Aquaponics-tyyppinen pienkokeilu
Valvoja: Moderaattorit
Aquaponics-tyyppinen pienkokeilu
Kuvia löytyy muutama kappale täältä.
Altaan rakenne on aivan standardinmukainen 54 litrainen kokolasiallas, johon on laitettu lecasoralla täytetty 60cm parvekelaatikko. Laatikon pohjaan on puukolla kaiverrettu joitakin reikiä, joista ylimääräinen vesi pääsee valumaan takaisin altaaseen. Altaassa on suodattimena pienen Juwelin sisäsuodatin, jossa on massana nyrkin kokoinen pala mattosuodatinmattoa, jonka päällä muutama desilitra sintrattua lasia eheimiltä ja easylifeltä. Pumppuun on liitetty letkunpätkä, joka tuuppaa vedet parvekelaatikkoon. Vesi kiertää suodattimesta kasvien juurille ja siitä altaaseen, näin koko altaan vesimassa on kierrossa mukana. Toivottavasti. Alkuvaiheessa lisänä on ilmapumppusuodatin nostamassa vettä myöskin parvekelaatikkoon, sekä pumpun toisessa ulostulossa puinen ilmastin, joka ehkäisee bakteerikalvon muodostumista veden pinnalle. Nämä on myöhemmin tarkoitus poistaa. Valaistuksena on ensialkuun 40W halogeenivalaisin, joka korvautuu kasviloisteputkella kunhan sopiva löytyy. Jossain kaapissa pitäisi olla 11W megaman pienoisloisteputki kantoineen, joka voisi olla sopivampi ratkaisu tähän hätään.
Lyhyesti kuvattuna, idea tuli uutisesta jonka näin mistä lie nettisivulta, youtubesta tai julkaisusta. Kyseessä on akvaarion yhdistäminen vesiviljeltäviin ruokakasveihin, jolloin kasvit saavat ravinteensa akvaariovedestä ja vesi pysyy uintikelpoisena (optimitilanteessa) jopa ilman vedenvaihtoja. Vastaavanlaisia akvaarionhoitomenetelmiä on muitakin, kuten vanhavesialtaat ja se yksi multapohjainen allasratkaisu. Tässä ainoa ero on tuottaa syötävää ruokaa samalla. Isommalla altaalla voisi kasvattaa vaikka lahnoja ruoaksi ja yläpuolisessa järjestelmässä voisi kasvaa tomaatteja, salaattia, basilikaa jne. Mittaluokka vain on helposti järjetön jos tähtää tuohon vedenvaihdottomuuteen, sillä parikymmentä kiloa kalaa isossa altaassa tarvisi noin parikymmentä kiloa viherkasveja sinne päälle (ainakin australialaisten laskukaavan mukaan). En ole vielä kovinkaan kauaa tutustunut kyseiseen viljelymuotoon, joten suurin osa teoriasta ja laskukaavoista on minulle tuntemattomia. Tästä syystä en ilmoittele mitään suurempia tavoitteita tai suunnitelmia itse kasvien määrän suhteen. Ensimmäisinä kasveina ovat tavallinen paprika (kuvassa se tosipieni taimi) sekä jokin itselle tuntematon chililajike (se isompi taimi). Jahka ehdin kauppaan, tulee rinnalle basilika ja ehkäpä jokin salaatti. Yksi mielenkiintoinen tutkittava olisi selvittää miten kalojen mahdollisesti saamat lääkeaineet toimivat tässä ympäristössä; kulkeutuvatko ne kasveihin ja sitä kautta ihmiseen? Järjestelmä on maailmalla kaupallisessa käytössä, kalat ja kasvit ruoka-aineina, joten on vaikea uskoa että koko järjestelmä kaatuisi siihen hetkeen kun yksi kaloista saa stressivetoisen pilkkutaudin ja koko allas joudutaan lääkitsemään. Ainakin akvaariolääkkeissä on lähes poikkeuksetta merkintä, ettei sovellu ruokakaloille.
Itsellä projektin tavoite on tarkkailla vesiarvojen kehitystä, kasvien kasvua ja tuotantomääriä, sekä kalojen vointia. Vedenvaihtoja tulee, johtuen lähinnä tuon ensimmäisen version rakenteesta; kasveja ei mahdu kovin paljoa. Eipä niitä kalojakaan ole montaa; ruokakalat unohdetaan kertalaakista ja allas toimii lähinnä punaisten noitamonnien kudetusaltaana. Lisäkuormana kourallinen kierteisiä ja sukarapuja, jotka saavat auttaa ravinteiden tuottamisessa eli ylimääräisen kalanruoan hävittämisessä.
Kommentteja ja ideoita otetaan mielellään vastaan, mutta ei kannata kysyä mikä järki projektissa on.. Oman ajan tappamista ja virittelyä, ainoa tavoite saada joku päivä tehtyä akvaariossa kasvatettu salaatti. Ehkä siinä sivussa tulee opittua jotain uutta vesikemiasta, ravinteista ja ruokakasvien viljelystä.
Altaan rakenne on aivan standardinmukainen 54 litrainen kokolasiallas, johon on laitettu lecasoralla täytetty 60cm parvekelaatikko. Laatikon pohjaan on puukolla kaiverrettu joitakin reikiä, joista ylimääräinen vesi pääsee valumaan takaisin altaaseen. Altaassa on suodattimena pienen Juwelin sisäsuodatin, jossa on massana nyrkin kokoinen pala mattosuodatinmattoa, jonka päällä muutama desilitra sintrattua lasia eheimiltä ja easylifeltä. Pumppuun on liitetty letkunpätkä, joka tuuppaa vedet parvekelaatikkoon. Vesi kiertää suodattimesta kasvien juurille ja siitä altaaseen, näin koko altaan vesimassa on kierrossa mukana. Toivottavasti. Alkuvaiheessa lisänä on ilmapumppusuodatin nostamassa vettä myöskin parvekelaatikkoon, sekä pumpun toisessa ulostulossa puinen ilmastin, joka ehkäisee bakteerikalvon muodostumista veden pinnalle. Nämä on myöhemmin tarkoitus poistaa. Valaistuksena on ensialkuun 40W halogeenivalaisin, joka korvautuu kasviloisteputkella kunhan sopiva löytyy. Jossain kaapissa pitäisi olla 11W megaman pienoisloisteputki kantoineen, joka voisi olla sopivampi ratkaisu tähän hätään.
Lyhyesti kuvattuna, idea tuli uutisesta jonka näin mistä lie nettisivulta, youtubesta tai julkaisusta. Kyseessä on akvaarion yhdistäminen vesiviljeltäviin ruokakasveihin, jolloin kasvit saavat ravinteensa akvaariovedestä ja vesi pysyy uintikelpoisena (optimitilanteessa) jopa ilman vedenvaihtoja. Vastaavanlaisia akvaarionhoitomenetelmiä on muitakin, kuten vanhavesialtaat ja se yksi multapohjainen allasratkaisu. Tässä ainoa ero on tuottaa syötävää ruokaa samalla. Isommalla altaalla voisi kasvattaa vaikka lahnoja ruoaksi ja yläpuolisessa järjestelmässä voisi kasvaa tomaatteja, salaattia, basilikaa jne. Mittaluokka vain on helposti järjetön jos tähtää tuohon vedenvaihdottomuuteen, sillä parikymmentä kiloa kalaa isossa altaassa tarvisi noin parikymmentä kiloa viherkasveja sinne päälle (ainakin australialaisten laskukaavan mukaan). En ole vielä kovinkaan kauaa tutustunut kyseiseen viljelymuotoon, joten suurin osa teoriasta ja laskukaavoista on minulle tuntemattomia. Tästä syystä en ilmoittele mitään suurempia tavoitteita tai suunnitelmia itse kasvien määrän suhteen. Ensimmäisinä kasveina ovat tavallinen paprika (kuvassa se tosipieni taimi) sekä jokin itselle tuntematon chililajike (se isompi taimi). Jahka ehdin kauppaan, tulee rinnalle basilika ja ehkäpä jokin salaatti. Yksi mielenkiintoinen tutkittava olisi selvittää miten kalojen mahdollisesti saamat lääkeaineet toimivat tässä ympäristössä; kulkeutuvatko ne kasveihin ja sitä kautta ihmiseen? Järjestelmä on maailmalla kaupallisessa käytössä, kalat ja kasvit ruoka-aineina, joten on vaikea uskoa että koko järjestelmä kaatuisi siihen hetkeen kun yksi kaloista saa stressivetoisen pilkkutaudin ja koko allas joudutaan lääkitsemään. Ainakin akvaariolääkkeissä on lähes poikkeuksetta merkintä, ettei sovellu ruokakaloille.
Itsellä projektin tavoite on tarkkailla vesiarvojen kehitystä, kasvien kasvua ja tuotantomääriä, sekä kalojen vointia. Vedenvaihtoja tulee, johtuen lähinnä tuon ensimmäisen version rakenteesta; kasveja ei mahdu kovin paljoa. Eipä niitä kalojakaan ole montaa; ruokakalat unohdetaan kertalaakista ja allas toimii lähinnä punaisten noitamonnien kudetusaltaana. Lisäkuormana kourallinen kierteisiä ja sukarapuja, jotka saavat auttaa ravinteiden tuottamisessa eli ylimääräisen kalanruoan hävittämisessä.
Kommentteja ja ideoita otetaan mielellään vastaan, mutta ei kannata kysyä mikä järki projektissa on.. Oman ajan tappamista ja virittelyä, ainoa tavoite saada joku päivä tehtyä akvaariossa kasvatettu salaatti. Ehkä siinä sivussa tulee opittua jotain uutta vesikemiasta, ravinteista ja ruokakasvien viljelystä.
Eiköhän tämä ollut tässä..
Re: Aquaponics-tyyppinen pienkokeilu
Oh! Jollain muullakin on tämä projekti menoillaan! Itselläni on habaneron oksa juurtumassa vedessä, jotta saan sen joskus laitettua vesikasvatukseen akvaarioon. Isoveljeni on jo jonkin aikaa valittanut akvaarioideni turhamaisuutta ja sitten kun huomasi nämä aquaponic-viritelmät, niin sai minutkin taivuteltua siihen!
Tulen todellakin seuraamaan tätä projektia, eli yhden lukijan ainakin saat joka olisi kiinnostunut kuulemaan vesiarvoista ja muista muutoksista :)
Tulen todellakin seuraamaan tätä projektia, eli yhden lukijan ainakin saat joka olisi kiinnostunut kuulemaan vesiarvoista ja muista muutoksista :)
Meitäpä on sitten moneksi, ensi talveksi olisi tarkoitus taas laittaa itselläkin chilit talvehtimaan (ja keväällä toki uudetkin taimet kasvamaan) akvaarion päälle verkkoruukkuihin ja antaa kasvattaa juurensa veteen. Joskus harvoin saattaa olla tarvetta harventaa juuriakin, mutta se on lähinnä chinense-sukuisten chilien ensimmäisenä ongelmana.
Mielenkiinnolla kyllä seuraan tätä aihetta, ja vaikka tiedänkin että juttu toimii, lääkkeiden vaikutuksista ei minulla ole tietoa yhtään.
Salaatti kyllä on helppo basilikan ja chilin lisäksi millä aloittaa vesiviljely, lähes mahdotonta saada epäonnistumaan jos vain valoa on vähänkään.
Mielenkiinnolla kyllä seuraan tätä aihetta, ja vaikka tiedänkin että juttu toimii, lääkkeiden vaikutuksista ei minulla ole tietoa yhtään.
Salaatti kyllä on helppo basilikan ja chilin lisäksi millä aloittaa vesiviljely, lähes mahdotonta saada epäonnistumaan jos vain valoa on vähänkään.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Minulla on vähän samankaltainen projekti, tosin ei sinnepäinkään. Ajattelin availla sille oman ketjun tähän uuteen puuhun, mutta tämä menee kyllä liian läheltä. Joten tulkoon sitten minunkin proggikseni tähän. Kiitän aiheen avauksesta.
Ensiksi haluan tiedustella sitä, että tapanko parinvuoden työni, jos isken tämän itse chilistä kasvattamani chilin vesiviljelyyn, vai pitäisikö kasvattaa itse uusi taimi tulevista siemenistä? Lajista ei mitään tietoa, mutta tulinen on, kerran maistoin, toistakertaa en raakana vedä, tuo kuvassa oleva sato on 3. ja runsain, sekä suurimpia, joten siemeniä pitäisi tulla.

Oma projektini:
Yrttikasvattamo akvaarioon
Alku:
Ikean jostain parineuron muovikopan puolikas, saksilla meni komeasti halki, tosin sakset ovat entiset, mutta eivät olleet minun sakset.
Kuva katosi, uusi tulee ehkä.
Edit.
Ikea saa kelvata.
http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/50102973
Beta vaihe:
Soran lisäystä olen harkinnut, jos sitä laittaisi vielä samanverran lisää, niin toimisi suodattimenaki, sillä tuonne tulee Hailean HLBT-200 tjs. vettä 200l /h. On muuten ihan susi, en suosittele kenellekkään, mutta isoveljeen olen ollut tyytyväinen, vaikkei se suodattimena toimi, mutta ihan ok kiertovesipumppu.

Rohkeat valinnat:
Valitsin yrteiksi basilikan ja rosmariinin. Näin paljon luotin tähän, että otin helpoimmat.
Jos nuo kasvavat, niin ainakin minttu pääsee mukaan ja miksei joku chilikin.

-------------
Ja muina kasveina akvaarioon tulee lisänä:
vesifiikus

kultaköynnös Albiono tms.

Kommentteja?
Ensiksi haluan tiedustella sitä, että tapanko parinvuoden työni, jos isken tämän itse chilistä kasvattamani chilin vesiviljelyyn, vai pitäisikö kasvattaa itse uusi taimi tulevista siemenistä? Lajista ei mitään tietoa, mutta tulinen on, kerran maistoin, toistakertaa en raakana vedä, tuo kuvassa oleva sato on 3. ja runsain, sekä suurimpia, joten siemeniä pitäisi tulla.
Oma projektini:
Yrttikasvattamo akvaarioon
Alku:
Ikean jostain parineuron muovikopan puolikas, saksilla meni komeasti halki, tosin sakset ovat entiset, mutta eivät olleet minun sakset.

Kuva katosi, uusi tulee ehkä.

Edit.
Ikea saa kelvata.
http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/50102973
Beta vaihe:
Soran lisäystä olen harkinnut, jos sitä laittaisi vielä samanverran lisää, niin toimisi suodattimenaki, sillä tuonne tulee Hailean HLBT-200 tjs. vettä 200l /h. On muuten ihan susi, en suosittele kenellekkään, mutta isoveljeen olen ollut tyytyväinen, vaikkei se suodattimena toimi, mutta ihan ok kiertovesipumppu.
Rohkeat valinnat:
Valitsin yrteiksi basilikan ja rosmariinin. Näin paljon luotin tähän, että otin helpoimmat.
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-------------
Ja muina kasveina akvaarioon tulee lisänä:
vesifiikus
kultaköynnös Albiono tms.
Kommentteja?
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
En usko että tapat chiliäsi jos kaivat mullasta ylös ja laitat vesiviljelyyn sen, mutta melkein kannatavampaa saattaisi olla ottaa pistokas latvasta ja siitä kasvattaa uusi, tai ainakin karsia lehtiä ja vartta aika reilulla kädellä. Toki uuden taimen kasvattaminenkin on hyvä vaihtoehto, isoilta kasveilta kun katkotaan maajuuret ja se joutuu kasvattamaan tilalle vesijuuret, tuppaa jano iskemään.
Toinen huomio, tuossa astiassa saisi olla lecasoraa tms. ihan astian vedenpintaan astikin, jolloin pumpun pettäessä sora huolehtisi osaltaan kosteuden säilyttämisestä ja sitoisi myös happea juurien käytettäväksi (kannattaa tutustua aiheeseen ebb&flow) ja mahdollisesti hapettaisi osaltaan myös akvaarion vettä.
Kolmanneksi, en suosittelisi ensimmäisenä kultaköynnöstä, joka on myrkyllinen, samaan akvaan syötäväksi tulevien kasvien kanssa, vaikkakaan en varmuudella osaa sanoa erittyykö sen juurista myrkkyjä veteen.
Ja nämähän ovat vain mielipiteitäni, tuonkin kultaköynnöksen vaaroista osannee joku kertoa paremmin.
Toinen huomio, tuossa astiassa saisi olla lecasoraa tms. ihan astian vedenpintaan astikin, jolloin pumpun pettäessä sora huolehtisi osaltaan kosteuden säilyttämisestä ja sitoisi myös happea juurien käytettäväksi (kannattaa tutustua aiheeseen ebb&flow) ja mahdollisesti hapettaisi osaltaan myös akvaarion vettä.
Kolmanneksi, en suosittelisi ensimmäisenä kultaköynnöstä, joka on myrkyllinen, samaan akvaan syötäväksi tulevien kasvien kanssa, vaikkakaan en varmuudella osaa sanoa erittyykö sen juurista myrkkyjä veteen.
Ja nämähän ovat vain mielipiteitäni, tuonkin kultaköynnöksen vaaroista osannee joku kertoa paremmin.
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Kiitos huomiosta. Lecasora vaan tuppaa kellumaan ikävästi ja tuosta poistuu vesi ylivuotona, jolloin se tukkisi aukot, muuten hyvä ehdotus, jos olisin toteuttanut tuon eritavalla, niin olisin käyttänyt lekasoraa. No, jos kuolen kultaköynnäksen myrkkyyn, niin kuolimpahan tieteellisistä syistä. Tuossa on peikonlehtikin vieressä, joten myrkkyä piisaa. Tosin en suureen myrkyn eritykseen usko, sillä niitä on pidetty onnsituneesti akvaariossa kalojen kanssa jo vuosia. Eikös kultaköynnös eritä myrkkyä vasta sitten, kun sen katkaisee, eli luonnossa puollustaisi itseään kasvissyöjiltä?MaXXer kirjoitti:En usko että tapat chiliäsi jos kaivat mullasta ylös ja laitat vesiviljelyyn sen, mutta melkein kannatavampaa saattaisi olla ottaa pistokas latvasta ja siitä kasvattaa uusi, tai ainakin karsia lehtiä ja vartta aika reilulla kädellä. Toki uuden taimen kasvattaminenkin on hyvä vaihtoehto, isoilta kasveilta kun katkotaan maajuuret ja se joutuu kasvattamaan tilalle vesijuuret, tuppaa jano iskemään.
Mainitsit myls chilini lehdistä, miten näitä pitäisi karsia, jotain sääntöä vai? Voisin tuota pistokasta kokeilla. Sadon jälkeen vai onko sillä mitään väliä?
Edit. Ainiin, tutustuin manitsemaasi aiheeseen, kun rakentelin kasvivaluttimen parivuottasitten.
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
Aika varma olen, että kannattaa duunailla noi vesiviljelykasvit kasvupohjaan sillä lailla, että juuret eivät ole upoksissa vedessä, vaan kosteassa, kuohkeassa kasvupohjassa, jonka läpi vesi voi toki valua. Ainakin osa juurista.Hilleri kirjoitti: Kommentteja?
Kokeiltuani pari vuotta yrttien ja muun särpimen kasvatusta ruuaksi tässä akvasuodattimen kiertoon liitetyssä laatikossa olen tullut siihen tulokseen, että sen paremmin kasvaa, mitä korkeammalla tuo lecasoratäytteinen parvekelaatikko sijaitsee veden pintaan nähden. (Vesi siis menee siihen parvekelaatikkoon, rei'itetyn putken viemänä ja valuu lecasoran läpi).
Mutta tuotanto on kyllä aika hyvää. Vähintään kerran viikossa saa tuoretta ja makoisaa hörttiä lautaselle.
-Gone fishing-
No karsimiseen nyt ei mitään sen kummempia sääntöjä taitane olla, kuin että saman verran vähentää lehtiä kuin juuristoakin, mutta itse olen tehnyt sillain että parin alimman lehden yläpuolelta lyönyt raa'asti varren poikki jolloin jää ne pari lehteä yhteyttämiseen ja kasvi ei kuole pystyyn. Chilien tapauksissa viikon tai kaksi odoteltuani on kasvi alkanut selkeästi kasvattamaan uutta kasvustoa.
Pistokkaan voi ottaa latvasta milloin vain. Jos kasvi kantaa satoa niin sen kypsyvän palon yläpuolelta voi ottaa ihan huoletta, tai sitten koittaa malttaa odotella koko kasvin tapauksessa kunnes sato on kerätty.
Fataliilla on pistokkaiden ottoon aika hyvät ohjeet, ja toki muutenkin chilien kasvatteluun, bonchi-osastolla kanssa hyvät kuvitetut ohjeet esimerkiksi tuohon jos haluaa kokonaisen kasvin lyhentää ja siirtää.
Leca-sora ei minulla ainakaan kellunut kun laitoin noin 10cm kerroksen ja ylivuoto tuli jo 6-7cm kohdille, eli pinta jäi sorasta kuivaksi, tukkiahan se toki saattaa nuo ylivuodot, voi sen lecan korvata tavallisella akvaariosorallakin, sitoohan se sekin happea hieman.
Onko muuten chilissäsi vihertävät vai ihan vitivalkoiset kukat?
Pistokkaan voi ottaa latvasta milloin vain. Jos kasvi kantaa satoa niin sen kypsyvän palon yläpuolelta voi ottaa ihan huoletta, tai sitten koittaa malttaa odotella koko kasvin tapauksessa kunnes sato on kerätty.
Fataliilla on pistokkaiden ottoon aika hyvät ohjeet, ja toki muutenkin chilien kasvatteluun, bonchi-osastolla kanssa hyvät kuvitetut ohjeet esimerkiksi tuohon jos haluaa kokonaisen kasvin lyhentää ja siirtää.
Leca-sora ei minulla ainakaan kellunut kun laitoin noin 10cm kerroksen ja ylivuoto tuli jo 6-7cm kohdille, eli pinta jäi sorasta kuivaksi, tukkiahan se toki saattaa nuo ylivuodot, voi sen lecan korvata tavallisella akvaariosorallakin, sitoohan se sekin happea hieman.
Onko muuten chilissäsi vihertävät vai ihan vitivalkoiset kukat?
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Sinun laatikostasi idean sainkin uuteen yritykseen. Tuo on helppo muuttaa valutussuodattimeksi, laitan vain pohjaan reijän ja 5cm 10mm letkua. Laatikkosi perjaate on siis sama kuin minulla oli, luulin, että sinulta poistuu vain ylivuotona.hx kirjoitti:Aika varma olen, että kannattaa duunailla noi vesiviljelykasvit kasvupohjaan sillä lailla, että juuret eivät ole upoksissa vedessä, vaan kosteassa, kuohkeassa kasvupohjassa, jonka läpi vesi voi toki valua. Ainakin osa juurista.Hilleri kirjoitti: Kommentteja?
Kokeiltuani pari vuotta yrttien ja muun särpimen kasvatusta ruuaksi tässä akvasuodattimen kiertoon liitetyssä laatikossa olen tullut siihen tulokseen, että sen paremmin kasvaa, mitä korkeammalla tuo lecasoratäytteinen parvekelaatikko sijaitsee veden pintaan nähden. (Vesi siis menee siihen parvekelaatikkoon, rei'itetyn putken viemänä ja valuu lecasoran läpi).
Mutta tuotanto on kyllä aika hyvää. Vähintään kerran viikossa saa tuoretta ja makoisaa hörttiä lautaselle.
Tässä se nyt sitten on (se oli):

Kasveina oli:
Viirivehka, kultaköynnös, peikonlehti, rönsylilja, suikeroalpi, aasinkorva, kodinonni (juurella, ei näy kuvassa) ja joitain chilintaimia. Nyt nuo ko. kasvit ovat mullassa, lukuunottamatta kultaköynnöstä ja peikonlehteä.
Ohuesta putkesta meni sisään vähänyli puolenvälin ja kolmesta tuli ulos. Sisällä oli altakasteluritilä. Syy miksei tuota ole enää on se, että oli aika puhdistaa = esisuodatin ei toiminutkaan ja pienhiukkaset kerääntyivät altakasteluun ja tukki sen. Ylivuodosta alkoi tulla vettä (takana, ei näy). Nostin laatikkoa pois märin käsin, painoa 20-25kg, kun sisälsi sopivasti vettä. LUISKS! Ja laatikko oli lattialla (onneksi jo suihkussa), mutta läpiviennit hajosivat ja laiska läski ei saanut aikaiseksi korjattua sitä. The End.
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Vitivalkoiset, lajintunnistus vai?MaXXer kirjoitti: Onko muuten chilissäsi vihertävät vai ihan vitivalkoiset kukat?
Capsicum Annuum sukuinenhan tuo chili sitten on, lajikkeita onkin sitten jo tuhansia paprikasta lähtien siinä ryhmässä, mistä saattanee päätellä tunnistuksen varmuutta tämän tarkemmin, mutta joku cayenne-muotoinen annuum, ja mun kaks senttiä menis cayenne long slimille.Hilleri kirjoitti:Vitivalkoiset, lajintunnistus vai?
Vesiviljelyssä kannattaa kasvualustaksi laittaa jotain huokoista kuten hiekkaa tai soraa, ei sotke eikä ime ja kerää vettä niinkuin multa.
Hyppään ihan OT- asiaan ketjua ajatellen, mutta täältäkin löytyy chiliharrastaja. Ensimmäisestä kotimaista kantaa olevasta Naga Morich -sadosta on saatu nauttia tänä kesänä! Lisäksi ympärivuotisessa viljelyssä on Cayennea, habaneroa ja piskuista, mutta kohtuullisen tulista thai- kantaa. Vesiviljely alkoi ketjua luettuani kiinnostaa entistä enemmän. Talvella säästyisi melkoisesti sähköä, kun kasvilamppujen tarve pienenisi. Siis samoila tehoilla kasvaisivat akvakasvit ja chilien talvijuurakot...
317, 240, 128, 100 ja 80 litraa akvaarioissa, sängyssä ja ammeessa hiukan lisää
tanjakemp kirjoitti:Hyppään ihan OT- asiaan ketjua ajatellen, mutta täältäkin löytyy chiliharrastaja. Ensimmäisestä kotimaista kantaa olevasta Naga Morich -sadosta on saatu nauttia tänä kesänä! Lisäksi ympärivuotisessa viljelyssä on Cayennea, habaneroa ja piskuista, mutta kohtuullisen tulista thai- kantaa. Vesiviljely alkoi ketjua luettuani kiinnostaa entistä enemmän. Talvella säästyisi melkoisesti sähköä, kun kasvilamppujen tarve pienenisi. Siis samoila tehoilla kasvaisivat akvakasvit ja chilien talvijuurakot...
Jatketaan hieman OT-linjalla (vaikka toisaalta asiaan liittyykin). Hienoa kuulla että Naga menestyy, on muuten melko huumaavan tuoksuinen ja makuinen..
Itsellänikin on reilun kaksi vuotta vanha Naga Morich, tuottanut vissiin jo 5 pientä satoa jos en ihan väärin muista, joka tuppaa vaan talven aikana kasvattamaan parikymmentä litraa juuria hyvinkin pienellä valaistuksella. Sen kaksi vuotta täyttäneitä sen lisäksi on nyt Aji Cristal, Pink Habanero ja C.Lanceolatum.
Kannattaa muistaa vaan jos samoilla valoilla haluaa mennä talven yli kasvien kanssa, että chilien juuret ei tykkää kauheasti kovasta valosta, sekä tarpeen vaatiessa nostaa akvaariovalaisimia niin että ne valaisee myös chilien lehtiä.
Tuo bonchittaminen on sinällään kätevä kun voi pätkästä kasvista esimerkiksi 15cm pätkän ja liiat kasvustot heittää menemään, selviää talvella vähemmällä valolla kuin täysikokoisena, eikä tarvitse erillisiä valoja akvaarion päälle enää vaan parhaillaan riittää että nostaa akvaariovalaisinta sopivasti.
Voisin olettaa että tuollainen paludaario-tyylinen ratkaisu olisi aivan täydellinen kasveille kuivassa talvessa, pysyisi kosteus korkealla ja mukana tulisi vähemmän kuivan ilman aiheuttamia tuhoja ja herättämiä tuholaisiakaan, mutta esimerkiksi monimetallit altaan yläpuolella jättäisi varmasti jo sen verran tilaa väliin että siihenkin mahtuisi muutama taimi kohtuudella kosteaan ilmaan.
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Minä liityn OT- linjallenne. Keksiikö kukaan tälle mitään käyttöä? http://www.valonetti.fi/product_details.php?p=261
Minulla on noita 8kpl, isoon akvaarioon ei toiminut, pieniin toimii, kokeiltu on, mutta lamppujen olemassaolo ei riitä syyksi hankkia pikkuakvoja miljoonaa. Kasvattaako tuollaisella chiliä vai onko tuo ihan lelu? Luxeja on 400 50cm päähän, mitähän tämä on lumeneissa, kun sen yksikön ymmärrän.
Jos keksit jotain käyttöä noille lampuille, niin pistä YV, jos sais vaikka kaappiin tilaa. Hinta on hyvinkin paljon alhaisempi, kuin kaupassa.
Minulla on noita 8kpl, isoon akvaarioon ei toiminut, pieniin toimii, kokeiltu on, mutta lamppujen olemassaolo ei riitä syyksi hankkia pikkuakvoja miljoonaa. Kasvattaako tuollaisella chiliä vai onko tuo ihan lelu? Luxeja on 400 50cm päähän, mitähän tämä on lumeneissa, kun sen yksikön ymmärrän.
Jos keksit jotain käyttöä noille lampuille, niin pistä YV, jos sais vaikka kaappiin tilaa. Hinta on hyvinkin paljon alhaisempi, kuin kaupassa.
Valitettavasti tuollaisella ei taida olla hirveästi valotehoa kasvien kasvatukseen, joku tavallinen 30w energiansäästölamppu taitanee olla pari-kolme kertaa tehokkaampi valaisemaan, mutta sitten taas sisutuksellista arvoa on senkin edestä, eipähän ole ainakaan rumimmasta (eikä kalleimmasta) päästä valaisimena.Hilleri kirjoitti:Minä liityn OT- linjallenne. Keksiikö kukaan tälle mitään käyttöä? http://www.valonetti.fi/product_details.php?p=261
Minulla on noita 8kpl, isoon akvaarioon ei toiminut, pieniin toimii, kokeiltu on, mutta lamppujen olemassaolo ei riitä syyksi hankkia pikkuakvoja miljoonaa. Kasvattaako tuollaisella chiliä vai onko tuo ihan lelu? Luxeja on 400 50cm päähän, mitähän tämä on lumeneissa, kun sen yksikön ymmärrän..
Toki jos vaihtoehtona on kasvattaa talvella pimeässä kasveja ilman lisävaloa niin nuokin ajaa asiansa varsin hyvin.
Luksien ja lumenien ero muistaakseni on siinä mittaustavassa, lumen taisi olla valovirran yksikkö mitä lamppu maksimissaan päästää, on se sitten pimeässä huoneessa mitattu kolmen metrin päästä tai 2cm päässä polttimon pinnasta, kun taas lukseissa mitataan (yleensä) heijastin ja muut huomioiden ilmoitetulta etäisyydeltä valaistuksen voimakkuus. Ja olisiko mennyt jopa yleisesti ottaen niin että jos valaisimen etäisyyden puolittaa niin valoteho kasvaa nelinkertaiseksi? eli toiseen potenssiin.
Heittäkääpäs muut mielipiteitä, pitäisiköhän kokeilla ensi talvena tuollaista ebb&flow-tyylistä ajastusta vesipumpulle joka pumppaa akvaariosta kasveille vettä, eli vaikkapa 4x1min pätkissä vuorokaudessa? Vaikka toisaalta sama taitaisi olla juoksuttaa vettä jatkuvasti jotta se samalla keräisi mahdollisia roskia vähemmäksi ja hapettaisi vettäkin hieman lisää..
Muista niiden viljeltävien kasvien oikeanlaisen (sinipuna) valon saanti, myös oikeanlainen päivänpituus ja ympäröivän ilmantilan lämpö ja kosteus. Jos ei muuten nii reijällinen kaappi ympärillä auttaa. Suomessa kun ei valitettavasti ole luontaista tropiikkia ja sen ilmanalaa.. Muistaakseni ainakin bauhauss myy vähän kuluttavia kasvivalaisimia. Ei kannata ostaa vanhaa kasvihuonevalaisinta jonka teho on 400w.. Vaikkakin se on pätevä, jos vaan lompakk kestää..
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Nainen
Kiitos vaan tälle ketjulle, tuli mielenkiintoisia unia. Piti pelastaa maailma (joka siis oli hukkumassa veteen) kasvattamalla tälleen ruokakasveja, joiden jätteistä saatu multa olisi koostumukseltaan täsmälleen oikeanlaista, jotta sitä voitaisiin sitten suurissa määrissä tuottaa veden alle kadonneen viljelymaan tilalle. Muuten meni hyvin, kasvit kasvoi ja hyvää oli, mutta mullassa oli jotkut hivenaineiden mittasuhteet keturallaan... 
Pieniä paineita maailmantilasta havaittavissa.

Pieniä paineita maailmantilasta havaittavissa.
-Gone fishing-
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Ompa hieno.hx kirjoitti:Arkkitehdin kun päästää suunnittelemaan aquaponicsia, tulee tällaista jälkeä.
http://www.aquaponics.fi
Onko muuten kelllään kokemusta muista (syötävistä)kasveista vesiviljelyssä, kuin chili, basilika ja rosmariini, jotka siis minulla kasvavat nyt. Pitääkö lehtisalaatti kasvattaa itse, vai alkaako kaupasta ostettu kasvamaan? Sitruunamelissa ei ainkaan onnistunut tottumaan veteen millään keinolla. Vielä olisi tilaa parille yrtille ja kun tila loppuu, niin keksi jotain laajennusta.
Yksi parhaista: vesikrassi.
Kasvaa kuin heinä, on ihan ookoo salaattirehu. Kukat ja kaikki. Sillä mä joskus aloitin syötävien kasvien aquaponics-viljelyn.
Aito krassi toimii oikein hyvin myös.
Kasvaa kuin heinä, on ihan ookoo salaattirehu. Kukat ja kaikki. Sillä mä joskus aloitin syötävien kasvien aquaponics-viljelyn.
Aito krassi toimii oikein hyvin myös.
-Gone fishing-
Mulla on basilikan lisäksi minttu, joka kasvaa todella huimasti. En tiedä mikä lehtisalaatille tuli, mutta se ei tykänyt. Myös oregano otti nokkiinsa jostain.Hilleri kirjoitti: Onko muuten kelllään kokemusta muista (syötävistä)kasveista vesiviljelyssä, kuin chili, basilika ja rosmariini, jotka siis minulla kasvavat nyt.
Soran kelluvuus vähän harmittaa. Kaupassa katselin jotain valmista yrttitarha-vesiviljelmää, ja siinä oli kaikille yrteille styroksinen kelluva kuppi, joka piti kasvit oikeassa tasossa. Jotain sellaista tarttis säätää itsekin. Tai sitten jotain muuta tuon kevytsoran tilalle.
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Mulla on ihan tavallista englannin jokisoraa, jota oli kaapissa. Hyvin on toiminut.mikaha kirjoitti:Mulla on basilikan lisäksi minttu, joka kasvaa todella huimasti. En tiedä mikä lehtisalaatille tuli, mutta se ei tykänyt. Myös oregano otti nokkiinsa jostain.Hilleri kirjoitti: Onko muuten kelllään kokemusta muista (syötävistä)kasveista vesiviljelyssä, kuin chili, basilika ja rosmariini, jotka siis minulla kasvavat nyt.
Soran kelluvuus vähän harmittaa. Kaupassa katselin jotain valmista yrttitarha-vesiviljelmää, ja siinä oli kaikille yrteille styroksinen kelluva kuppi, joka piti kasvit oikeassa tasossa. Jotain sellaista tarttis säätää itsekin. Tai sitten jotain muuta tuon kevytsoran tilalle.
Testasin basilikaa, yhtä vaille kaikki mätänivät pystyyn. Lienee vesi liian lämmintä niille? Toisaalta suoraan mullasta veteen (lecasoraan), joten luultavasti juuret eivät ole kovin hyvin sopeutuneet tuollaiseen ravinnonottoon. Toivottavasti tuo yksi vielä puoliksi terveenoloinen verso pysyy pystyssä ja hengissä. Viherkasvit menestyvät hyvin, samoin paprika. Chili suorastaan villiintyi, joskin kasvu on nyt hieman rauhoittunut.
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Kumma juttu. Mulla basilikaa saa heittää useita varsia roskiin viikossa, kun kasvaa tuossa mun viljelmässäni. Suoraan mullasta sen sinne heitin huuhtelun kautta. Vesi 28.Substral kirjoitti:Testasin basilikaa, yhtä vaille kaikki mätänivät pystyyn. Lienee vesi liian lämmintä niille? Toisaalta suoraan mullasta veteen (lecasoraan), joten luultavasti juuret eivät ole kovin hyvin sopeutuneet tuollaiseen ravinnonottoon. Toivottavasti tuo yksi vielä puoliksi terveenoloinen verso pysyy pystyssä ja hengissä. Viherkasvit menestyvät hyvin, samoin paprika. Chili suorastaan villiintyi, joskin kasvu on nyt hieman rauhoittunut.
Pitänee siis yrittää uudemman kerran jossain välissä, kun pahin motivaationpuute laskee.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Upealta kuulostaa.
Minä täällä silmät kiiluen suunnittelen kokonaista yrtti- ja salaattimaaksi sisustettua akvaariota sitten joskus tulevaan tilavaan keittiöön. Siinähän voisi olla vaikka iso kasvisuodatin, jonka läpi vesi virtaa, ja vesiosassa sitten sopivia kaloja lannoitetta tuottamassa. Olisipa siinä tyyliä, poimia tuoreet yrtit omasta maasta talvellakin.

Minä täällä silmät kiiluen suunnittelen kokonaista yrtti- ja salaattimaaksi sisustettua akvaariota sitten joskus tulevaan tilavaan keittiöön. Siinähän voisi olla vaikka iso kasvisuodatin, jonka läpi vesi virtaa, ja vesiosassa sitten sopivia kaloja lannoitetta tuottamassa. Olisipa siinä tyyliä, poimia tuoreet yrtit omasta maasta talvellakin.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!