Suunnitteluapua

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
larta
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Suunnitteluapua

Viesti Kirjoittaja larta »

Elikä tarvitsisin suunnittelu apua teiltä kokeneemmilta. Itselläni on 80 litrainen akvaario ja haaveenani on sukaravut ja jokin katseenvangitsija kalalaji niiden kaveriksi. Kasveiksi tahtoisin jotain melko pientä, ehkä yhden vähän näyttävemmän. Kasvejen tulisi olla myrkyttömiä.
Näin uunona pakko kysyä, tuleeko kääpiökynsisammakot ja sukaravut toimeen keskenään? Näihin kahteenlajiin pienoinen hinku :D Mutta jos ei mene yhdessä niin sitten on tehtävä valinta ja otettava niitä sukarapuja.
Onko mitään suhteellisen helposti lisääntyvää kalalajia joka tuonne sopisi? Menisikö seeprakalat vai ovatko liian agressiivisia? Entä hehkurasborat?

KAIKKI ehdotukset tarvetulleita :D
MinJas03
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: HAS

Re: Suunnitteluapua

Viesti Kirjoittaja MinJas03 »

En nyt suurimpaan osaan mietteitäsi osaa vastata mutta seeprakaloista tiedän kertoa että ovat TODELLA vilkkaita ja niitä suositellaankin yli metrin mittaisiin altaisiin, 80 litraisesi ei varmaan niin pitkä ole [;)] Aggressiivisuudesta en osaa sanoa, omani eivät aikoinaan olleet mutta minulla olikin aika iso parvi ja muu kalaseura myös aika vilkasta. Seeprakalat saattavat kyllä nyppiä liehuvia eviä ym "kivaa". Pidän seeprakaloista kovasti ja varmasti hankin niitä uudestaan jos johonkin akvaarioon joskus tilaa tulee :)
270L Aasia/seurala, 52L helmiseeproja, 2 kissaa, labradorinnoutaja
larta
Starting Member
Starting Member

Tässä tulin sellaiseen tulokseen, että niitä sammakoita en ota vaikka ovat sitten kuinka ihania... Ajattelin ottaa sinisiä tiikerisukarapuja ja sitten jotain toisia sukarapuja joiden kanssa ei risteydy. Olisiko ok jos tuonne joukkoon laittaisi muutaman(esimerkiksi kolme) omenakotiloa?

Pohjalle päätin laittaa tavallista hiekkaa, jonka pesen ensin huolella. Kasveiksi valitsen jotain suhteellisen matalia, kovan veden kasveja, jotka eivät vaadi hirveästi lannotteita niiden sukarapujen takia kun ei voi pahemmin lannoitella..eikös näin? Olisiko kellään ehdotuksia kasveiksi?
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Kaikenlaiset sammalet on kivoja rapualtaissa. Susswassertang, jaavansammal jne.

Mun nähdäkseni omppukotilot menisivät tuolla kyllä. Ehkä messiin voisi laittaa vielä pikkuparven miljoonakalauroksia vaikka?
larta
Starting Member
Starting Member

Hienoa jos menisivät samassa akvaariossa :D Ja eikun sitten niitä sammalia ostelemaan 8-)
Mitenkä on mahtaisiko pieni nuolimonni parvi mennä tuolla, vai onko kuitenkin liian erilaisiin oloihin tarkoitettu kala?
Olisiko ok jos pH koittas pitää 7, kuinka kovaa ton veden pitäis sitten olla? Ja lämpötilan pitäis olla niiden omenakotiloiden takia suht. matala, oisko 22 astetta liian vähän sukaravuille?
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Näin lonkalta sanottuna tämäkin, mutta eikös tuo ole just jees esim. tulisukarapujen lämmöksi?
larta
Starting Member
Starting Member

Kiitoksia kaikille auttaneille =) Vieläkin on askarruttavia kysymyksiä joihin saapi osaavammat vastailla [;)]

Sain mittaukset suoritettua tuosta akvasta ja litra määrä on noin 85 l. Syvyys on 35cm, samoin korkeus ja pituus on 70 cm.
Jonkinlainen mattosuodatin sinne täytyy käsittääkseni tehdä kun muutenhan se pulputin "syö" niitä kaloja, onkos kenelläkään vinkkejä ton suodattimen kanssa mitä pitäis tehdä et ois hyvä..
Nyt tuolla on 9 neon/kardinaalitetraa, jotka muuttivat hiekkoineen, koristeineen ja tekniikkoineen asuttamaan tätä isompaa akvaa kun pienempi akva muuttaa siskolleni ja hän sitten sisustaa sen itse uudelleen. Nuo kalat ovat sellaisia rescue tapauksia, tulivat kavereiltani noin puoli vuotta sitten. Ei noissa vesiarvoissa oo tullut mitään notkahduksia, vaikka itseäni se vähän hirvitytti, toisaalta eikös ne hyvät bakteerit sun muut kiinnity juurikin koristeisiin, hiekkaan yms. eikä niinkään siihen veteen... tai sit vaan oon taas ihan ulapalla..

Kuitenkin olen tullut siihen tulokseen, että ostelen tuonne pikku hiljaa erilaisia kivoja kasveja, sellaisia pieniä joista on paljon suojaa sukaravuille.. ja ennen talvea olisi tarkoitus laittaa nuo siskon kalat siskon uudelleen sisustettuun akvaan(sisko vaan vaihtaa välissä huonettakin niin venyy se omien kalojeni osto kun en tuonne joukkoon viitsi laittaa).
Lajeiksi olen valinnut nuolimonnit ja sukaravut, joukkoon ajattelin yhtä tai kahta omenakotiloa, on ymmärtääkseni ihan ok?
Sukarapujen lajia en ole vielä päättänyt, haavena siniset tiikerisukaravut, mutta taitavat olla sen verran harvinaisempi, et ihan tarpeeks läheltä ei löydy :/ joten johonkin muuhun sukarapulajiin on sitten tyydyttävä, itse asiassa haluaisin kahta eri sukarapulajia, sellaisia mitkä eivät risteydy keskenään.. saapi nähdä mitä sinne sitten loppujen lopuksi tulee.

Huomenna menen etsiskelemään sopivia kasveja eläinkaupoista, saapi nähdä mitä sieltä sitten tarttuu matkaan :)
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Sullahan on siellä suunnilleen samanlainen pönttö kuin mulla täällä - ja ihan erilaiset suunnitelmat :D . Musta nää pikkualtaat on jotenkin hurjan mielenkiintoisia (mulla pituus sama, litramäärä pienempi kuin sun altaassa).

Tarkoitatko siis noita ottoja noilla nuolimonneilla? Niitä menee varmaan ihan mukavan kokoinen porukka, kymmenen kappaletta vaikka. Ovat niin sinttejä. Omenakotilot on kuuleman mukaan aika kovia sottaamaan, ja jos haluaa välttää niiden lisääntymisen niin yksi vois olla parempi kuin kaksi. Ota joku kivan värinen, vaikka liila :). Toisaalta myös neritina natalensis eli tiikerikotilo voisi sopia, sen lämpötilahaarukka on 22-26.

Ise suosisin kyllä harrastajilta suoraan ostettuja sukarapuja ja katsoisin, mitä lajeja on tarjolla. Mulla oli aiemmin tulisukarapuja, niille ainakin oli kysyntää täällä ruuhka-Suomen ulkopuolellakin ja lisääntyivät helposti. Olen ehkä vaan piittaamaton, mutta voisin ite ihan hyvin ottaa samaan altaaseen noita cantonensis-rapujen eri värimuotoja, vaikka risteytyisivätkin varmasti keskenään. Siis mehiläis-, tuli- ja tiikerisukarapuja. Tulisukarapuahan ei edes luonnossa tavata, vaan se on viljelymuunnos.

Suodattimesta... Tällainen omatekoinen sisäsuodatin toimi itselläni hyvin sukarapujen ja muun akvaarioelämän kanssa hyvin. Noin pienessä altaassa matto kuitenkin tuntuu vievän niin paljon tilaa... Tuota ei juuri putsailla tarvitse, joskus lappoan sen pinnalta roskia mutta tukkoon ei ole kyllä mennyt.
larta
Starting Member
Starting Member

Kiitoksia Kertulle taas kerran =)

Kyllä juurikin noita ottoja tarkoitin, kiertelin tänään tuolla eläinkaupoissa löytämättä yhtään mitään muuta kuin marsun ruokaa(en kehdannut lähteä lähes tunnin kestänyttä akvaario-osaston tiiristelyltäni ostamatta mitään). Tosi surkeita kasveja oli, ei mitään sellaista pientä ja tuuheaa, joka olisi kiva sukaravuille. Eikä niissä kaupoissa myöskään ollut ollenkaan ottoja :( kaikenlaisia suurempia monneja vain..

Täytyykin alkaa hommata tarvikkeita ton suodattimen tekoon, kiitti tosta ohjeesta :D

Voiko akvaarioon laittaa ihan tavallisia kasveja? Siis esimerkiksi juurruttaa ohuita pajun oksia ja tökkiä sinne veteen. Eikös ne ihan myrkyttömiä ole, vaikka onhan niistä varmaan suhteellisen kova hoitaminen ettei mätäne.. mutta onkos kellään tietoa voiko jotain ihan ulkoa otettua kasvia laittaa tarkan huuhtelun+desinfioinnin jälkeen akvaarioon?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”