihmoja tai helmirihmoja. Tuumailin ittekseni että voisikohan avaimia ottaa peräti neljä? Jos yrittäisi saada kaksi paria? Yhdelle parille löysin suositukseksi 150 litraa. Rihmakaloja ajattelin ottaa haaremin 5-6kpl, pitäisi toimia ainakin helmirihmoilla, sinirihmat on ilmeisesti sitten kiukkusempia. Tiedän että yhdellä tutulla on 6 kpl haaremi helmirihmoja 300litrassa ja hyvin on toiminu ainakin sielä.

Sysyinen sää on ollu pari päivää aivan upea, veri vetää metsään sienien etsintä reissulle. Tosin nyt on satanu niin paljon ettei välttämättä tarvitse hulluna hakee.
Näin täälä tänään.
Mitäs muille kuuluu?
mpiil
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: JAS

Viesti Kirjoittaja mpiil »

Haidi_hou: Mulla on tuolla isommassa akvassani juurkin avainkirjoahven koiras jolle morsian etsinnässä ja sateenkaarikirjoahven pariskunta. Helmirihmoja siellä on kaksi nuorta yksilöä, naarailta vaikuttavat toistaiseksi eli voi olla koiraan hommaaminen jossain vaiheessa ajankohtaista :D Lisäksi musta- ja kongontetroja, sekä pohjalla monnisia ja partispariskunta. Rauhallisesti on yhteiselo sujunut :mrgreen:
317l Malawila
thank
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja thank »

Mä toteutin yhden unelmani eilen, ja hankin yhteen tyhjänä pyörivään altaaseen eilen helmiseeprakaloja aka. galaxy rasboroita ja pieniä keltaisia sukarapuja. :) Tänään katselin allasta, ja mietin, että tahdon vielä lisäksi niitä jotain rasboroita, joita myytiin nimellä "zebra" jotakin. Sinisiä olivat. Ja lisää rapuja. :)

Mun seuraava innostusprojekti tulee olemaan kasvipainotteisen altaan laittaminen. Eli toisinsanoen, tyhjennän olohuoneen altaasta sisukset veks ja siirrän ne toiseen altaaseen, joka on touhuhuoneessani. Sillä altaalla ei sitten ole väliä, miltä näyttää, kunhan kasvit viihtyy. Olohuoneen pienempi allas saa sitten olla sellainen kasvittomampi. Tällä hetkellä kasvit ei viihdy eikä se näytä kovin hyvältäkään. :P

Ai niin, olohuoneen pienempään altaaseen haluaisin hankkia lisää kaloja. Nyt sieltä on kalat pikku hiljaa muuttaneet isompiin altaisiin, joten aika tyhjää on.. Pelkästään taistelukaloja jää. Ehdotuksia?
ParusMajor
Junior Member
Junior Member

Mukava lukea uusista suunnitelmista. En ole vähään aikaan kirjoitellut, kun ollut kiirettä töissä ja ollaan samaan aikaan sairasteltu perinteistä syysflunssaa.

MinJas03: Tervetuloa! Noita kalasuunnitelmia on hauska pyöritellä, on niin paljon vaihtoehtoja ja valinnanvaraa. Odotan kuulumisia projektiesi etemisestä. Itse tykkään jakaa kalastot jotenkin maantieteellisesti, mutta tällä hetkellä kalapasianssia on pelattu ja ovat mantereet sekaisin parissa altaassa.

Juuri kun uhkasin nirhata kiilakyljen tieteen nimissä, niin ne ovat loput edelleen hyvissä voimissa. Eli ei uusia ruumiita, ei selkoa asiaan. Miehen väkertämä akvaariotaso (aika hieno :D ) on tuossa ovien kiinnitystä vaille valmis ja odottaa jo vanhan 120-litraisen edessä pääsyä paikalleen. Mikä tarkoittaa sitä, että edessä on akvaarion siirto operaatio.... En ole vielä päässyt itseni kanssa yksimielisyyteen mitä teen.
- Siirränkö 120-litraisen pois (kannetaan hiekat sisällä) viereiseen huoneeseen ja uudestaan pystyyn siellä.
- Vai tyhjennänkö altaan ja siirrän kalat muihin altaisiin
Ensimmäisen vaihtoehdon puolesta puhuu mahdollinen tauti altaassa. Toisen puolesta taas se, että 120-litrainen jää tod. näk jossain vaiheessa kokonaan pois käytöstä ja sen tilalle tulee 250-litrainen olohuoneesta, jonka tilalle tulee sitten se oikeesti ISO allas. Eli tulisi nyt sitten samalla tyhjennettyä se. Mutta muissa altaissa on nyt niin kivasti sujunut, ei kalakuolemia tai sairastumisia ja jos siirtelen tuosta altaasta mahdollisesti taudinkantajakaloja, niin mitenkäs mahtaa käydä....

Mies muuten siis lyttäsi idean amazonista makkarissa ja minä jo meinasin ihan masentua. Mutta sitten mittailin olohuoneessa ja totesin, että sinne menee ihan heittämällä 180 cm pitkä allas eikä tarvitse kuin siirtää yhtä nojatuolia. Ja tietysti nykyinen 250-litrainen pois isomman tieltä. Miehellä ei ollut mitään sitä vastaan, että altaiden koko kasvaa kunhan ne eivät valtaa enää enempää huoneita. Mä olin joskus vähän ihmeissäni kun mies halusi rakentaa ison talon meille, mutta nyt ei harmita enää yhtään. :mrgreen: Joten pieni kierros mittanauhan kanssa ja tulin siihen tulokseen, että 120-litrainen saa lähteä, koska se on yhtä pitkä kuin tuo olkkarin 250-litrainen. Isompi jää taloon.
thank
Advanced Member
Advanced Member

ParusMajor kirjoitti: Mies muuten siis lyttäsi idean amazonista makkarissa ja minä jo meinasin ihan masentua. Mutta sitten mittailin olohuoneessa ja totesin, että sinne menee ihan heittämällä 180 cm pitkä allas eikä tarvitse kuin siirtää yhtä nojatuolia. Ja tietysti nykyinen 250-litrainen pois isomman tieltä. Miehellä ei ollut mitään sitä vastaan, että altaiden koko kasvaa kunhan ne eivät valtaa enää enempää huoneita. Mä olin joskus vähän ihmeissäni kun mies halusi rakentaa ison talon meille, mutta nyt ei harmita enää yhtään. :mrgreen: Joten pieni kierros mittanauhan kanssa ja tulin siihen tulokseen, että 120-litrainen saa lähteä, koska se on yhtä pitkä kuin tuo olkkarin 250-litrainen. Isompi jää taloon.
Mulla samanlaiset ajatukset. Olohuoneen 128 litrainen sais siirtyä jossain vaiheessa noin 200 litraisen tieltä. Se n. 200 litrainen sais sitten olla tuolle jalustalle sopiva, onneks on tilaa, mihin laajentaa. Ja onneksi mies on lasimestari joten altaan rakentaminen itse ei ole ongelma, sillä mittatilauksena se pitäs joka tapauksessa laittaa.
ParusMajor
Junior Member
Junior Member

Oho. Olispa munkin mies lasimestari. Työllistäisin sen varmaan ihan kokopäiväisesti. :D

Mutta osaa se mies sentään tehdä akvaariotason. Tuossa se nyt seisoo, ovellinen massiivipuukaappi, vaaleaksi kuultolakattu. Oli jäänyt keittiön rakentamisesta pari kahvaa yli, joten ovissa on reteän kokoiset kahvat. Nyt tilaamaan kansilaseja akvaan! Ja valaistusta olen miettinyt. Löysin jonkun altaan mukana tulleen 2-putkisen valaisimen, vähän ruosteessa, mutta toivon mukaan toimiva (pitää vielä testata). Se voisi mennä tuohon uuteen 250-litraiseen ja lisävaloksi hommaisi vielä yhden 1-putkisen. Jos laittaisi oikein hyvät tehokkaat putket niin kaipa se riittäisi. Säästäisi rahaa kuitenkin kuin jos ostaisi uuden ison (t-5) valaisimen. Kasvillisuus olisi kuitenkin aika perusjuttua, melalehtiä, jaavansaniaista, vesitähdikkiä.

Tänään hommasin 4 ottoa rubiinitetrojen kaveriksi 85-litraiseen. Altaassa on nyt siis 8 rubiinitetraa ja 4 ottoa. Mitäs muuta sinne sitten voisi laittaa? en oikein keksi mitään. Tetroja vois hommata muutaman lisää tietty.
thank
Advanced Member
Advanced Member

ParusMajor kirjoitti:Oho. Olispa munkin mies lasimestari. Työllistäisin sen varmaan ihan kokopäiväisesti. :D
Joo ei ole tarvinnut kuin sanoa, että hups, haihtuupas altaista paljon vettä, mistäs kansilasit, niin ne on seuraavana päivänä ilmestyneet altaan päälle. Tai hups, silikonit pitäs vaihtaa, jo löytyy mömmöt ja kädenkäänteessä on allas silikoonattu yms. :) Tai voi jehna, nyt pitäs parille taistelukalalle saada uudet kodit, jalusta olis tän mittanen. Ja sitte siihen jalustalle ilmestyy uus allas. Kuulostaa ihan siltä, että oon tuon kanssa vaan siksi, että se osaa rakentaa altaita, hohhoh. :D
Haidi_hou
Junior Member
Junior Member

Voi hiisi. Meillä mä saan kyllä korkeimman omakätisesti uudelleen silikoonata akvaarion ja hankkia kansilasit. Samoin jalustan tuunaukset yms. pitää hoitaa ihan ite. Kyllä mies sitten auttaa akvaarion siirtelyssä ja hiekkojen kantamisessa sisälle, se on kai helpompaa kuin kuunnella mun naputusta etten saa itte kaikkee tehtyä. :mrgreen:

Käytiin sitten sienessä viikonloppuna. Löydettiin aivan älyttömästi suppilovahveroita, niitä jäi sinne mettään mättähille vaikka millä mitalla kun astiat tuli täyteen ja oli vaan pakko lähtee pois.

Onko muuten kukaan tulossa tonne TAS:in akvaariohuutokauppaan? Mä ajattelin mennä siellä käymään, jos vaiks löytys jotakin kivoja edullisia kasveja tohon uuteen akvaarioon. Tosin sitten on hetken aikaa tuo pienempi ihan täynnä rehuja. Mut ehkä se ei haittaa.

Rusot kuti (taas) mutta nyt kutu hävis tokana yönä kaikki. Ei näin ennen oo käyny... Ne tietty näki että mä meinasin varastaa niiden lapset... :roll:
eriador
Member
Member

Viesti Kirjoittaja eriador »

Nyt tartteis vähän suunnitteluapua...
1 akvaarion ajattelin vielä kerjätä, ainut ongelma on tilanpuute, pitäisi vauva ja koirakin mahtua vielä tänne eli mitään kovin isoa akvaariota en pysty hankkimaan, vaan max. n. 100L. Oon edelleen aika ihastunut noihin tistelukaloihin, mitä nyt on yksi poikue kasvamassakin.
Haluisin kuitenkin kauniin kokonaisuuden enkä vain yhtä kalaa pieneen purkkiin möllöttämään. Tuollainen pieni purkki mahtuisikin esim. keittiöön vielä hyllylle :mrgreen:

Eli pääkalana olisi taistelukalat /joko uros tai sitten naaraat, mikäli en pistä haaremia pystyyn sellaisella uroksella jota en enää aio kudettaa.

Toki toinen vaihtoehto on luopua platyistä & milliksistä (tai siirtää ne toiseen akvaarioon) jolloin tuo 63-L jäisi tyhjäksi :|

Mietinnässä onkin nyt siis:

- Pohjakala/t
- Pieni ja värikäs parvi n. 27-28 c

Jos 63-L jäävät nuo millikset & platyt, niin sinne kaipaisin kyllä vähän lisää eloa, kun ei siellä ole kuin muutama hassu kala. Tavallisessa vedessä ovat nyt eläneet, kovuus 7 luokkaa.
eli sinnekin joku pieni nätti parvi sekä joku sinne pohjalle.
Allas oli muuton jälkeen tosi kaunis, nyt on sellanen ruskea & vihertävä levä vallannut lasit :( Tuon altaan täyssiivous siis ensi viikolla edessä ja silloin olisi kiva laittaa kalastoa vähän uusiksi/piristää sitä.
Akvaharrastaja
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Akvaharrastaja »

eriador kirjoitti:Nyt tartteis vähän suunnitteluapua...
1 akvaarion ajattelin vielä kerjätä, ainut ongelma on tilanpuute, pitäisi vauva ja koirakin mahtua vielä tänne eli mitään kovin isoa akvaariota en pysty hankkimaan, vaan max. n. 100L. Oon edelleen aika ihastunut noihin tistelukaloihin, mitä nyt on yksi poikue kasvamassakin.
Haluisin kuitenkin kauniin kokonaisuuden enkä vain yhtä kalaa pieneen purkkiin möllöttämään. Tuollainen pieni purkki mahtuisikin esim. keittiöön vielä hyllylle :mrgreen:

Eli pääkalana olisi taistelukalat /joko uros tai sitten naaraat, mikäli en pistä haaremia pystyyn sellaisella uroksella jota en enää aio kudettaa.

Toki toinen vaihtoehto on luopua platyistä & milliksistä (tai siirtää ne toiseen akvaarioon) jolloin tuo 63-L jäisi tyhjäksi :|

Mietinnässä onkin nyt siis:

- Pohjakala/t
- Pieni ja värikäs parvi n. 27-28 c

Jos 63-L jäävät nuo millikset & platyt, niin sinne kaipaisin kyllä vähän lisää eloa, kun ei siellä ole kuin muutama hassu kala. Tavallisessa vedessä ovat nyt eläneet, kovuus 7 luokkaa.
eli sinnekin joku pieni nätti parvi sekä joku sinne pohjalle.
Allas oli muuton jälkeen tosi kaunis, nyt on sellanen ruskea & vihertävä levä vallannut lasit :( Tuon altaan täyssiivous siis ensi viikolla edessä ja silloin olisi kiva laittaa kalastoa vähän uusiksi/piristää sitä.
Jos siis saat uuden altaan, niin sinne osittain Aasiaa ja E-A'ta.

1 taistelukalauros
rusokiilakylkiä
pohjalle monnisia
ottoja levää hotkimaan
54 litraa läträilyä
Haidi_hou
Junior Member
Junior Member

Ei tää ny taas oikein onnistu... Akvaarion käynnistys vaan lykkääntyy ja lykkääntyy. Kansilasit puuttuu vielä(kin), en oo saanu niitä tilattua enkä edes kyseltyä. Armas hyrysysyni otti ja levisi, syyläri alkoi vuotaa. Sain onneks edullisesti osat ja laiton, mutta opiskelija-budjetti kun ei oo suuren-suuri niin akvaariohommat lykkäänty nyt hitusen. Taas... :x

Mutta löydettiin pikku-veljen kanssa pari sievää-pientä juurakkoa (ts. tuulenkaatoa) sahailtiin vähän ja upotettiin ne suohon sammalien sekaan vettymään ja odottelemaan akvaarion täyttöä.

Totesin myös että vaikka kissoille olis juuri laittanu puhtaan veden juoma-astiaan niin pienempi kissa juo silti akvaariosta. Se työntää tassunsa kansilasin kulmasta akvaan ja nuolee sitten veden tassustaan. Isompikin kissa juo kyllä akvaariosta mutta vain jos kansilasit on pois paikoiltaan. Maistuukohan akvaariovesi kalalta? Ihmisille kun on maku-vesinä mansikka jne. niin oisko kissalle sitten aito kalan maku. Suoraan akvaariosta! Kannattaisikohan pullottaa ja myydä. :roll: :mrgreen:
ParusMajor
Junior Member
Junior Member

Mulla on vähät samat tunnelmat kuin Haidi_Houlla. Eipä ole hommat edenneet viime viikkoina.

250-litrainen Aasia on edelleen tyhjillään. Eilen kävin ostamassa valaisimen, eteisessä on paketissa suodatuslevy mattosuodatinta varten. Kun vaan löytyis aikaa alkaa pystyttää. Toisaalta pitää olla ihan iloinen, olen tehnyt muutaman viikon intensiivisesti töitä, kun sain oman osa-aikaisen työn lisäksi sijaisuuden. Kohta kun sijaisuus loppuu, on taas aikaa + vähän normaalia muhkeampi tili, mikä ei ole ollenkaan huono juttu, kun lähtee kala ja kasviostoksille.

Olohuoneen allas, on todella mun suosikki viime aikoina. Raskaan työpäivän jälkeen on ihana rötkähtää nojatuoliin neulomaan ja tarkkailemaan kalojen puuhia. Leväongelmaa on edelleen, mutta kaipa se siitä pian asettuu.
Yläkerran altaat eivät ole kauheasti viime aikoina olleet tarkkailun kohteena. Käyn ruokkimassa ja putsaamassa. [:I] Olen kyllä suunnitellut huoneessa olevalle puusohvalle uutta patjaa ja tyynyjä. Sitten olisi mukava siellä istuskella kaloja katsomassa.
Kiilakylkiä ei ole kupsahdellut enempää, kaikki näyttäisi olevan ihan kunnossa taas. Sormet syyhyää päästä yläkerran altaiden kimppuun, sillä kasvien karsinta on ollut minimissä uuden altaan vuoksi. Aion saada suurimman osan kasveista muista altaista. Kalaparat asuvat siis melkoisessa viidakossa toistaiseksi. Mutta ensin tehdään työt ja sitten vasta huvit. Ensi kuussa näyttäisi kalenteri huomattavasti väljemmältä.
ParusMajor
Junior Member
Junior Member

Kalenteri ei marraskuussakaan antanut myöten, yhtä kiirettä oli. Akvaarioinnostus silti nostelee taas päätään.

Eilen tuossa vaihdoin vedet altaisiin ja putsailin. Olohuoneen 250-litrainen on koko ajan melkein paraatikunnossa, se on eniten näkyvillä ja sitä tulee tuijoteltua. Siirsin kuparimonniset sinne ja ne ovat iloisia kuin pienet porsaat! :D Koko ajan touhottamassa pitkin poikin ja kutivatkin kerran, partis tosin söi kaikki kudun. Eli ne eivät ole ollenkaan säikkyjä enää. Punasilmätetrat sen sijaan möllöttävät nurkassa, käyvät syömässä kyllä. En ole päässyt näkemään, että dimerukset kiusaisivat niitä, mutta en kyllä muuta syytä keksi. Vai pelkäävätkö dimeruksia ihan muuten? Levät ovat muisto vain, vesi kirkastui, kun tajusin, että suodattimen pustauksen yhteydessä oli suutin suuntautunut eri tavalla, mikä oli vähentänyt pintaveden kiertoa.
Yläkerran altaat ovat hmm - sanoisko vähemmän edustuskelpoisia. 250-litrainen Aasia odottaa edelleen täyttöä, kun töitä on ollut niin, että hädin tuskin nukkumaan kerkiää. Joten kasvien karsiminen on edelleen minimissä muissa altaissa. Eilen sitten istahdin haaveilemaan yläkerran akvahuoneeseen. En ole yhteenkään altaaseen tällä hetkellä tyytyväinen, altaasta riippuen joko kalasto tai sisustus tympii. Kaloja en ole heivaamassa mihinkään, en siis ole nykyisiin kaloihin kyllästynyt, ne vain tuntuvat olevan väärissä altaissa ja väärässä seurassa.
120-litrainen Aasia on pahiten kärsinyt. Jokin kalatauti tai vesiongelma (jota ei ollut missään muussa altaassa) tappoi rihmakalat ja suurimman osan kiilakyljistä. Nyt siellä on 4 kiilakylkeä ja varmaan saman verran piikkisilmiä, en ole kaikkia nähnyt kerralla vähään aikaan. En tiedä mitä teen altaalle. Se menee varmaan myyntiin siinä vaiheessa, kun saan olkkariin isomman altaan. Eli kasvattelen siinä kasveja ja annan kiilakylkien olla. En vain tiedä uskallanko siirtää kiiloja mihinkään toiseen altaaseen. Jos ne kantavat jotain tautia. Toisaalta kaipa ne kasvitkin levittäis tautia? En myöskään tahtoisi ostaa lisää kaloja siihen, jos luovun altaasta kuitenkin.
52-litrainen korurihmala on taas sisustukseltaan kärsinyt. Taidan myydä tämänkin ja teettää samalle jalustalle uuden altaan , joka on 10 cm korkeampi ja jossa on mahdollisuus parempaan valaistukseen. Nykyisessä kasvit kasvaa huonosti ja vettä haihtuu mielestäni liikaa valaisinkannellisesta altaasta.(Joku käy aukomassa huoltoluukkuja.... :roll: ) Minulla on jo visio uuden korurihmalan sisustuksesta. :D Haluan vähän enemmän korkeutta tuolle altaalle, että saan sisutuksen kohdalleen.
128-litraisesta palettilasta hajosi upouusi lämmitin. Saattoi olla melkein viikon rikki ennen kuin huomasin sen vedenvaihdon yhteydessä. Eipä ollut sitten tullut katsottua sitä lämpömittaria ruokinnan yhteydessä. Vettä vaihtaessa vesi tuntui tosi kylmältä käteen ja lämpötila olikin 21-22 astetta. Lämmitin ei sanonut mitään vaikka kuinka väänsin isomalle. Paletit eivät olleet moksiskaan, joten allas on edelleen ilman lämppäriä, ensi viikolla pitää hommata uusi. Poikaset saivat vähän karaisua...
Mies välillä nurisee akvaarioista haihtuvasta vedestä, joten taidan teettää toiseenkin akvaan kunnon kansilasit. Mies pelkää asunnon menevän pilalle, vaikken ole kyllä huomannut mitään kosteuden tiivistymistä akvaarioiden takia. Ja meillä on upouusi talo koneellisella ilmanvaihdolla.
Haidi_hou
Junior Member
Junior Member

Hei.
Täälä ei ole tapahtunut mitään... Tai siis tuntuu että koko ajan on ollu jotakin pientä säätöö ja tohaamista ja häslinkiä jne jne. Tuntuu että puuhaa on kyl piisannu yli oman tarpeen mutta mitään en oo oikeestaan saanu aikaseksi.

300ltr on vieläkin, edelleen kuivillaan, en oo saanu hankkituksi kansilaseja ja ilman kansilaseja kissat aiheuttaa liikaa lätäköitä lattialle. 200ltr on aaaaivan umpiviidakko, mutten raaskisi millään karsia sieltä kasveja ennenkun oon saanu ison akvaarion käyntiin.

Hyvää joulunaikaa kaikille ja Mahtavaa uutta vuotta!!!
outi83
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja outi83 »

Täällä ei ole minkäälaisia suunnitelmia eikä innostuksia :mrgreen:
Akvaario pyörii omassa rauhassaan, ei ole levää (no vähän tupsulevää, mutta se on ihan kivan näköistä), kasvit kasvaa ja kalat voi hyvin ja näyttää onnellisilta. Yhtään kalaa ei ole mulla kuollut koko aikana mitä tuo on tuossa pyöriny 7kk :D (Paitsi itse lopettamani 2 vammaista sekä ahventen syömät tetrat).

45l allas on tyhjillään eikä tosiaan ole mitään suunnitelmia.. Ehkä sitä sitten viimeistään joskus keväällä innostuu jostain projektista 8-)
240l juwel: rusokirjoahvenet, punapäätetrat, kirsikkabarbit, partis, salamanteri ja kuparimonniset.
ParusMajor
Junior Member
Junior Member

Joulusta ja myrskystä on jotakuinkin toivuttu, joten tänään pistin tuulemaan.

Tilasin vihdoin 250-litraiseen kansilasit ja kävin Biltemasta hana-letkuliittimet ja 20 metriä letkua. Käy altaan täyttäminen helpommin. Ja vedenvaihtokin, vaikka tykkään kyllä kumma kyllä tuosta ämpärirallista - siinä ajatukset saa tuulettua. Vedenvaihto on yksi mun mielipuuhia. Äsken kävin pihalla vähän retkeilemässä ja toin parvekkeelle kesällä pongaamani ison oksan. Siitä pitäisi vaan sahata 20 senttiä pois, jotta se mahtuisi altaaseen. Samalla löysin naapuritontin työmaalta kaksi pientä haaraista omenapuun(?) oksaa/juurta, jotka vois tulla tuonne korurihmalaan. Muutaman kivenkin noukin autotallin kulmalle odottelemaan, jos vaikka kuitenkin lunta tulee, niin eivät jää hangen alle.
Seuraavaksi olis vuorossa akvaarion koetäyttö ja jos allas pitää hyvin vettä, niin alan sisustamaan. Ja akvaarioliikkeessä pitäisi vierailla, bakteeriampulleja, taustakuva ja lämpömittari olis ainakin ostoslistalla.
Nyt on kameran johdotkin löytyneet, joten voin laittaa jopa kuvia projektista, jos kehtaan.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Mrr, piti ensin yrittää hankkia 126l, mut enpäs siihen lupaa saanut. :(

Nyt yritän pähkäillä, että jos saisin 20l mutterin tilalle esim. 30-40l, ja siirtäisin siihen korurihmat lajiakvaarioon tai sukarapujen/pienen parven kaveriksi, niin saisin 63:sta E-A:n. Mutta vastaan tulee se, että onko säädyllistä tehdä näin?

No, katsotaan sitten pidemällä talvea... :?
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
bombo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja bombo »

MA7xGE kirjoitti:Mrr, piti ensin yrittää hankkia 126l, mut enpäs siihen lupaa saanut. :(

Nyt yritän pähkäillä, että jos saisin 20l mutterin tilalle esim. 30-40l, ja siirtäisin siihen korurihmat lajiakvaarioon tai sukarapujen/pienen parven kaveriksi, niin saisin 63:sta E-A:n. Mutta vastaan tulee se, että onko säädyllistä tehdä näin?

Mihin se sun taisto menisi??
240l sekala
ParusMajor
Junior Member
Junior Member

Ähh. Ne typerät letku/hanaliittimet mitä lievätkään eivät sovi yhteenkään hanaan tässä asunnossa. Ei kun uudestaan rautakauppaan ja vääntämään myyjän kanssa rautalangasta jokin viritelmä noihin hanoihin. Mieskin on kovin vastahankainen hanaliittimien kanssa. Ei tahtoisi sellaisia.
heituliini
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja heituliini »

ParusMajor kirjoitti:Ähh. Ne typerät letku/hanaliittimet mitä lievätkään eivät sovi yhteenkään hanaan tässä asunnossa. Ei kun uudestaan rautakauppaan ja vääntämään myyjän kanssa rautalangasta jokin viritelmä noihin hanoihin. Mieskin on kovin vastahankainen hanaliittimien kanssa. Ei tahtoisi sellaisia.
Mielenkiintoinen ketju :) Ihanaa, että muutkin imeytyvät tämän harrastuksen lumoihin! Noista hanaliittimistä... Isäntä näki kaverini luona tuommoisen (saksasta tilattu) käytössä ja tuumiskeli vastauksena kysyvään katseeseeni, että "kannahan vaan ihan sankopelissä vedet altaisiin ja pois, jospa se vähän kasvattaa järkeä päähän." HMPH! Mulla on ihan sama määrä järkeä tallessa, kuin ennenkin, mielenkiinto vaan on kohdistettu eri asioihin, kuin aiemmin :mrgreen:
On ne vaan niiiiiiiiin ihania :)
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

bombo kirjoitti:
MA7xGE kirjoitti:Mrr, piti ensin yrittää hankkia 126l, mut enpäs siihen lupaa saanut. :(

Mihin se sun taisto menisi??
No, mä ajattelen aika pitkällä aikavälillä... :|
Ehkä tosiaan joutuisin sen pistämään sijoitukseen... :|
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”