Perniö/Salo akvaharrastajien kuulumisia

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
merenneito94
Member
Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Perniö/Salo akvaharrastajien kuulumisia

Viesti Kirjoittaja merenneito94 »

Jeejee mun 60 litrainen on vihdoin kypsä ja huomenna lähtee postissa A- luokan mehiläissukarapuja tännepäin allasta asuttamaan. En malta oottaa! Ja vähän jänskättää pysyykö ne hengissä. Oon nyt tyyliin parin minuutin välein käynyt kurkkimassa onko altaassa kaikki hyvin, vesiarvot kohdillaan yms. :p

Toinen vähän isompi projekti alkaa toivottavasti piakkoin. (Tosin saattaa olla että jää ensi vuoden puolelle..) Kaikki Salolaisethan varmasti tietää uudesta Hanhivaaran liikuntakeskuksesta joka aukesi Astrum keskukseen? (:D) Mun vanhemmat omistaa sen, ja innostuivat kovasti mun ajatuksesta perustaa siihen vastaanotto aulaan n. 500 litrainen akvaario! Porukat kun ei siitä oikeen mitään ymmärrä, niin sain vapaat kädet. Voisko olla parempaa tilaisuutta!! Ette tajuakaan kuin innossani oon! <3 :mrgreen:
100 litraa sekalaista ja 60 litraa rapuja. C:
+ leopardigekot Bindi ja Venus.
fazerina82
Member
Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja fazerina82 »

Jippii, täällä posket punaisena hehkun. :P
Olen varannut itselleni Turun Puutorin akvaarioliikkeen valmistama akvaario & massiivipuukaapisto 340l (männyn värinen), jonka saan ens tilistä. Jees, jees!!
Ärsyttää ihan älyttömästi ettei saa jo heti.
Nyt vois tilata hiekan jo valmiiksi altaaseen, etsiä kiviä, koska tuskin tulee olemaan varaa ostaa niitä ihania köykäsiä tekokivijäljitelmiä. Ja tilata suodatin.
En aio missään nimessä hankkia ulkosuodatinta, ei ole mitään muuta kuin huonoja kokemuksia, niin ostan vaikka 3 sisäsuodatinta mielummin ja pesen niitä.
Ehkä joku vielä joskus saa mun pään käännettyä, mutta sitten pitää tulla kädestä pitäen näyttää että miksi en ole koskaan ulkosuodatinta saanut toimimaan.

Tekis mieli fixata vähän tota jalustaa vaikka kaunis onkin noinkin, mutta vähän hiekkapaperilla tehdä karkeaksi ja sen jälkeen petsata (sekö se sana on että saa tummemaksi puun?)

Elikkä tästä olis nyt sitten mitä ilmeisemmin tulossa malawiallas vaikka kädet syyhyis laittaa noiden pikku altaiden kalat tuohon.
Isäntä on siis kyllä luvannut että yksi allas vielä saan tänne..eli noi meidän 2x 60l menis piiloon ja tilalle 150-200l. Tiedä sitten että mitä teen noiden juovaminirasboroiden kanssa, kai saan ylipuhuttua miehen, että vaikka meidän vessaan yks 60l ja sinne ne ja rapuset :mrgreen:
Ei ainakaan hänen tarttis sitten valvoa öitä kuunnellen että hajoaako allas yläkerrasta ja kun astuu sängystä lattialle, niin voi uida. 8-)
Liitteet
pienempi.JPG
pienempi.JPG (24.7 KiB) Katsottu 2605 kertaa
Akvaariot ovat vieneet sydämeni, lirisee siellä sun täällä ja isompaa tahdon..
fazerina82
Member
Member

Tämä on mun osalta tällästä yksinkirjoittelua tänne...mutta jatketaan.

Ärsyttää vietävästi kun Salon seudun fb kirppikselle tuli 150l akva + jalusta myyntiin, 30€. Nyt hän odottaa että joku tarjoaa parempaa hintaa.
Ketuttaa kun just kieli pitkällä odottanut tällästa tarjousta että voin itse vaihtaa silikoonit ja laittaa noi 2 pientä allasta pois isomman tieltä.
Melkein siis onnistuin (?) haaveessani että 2 isompaa allasta. Ehkä vielä saan sen, ehkä en..ärsyttävää niin että muurahaiset kulkee mun pöksyissä. Olin jo valmis heti lähtee hakemaan kotiin :mrgreen:
NorQ
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja NorQ »

fazerina82 kirjoitti:Tämä on mun osalta tällästä yksinkirjoittelua tänne...mutta jatketaan.

Ärsyttää vietävästi kun Salon seudun fb kirppikselle tuli 150l akva + jalusta myyntiin, 30€. Nyt hän odottaa että joku tarjoaa parempaa hintaa.
Ketuttaa kun just kieli pitkällä odottanut tällästa tarjousta että voin itse vaihtaa silikoonit ja laittaa noi 2 pientä allasta pois isomman tieltä.
Melkein siis onnistuin (?) haaveessani että 2 isompaa allasta. Ehkä vielä saan sen, ehkä en..ärsyttävää niin että muurahaiset kulkee mun pöksyissä. Olin jo valmis heti lähtee hakemaan kotiin :mrgreen:
Tiedän tunteen. :mrgreen: Mun nokan edestä ehti just joku ostamaan tosi halvan aivan ihanan 250L altaan [}:)] , kunnes sit onneks löysin ton mun nykyisen altaani. <3
Ja mulla budjetti ihan perseellään lääkärikulujen ja laskujen takia, mut perhana kun ei oo itsekuria kun satuin eksymään taas akvasivustolle, josta tilasin vaikka ja mitä kivaa taas. :mrgreen: Miehelle en uskaltanu vielä kertoa, voin leikkiä yllättynyttä ku paketti saapuu. :D
Akvat 526L, 250L ja 100L
fazerina82
Member
Member

Menee vaan hermot tällä mun asenteella että "nyt-heti-äkkiä". Taidan luovuttaa suunnitelmasta että tulisi malawiallas ja keksiä miehelle jonkun hyvän selityksen.
Ensinnäkin vaikea saada lähistöltä kaloja, ilmeisesti harrastajia hyvin vähän tällä seudulla ja kaiken hyvän lisäksi en saa vihreää akvaariota minne saan terapeuttisesti laittaa käteni ja siirrellä paikasta A, paikkaan B. Ei kantoja koska nostaa veden pehmeyttä :| Pelkkiä kiviä joutuisin olohuoneessani katsomaan. Ja kaiken lisäks EI plekoja :(
Joo, kyllä mä taidan siihen tulevaan altaaseen jotain muuta ihanaa keksiä. kardinaalitetroja, monnisia ja muutama pieni sievä pleko. Kenties kardinaaliparven komistukseksi jokunen ihana katseenvangitsija.
Ehdotuksia kalastoksi? :mrgreen:
NorQ
Junior Member
Junior Member

Onko täällä kellään tietoa, että onko Miljoonakalojen hinnoissa eroja tossa Salon Petpointissa ja Lemmikkimaailmassa ja onko kummosta tarjontaa tuolla Lemmikkimaailmassa niiden suhteen? Mä kun olen metsästänyt noita huntueväisiä yksilöitä, uroksia joilla on kyljessä ns. leopardi-kuviota ja sitten niitä ihan kauttaaltaan keltasia/oransseja uroksia. Ovat aika kiven alla ollu aina ku oon Petpointissa käyny, lisäks mun mielestä kalliita ja yleensä sairastuneita tai muuten "viallisia"... Mullahan iski viimeksi kalakato kun kävin Milliksiä ostamassa ja samassa altaassa oli sairastuneita yksilöitä ja tuloksena --> myös mun Millikset sairastu ja kuolivat KAIKKI. [}:)]
Vai pitäisköhän fazerina käydä siellä Turussa vilkasemassa valikoimaa. :mrgreen:
Akvat 526L, 250L ja 100L
fazerina82
Member
Member

Noni, noni...kuulostaa kivalta. Kyllä mä olen messissä.
Pitää kai tehdä vähän listaa että missä haluaa käydä päivän aikana.

Mulla on nyt tollanen vanha ja ruma 150l johon aion silikoonit vaihtaa, hiekka ostettuna, suodatin jemmassa. Eli sitten kohta tulee se 340l olohuoneeseen, sinne pitäis hiekat varmaan Raision biltemasta hakea samalla reissulla.
Haluisin käydä niin että altaat kypsytettynä ja voisin sitten sunnitellut kalaostokset samalla tehdä. Ainakin muutama pleko on ostoslistassa ja muu kalasto sitten mietitään tässä koko ajan..(eiköhän ne vauvaplekot pysty olemaan tuossa 150l altaassa hetkellisesti ennen kuin muuttavat 340l)
kultura
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kultura »

Me käydään turussa ainakin pari kertaa kuukaudessa ostoksilla ja siinä samassa tulee aina käytyä akvaarioliikkeissä.
Raision akvaariossa oli viime kerralla aika paljon erillaisia kaloja ja tarvikkeet tuntui siellä olevan aika kohtuu hintaisia (tosin kun katsoi muita eläimiä niin jätin kalatkin ostamatta..) Yleisesti kun miettii noita eläinkauppoja niin ihmetyttää niiden tavat ja olosuhteet. Luulisi, että eläinkaupan pitäjät olisivat niitä ylimpiä eläinten ystäviä ja haluaisivat kertoa rehellisesti mm. kalojen yhteen sopivuudesta yms. Silti niin monessa eläinkaupassa eläimet ovat sairaita, huonovointisia ja myydään mitä sattuu ja minne sattuu..
Tuttuni meni faunattareen ostamaan altaaseensa kaloja, selitti että hänellä on siellä taisto, kiilakylkiä, lehtikala,partiksia,saksipyrstöjä(?) ym. ja altaan koko 150l. Arvatkaapa mitä hanelle myytiin hyvänä lisänä altaaseen..Punatimanttikirjoahvenia! Seuraavana aamuna taisto raadeltu, netistä tietoa haettu jälkiviisaana ja kalat naapurin kultakala-altaassa [}:)] sillasta..

Mulla oli monnisten poikasia kasvamassa, alussa oli 35kpl ja nyt jäljellä 14kpl, kova kato käynyt, mutta toivottavasti loput säilyy..
Laitoin ton 190l altaan kypsymään taas ja sisustuksena laavakivi rykelmä, joitain feikkimalaweja siihen nyt mietitään, esim rusokirjoahvenia tms.
Fazerina82 : kannattaa katsoa tarkkaan jalusta jonka saat puutorin akvaariosta, itselläni jalusta oli kiero ja joutusin viemään jalustan takaisin, jotta pohjalevy vaihdettiin. Myös jos lattiassasi on pienikin heitto niin joutuu kiilailemaan jalustaa paikalleen niinkuin meillä..nyt se on hyvin paikoilleen kiilattu, mutta yhä vähän huteran oloinen kun siihen koskee..kannatan tästä lähin aina säätöjalkoja :mrgreen:

Haluaisin uusia kasveja kiekkolaan, pitäis löytää joku erilainen kasvi joka viihtyy noissa korkeissa lämmöissä..
530l malawila
240l seurala
30l rapula, heposia,kissoja ym. karvakasoja :)
fazerina82
Member
Member

Jos jalusta tulee olemaan kiero niin ei tunnu missään, meidän talossa mikään kohta ei ole suora. Mies jo lupas vatupassin kanssa tarkistella kun tuo isompi allas tulee.
Eilen toin 150l altaan kotiin ja mies sitä sitten ihmetteli että "tohon rumaan lootaanko aiot laittaa noiden kahden pienen putelin kalat."
Nyökyttelin ripsiä räpsyttelemällä päätä ja hetken päästä mies huokaisi syvään ja sanoi "sen kun näkis, aiot kuitenkin pitää noi 2 allasta, laitat jotain 150l, jonka vaihdat kohta isompaan ja sitten vielä se isompi allas..."
Eli kai tämän voi pitää hyväksyntänä? :mrgreen:
fazerina82
Member
Member

NorQ: Ehkä raaskin sulle riipaista jo oksan pari tosta mun konnanputkesta jos haluat kokeilla että lähteekö kasvamaan sun altaassa. Alkaa jo vähän rehoittamaan.
Silikoonasin 150l altaan tänään ja huomenna sitten koetäytän. Pääsen viikonloppuna sisutushommiin. (toivottavasti)
Ajattelin että laittaisin ton vanhan akvaariohiekan (mustan pohjalle, siellä kun kaikki bakut jo ja pohjalannoitteet ja päälle tota vaaleaa hiekkaa.
Haluisin pelkkää vaaleaa, mutta pääsen helpommalla :mrgreen:
Sitten toivotaan että kasvit lähtee kasvamaan ja rehoittamaan uudessa.
Pitää kai taas ostaa täältä uusia kasvipaketteja. Ainakin tiedän että anubiaita, melalehtiä, jaavansaniaista haluan altaisiin.

Pitäis myös mennä tohon Finnparttiaan ostaa uusia loisteputkia altaisiin, pääsee hiukka edullisemmalla samat putket siellä kuin akvaliikkeessä.
fazerina82
Member
Member

fazerina82 kirjoitti: Silikoonasin 150l altaan tänään ja huomenna sitten koetäytän. Pääsen viikonloppuna sisutushommiin. (toivottavasti)
Hah! Nyt saa toi mun silikoonattu allas muuttua vara-altaaksi. Sain nimittäin nätin altaan edullisesti tilalle ja samankokoinen. Jippii.
Eli Nyt siis altaita: 40l, 60l, 75l, 150l, tulossa 150l + 340l. Mies saa varmaan kohta slaagin ja pakko kai pistää varastoon muutama tai myydä pois..

Mihin akvaariohulluus loppuu, vai loppuuko? Kohta kaivan pihalle lammikkoa?
kultura
Junior Member
Junior Member

Tässä on nyt tämä meidän uudelleen toimintaan laitettu allas, sisustushan on tosiaan miehen maun mukainen ja kalasto on vielä avoin..
Itse katselin tuossa noita rusokirjoahvenia ja ne on aina vain kauniimpia :) kiviä ajateltiin hakea vielä vähän lisää, jotta rakennelmiin tulisi korkeutta ja lisää piiloja.

Kiekkolassa alan kallistua pohjan vaihtoon ja yhdyn niihin ihmisiin jotka katuvat hankkineensa bilteman hiekkaa.. Tuntuu,että se olisi aina vähän tukossa vaikka lappoan sitä melk joka viikko, kierteisiä ja monnisia on paljon.Vesi on kuin likaista koko ajan, mahtaisiko mattosuodatin olla parempi kuin noi eheimin ulkosuodattimet ja avuton sisäsuodatin? kokemuksia?
Liitteet
Tuleva koti, mutta mille kaloille?!
Tuleva koti, mutta mille kaloille?!
kiekot ja altaat 002 (600x450).jpg (218.63 KiB) Katsottu 2630 kertaa
530l malawila
240l seurala
fazerina82
Member
Member

Kävin itse hakee Kauniston sora nimistä hiekkaa tuolta Kodin Terrasta, alle 5€ pussi. Pitäis pestä ja laittaa 150l altaaseen.
En ole avannut pussia, en tiedä minkä väristä edes on, mutta ostin kun muutakaan en tähän hätään keksinyt ja täällä viestiketjussa joku sitä kehui.

Kultura: Sun miehellä taitaa olla samanlainen akvaarion sisustusmaku kuin meikäläisen rontilla. Itse en iki maailmassa laittais akvaan tollasia kiviä ja pääkalloa..phyiiii...Enemmänkin liuskekivet, luonnonkivet ja kannot mun makuun, mahdollisimman luonnonmukaista.
Kasvistosta tulee aina sillisalaattia, pitäis karsia että max 4 kasvia vain altaassa, niin olis kenties paremman näköinen.
kultura
Junior Member
Junior Member

mutta onkohan toi kauniston sora samaa kuin mulla on varastossa..on todella terävä särmäistä? nimi vain kuulostaa tutulta, mutta en ole yhtään varma olisiko se samaa kuin minulla on..en itse sitä ottanut sitten ollenkaan käyttöön kun oli tosiaan isoa raekokoa ja tosi terävää? haluaisin vaihtaa bilteman hiekan johonkin vähän tummempaan hiekkaan, mutta kuitenkin että raekoko pysyisi tossa hiekka koossa :) toi sun mainitsema olisi kyllä tosi edullista jos vain sopii monnisillekkin?

Juu ja mieheni valitti jo noistakin kasveista "pian sekin on taas joku viidakko [}:)] " tyyliin..välillä pitää antaa vähän myöden niin saa hyvällä mielellä jatkaa harrastusta kun muutkin haluaa siihen osallistua [;)] ja kyllä tuohon altaaseen silmä on jo tottunut ja nyt se on jo ihan kiva munkin mielestä (meillä on kyllä se hyvä puoli että altailla on ihan oma huone ja niitä ei tarvitse katella koko ajan ja ellei halua :mrgreen: )
530l malawila
240l seurala
fazerina82
Member
Member

Silikoonit pitää ja huomenna voi kiikuttaa yläkertaan. Tosin en tiedä kannattaako kun se samankokoinen, nätimpi allas tulee parin viikon kuluttua kotiin (mistä mies ei tiedä). Molempiin on kyllä jalustat...jos olis 2x 150 ja pistäis pikku altaat pois?
Liika on liikaa?

Mutta avasin vähän tota hiekkapussia ja näytti pyöreältä ja punertavalta. En sit tiedä mikä totuus kun avaan kunnolla pussin. Nyt sait vähän varpailleen. Pitää kai sit taas lykätä altaan laittoa jos terävää. =(
Mitäköhänhiekkaa saa agrimarketista Perniöstä? Olis tuolla joutnassa myös hiekkakuoppia missä ihanan kaunista rantahiekkaa...
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

kultura kirjoitti:Tässä on nyt tämä meidän uudelleen toimintaan laitettu allas, sisustushan on tosiaan miehen maun mukainen...
Vanha sanonta "kaipaa naisen käden jälkeä" pätee kyllä tässä. :mrgreen: Hellyyttävää kyllä miehen sisustusinto, mutta kun sitä pitäisi jaksaa katsoa joka päivä (akvaariota [;)] )
Kultakalat
fazerina82
Member
Member

kultura kirjoitti:mutta onkohan toi kauniston sora samaa kuin mulla on varastossa..on todella terävä särmäistä? nimi vain kuulostaa tutulta, mutta en ole yhtään varma olisiko se samaa kuin minulla on..en itse sitä ottanut sitten ollenkaan käyttöön kun oli tosiaan isoa raekokoa ja tosi terävää? haluaisin vaihtaa bilteman hiekan johonkin vähän tummempaan hiekkaan, mutta kuitenkin että raekoko pysyisi tossa hiekka koossa :) toi sun mainitsema olisi kyllä tosi edullista jos vain sopii monnisillekkin?

Hei, avasin pussin nyt kokonaan ja ei ole teräväsärmäistä vaan ihan nättiä hiekkaa. Punertavaa tosin, jos ei punaisesta pidä.
Juu ja saa muuten kyllä kauan veden kanssa läträtä että tulee kirkasta...työlästä!
NorQ
Junior Member
Junior Member

Täällä kasvatetaan nyt artemiaa (kun ne vihdoin postissa tuli) pikku Kuparimonnivauvoille ja tuleville rapuvauvoille. <3
JEE, perheenlisäystä! :D Ja meidän akvaan muutti tänään 2 Tiikerileväkotiloa ja yks sulawesikotilo, kyl kohta on pakko hankkia se kolmas allas ku alkaa tila muuten loppua kesken. [;)]
Akvat 526L, 250L ja 100L
fazerina82
Member
Member

Ei mene putkeen tämä mun harrastus. Tänään piti saada allas kotiin, mutta isäntä on sitä mieltä ettei osteta kun siinä ei ole kehyksiä. Sain siis ilmoittaa etten ota ja täällä sitten edelleen olen ilman allasta. Joulukuuhun tuntuu olevan kovin pitkä aika.
eeroq
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja eeroq »

fazerina82 kirjoitti:Ei mene putkeen tämä mun harrastus. Tänään piti saada allas kotiin, mutta isäntä on sitä mieltä ettei osteta kun siinä ei ole kehyksiä. Sain siis ilmoittaa etten ota ja täällä sitten edelleen olen ilman allasta. Joulukuuhun tuntuu olevan kovin pitkä aika.
Mitäs niistä kehyksistä on hyötyä??
fazerina82
Member
Member

Isännän ajatus on se, että hän luottaa enemmän kehykselliseen akvaan kuin kehyksettömään kun meillä tuppaa 2 isoa koiraa välillä riehaantumaan ja leikkiessään törmää tohon meidän 150l aika vauhdilla, niin että vedet loiskuu.
Kai se on joku turvallisuuden tunne, vaikka mun mielestä se hajoaa jos hajoaa kun noi vauhkot rupeaa riehumaan.

On vissiin kai sekin, että jos uusi allas niin ei voi murista mulle mun silikoonauksista, vaan voi sitten syyttää ammattilaisia jos saumat vuotaa. :P
fazerina82
Member
Member

Jooó..sain ilmaiseksi 3v. varastossa olleen Juwelin 160l altaan toimivalla lampulla, mutta kun silikoonit on täysin entiset. Hyvä että allas pysyy kasassa.
Täytyy kysyä jos vaikka puutorin akvaario vois sen vielä altaaksi kasata jollakin kivalla hinnalla.

Muuten olen nyt sitten teoriassa miettinyt sitä omaa "unelma-allasta" ja olen vähän näihin kaloihin päätynyt:
Eli salamanteriplekoja vois keräillä, kunhan saisi hankittua edes yhden sitten altaan perustamisen jälkeen, lisäksi romminokkia/kiilakylkiä tai kardinaalitetroja.
Monninen parvi ja kenties albiino-, huntu- tai punainen partis.
Wuhuu!!! Ainoa on että kaikki pieniä parvikaloja, pitäis varmaan keksiä joku isompi pariskunta tonne uiskentelemaan parvien joukkoon..

Kohta on joulukuu :mrgreen: [;)]
fazerina82
Member
Member

jatkan tätä yksinkirjoittelua.
I feel awful!!
Tyhjensin noi mun 2 pientä allasta ja yhdistin 150l. Nyt monta päivää, reilun viikon myöhemmin katsoin altaita ja ajattelin tehdä niille jotain. Mitä sieltä löytyi, 1cm vettä ja vähän hiekkaa ja kaadoin hiekkaa päälle kun huomasin seeprakalan poikasin, sinne ne kuoli hiekan alle..
ja mitä toisessa altaassa ja samanverran vettä!! Täplämonnisen poikasia. Sain varmuudella yhden kiinni, tapoin 2 ja ehkä 2 isoon altaaseen. En tiedä selvinneekö tuo poloinen muiden kalojen kanssa.
Pikkuressut ja mulla meinas parku tulla niiden vuoksi. Tää ei ole todellista. Meneeköhän tämä harrastus kohta liian pitkälle ihan tosissaan?

Ai niin, mies lähti tänään 2 viikon reissuun ja lähtiessään sanoi että yhden 150l altaan voisin poissa ollessaan virittää yläkerran veskiin. Haluis kuulemma isommalla hädällä nautiskella kalojen katselusta. Hellyyttävää ja hassua!! :mrgreen:
eeroq
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja eeroq »

Mitäköhän ne kalat tykkää siitä ööh.... hajusta :)
fazerina82
Member
Member

eeroq kirjoitti:Mitäköhän ne kalat tykkää siitä ööh.... hajusta :)
reps wirn kops...a-w:ssä nähty kirjoitettavan "kalani kuolivat hajuun"
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”