Tää porukka akvaarioineen päivineen on ostettu huutonetistä, en siis ole ostanut ensin kiipijöitä akvaariokaupasta tms. ja nyt haluamassa samantien eroon jne.
Kalaston muutosta 250 litraiseen akvaan?
Valvoja: Moderaattorit
Kalaston muutosta 250 litraiseen akvaan?
Jep, eli haluaisin uudistaa kalastoani, joka asustaa 250 litraisessa akvaariossani. Siellä majailee tällä hetkellä kolme leopardikiipijäkalaa joista haluaisin eroon, lehtikalapariskunta, kaksi pandamonnista, kolme täplämonnista, partis ja yhdeksän leväbarbia. Toiveena olisi saada akvaarioon verkko- ja kirsikkabarbeja, mtutta tulisiko ne toimeen lehtisten kanssa? o: Lisäksi, mitä muuta akvaarioon voisi pistää? Lämpötila on tällä hetkellä 25'C, pH jotakin 6,5 lähettyvillä (millä saisi sitä nousemaan?) ja nitraatit ja nitriitit nollassa, ja pehmeä vesi.
Tää porukka akvaarioineen päivineen on ostettu huutonetistä, en siis ole ostanut ensin kiipijöitä akvaariokaupasta tms. ja nyt haluamassa samantien eroon jne.
Nuo kolme nyt vaan eivät ehkä ole ihan "mun kaloja". 
250 litran sekamelska ja koira
-
Akvaharrastaja
- Member

- Sukupuoli: Nainen
Re: Kalaston muutosta 250 litraiseen akvaan?
Eli, jos haluat kiipijäkaloista eroon, niin laita joko ilmoitus "lahjoitetaan" tai "myydään" palstalle kaloista. Älä kuitenkaan laita vielä, vasta sitten kun lopullinen kalasto on päätetty, ja voit tehdä jonkun akvaristin kanssa vaihtokaupan.misan kirjoitti:Jep, eli haluaisin uudistaa kalastoani, joka asustaa 250 litraisessa akvaariossani. Siellä majailee tällä hetkellä kolme leopardikiipijäkalaa joista haluaisin eroon, lehtikalapariskunta, kaksi pandamonnista, kolme täplämonnista, partis ja yhdeksän leväbarbia. Toiveena olisi saada akvaarioon verkko- ja kirsikkabarbeja, mtutta tulisiko ne toimeen lehtisten kanssa? o: Lisäksi, mitä muuta akvaarioon voisi pistää? Lämpötila on tällä hetkellä 25'C, pH jotakin 6,5 lähettyvillä (millä saisi sitä nousemaan?) ja nitraatit ja nitriitit nollassa, ja pehmeä vesi.
Tää porukka akvaarioineen päivineen on ostettu huutonetistä, en siis ole ostanut ensin kiipijöitä akvaariokaupasta tms. ja nyt haluamassa samantien eroon jne.Nuo kolme nyt vaan eivät ehkä ole ihan "mun kaloja".
Sitten, mitkä on akvaarion mitat? Jos akvaario ei ole tarpeaksi korkea, lehtikaloista on luovuttava, ja jos taas akvaario ei ole tarpeaksi pitkä, on luovuttava leväbarbeista.
Onko sinun pakko pitää levabarbit, koska yksikin yksilö vaatii itselleen sen 200l vettä, ja parvella voisi olla tilaa yli 300l. Ja kun leviksiä on jo 9, niin en tiedä miten sopivat. Näyttääkö akvaario ahtaalle pohjalla?
Ennenkuin katsotaan mitään uusia lajeja akvaarioon, hoidetaan edelliset alta pois. Sitten, pandamonniset ja täplämonniset taitavat olla aika hikipäissään lehtisten kanssa, joten voisi olla järkevämpää vaihtaa lajit kuumemman lämpötilan kestäviin monnisiin. Jos haluat samannäköisiä monnisia kuin panda- ja täplämonninen, niin oikein hyvät valinnat olisivat helmimonninen ja kaarimonninen. Ne kävisivät pH'n, lämpötilan ja kovuuden kanssa. Helmimonnisia pitäisi olla saatavana ihan yleisesti kaupoista, mutta kaarimonnista saattaa joutua tilaamaan, ellet saa niitä joltain harrastajalta. Voit siis esimerkiksi laittaa monnisista "vaihdetaan" ilmoituksen, jossa vaihdat joko täplät ja/tai pandat helmimonnisiin ja/tai kaarimonnisiin. Kannattaa varmaankin vaihtaa molemmat lajit helmimonnisiin, ja ota mielummin vähän keskenkasvuisia kuin aikuisia yksilöitä. Jos leväbarbit ovat rauhallisia, molempia monnisia voisi ottaa sen 7-10 kipaletta. Partis menee tuonkokoisessa mukavasti, löytyykö siltä "partakarvoja", että onko uros vai naaras?
Ainiin, voit tarjota myös vaihdossa monnisiin noita kiipijöitä.
Eli, jos et ymmärtänyt hölkäsenpöläystäkään mun tekstistä, niin kalasto voipi olla tälläinen, jos akvaario on riittävän pitkä ja korkea.
- lehtikalapariskunta
- 7+ helmimonnista (täplät vaihdettu helmiin)
- 7+ kaarimonnista (pandat vaihdettu kaariin)
- partis
- 9 leväbarbia (?)
Tuo pohja kuuloistaisi mun mielestä hieman sekavalta, kun monniset ja leväbarbit ovat pääasiassa pohjaelijöitä, eli mun mielestä voisit vaihtaa leväbarbit esimerkiksi joihinkin sukarapuihin levää syömään, esim. kirsikkasukaan.
Jos siis saat kalaston näin;
- lehtikalapariskunta
- 7+ helmimonnista (täplät vaihdettu helmiin)
- 7+ kaarimonnista (pandat vaihdettu kaariin)
- partis
- (?) määrä sukarapuja
Niin voisi jo kuvitella uusien kalojen lisäämistä, koska sukaravut haahuilevat kuka missäkin, muut ovat pohjalla lukuunottamatta lehtikaloja, eli keskiveteen lisää porukkaa.
Itse en yhdistäisi kirsikkabarbeja ja lehtikaloja, koska itselläni on sattunut näin; Minulla oli taistelukalauros huntuevineen + rescuekirsikkabarbeja samassa akvaariossa (240l) ja ei mennyt kuin viikko, kun kirsikat keksivät että taistelukalaherra on erittäin maukas. Söivät sitten elävältä, huomasin tapahtuman liian myöhään, eikä mitään ollut tehtävissä.
Muista barbeista en sitten tiedä, verkkobarbia ei kuitenkaan tuonne, sillä lehtikaloilla olisi vilu verkon lämmöissä, ja verkko olisi kuin saunassa taas lehtareiden lämmössä.
Voisin suositella verkkojen tilalle jotakin muuta barbia, kuten viisiraitabarbia. Voit myös itse katsella erilaisia tetroja, ja kysyä sitten täältä.
54 litraa läträilyä
Akvaharrastaja, kiitos vastauksestasi. :--) Tosiaan, kiipijäkalat saavat mahdollisesti paikan faunattaresta, ja mikäli näin ei kuitenkaan tapahdu niin olen jo päättänytkin että voisin tänne pistää ilmoitusta. Kuitenkin, akvaario on 125cm pitkä, ja 50cm korkea, syvyyttä en tästä nyt muista enkä osaa itse laskea sitä.. ![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Leviksistä en tahtoisi luopua, mutta varmaan pitäisi niitä karsia. Hyvin ovat kuitenkin tulleet toimeen monnisten ja muiden kalojen kanssa, eivät käy ketään ahdistelemaan ja syövät ihan sovussa monnisten kanssa samoja tablettejakin.
Barbit ei oikeestaan kauheesti pohjassa oleile, vaan ui ylä- ja keskitasossa, puhdistaa lehtien vähäisiä leviä, ikkunoita ja somisteita. Partis nyt on semmonen peruspartis, eli yöaktiivinen. Sen verran kun oon sitä kuitenkin päivällä, ja muutossa nähnyt niin sanoisin että se on sievä, täplikäs tyttö. (:
Oon miettinyt että mikä lämpötila näiden kaikkien kalojen kannalta oisi hyvä, ja se taisi nyt olla tuo 24'C mahtaisiko se sun mielestä kelvata kaikille fisuille? :O Ja helmimonnisia oon itseasiassa vähän tuonne suunnitellutkin. Ja ennen tämän keskustelun aloittamista oon myös miettinyt että ois 3 pandaa ja 2 täplää ostettu lisää, että ois ne omat pienet parvet, mutta jos kerta on lämpötilat vähän väärät niin varmaan kannattaisi antaa pois sitten? Ennen 25 asteen lämpötilaa, se oli 26 ja se sitten muuttui vedenvaihdon yhteydessä. En varmaan saa tuota lämpö mitenkään laskemaan alle 24, koska mun omassa huoneessa on aina vähintään 23 astetta..
Lehtiksetkin voidaan vaihtaa, koska ne estää just tosi monien muiden kalojen mahdollisuudet olla samassa akvassa. Barbit nyt vaan jotenkin on mun mielestä ihania kaloja, ja verkobarbeja mulla oli ensimmäisessa 60 litran akvassani, joista yksi naaras ehti tuohon nykyiseen akvaarioon mutta katosi myöhemmin todennäköisesti kiipijöiden kitaan... Verkkobarbit ei kuitenkaan näin yleisesti ottaen nypi huntueväisiä fisuja. Kuitenkin kirsikkabarbit taas on mun mielestä kivoja ja kauniita, mutta sehän nyt ei tietenkään kalan ostamisen syyksi kelpaa yksinään.
Keltabarbit on kans kuulostanu hyviltä, kun ovat kuuleman mukaan viisaita ja leikkisiä, mites voisikohan ne sopia akvaarioon mikäli lehtikset ja kiipijät muuttaisivat?
Sukaravuista sen verran, että mahtaisivatko joutua lehtisten suuhun? Näitä rapuja joskus faunattaresta äidin kanssa kysyttiin, mutta selvis ettei ne tosiaankaan ois siihen mun vanhaan 60 litraseen purkkiloon menneet. Ovat kuulemma herkkiä, pitääkö paikkaansa? Itse tykkään rapusista, joten voisin harkita. Ja hei miten ois kynsisammakot, kun niitäkin on tuolla läheisessä megaeläimessä näkynyt?
Mahdoinkohan vastata kaikkeen, ja muistaa kaikki mitä piti kysyä.. o: No, toivottavasti! (:
Leviksistä en tahtoisi luopua, mutta varmaan pitäisi niitä karsia. Hyvin ovat kuitenkin tulleet toimeen monnisten ja muiden kalojen kanssa, eivät käy ketään ahdistelemaan ja syövät ihan sovussa monnisten kanssa samoja tablettejakin.
Oon miettinyt että mikä lämpötila näiden kaikkien kalojen kannalta oisi hyvä, ja se taisi nyt olla tuo 24'C mahtaisiko se sun mielestä kelvata kaikille fisuille? :O Ja helmimonnisia oon itseasiassa vähän tuonne suunnitellutkin. Ja ennen tämän keskustelun aloittamista oon myös miettinyt että ois 3 pandaa ja 2 täplää ostettu lisää, että ois ne omat pienet parvet, mutta jos kerta on lämpötilat vähän väärät niin varmaan kannattaisi antaa pois sitten? Ennen 25 asteen lämpötilaa, se oli 26 ja se sitten muuttui vedenvaihdon yhteydessä. En varmaan saa tuota lämpö mitenkään laskemaan alle 24, koska mun omassa huoneessa on aina vähintään 23 astetta..
Lehtiksetkin voidaan vaihtaa, koska ne estää just tosi monien muiden kalojen mahdollisuudet olla samassa akvassa. Barbit nyt vaan jotenkin on mun mielestä ihania kaloja, ja verkobarbeja mulla oli ensimmäisessa 60 litran akvassani, joista yksi naaras ehti tuohon nykyiseen akvaarioon mutta katosi myöhemmin todennäköisesti kiipijöiden kitaan... Verkkobarbit ei kuitenkaan näin yleisesti ottaen nypi huntueväisiä fisuja. Kuitenkin kirsikkabarbit taas on mun mielestä kivoja ja kauniita, mutta sehän nyt ei tietenkään kalan ostamisen syyksi kelpaa yksinään.
Sukaravuista sen verran, että mahtaisivatko joutua lehtisten suuhun? Näitä rapuja joskus faunattaresta äidin kanssa kysyttiin, mutta selvis ettei ne tosiaankaan ois siihen mun vanhaan 60 litraseen purkkiloon menneet. Ovat kuulemma herkkiä, pitääkö paikkaansa? Itse tykkään rapusista, joten voisin harkita. Ja hei miten ois kynsisammakot, kun niitäkin on tuolla läheisessä megaeläimessä näkynyt?
Mahdoinkohan vastata kaikkeen, ja muistaa kaikki mitä piti kysyä.. o: No, toivottavasti! (:
-
Tankero
- Senior Member

- Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Mun mielestä noi lehtikset nyt ehkä nippanappa menevät, aika pieni niille kyllä. Ja leväbarbeja on ehdottomasti liikaa, ovatko täyskasvuisia? Ne on sellaisia silakan kokoisia lähes 15cm aikuiskoossa, joten ei millään mahdu sinun altaaseesi.
Lämpötila on liian matala lehtikaloille. Mutta jos niistä olet luopumassa, se helpottaa muun kalston suunnittelua.
Ja sen verran vielä kynsisammakoista, ettei yleensä sovi kala-altaisiin, koska kuormittavat niin paljon vettä.
Lämpötila on liian matala lehtikaloille. Mutta jos niistä olet luopumassa, se helpottaa muun kalston suunnittelua.
Ja sen verran vielä kynsisammakoista, ettei yleensä sovi kala-altaisiin, koska kuormittavat niin paljon vettä.
Jep, ei sammakoita!
Levikset on mun silmissä kaikki alle 15 senttisiä, ehkä jotain 12-7 cm kokosia, ja lehtiksetkin on varmaan vanhanomistajan aikana jääneet tuommoisiksi kovin pieniksi.
Kalojen iästä ei ole hajua ollenkaan, joten en osaa sanoa paljonko ne edes tuosta kasvaisi. Joka tapauksessa, lehtiksistä ja kiipijöistä varmaan luovun nyt sitten mahdollisimman nopeasti, joko yritän täällä myydä/vaihtaa/lahjoittaa, tai sitten kiipijät ehkä faunattareen.
Mieleen tässä nyt tuli, että kun leopardikiipijät saatiin akvaarion mukana, niin 2 niistä oli toinen kidus "rikki". Meinaan, ikään kuin puolet siitä punaisen kohdan puolelta puuttuu, siis kiduksen tää "iho". Joo en todellakaan osaa nyt kuvailla tätä propleemia, mutta kahdella kaverilla siis toiset kidukset ikään kuin puolet päältä poissa. Kalat voi ihan hyvin (?) enkä nää niissä mitään ongelmia. Meinattiin lopettaa ne muuton yhdeydessä, koska näyttivät niin toivottomilta, mutta jätettiin sitten tekemättä. Mites, voiko niitä tosiaan pitää hengissä, saati sitten siirtää eteenpäin? Isoin kaveri on vallannut itselleen laakeiden kivien väliin rakennetun luolan, voi hyvin jne. että sen voisi varmaan ihan hyvällä omatunnolla antaa poiskin?
++ Kaverini perheellä, oikeastaan olohuoneessa pikkuveljen omistuksessa on ehkä 100 litranen akvaario jossa on ollut 3 kultakalaa (kaksi on kuollut, toinen niistä jo kesällä ja toinen mulkosilmäinen tässä ihan pari päivää sitten), helmi- ja täplämonnisia, "matokaloja" ja partis. Vesi on hieman kellertävää, laseista on levät mangneetilla poistettu, mutta takalasi on täysi tummanvihreää levää. Vesi vaihdetaan tyypillisen typerästi niin, että joko kalat pussiin ja kaikki pois, tai niin että sinne jää just just tilaa kaloille veden vaihdon ajaksi. Oon monesti tarjoutunut ottamaan kultsit omaan akvaarioon (tässä on ollut pieni piilojuju, oisin toimitanu pikaisesti kalat eteenpäin joko liikkeisiin tai kokeneille akvaristeille). Nyt tässä kuitenkin ihan eilen tai toissapäivänä kaverin äiti oli käynyt ottamassa akvaan 8 kirsikkabarbia faunattaresta, jossa on ainakin mun kohdalla oltu aina todella tarkkoja että millaisiin akvaarioihin ja seuraan kalat päätyvät. Mahdetaankohan nuo barbit syödä kultsin toimesta? o: Vielä lisään, että tosiaankin joka kerta kun meille tulee puhe akvaarioista niin ehdotan sitä että nappaan kultsin itselleni, muttei kaverin pikkuveli ole koskaan suostunut.
Ja niin pakko vielä lisätä, tää äskettäin kuollut kultakala oli aamulla aikaan rupenut kitumaan akvan pohjalla, ja kaverin pikkuveli oli unohtanut ilmottaa asiasta ennen kouluun lähetöä (siis mitä tämä on?!) Koulusta kotiin tullessaan kaveri oli saanut sätkyn, karjunut veljelleen (syystäkin) ja sitten kala kuoli, oli kitunut semmoiset 6-9 tuntia, riippuen siitä mihin aikaan kaikki alkoi. Kaveri soitti mulle siinä jossain välissä että mitä pitää tehdä, sanoin että lopettaa sen mahd. nopeasti mutta kala kuoli > wc pytty. Itsekkin vasta liian myöhään muistin että kalan-avauksen oisin voinut tehdä, mutta sinne meni..
Täähän ei sitten taas tosiaan kuulunut aiheeseen, mutta mites saisin sen kultsin pois niiden akvaariosta..?
Levikset on mun silmissä kaikki alle 15 senttisiä, ehkä jotain 12-7 cm kokosia, ja lehtiksetkin on varmaan vanhanomistajan aikana jääneet tuommoisiksi kovin pieniksi.
Mieleen tässä nyt tuli, että kun leopardikiipijät saatiin akvaarion mukana, niin 2 niistä oli toinen kidus "rikki". Meinaan, ikään kuin puolet siitä punaisen kohdan puolelta puuttuu, siis kiduksen tää "iho". Joo en todellakaan osaa nyt kuvailla tätä propleemia, mutta kahdella kaverilla siis toiset kidukset ikään kuin puolet päältä poissa. Kalat voi ihan hyvin (?) enkä nää niissä mitään ongelmia. Meinattiin lopettaa ne muuton yhdeydessä, koska näyttivät niin toivottomilta, mutta jätettiin sitten tekemättä. Mites, voiko niitä tosiaan pitää hengissä, saati sitten siirtää eteenpäin? Isoin kaveri on vallannut itselleen laakeiden kivien väliin rakennetun luolan, voi hyvin jne. että sen voisi varmaan ihan hyvällä omatunnolla antaa poiskin?
++ Kaverini perheellä, oikeastaan olohuoneessa pikkuveljen omistuksessa on ehkä 100 litranen akvaario jossa on ollut 3 kultakalaa (kaksi on kuollut, toinen niistä jo kesällä ja toinen mulkosilmäinen tässä ihan pari päivää sitten), helmi- ja täplämonnisia, "matokaloja" ja partis. Vesi on hieman kellertävää, laseista on levät mangneetilla poistettu, mutta takalasi on täysi tummanvihreää levää. Vesi vaihdetaan tyypillisen typerästi niin, että joko kalat pussiin ja kaikki pois, tai niin että sinne jää just just tilaa kaloille veden vaihdon ajaksi. Oon monesti tarjoutunut ottamaan kultsit omaan akvaarioon (tässä on ollut pieni piilojuju, oisin toimitanu pikaisesti kalat eteenpäin joko liikkeisiin tai kokeneille akvaristeille). Nyt tässä kuitenkin ihan eilen tai toissapäivänä kaverin äiti oli käynyt ottamassa akvaan 8 kirsikkabarbia faunattaresta, jossa on ainakin mun kohdalla oltu aina todella tarkkoja että millaisiin akvaarioihin ja seuraan kalat päätyvät. Mahdetaankohan nuo barbit syödä kultsin toimesta? o: Vielä lisään, että tosiaankin joka kerta kun meille tulee puhe akvaarioista niin ehdotan sitä että nappaan kultsin itselleni, muttei kaverin pikkuveli ole koskaan suostunut.
Ja niin pakko vielä lisätä, tää äskettäin kuollut kultakala oli aamulla aikaan rupenut kitumaan akvan pohjalla, ja kaverin pikkuveli oli unohtanut ilmottaa asiasta ennen kouluun lähetöä (siis mitä tämä on?!) Koulusta kotiin tullessaan kaveri oli saanut sätkyn, karjunut veljelleen (syystäkin) ja sitten kala kuoli, oli kitunut semmoiset 6-9 tuntia, riippuen siitä mihin aikaan kaikki alkoi. Kaveri soitti mulle siinä jossain välissä että mitä pitää tehdä, sanoin että lopettaa sen mahd. nopeasti mutta kala kuoli > wc pytty. Itsekkin vasta liian myöhään muistin että kalan-avauksen oisin voinut tehdä, mutta sinne meni..
Täähän ei sitten taas tosiaan kuulunut aiheeseen, mutta mites saisin sen kultsin pois niiden akvaariosta..?
-
Tankero
- Senior Member

- Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Noihin kiipijöihin en ota kantaa, koska en lajia tunne, mutta jos niitä joku on ottaamssa, niin eiköhän osaa katsoa onko kunnossa.
Kultsuista sen verran että vaativat monta sataa litraa vettä. Tuskin kuitenkaan kirsikoita syövät. Sano perheelle että tulee täältä lukemaan ohjeita ja opettelee hoitamaan allasta kunnolla tai laittaa kokonaan pois.
Kultsuista sen verran että vaativat monta sataa litraa vettä. Tuskin kuitenkaan kirsikoita syövät. Sano perheelle että tulee täältä lukemaan ohjeita ja opettelee hoitamaan allasta kunnolla tai laittaa kokonaan pois.
-
Sisso
- Advanced Member

Lehtiksille 25c on ihan ok http://www.fishbase.us/summary/speciess ... hp?id=4717, mutta tosiaan akva voi muutoin olla kooltaan vähän siinä ja siinä vaikka onkin suosituksen mukainen. Ph on myös niille hyvä.
Täytyyhän sulla siellä olla nitraattia, jos akva on kypsä tai jotain on vialla. Jos et saa nitraattia testillä esille, osta uusi testi ekaksi. Koska akva on perustettu? Yksi ajatus joka tulee mieleeni on se, että se on vielä niin tuore, ettei nitraattia ole ehtinyt tulemaan. Jos näin on, muistathan seurata nitrittiä alkuunsa päivittäin, koska sitä saattaa tulla vaikka olisitkin saanut akvan mukana kypsän suodattimen ja hiekat. Akvan myllääminen aiheuttaa aina pienemmän tai isomman bakukannan järkkymisen mikä voi näkyä nitriitin ilmestymisenä. Pidä ruokinta alkuunsa hyvin maltillisena, jos on epäilystä, ettei akva ole vielä kunnolla tasapainossa eli nitriittivaihe turvallisesti ohi ja nitraattia alkanut muodostumaan. Olethan tutustunut kypsyttämiseen ja muutenkin biologiseen kiertoon sekä vesikemiaan? Niistä tiedoista on aina hyötyä akvan hoidossa ja etenkin silloin jos tulee ongelmia.
Täytyyhän sulla siellä olla nitraattia, jos akva on kypsä tai jotain on vialla. Jos et saa nitraattia testillä esille, osta uusi testi ekaksi. Koska akva on perustettu? Yksi ajatus joka tulee mieleeni on se, että se on vielä niin tuore, ettei nitraattia ole ehtinyt tulemaan. Jos näin on, muistathan seurata nitrittiä alkuunsa päivittäin, koska sitä saattaa tulla vaikka olisitkin saanut akvan mukana kypsän suodattimen ja hiekat. Akvan myllääminen aiheuttaa aina pienemmän tai isomman bakukannan järkkymisen mikä voi näkyä nitriitin ilmestymisenä. Pidä ruokinta alkuunsa hyvin maltillisena, jos on epäilystä, ettei akva ole vielä kunnolla tasapainossa eli nitriittivaihe turvallisesti ohi ja nitraattia alkanut muodostumaan. Olethan tutustunut kypsyttämiseen ja muutenkin biologiseen kiertoon sekä vesikemiaan? Niistä tiedoista on aina hyötyä akvan hoidossa ja etenkin silloin jos tulee ongelmia.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Joo siis onhan siellä nitraattia, meinasin vaan ettei oo sitä liiaksi.Sisso kirjoitti:Täytyyhän sulla siellä olla nitraattia, jos akva on kypsä tai jotain on vialla. Jos et saa nitraattia testillä esille, osta uusi testi ekaksi. Koska akva on perustettu? Yksi ajatus joka tulee mieleeni on se, että se on vielä niin tuore, ettei nitraattia ole ehtinyt tulemaan. Jos näin on, muistathan seurata nitrittiä alkuunsa päivittäin, koska sitä saattaa tulla vaikka olisitkin saanut akvan mukana kypsän suodattimen ja hiekat. Akvan myllääminen aiheuttaa aina pienemmän tai isomman bakukannan järkkymisen mikä voi näkyä nitriitin ilmestymisenä. Pidä ruokinta alkuunsa hyvin maltillisena, jos on epäilystä, ettei akva ole vielä kunnolla tasapainossa eli nitriittivaihe turvallisesti ohi ja nitraattia alkanut muodostumaan. Olethan tutustunut kypsyttämiseen ja muutenkin biologiseen kiertoon sekä vesikemiaan? Niistä tiedoista on aina hyötyä akvan hoidossa ja etenkin silloin jos tulee ongelmia.
-
Aprikoosi
- Member

- Akvaarioseurat: PAK
Mikä on hanaveden ph? Jos se on noin alhainen, saat akvan ph:ta ylös esim. eläinkaupasta saatavalla nostatusaineella. Jos hanavedessä on korkeampi, vedenvaihto on luonnollinen tapa nostaa. Mikä tuo nitraatin lukema nyt sitten ihan tarkkaan on?misan kirjoitti:Lämpötila on tällä hetkellä 25'C, pH jotakin 6,5 lähettyvillä (millä saisi sitä nousemaan?) ja nitraatit ja nitriitit nollassa, ja pehmeä vesi.
Ihan taatusti kelpaavat lehtareille. :p Kyllä mä nyt ihmettelen, mitä ne on faunattaressa puhunut oikein: eiköhän sukikset mene ton kokoseen ja lajista riippuen on yhtä kestäviä, ku roskakotilot.Sukaravuista sen verran, että mahtaisivatko joutua lehtisten suuhun? Näitä rapuja joskus faunattaresta äidin kanssa kysyttiin, mutta selvis ettei ne tosiaankaan ois siihen mun vanhaan 60 litraseen purkkiloon menneet. Ovat kuulemma herkkiä, pitääkö paikkaansa?
100 l: sinineppareita, tähtipartis ja sukarapuja. MYYTÄVÄNÄ!!!!!
250 l: monnisia, paratiisikala, lehtarit ja partikset.
250 l: monnisia, paratiisikala, lehtarit ja partikset.