Keltabarbien aggressiivinen käytös

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tiipo
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Keltabarbien aggressiivinen käytös

Viesti Kirjoittaja tiipo »

Heippa!
Mulla on 240litraisessa akvaariossa 6 keltabarbin parvi, ja nyt tänään ne ovat alkaneet tappelemaan keskenään. Siis kaikki käy nyppimässä toisiaan vuoron perään,
välillä on 5 yhden kimpussa ja välillä kaksi taistelee keskenään. Ketään tiettyä yksilöä ei ahdistella, vaan tosiaan tuntuu että kaikki tappelee kaikkien kanssa.
Kalat ovat mulle tulleet n. kuukausi takaperin tankin mukana, ja tuo parvi on ollut yhdessä jo useamman vuoden. Mahtaako johtua stressistä?
Tarkistin veden arvotkin tänään, ja kunnossa tuntuivat olevan. Ainut muutos mitä tässä vuorokauden sisällä on tullut, on se että otin ilmapumpun irti, kun se tuntui kiusaavan pinnalla meneviä marmoritapparakaloja. Suodatus on kunnossa.

Ruokailun ajaksi nuo rauhottuivat, mutta sen jälkeen meno on jatkunut melkein entistä rajumpanakin. Mitä tässä pitäisi tehdä? En kuitenkaan haluaisi katsoa miten nuo tuolla toisensa tappavat. :|
240L seurala, sekä mies, lapsi ja 2 x bullterrieri :)
sinituulevi
Junior Member
Junior Member

Re: Keltabarbien aggressiivinen käytös

Viesti Kirjoittaja sinituulevi »

Oletko varma ettei kyse ole kututouhuista? Urokset jahtaavat naaraita kutemisen yhteydessä välillä aika hurjastikin, joskus on saman naraan perässä kolmekin urosta. Vain yhden kerran olen nähnyt keltabarbiurosten tappelevan keskenään jonkinmoista arvovaltataistelua. Silloin kaksi urosta oli vinosti kyljikkäin ja kieppuivat toistensa ympärillä samaan tyyliin kuin jos painija yrittäisi selättää vastustajansa.
Yksi apukonsti joka tulee mieleen on parven kasvattaminen, mieluusti naarailla. Kuusi kappaletta on parvikalalle aika pieni parvi.
tiipo
Starting Member
Starting Member

Itse kanssa aluksi mietin tota kututouhua, mutta mahat tuntuu punoittavan kaikilla enemmän tai sitten vähemmän. Tarkotus olisi tuota parvea suurentaa, jahka taas palkkapäivä koittaa.. pitäisiköhän mun kokeilla siirtää pari (nyt tyhjään) poikastankkiin?
sinituulevi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sinituulevi »

Siirrä uros ja naaras, anna olla pari päivää, siirrä takaisiin isoon akvaan, ja kas kummaa viikon päästä huomaat siellä poikasakvaariossa parven nipin napin näkyviä kalavauvoja :). Sillä tavalla mä kasvatin oman parveni 8 yksilöstä neljääntoista, ja siinä sivussa joku muukin sai vielä keltabarbiparven.

Ei kai sulla muuten ole kaikki 6 uroksia? Naarailla mahat punoittavat lievemmin kuin uroksilla, naaraat ovat isompia ja pyöreämpiä, ja ainakin yleisimmässä värimuodossa naaraalla on vähemmän mustaa täplitystä ja metallinhohdetta.
tiipo
Starting Member
Starting Member

Tuon kuvauksen perusteella näyttäisi olevan kaksi naarasta ja neljä urosta. Pitänee ottaa siirtoprojekti, jos vaikka saisi barbivauvoja :) Kiitoksia vastauksesta!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”