Eli, mulla on jokisora nyt molemmissa akvoissa pohjana, ja haluasin nyt sittenkin vaihtaa soran hienoon hiekkaan. Joo, naiset ja niiden oikut
Mielessä nyt siis kummittelee kysymys, että miten voin käytännössä toteuttaa vaihdon? Hiekkaa en ole siis edes vielä hankkinut, aluksi haluaisin tietää että millainen operaatio tässä oikein on edessä
Lähinnä mietin sitä, miten vaihto vaikuttaa akvaarion hyvinvointiin?
240L seurala, sekä mies, lapsi ja 2 x bullterrieri
Kannattanee vaihtaa puolet ensin ja puolet myöhemmin. En uskalla veikata kuinka pitkä vaihtoväli olis sopiva. Todennäköisesti akvassa ei voi olla ns.nitrifikaatio bakteereita liikaa vaan niitä on aina rasituksen mukaan(?). Vois tietty olla hyödyksi lisätä bakteereita BioDigestillä tms. Riippuen paljon kalaston määrästä.
Mä tein 180 litraisen pohjasoran vaihdon 3:ssa erässä... päivän välein ja kevyt suodattimen putsaus (oli pelkkä sisäsuodatin silloin) operaation päätteeksi. Kantsii ottaa selkeet linjat, eli ei soraa sieltä täältä vaan esim. oikea pääty yhtenä päivänä, uusi sora tilalle, keskikohta seuraavana, uusi tilalle ja viimetteeks se vasen pääty..
Mulla ei heilunut nitriitti mihinkään. Kannot ja suodatin kuitenkin piti bakut yllä... Ja suodatinta ei siis pestä oeraation aikana vaan kun pohjasta nousee tosi paljon töhnää, huuhdellaan irtolika vaan pois, jottei se tukkeudu ja lopeta pumppaamista...
Itse vaihdoin kerralla pohjasoran hiekkaan 120 litran akvaariossa. Minusta se on jotenkin yksinkertaisin tapa, niin ei sekoitu hiekat ja sorat. Jos vanhassa akvassa on vielä paljon töhnää, se lähtee liikenteeseen... Itse poistin rankasti vedet, kalat ämpäreihin ja niihin täyteen akvavettä. Kasvit ja materiaalit irti. Pesin jopa lasit, mutta ne olisi ehkä hyvä jättää bakteeripinnaksi eikä turhaa pestä. Pohjan putsasin melko hyvin (vanhat liat ja tuskin ihan pohjalla paljoa bakujakaan, tosin sorassa voisi ehkä olla syvemmälle).
Laittaisin Complete Substrate-pohjaravinteet ihan alle (tai muu vastaava), hiekkaa päälle. Kokonaispaksuus ainakin 6-7 cm. Vedet päälle. Juurakot ja suodatin pesemättä ja mahdollisimman helläkätisesti ilman pesua, että bakut toimivat edelleen. Vedet kehiin ja hyvät vedenparannusaineet joukkoon. Laittaisin myös varmuudeksi Biodigestin tai Tetran SafeStartit joukkoon, että bakut lähtee varmasti toimimaan. Kierteisiä möyrimään. Hiekan ostan aina K-raudasta, 0.5-1.2 Maxit (nimi lienee uusi nykyään) puhallushiekkaa tai suodatushiekkaa. Nämäkin makuasioita....
Mutta varmasti turvallinen ja hyvä tapa on tehdä asteittain, mutta minusta hieman vaivalloista ehkä... Tapoja siis monia, itse tein noin ja toimi ok. Vesi oli jonkun aikaa sameaa kun laitoin kerralla uudet hiekat. Myöskään minulla ei ollut kovin herkkiä kaloja vaan millis-partis-sakkia. Kalat voivat hyvin ja vuorokaudessa vesi puhdistui. Tärkeää pestä hiekka hyvin ennen akvaan laittoa...
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Jos tavoitteena on kukoistavat kasvit, suosittelen lämpimästi JBL:n Manadoa pohjamateriaaliksi. Ei tarvitse erillisiä pohjaravinnekerroksia, eikä ravinnetablettejakaan (olen lisännyt kyllä saviturvekuulia vaativimpien juurille), tämä pohjamateriaali toimii itsessään jo ravinnevarastona, sotkematta silti vettä.
Tässä kuva omasta altaastani Manadolla toteutettuna: http://riesale.kuvat.fi/kuvat/Akvaariok ... 1.2011.JPG
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Kiitoksia vastauksista
Veikkaan että teen tolleen asteittain sen vaihdon, sen verran vainoharhainen oon tuon akvaarion kanssa Pitänee kokeilla tuota Marin suosittelemaa hiekkaa,
mistä sitä mahtaisi saada?
240L seurala, sekä mies, lapsi ja 2 x bullterrieri
marilla hei hiukan hieno japaninulpukka!! Me istutettiin omamme mukulana n 2kk sitten, työntää hiekasta niin pal lehteä, mutta kasvu on ääääärettömän hidasta. Huokaus...odottavan aika on pitkä. Mahottoman kaunis kasvi!
Voihan akvan kipata hiekan (täys)vaihdon yhteydessä vaikka vähän bakutiivistettä. Jos se vaan on toimivaa tavaraa, sen pitäisi estää ongelmat. Itse miettisin hommaa vähän akvaan koon mukaan. Pienessä akvassa iso osa bakuista asutelee hiekassa ja pinnoilla, ei suodattimessa mutta isossa akvassa taas suodatin hoitaa suhteessa enemmän puhdistamista. Eli pienessä akvassa hiekassa olevien bakujen tehtävä on "raskaampi" ja näin ollen sen sörkkiminen vaikuttaa tasapainoon enemmän kuin isossa akvssa tapahtuva jylläys. Enivei, itse tekisin homman kerralla oli akvan koko mikä hyvänsä ja lisäisin vähän BioDigestiä samaan syssyyn. En jaksaisi katsoa montaa päivää sakkaista akvaa ja kiusta kaloja kovin montaa kertaa, siksi.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Kiitos. Tuo hiiden japaninulpukka on puolet liian suuri leveyssuunnassa (tarvii näemmä jakaa se), eikä sen tarttis kasvaa myöskään ihan noin korkeana. Kyseinen kasvi mietti mullakin pitkään ennenkuin lähti kasvuun ja tuntuu selkeästi hyötyneen lisävalaistuksesta altaassa (mataloitui ja tuuheni, sekä kasvu nopeutui). Japaninulpukka on kranttu siirrolle, ja pääjuuri mätänee todella helposti.
Manado ei oikeastaan ole hiekka, vaan ilmeisesti jokin lateriittipohjainen pohjasubstraatti. Saanee tilattua mistä tahansa akvaario- tai lemmikkiliikkeestä joka myy JBL:n tuotteita.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Mä vaihdan paraikaa soraa(siis todella isoa) monnisystävällisempään tosi hienoon soraan.
Pesin pari litraa sitä ja sirottelin akvaan.
Nyt odottelen rauhassa että shokki laantuu ja sitten joskus lapion sen isomman soran sieltä pois kun se on noussut pinnalle ja bakteeritkin sekoittuneet hyvin...
Toistetaan kunnes on pelkät uudet sorat akvassa ja vanhat ulkona..
Vähän vesi sameni ku laitoin hiekat (n.tunti sitten) mutta nyt jo alkaa kirkastumaan...
Voi olla että kokeilen viel tätäkin http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 5&t=195282
Näin mulle akvaliikkeestä suositeltiin ja meen niiden ohjeiden mukaan. Jos alan säveltää ni sit on ainaki turha mennä sanomaa et kalat kuoli
Piti nyt vielä tulla kertomaan että kokeilin sitä pullo-menetelmää ja se on aivan lyömätön!
Niin helppoa että alko ihan naurattaa
Saa soran tosi siististi sijoteltuakin, mätin ensin kauhalla ja tuli aika "kumpuisa" maasto...
Tratilla vaan sora pulloon, pullo akvaan ja kohta nurin ja pullo törkyvesineen pois.
Hyvin lievä harmaus havaittavissa eilen illalla, tänään jo kirkas vesi.
Vaihdoin tossa hetki sitten Pohjahiekan Faunattaresta ostettuun mustaan pehmeeseen pikkurakeiseen soraan/hiekkaan kaikki meni hyvin ja oon tyytyväinen lopputulokseen... MUTTA vaimoopa tää nyt ei miellytä yhtään ja on todella,todella tyytymätön!! Haluaisi takaisin vaaleamman hiekan Niinpä kysyn, kuinkahan nopeesti uskaltaa vaihtaa koko pohjan taas? (saa vaihtaa aivan keskenänsä)
Mietein kans että kauanko odottelen ennen kun alan kauhomaan vanhaa soraa pois?
Meneekö bakteerit ihan muutamassa päivässä sorassa sekasin vai puhutaanko viikoista?
Pitäisi varmaan hiukan pöyhiä sitä pohjaa että ne uudet sorat menis sinne pohjalle...
Eikä mun orpo monninenkaan oo vielä möyhiny siellä yhtään, ei se varmaa oikein tiedä että niinki voi tehdä