Hammaskarppien risteykset

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Aikku
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Hammaskarppien risteykset

Viesti Kirjoittaja Aikku »

Onko kellään kokemusta voiko miljoonakalat ja miekkapyrstöt risteytyä keskenään?

Mulla on akvassa mustamolleja, platyja, milliksiä sekä miekkapyrstöjä. Talon ainut miljoonakalauros on älyttömän kiinnostunut eräästä miekkapyrstöstä ja mielestäni ihan pääsee lähietäisyydellekin sen kanssa [;)]

Lisäksi yksi poikasista on aivan miljoonakalan värinen, mutta ihan yhtä paljon miekkapyrstönaaraan muotoinen, että tulipa tälläinen kysymys mieleen, että voiko synnyttävät hammaskarpit yleensä risteytyä vai mikähän tapaus tuo yksi poikanen on :D

Kiitos vastauksista ja toivottavasti tätä ei ole ihan pari sivua sitten kysytty :mrgreen:
Akvaharrastaja
Member
Member

Re: Hammaskarppien risteykset

Viesti Kirjoittaja Akvaharrastaja »

Tosiaan, mietin tätä itsekin. Olen jostain lukenut ja kyllä kokenutkin (luojan kiitos etten pitänyt poikasia!) että miekkapyrstöt ja platyt voivat lisääntyä keskenään - ne siis mieluiten omiin altaisiin. Jotkut ovat sanoneet, että mustamolli ja millis voi lisääntyä keskenään, mutta mä en siihen usko. :mrgreen:
54 litraa läträilyä
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Miekkapyrstö risteytyy platyn kanssa (Xiphophorus) ja miljoonakala mustamollin kanssa (Poecilia). Miljoonakalat ei risteydy miekkapyrstöjen kanssa.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Butterflies »

Pullahiiri kirjoitti:Miekkapyrstö risteytyy platyn kanssa (Xiphophorus) ja miljoonakala mustamollin kanssa (Poecilia). Miljoonakalat ei risteydy miekkapyrstöjen kanssa.
Just näin. Samansukuiset Xiphophorus -lajit ja niin ikään samansukuiset Poecilia -lajit risteytyvät keskenään [;)] Usko pois vaan, Akvaharrastaja.
Aikku
Starting Member
Starting Member

Oukei. Kiitos vastauksista.

Mutta mulla on edelleen täällä pulmana se, että mikä ihme toi tyyppi on joka on ilmestynyt mun akvaarioon ;)Kuvitelkaa siis miekkapyrstönaaras, mut täysin miljoonakalan harmaan värisenä?

Voiko tää olla vaan miljoonakala jolla sattuu olemaan miekkapyrstön muoto ja samalla sattuu puuttumaan kaikki muut milliksen värit? Ja miks ihmeessä toi mun millisuros piirittää tota isointa miekkapyrstönaarasta :D Meillä ei oo mustamollit lisääntyneet ollenkaan, saati sitten risteytyneet, eikä kyllä platy-m.pyrstö sekoituksiakaan näy(miltähän niiden pitäis näyttää;)

Oliko joku sitä mieltä, että m.pyrstöt ja platyt olis pidettävä erikseen? Ja miksi?
cassie_86
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja cassie_86 »

Siksi että myöhemmin kaloista tulee sekarotuisia ja esimerkiksi eläinkauppaan poikasten myyminen/antaminen olisi erittäin vastuutonta. Kaloista kun ei tietäisi mitä saisi ja miekkapyrstöllä ja platylla on jo pelkästään eri altaan koko vaatimuksetkin näin alkuun. Lisäksi itse olisin ainakin aika hiilenä jos ostaisin platy naaraan joka synnyttäisi miekkapyrstö risteymä jälkeläisiä ja koko oma kasvatustyö olisi pilalla, kun ei tietäisi onko omat kalat kerenneet jo "saastua" väärillä geeneillä, urosmiekat pystyvät lisääntymään jo ennen varmoja sukupuolituntomerkkejä. Viisaammat lisätköön oliko risteymissä myös kasvuhäiriö riski?
Altaat:165l seura-akvaario, 120l platyjä ja molleja (aina poikasia myynnissä),317l: 1x L201,2xL66,L015,L340,5xhaarniska,kongot ja lehtispari, 80l monnisten kasvattamona. Saksanpaimenkoira, malinois ja am.bulli ja tietenkin aviomies.
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Butterflies »

Tuskin kuitenkaan niissä platy x miekka risteytyksissä on kasvuhäiriöriskejä, toisin kuin millis x molli risteymissä. Kuitenkin olen sitä mieltä että eri altaisiin. Voit pitää niitä samassa mikäli:

1) Sinulla on tarpeeksi suuri allas (noin 130l on minimi miekoille)
2) Et luovuta mitään kalaa eteenpäin informoimatta kalojen taustasta ja varmistumatta siitä, ettei uusi omistaja käytä niitä puhtaiden kalojen jalostamiseen
3) Pysyt laskuissa siitä, mikä on minkäkin kalan poikanen, ts. mikä on risteymä ja mikä puhdas (huom. kuitenkin jos luovutat puhtaan naaraan eteenpäin, se voi kantaa risteymäjälkeläisiä vielä kuukausien jälkeen ja niin on taas uuden omistajan platy- tai miekkiskanta pilattu risteymillä)

Eli suosittelisin silti pitämään eri altaissa, noi lajit on jo ihan tarpeeksi sekaisin, ei sekoiteta niitä enää enempää. :)
Aikku
Starting Member
Starting Member

Okei, mutta osaisiko joku vielä vastata tuohon alkuperäiseen kysymykseen? Mulla on siis täällä altaassa tuollainen miekkapyrstön muotoinen, näyttäisi olevan uros, jolla ei ole vielä kasvanut häntää, mutta kaveri on aivan harmaa. Osaisiko joku arvata että mikähän hän on lajiaan :D

Sitten tuohon virinneeseen keskusteluun, mistä erottaa miekkapyrstön ja platyn risteymät? Täällä on vain joko platyn näköisiä poikasia tai sitten miekkapyrstön näköisiä.

Voisiko tuo kaveri olla niiden risteys jos platyt on aiemmin "saastutettu" :) vaikka erivärisillä platyilla ;)
Jebuzca
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Jebuzca »

Voihan se olla ihan "värivirheellinen" kaveri. Kyllähän elukoita syntyy ns mutantteja joista onkin jalostettu iso osa tunnetuista esim se millis. Ja kyllähän tuolla sanottiin että ei miljoonakala ja miekkapyrstö risteydy mutta esim se voi olla miekkapyrstö/platy. Kumminkin ei kannata niitä sitten puhtaina antaa eteenpäin kenellekkään.
95l Low Teck, 4 kissaa, 2 koira, poika ja uusi elämä. Hiljalleen palaamassa asiaan <3
Aikku
Starting Member
Starting Member

Okei, no tänään huomasin että sillä on alkanut kasvamaan miekkapyrstö, eli se on siis miekkapyrstö joka sattuu olemaan miljoonakalan värinen. Onko kellään muulla koskaan ollut tällaisia? :o

Toivottavasti tuo toinen pienempi samanlainen(niitä on siis sittenkin kaksi täällä, toinen on nuorempi tai vaan pienempi) olis naaras, niin voisin laittaa niille oman altaan ;)

Tästähän vois mahdollisesti poikia uusi värityyppi sitten miekkapyrstöille jos löytyis enemmänkin "värivirheellisiä" yksilöitä maailmalta :)

Ja ei hätää, en aio levittää kenellekään mitään minun tankista, ilman että kaikki tietää mitä täällä on asustellut ;)
Aprikoosi
Member
Member
Akvaarioseurat: PAK

Viesti Kirjoittaja Aprikoosi »

Kuva tietysti helpottais vastaamista, mutta ei kyseessä olis ihan vaan vihreä/luonnonmuoto miekkis?
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=39&t=72946
100 l: sinineppareita, tähtipartis ja sukarapuja. MYYTÄVÄNÄ!!!!!
250 l: monnisia, paratiisikala, lehtarit ja partikset.
Aikku
Starting Member
Starting Member

Joo Stockmannin eläinosastolla oli kanssa myynnissä jotain erivärisiä miekkapyrstöjä, yhdellä oli harmaa vartalo, oranssi pyrstö.

No kuitenkin, laitoin sähköpostia erääseen isoon eläinliikkeeseen ja sieltä sanottiin että olisivat platyn ja miekkapyrstön risteyksiä, sen takia juuri väri puuttuu, koska eivät ole samaa lajia. Miekkapyrstön muoto taitaa siis olla dominoiva piirre ja molemmat värit näin resessiivisiä ja kalan perusväri on harmaa :)

Tulin nyt sitten tämän keskustelun jälkeen siihen lopputulokseen, että erotan nuo lajit mun akvaariossa, mutta hiukan tekisi mieli ottaa oma allas noille "värittömille" miekkapyrstö-platyille. Jotenkin tuntuu että tästä voisi syntyä uusi värimuoto, mutta tästä ei varmasti puhtaita miekkapyrstöjä kasvattavat tykkää sitten...

En tiedä saisiko noista muutamien sukupolven kasvattelun jälkeen karistettua platyjen mahdollisuus jälkipolvista? Tietääkö joku viisaampi, kannattaako edes yrittää? Kun noista ei tosiaan päällepäin pysty sanomaan onko platyjen geenejä, niin ei varmastikaan seuraavastakaan polvesta, vaikka olisikin täysin saman näköisiä kuin tämä polvi.

Kala on siis aivan kokonaan miekkapyrstön muotoinen, kokoinen ja niin edespäin, ainut poikkeava piirre on harmaa väri.
tuuliaa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja tuuliaa »

Täh? Ovatko harmaat miekkikset platyjen kanssa risteytyneitä? Aivan uutta tietoa mulle. Onko totta?
Aikku
Starting Member
Starting Member

Näin mulle väitettiin kovasti eläinkaupasta. Mun akvaariossa on näitä nyt enemmänkin joten olis ihan loogisen tuntuistakin. En tiedä sit voiko olla jotain muita harmaita miekkiksiä jotka eivät ole syntyneet näin. Sitä en kysynyt.
hruottu
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja hruottu »

Mulla syntyi yksi harmaa ja naaras oli ollut vain miekkisurosten kanssa eli ei ollut risteytys. Tai siis harmaa jolla oli musta pyrstö.
Altaat: 450 + 240 + 240 + 40
Lisäksi kaksi koiraa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”