Mikä pisti "ketuttamaan" ?

Muihin ryhmiin sopimaton keskustelu, eli ns. Off-Topic, tänne. Täällä voit myös tehdä äänestyksiä.

Valvoja: Moderaattorit

7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Mikä pisti "ketuttamaan" ?

Viesti Kirjoittaja 7330 »

maisu kirjoitti: Kai hän oli jollain tapaa kyllästynyt myös tapaani ostaa toistuvasti pelkkää kissanruokaa ja kääretorttua. Kännykän mukana tuli kehotus soittaa aina kun olin ruokakaupassa.
:mrgreen:
Omituisuutensa kai kullakin.

Meillä mies tuo kaupasta tyypillisesti mikropizzaa, olutta, lihapiirakoita, energiajuomaa ja aurajuustoa. Minun mukanani sieltä tulee lohifilettä, hedelmiä, wokkivihanneksia, kermaviiliä, ranskankermaa ja suklaata. Sitten kumpikin paheksuu äänekkäästi toisen tuomaa epäkelpoa ruokaa. Reilun vuoden yhteisasumisen mittaan toisen ruokavalion moitinta on kehittynyt suorastaan urheilulajiksi.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja urppis »

Te ootte ihania!!! Nää mies kaupassa ja sen sellaiset (maisun kissanruoka ja kääretorttu jutut) on niin parhaita!! Nauran tääl jutuillenne!!! :mrgreen:
mua ketuttaa täl hetkel sikana se, kun eilisen ja toissa päivän siivosin ja laitoin kodin sellaiseen kuntoon, että voin alkaa pikkuhiljaa laittamaan jotain jouluista esille, vaihtaan verhoja ym... Aamulla kun kotiuduin yövuorosta, oli mies ja lapset pitäneet ilmeisesti jotkut pizza bileet. Kämppä oli kamalassa kunnossa. (mulla oli siis tuplavuoro, ilta ja yö peräkanaa, joten aikaaa tuohon juhlimiseen oli reilusti)
Kiva, että oli kivaa, mutta kun juuri pestyjä ikkunoita myöten oli rälliä. Arvatkaas lähteekö joku kuivunu tomaattisose helposti pinnoista irti... Mies sit lähti pikkujouluihin heti töiden jälkeen, joten en oo saanut asiasta edes möykätä. Ja se tään ketutuksen painavin pointti onkin. Pitää olla mölyt mahassa niin kauan! Mutta ihanat lapset oli tyytyväisiä, kait mä sillä jaksan... :roll:
1000 litraa vesivahinkoa
TauluLiitu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja TauluLiitu »

Akvat on likasia, en jaksa siivota, en löydä kaikkia ompuja, mun palmu kuoli, mysterilevä valtaa motylän, millilässä on liian vähän soraa että kasvit pysyis pohjassa, kaikkien purkkien sisustus on järkyttävänhirveä, ei oo lunta ja väsyttää. Eiköhän siinä ollu suurin osa.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

urppis kirjoitti:Arvatkaas lähteekö joku kuivunu tomaattisose helposti pinnoista irti...
Lähtee! Hommaa höyrypesuri. Itse hommasin tuossa pari kk sitten Kärcherin SC3000 mallin (139 € Prismasta) ja olen ollut supertyytyväinen. Kaikki pinttynytkin skeida lähtee hinkkaamatta irti, suosittelen lämpimästi lapsiperheeseen, helpottaa siivousta monessa kohtaa tuntuvasti. Itse olen pessyt sen kanssa keittiön kaikki pinnat (myös kaappien ovet ymv), ikkunat, väliovet, kaakelit, saunan, lattialistat, parketin... Helppo ja nopea ottaa käyttöön ja melko huoltovapaa (kalkinpoisto on tehtävä aika ajoin), eikä vie kauheasti tilaakaan.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
akvaristi
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja akvaristi »

Kana +-yksipantteri kirjoitti:Ostin professionel II käytettynä. Hanayksikkö hajosi ja koska tuo on käytetty niin en ala ostaa uutta hanayksikköä sillä hetken päästä voi hajota jokin muu osa. Sinänsä itse suodattimen muuttuminen käyttökelvottomaksi ei harmita ihan hirveästi kun sain sen halvalla, mutta se kyllä ketuttaa, että menin ostamaan siihen neljä litraa massoja. [}:)]
Olen nykyään varmaan vähän turhankin aktiivinen tässä ketjussa, jostain syystä :roll:. Mutta mua ottaa lähes samankaltainen asia päähän kuin Kana+-yksipantteria. En enää ikinä osta kyllä mitään tekniikkaa käytettynä, kun tulee kalliimmaksi kuin uuden hankkiminen. Asiasta voi lukea lisää täältä http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 7&t=195273 tai blogistani. Mulla ei nyt vaan suju ton tekniikan kanssa. :frown:

P.S. Onneksi sentään olen hiukan lämmennyt Nightwishin levyn muutamalle muullekin biisille kuin edellä mainituille... :roll:
- 720l Afrikka-allas, 25l nano -
jaakkim
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja jaakkim »

TauluLiitu kirjoitti:Akvat on likasia, en jaksa siivota, en löydä kaikkia ompuja, mun palmu kuoli, mysterilevä valtaa motylän, millilässä on liian vähän soraa että kasvit pysyis pohjassa, kaikkien purkkien sisustus on järkyttävänhirveä, ei oo lunta ja väsyttää. Eiköhän siinä ollu suurin osa.
Onhan noi ikäviä, mutta odotas kun pääset tuohon "mopoikään" kun alkaa kiinnostaa muutkin seireenit :mrgreen:
Not all those who wander are lost
J.R.R. Tolkien
TauluLiitu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja TauluLiitu »

jaakkim kirjoitti:
TauluLiitu kirjoitti:Akvat on likasia, en jaksa siivota, en löydä kaikkia ompuja, mun palmu kuoli, mysterilevä valtaa motylän, millilässä on liian vähän soraa että kasvit pysyis pohjassa, kaikkien purkkien sisustus on järkyttävänhirveä, ei oo lunta ja väsyttää. Eiköhän siinä ollu suurin osa.
Onhan noi ikäviä, mutta odotas kun pääset tuohon "mopoikään" kun alkaa kiinnostaa muutkin seireenit :mrgreen:
Nää olikin vähän tälläsiä ei-liian-henkilökohtaisia ketutuksia :D
airam
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja airam »

fortuna70 kirjoitti:
airam kirjoitti:Mies lähti käymään rakennustarvikekaupassa ja pyysin, että hän toisi samalla viereisestä pullapuodista vähän tarjottavaa iltapäivällä tuleville talkoomiehille. En ehdi leipoa, ja ei oikein voi tarjota ei-oota. Mies tulee kotiin, ja kysyn toitko jotain kahvileipää. Vastaus on: " Enhän mä muistanut, kun siellä ei ollut niitä kattotikkaita." 8O
*Reps* tuo oli kyllä päivän paras vaikka ei kirjoittajaa varmaankaan naurattanut mutta muita kylläkin. --- Mitä tästä opimme ei kun teet miehelle lapun laita tuotteen nimi, erityisvalmisteen tunnus ja pakkauskoko!
Juu, ei kyllä naurattanut silloin, kun kiireen keskellä piti vielä revetä leipuriksi. Jälkeenpäin tuo miehen putkiaivoisuus jo hieman hymyilyttää :) Ja ei, meillä ei auta edes muistilaput, koska ne jää luultavimmin autoon tai jos sellainen on mukana, niin sitä ei muisteta lukea :? Ainut täysin varma konsti saada kaupasta sitä mitä haluaa, on mennä itse kauppaan.
sekalat 350 litraa, 240 litraa ja 200 litraa
rapula 167 litraa & omppula 126 litraa
Oskarista tuli Kissaenkeli 9.3.2013
bombo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja bombo »

Olin tänää auttamassa isää meijän autotalli projektissan mulla oli turvakengat (kengät joissa metallivahvistus pohjassa) jalassa, ja aattelin astua niillä yhen naulan vinoksi ettei kukaa jolla ei ole turvakenkiä telo itteään sihen. painoin siinä kenkää naulaa vasten ja humps se humpsahti pohjasta läpi!! :x :frown: Ei onneksi se naula kovin syvälle uponnut mut sattui silti aika kovin. Sitten ihmeteltiin isän kanssa että kuin se turvakengästä läpi meni? :o :? No sitten selvisi ettei siinä kohdassa kenkää ollutkaan metalli vahvistusta semmoinen oli vain kantapäässä ja hiukan siitä eteenpäin ja varpaitten kohalla. :xEli onnistuin astumaan naulaan just silläpienellä kohalla missä ei ollut vahvistusta. :roll:
240l sekala
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

bombo kirjoitti:Olin tänää auttamassa isää meijän autotalli projektissan mulla oli turvakengat (kengät joissa metallivahvistus pohjassa) jalassa, ja aattelin astua niillä yhen naulan vinoksi ettei kukaa jolla ei ole turvakenkiä telo itteään sihen. painoin siinä kenkää naulaa vasten ja humps se humpsahti pohjasta läpi!! :x :frown: Ei onneksi se naula kovin syvälle uponnut mut sattui silti aika kovin. Sitten ihmeteltiin isän kanssa että kuin se turvakengästä läpi meni? :o :? No sitten selvisi ettei siinä kohdassa kenkää ollutkaan metalli vahvistusta semmoinen oli vain kantapäässä ja hiukan siitä eteenpäin ja varpaitten kohalla. :xEli onnistuin astumaan naulaan just silläpienellä kohalla missä ei ollut vahvistusta. :roll:
Itse olen "tanssinut" puukasan päällä pilipalit jalassa (kumisandaali).
Ei siinä mitään, kuin että oli nauloja koko pino täynnä, "tanssi" loppui siihen, kun tunsin vastusta astuessani... Naula oli tullut kengästä läpi, ja olisi tullut jalastakin läpi, ellei olisi osunut juuri varpaiden välistä nousemaan.

Sen jälkeen on puukasat jätetty oraville. :mrgreen:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Yksi viherniilinhauista löytyi tänä aamuna kuolleena. :(

Eilisiltana se söi hyvin ja touhotti muiden joukossa, vaikka ehkä vaikuttikin vähän vetelältä. Raadossa ei ollut minkäänlaisia merkkejä taudista tai tappelusta, joten arvoitukseksi tuo taitaa jäädä. Ikää veikolla oli kymmenkunta vuotta, mutta ei sen pitäisi niilinhaueksi olla vielä vanha. Toivottavasti kuolinsyy ei ole ainakaan mitään tarttuvaa. :?

Lisäksi olen tänään huolehtinut koko maailman puolesta ihmisen ja suurpetojen välisestä suhteesta. Facebookissa silmään osui kuva susien tappamaksi joutuneesta metsästyskoirasta, jonka kommenteissa toistasataa ihmistä vaahtosi vihaa, kostoa ja kuolemaa pedoille. Ymmärrän kyllä molempia osapuolia (susia ja ihmisiä, siis). Miten ihmeessä saataisiin aikaan sellainen maailma, jossa suurpedot voisivat elää tulevaisuudessakin?
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
[RiSu]
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja [RiSu] »

Tuohon maailma kysymykseen hiukan vaikea vastata, mutta pisti kyllä miettimään... itseäni ottaa tällä hetkellä lievästi sanottuna päähän tämän paikkakunnan vesi. Se on puhdasta ku mikä, tosi hyvää akvaarioon, mutta sen väri on kammottavaa, tuommosta ruskehtavaa ja aina veen vaihon (niinku tänään) jälkeen menee pari päivää, että akvaarioon näkee :( vaihanki vettä mahdollisimman pitkällä aika välillä, mutta ei tuo silti oo kivaa kateltavaa parin viikon välein, ku pitempää väliä ei kuitenkaan viihtis pitäã :/
~~1000 litraa vettä olohuoneessa ja aivan täysin heroksiin hurahtanu harrastelija~~
(heros notatus, heros severus, heros efasciatus)
TheSiren
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja TheSiren »

Tuo ihanaakin ihanampi loska.
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

Eteisen kattolaattojen saumasta vuotaa aina sateella vettä jo noin neljättä viikkoa, eikä näytä kattoa korjattavan millään kiireellä. (Olen viikoittain soittanut huoltofirmaan asiasta.) Kosteusmittaaja jo kävi, mutta mitä mitattavaa siinä on kun silmin näkee, että vettä tippuu katosta. [}:)] Joudun pitämään eteisen sulaketta pois päältä, koska vuotokohdan vieressä on kattolampun jakorasia. Samalla valot on poissa kylppäristä. Eteisen lattialla on sanomalehtiä imemässä vettä, ja eilen yksi kissa kusaisi lehdille. :frown:
Kultakalat
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

7330 kirjoitti:Lisäksi olen tänään huolehtinut koko maailman puolesta ihmisen ja suurpetojen välisestä suhteesta. Facebookissa silmään osui kuva susien tappamaksi joutuneesta metsästyskoirasta, jonka kommenteissa toistasataa ihmistä vaahtosi vihaa, kostoa ja kuolemaa pedoille. Ymmärrän kyllä molempia osapuolia (susia ja ihmisiä, siis). Miten ihmeessä saataisiin aikaan sellainen maailma, jossa suurpedot voisivat elää tulevaisuudessakin?
Näin tämän saman postauksen ja ihmettelin ihmisten suhtautumista. Ymmärrän toki erinomaisen hyvin kysein metsämiehen surun ja tuskan (minulla on 4 koiraa itsellänikin), mutta kun tuo tapaus käsittääkseni tapahtui jossain ihan korvessa, metsästyksen aikana, niin ei siinä mielestäni silloin oikein susia voi sinällään syyttää. Tuollaisissa tapauksissa kyse on enemmänkin ihan normaalista riskistä, jonka jokainen metsästäjä tietoisesti (toivon mukaan?) ottaa viedessään koiransa alueille joilla petoja liikkuu. Joskus voi käydä näin ja niin tuskallista kuin se sillä hetkellä onkin, se pitäisi hyväksyä osana harrastuksen negatiivista puolta.
Olen samaa mieltä ihmisten kanssa, jotka ovat sitä mieltä että ns. pihasusille pitäisi saada helpommin kaatolupia. Osa susista ja susilaumoista kun on oppinut pahoille tavoille ja luuhaa ihmisasutuksen nurkissa hankkimassa ruokansa kotieläimistä ja ovat uhka myös lapsille. Härskeimmät käyvät hakemassa koirat ja kissat pihoilta narusta ja lampaat talon nurkalta laitumelta. Myöskin tällaisten susien paikkakunnalla olo uhkaa jokaisen lähimetsässä liikkuvan koiranulkoiluttajan lemmikkiä, sillä nämä pihasudet eivät arastele ihmisiä. Tällainenhan ei ole tarkoitus tilanteen olla ja näille eläimille pitäisi ehdottomasti saada kaatoluvat huomattavasti helpommin kuin mitä nykyinen järjestelmä sallii.
Nuo korpien kätköissä olevat suurpedot ovat sitten asia erikseen. Siellä saavat mielestäni olla ja lisäntyä ja niitä tulee kunnoittaa, sekä niiden alueelle mennessä muistaa ettei siellä päde ihmisen lait.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
rybka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja rybka »

Minäkin eksyin luultavasti tuota samaa susiketjua katsomaan, kun metsästävä pikkuserkkuni oli liittynyt johonkin susiviharyhmään. Ihan samat mietteet kuin teillä muillakin. Mutta silloin, kun mennään tuollaisen kollektiivisen tunnekuohun ja kohkaamisen tasolle, järkipuhe on turhaa. Eniten noissa suututtavat ne salametsästysvihjailut, kyllähän me miehet tiedetään, millä susi kuriin saadaan, öyhön öyhön heh heh. Jos nyt nipottamaan ryhdytään, tuollaisessa mouhotuksessa alkaa olla jo rikokseen yllyttämisen piirteitä.

Mikä sitten muuten ottaa päähän: oman alan työt ovat kiven takana, hakurumba väsyttää, mahdollinen työttömyys ahdistaa eikä mitään saa aikaiseksi muutenkaan, kun kaikki energia menee omassa pessimismissä rypemiseen. Jeh! Ja alun perin vara-akvaarioksi hommaamassani 90-litraisessa ovat silikonit niin p... ana, ettei niitä kannata edes vaihtaa (oma moka, sika säkissä ja niin edelleen). Nyt innostuin virittelemään sitä tulille ja huomasin tilanteen. Ryhdyin irrottelemaan kokeeksi silikoneja mattoveitsellä kaikkien taiteen sääntöjen mukaan ja mukana lähtivät koko pänikän koossa pitävät saumat, olivat täysin hapertuneet. Ei mikään iso menetys rahallisesti(kaan), mutta oma huolettomuus ketuttaa ja nyt nurkissa pyörii taas yksi virkaheitto kapistus.

Ha, heti helpotti.
Hietikkomalawila 714 l: Eclectochromis labrosus, Cyrtocara moorii, Copadichromis borleyi, Synodontis lucipinnis.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Mari Kurki kirjoitti: Näin tämän saman postauksen ja ihmettelin ihmisten suhtautumista. Ymmärrän toki erinomaisen hyvin kysein metsämiehen surun ja tuskan (minulla on 4 koiraa itsellänikin), mutta kun tuo tapaus käsittääkseni tapahtui jossain ihan korvessa, metsästyksen aikana, niin ei siinä mielestäni silloin oikein susia voi sinällään syyttää. Tuollaisissa tapauksissa kyse on enemmänkin ihan normaalista riskistä, jonka jokainen metsästäjä tietoisesti (toivon mukaan?) ottaa viedessään koiransa alueille joilla petoja liikkuu. Joskus voi käydä näin ja niin tuskallista kuin se sillä hetkellä onkin, se pitäisi hyväksyä osana harrastuksen negatiivista puolta.
Olen samaa mieltä ihmisten kanssa, jotka ovat sitä mieltä että ns. pihasusille pitäisi saada helpommin kaatolupia. Osa susista ja susilaumoista kun on oppinut pahoille tavoille ja luuhaa ihmisasutuksen nurkissa hankkimassa ruokansa kotieläimistä ja ovat uhka myös lapsille. Härskeimmät käyvät hakemassa koirat ja kissat pihoilta narusta ja lampaat talon nurkalta laitumelta. Myöskin tällaisten susien paikkakunnalla olo uhkaa jokaisen lähimetsässä liikkuvan koiranulkoiluttajan lemmikkiä, sillä nämä pihasudet eivät arastele ihmisiä. Tällainenhan ei ole tarkoitus tilanteen olla ja näille eläimille pitäisi ehdottomasti saada kaatoluvat huomattavasti helpommin kuin mitä nykyinen järjestelmä sallii.
Nuo korpien kätköissä olevat suurpedot ovat sitten asia erikseen. Siellä saavat mielestäni olla ja lisäntyä ja niitä tulee kunnoittaa, sekä niiden alueelle mennessä muistaa ettei siellä päde ihmisen lait.
Nyt sohaisen satavarmasti muurahaispesää, mutta nyt on hiukan kommentoitava asiaa siitäkin huolimatta, että saan negatiivisia silmänpyörityksiä tähän suuntaan :mrgreen:. Marin kanssa olen samaa mieltä tuosta loppuosasta, mutta tuo alkuosa tekstistä oli kyllä aikaa kylmästi sanottu. Sinä sanot, että metsästäjien koirat ovat vähempiarvoisia kuin ei-käyttökoirat/"sohvaperunat" (positiivisessa mielessä sanottu tämä nimitys)? Ja metsästyskoiratko ei ole yhtä rakkaita perheenjäsenilleen kuin muut koirat? Ja riski on juu aina olemassa ja tämä asia on tiedostettu, mutta tähän asti näiltä vahingoilta on sentään täällä säästytty. Ja kuinka helppo suden on napata koira hirvihaukulta... sehän on kuin vellikello sudelle, kun koira haukkuu hirveä. Eikä aina voida tietää, missä sudet ovat sillä hetkellä (tietääkseni ainakaan tässä porukassa ei ole yhtään pannoitettua yksilöä?). RKTL:llä on syksyn aikana ollut susipuhelin, josta on voinut tiedustella susien liikkumista, mutta senkin toiminta loppuu vuodenvaihteessa eikä se silti takaa, etteikö susia voisi osua samaan metsään metsästäjien kanssa, kun ei joka yksilöllä ole sitä pantaa ja sudet myös liikkuvat melko ripeästi paikasta toiseen.

Ja ennen pitkään tämä menee siihen, että kukaan ei tosiaan halua uhrata koiraansa susille. Siinähän sitten ihmetellään, että miten estetään hirvi- ja peurakolarien lisääntyminen (peurakanta on ainakin tällä hetkellä räjähtämässä täällä päin Suomea paikoitellen melkein käsiin), kun koiralla metsästäminen on ehdottomasti tehokkainta. Ja se metsästyskoira on monelle yhtä tärkeä ja rakas kaveri kuin muutkin koirat. Ihmettelenpä vaan, että pystyisitkö ihan kirkkain silmin sanomaan tuon saman asian sitten, jos itselläsi sattuisi vaikkapa koira karkaamaan metsään ja löytäisit sen tuossa kunnossa? Tai hyvän ystäväsi koira joutuisi susien tappamaksi, ja tulee sinulle asiaa suremaan. Pystyisitkö hänelle sanomaan tuon asian päin naamaa noin? Että "oma oli riskisi" :roll:. Aika julmaa minusta.

Ja koska satun asumaan ko. paikkakunnalla, jossa tämä koiraepisodi sattui, niin tiedän vähän tilanteesta enemmän... täällä päin on nyt jatkuvasti tehty susihavaintoja (Köyliö on erään susiporukan reviirin kiintopiste, mutta liikkuu täällä muitakin kuin tuo lauma), viimeksi viikko sitten sunnuntaina ja maanantaina. Kumpikin aamulla/päiväsaikaan ja ihan ihmisten pihapiiristä. Ja niillä neljällä sudella ei ollut mikään kiire minnekään. Ja kyllä täällä "korvessa, ei keskellä mitään" asuu jonkin verran ihmisiä. Ei me kaikki asuta Helsingissä, Turussa tai Tampereella :roll:. Ja alkaa olemaan monet aika huolissaan jo, kun tosiaan ne täälläkin jo tunkevat pihapiireihin eivätkä väistä ihmistä (olen kuullut useampia tosijuttuja, joista en nyt täällä ala erikseen jaarittelemaan).

Minä en vihaa susia ja totta kai niitä pitää olla Suomessa osana luontoa. Kuuluuhan se alkuperäiseläimistöön. Itse asiassa ihailen sutta tietyssä mielessä, se edustaa nimenomaan villiä luontoa :). Mutta kun villi luonto alkaa tunkemaan nenäänsä kotitalon kulmalle, niin kyllä jotain on tehtävä. Kyllä Suomessa on aika paljon metsiä, joissa sudet mahtuvat rauhassa elämään ilman, että niiden tarvitsee tulla ihmisten pihoille pyörimään. Ja mielestäni ihmisillä pitäisi olla oikeus puolustaa omaisuuttaan eli koiraansa ja muita eläimiään. Mikään asia ei ole mustavalkoinen, ei tämäkään.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Metsä on sen suden koti eikä sen hirvikoiran, joten ihan omalla vastuullaan ihmiset niitä eläimiään siellämetsissä ulkoiluttavat.
Maailmako julma? Ei sentään, se vaan ei pyöri millään fair-play periaatteella.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
[RiSu]
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja [RiSu] »

Näinki pieni asia voi ottaa päähän, ku hain Amosilta aivan ihania lehtikaloja 3 kpl ja vissiin niiden sisarus ois akvaarioliikkeessä, mutta aikataulut muuttu etten nyt sitte kerinnykkään hakea sitä tänään >:/ pitää varmaan soittaa liikkeeseen, että varaisivat sen mulle :)
~~1000 litraa vettä olohuoneessa ja aivan täysin heroksiin hurahtanu harrastelija~~
(heros notatus, heros severus, heros efasciatus)
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Aqualung kirjoitti:Metsä on sen suden koti eikä sen hirvikoiran, joten ihan omalla vastuullaan ihmiset niitä eläimiään siellämetsissä ulkoiluttavat.
Juu ei todellakaan pyöri, tiedän sen erittäin hyvin. Mutta niin kauan on hyvä sanoa, että "mitäs läksit, kikkeliskokkelis", kun ei ole osunu asia ns. omaan nilkkaan. No joo, mutta minä en sano tästä enempää, kantani tuli jo selväksi. :roll:
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

akvaristi kirjoitti: Nyt sohaisen satavarmasti muurahaispesää, mutta nyt on hiukan kommentoitava asiaa siitäkin huolimatta, että saan negatiivisia silmänpyörityksiä tähän suuntaan :mrgreen:. Marin kanssa olen samaa mieltä tuosta loppuosasta, mutta tuo alkuosa tekstistä oli kyllä aikaa kylmästi sanottu. Sinä sanot, että metsästäjien koirat ovat vähempiarvoisia kuin ei-käyttökoirat/"sohvaperunat" (positiivisessa mielessä sanottu tämä nimitys)? Ja metsästyskoiratko ei ole yhtä rakkaita perheenjäsenilleen kuin muut koirat?
Toivottavasti en tunge sanoja Marin suuhun, mutta uskoisin, että ymmärsit vähän väärin. Kyse ei ollut siitä, että metsästyskoira olisi vähempiarvoinen tai vähemmän rakas perheenjäsen kuin seurakoira, ei tietenkään. Kyse on vain siitä, että jos omistaja päättää lähteä koiran kanssa metsälle, kyseessä on - tai ainakin pitäisi olla - tietoinen riski siitä, ettei perheenjäsen välttämättä tule selviämään päivästä elossa. Jälkikäteen on tietenkin helppo syyttää kaikkia muita kuin itseään ja vaatia kostoa, mutta itse otettu riski se on.

Olisin varmasti murheen murtama, jos isäni metsästyskoira joutuisi suden syömäksi, mutta ei siitä voi susia syyttää: jos niiden reviirille ihan tunkemalla tungetaan helppoa ruokaa, ei niiden voi olettaa tajuavan että hei, joku on varmaan kiintynyt tähän eläimeen, eipä syödä sitä. Joskus onnettomuuksia vain tapahtuu. Se, ettei olla murhanhimo silmissä syyttämässä, ei tarkoita etteikö oltaisi pahoillaan.
akvaristi kirjoitti:...mutta tähän asti näiltä vahingoilta on sentään täällä säästytty.
Metsästyskoiria kuolee vuosittain melkoinen määrä autojen alle, joten perheenjäsenten kuolemilta metsästysonnettomuuksissa ei ole säästytty. Uutta on ainoastaan se, että niiden tappaja ei ole kovin pahoillaan oleva autoilija, vaan susi, joka ei edes tiedä, että sen pitäisi olla pahoillaan. Eikä sekään oikeastaan ole uutta: sudet ovat vain olleet vähissä muutaman vuosikymmenen, eikä niihin ole totuttu.
akvaristi kirjoitti: Ja koska satun asumaan ko. paikkakunnalla, jossa tämä koiraepisodi sattui, niin tiedän vähän tilanteesta enemmän... täällä päin on nyt jatkuvasti tehty susihavaintoja (Köyliö on erään susiporukan reviirin kiintopiste, mutta liikkuu täällä muitakin kuin tuo lauma), viimeksi viikko sitten sunnuntaina ja maanantaina.
Jotta en olisi epäuskottava kaupunkilainen ( [;)] ), niin minäkin olen nähnyt näitä teikäläisiä susia. Tulivat yökävelyllä vastaan, hienoimpia kokemuksiani ikinä.

Olen samaa mieltä teidän molempien - Akvaristi ja Mari - kanssa siitä, että taajamiin ja pihoille tulevat sudet ovat ongelma. Asiaan perehtyneen ja siellä susiseudulla asuvan isäni mukaan pahimmista ongelmista päästäisiin, jos ihmiset eivät ruokkisi riistaeläimiä aivan pihapiirissään. Jos susien ruoka houkutellaan pihoille, niin totta kai susien on tultava perässä. Huonosti aidatulla laitumella olevat lampaat ja narun päähän yksin jätetyt koirat ovat tietenkin myös kuin tarjottimella.

Pahempi ongelma on se, että sitä korpea ja metsää ei vain ole tarpeeksi, eikä se ole tarpeeksi yhtenäistä, että Suomessa voisi elää elinkelpoinen susikanta törmäämättä koskaan pihoille. Susilauma vaatii valtavan reviirin, ja syrjäkyliä on kertakaikkiaan liian tiuhassa. Nykyisellään sudet tuntuvat olevan koko ajan kaikkien tiellä, mutta silti ne ovat pienen kannan vuoksi niin sisäsiittoisia, että pennuilla alkaa olla vakavia epämuodostumia.

Eikä tämä ole vain suomalainen ongelma. Maapallolta kertakaikkiaan loppuvat erämaat - ei enää ole asumatonta seutua susille, tiikereille, leijonille, hyeenakoirille tai lumileopardeille elää ilman jatkuvaa kontaktia ihmisten kanssa. Jäljellä olevatkin asumattomat seudut kutistuvat ja pirstoutuvat vielä ainakin seuraavat sata vuotta, kun maapallon väestö yhä paisuu. Joko suurpetojen kanssa opitaan elämään, tai ne tapetaan viimeiseen eläimeen. Tämä oli se alkuperäinen murehtimisen aiheeni.
akvaristi kirjoitti: Siinähän sitten ihmetellään, että miten estetään hirvi- ja peurakolarien lisääntyminen (peurakanta on ainakin tällä hetkellä räjähtämässä täällä päin Suomea paikoitellen melkein käsiin), kun koiralla metsästäminen on ehdottomasti tehokkainta.
En tiedä ymmärsinkö vähän omiani, mutta minusta tämä on vähän hassu asenne: ensin teurastetaan suurpedot sukupuuton partaalle, ja sitten kun niiden poissaollessa saaliseläinten kannat alkavat kasvaa, niiden kurissapitoa käytetään perusteluna pitää suurpedot edelleen mahdollisimman vähissä. Susi pitäisi kyllä hirvet kurissa, ja ilves peurat, jos niiden annettaisiin. Sillä tavallahan luonnon on tarkoitus toimia. Itse olen kuullut metsästäjältä sellaisenkin kommentin, että ilveksiä olisi nyt oitis saatava hengiltä, koska ne kehtaavat vähentää peurakantaa. Sen sijaan metsästäjille peurakannan kurissapito on tärkeä tehtävä ihmishenkien suojelemiseksi. Kaksinaismoralismia, ehkäpä? [;)]
akvaristi
Senior Member
Senior Member

7330 kirjoitti:
akvaristi kirjoitti: Siinähän sitten ihmetellään, että miten estetään hirvi- ja peurakolarien lisääntyminen (peurakanta on ainakin tällä hetkellä räjähtämässä täällä päin Suomea paikoitellen melkein käsiin), kun koiralla metsästäminen on ehdottomasti tehokkainta.
En tiedä ymmärsinkö vähän omiani, mutta minusta tämä on vähän hassu asenne: ensin teurastetaan suurpedot sukupuuton partaalle, ja sitten kun niiden poissaollessa saaliseläinten kannat alkavat kasvaa, niiden kurissapitoa käytetään perusteluna pitää suurpedot edelleen mahdollisimman vähissä. Susi pitäisi kyllä hirvet kurissa, ja ilves peurat, jos niiden annettaisiin. Sillä tavallahan luonnon on tarkoitus toimia. Itse olen kuullut metsästäjältä sellaisenkin kommentin, että ilveksiä olisi nyt oitis saatava hengiltä, koska ne kehtaavat vähentää peurakantaa. Sen sijaan metsästäjille peurakannan kurissapito on tärkeä tehtävä ihmishenkien suojelemiseksi. Kaksinaismoralismia, ehkäpä? [;)]
Ottamatta enää muihin asioihin kantaa, niin en tarkoittanut tällä sitä, että peurat ja hirvet pitäisi jättää kaikki ihmisten metsästettäväksi ;). Tarkoitan tällä sitä, että tarvittaisiin niin iso petoeläinmäärä pitämään etenkin peurakannan kurissa, että en uskoisi sen olevan kovin hyvä ratkaisu käytännössä. Tai toimiva. Ja sitten taas metsästäjien suuntaan tulee painostusta myös ihan yhteiskunnan ja metsänomistajien tasolta kun hirvieläinkolarimäärät ja taimistovahingot olisi saatava hallintaan. Eli riistaeläinasioissa on aika monta sidosryhmää kytköksissä... eli metsästystä tarvitaan jo ihan yhteiskunnallisistakin syistä.

Ja ilveksiä vastaan mulla ei ole mitään, mutta sanotaanko nyt näin, että metsäkauris sitten taas kärsii kovasti lisääntyneestä ilveskannasta. Olisi kovasti hienoa nähdä joskus kauriitakin (enkä ole ampunut yhtään ainutta kaurista vaikka periaatteellinen mahdollisuus olisi) :). Ilvekset ja ketut vaan valitettavasti vähentävät turhankin tehokkaasti vasoja. Eli luonnon tasapaino ei ole ihan niin yksinkertainen, että "lisätään sinne pari sutta, niin ei ihmistä enää mihinkään tarvita". Kysymys on myös siitä, mitä lajeja halutaan säilyttää ja suojella. Tähän sopisi erinomaisesti lause "kohtuus kaikessa". Eli petoeläimiä kohtuudella ja saaliseläimiä kohtuudella, niin kaikki olisi hyvin. Nyt vaan tuntuu olevan epäsuhtaa vähän siellä sun täällä. Muoks: mutta suurin ongelmahan on nyt se, että sudella ei ole enää luontaista ihmispelkoa ja tästä sentään ollaan aika pitkälti yhtä mieltä ;).
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

akvaristi kirjoitti:
Aqualung kirjoitti:Metsä on sen suden koti eikä sen hirvikoiran, joten ihan omalla vastuullaan ihmiset niitä eläimiään siellämetsissä ulkoiluttavat.
Juu ei todellakaan pyöri, tiedän sen erittäin hyvin. Mutta niin kauan on hyvä sanoa, että "mitäs läksit, kikkeliskokkelis", kun ei ole osunu asia ns. omaan nilkkaan. No joo, mutta minä en sano tästä enempää, kantani tuli jo selväksi. :roll:
Yhden hirvikoiran yliajaneena voin sanoa että kyllä se perus kiväärimiehestä ainakin sillä kertaa oli tasan 100% autoilijan vika että veti 80km/h sen piskin yli maantiellä. Varmasti olisi ihan sama mitä tahansa muuta olisi elukalle sattunut siellä metsässä ollut jonkun muun kuin sen isännän "vika". Onnettomia ja ikäviä asioita sattuu, mutta turhan harvoin sitä osataan katsoa peilin suuntaan, sillä siellähän saattaisi näkyä myös jotain asioiden tapahtumakulkuun vaikuttanutta.

Muutoin olen 7330:n kanssa aika samoilla linjoilla.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Juu, en missään nimessä tarkoittanut etteikö se metsästyskoira ole yhtä rakas lemmikki kuin "seurakoirakin". 7330 tiivisti ajatukseni melko hyvin, joten en ala niitä tässä toistamaan.
Suurpetojen kannan laajentamiseksi paras toimenpide olisi varmastikin juuri tuo erämetsien suojeleminen, mutta asia on kovin monitahoinen...
Mä olen muuten asunut Joensuussa 8 vuotta ja opiskellut ammatikseni maatalouslomittajan toimen (jota sitäkin olen jonkin aikaa tehnyt ihan työksenikiin), joten en laske itseäni ihan peruskaupunkilaiseksi [;)]
Juupajuu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Juupajuu »

Mari Kurki kirjoitti:Suurpetojen kannan laajentamiseksi paras toimenpide olisi varmastikin juuri tuo erämetsien suojeleminen, mutta asia on kovin monitahoinen...
Ensiksikin se että mie ehdottomasti kannatan metsien suojelua ja olen tätä voinut olla työn puolesta edistämässäkin, ei siitä sen enempää..

Mutta mitä tulee suurpetoihin ja metsien suojeluun, niin näillä asioilla ei mielestäni ole juurikaan tekemistä keskenään. Mikään suurpedoistamme ei tarvitse vanhaa luonnontilaista tai luonnontilaisen kaltaista metsää, vaan ne pärjäävät mainiosti myös hoidetuissa ja nuorissa talousmetsissä. Voisi päinvastoin ajatella niin että esim. susi hyötyy metsien hakkuista, koska hakkuut hyödyttävät hirviä. Hirvikantahan on runsastunut juurikin sen takia että Suomen metsissä on jo pitkään ollut suuret määrät horsmaisia ja lehtipuuvesaikkoisia taimikoita ja riukumetsiä. Siis valtavasti enemmmän hirvelle sopivaa ruokaa, kuin mitä varttuneemmissa metsissä.

Kokonaan toinen juttu on se että missä oloissa ja millaisilla pinta-aloilla ihminen ja suurpedot mahtuvat rinnakkain elämään. Paljonhan on kiinni ihmisten asenteista. Itse tiedän useiden metsätaimikkojen hirvituhoihin kyllästyneiden isäntien olevan sitä mieltä että karhu on hyvä eläin, koska se syö hirvenvasoja.. Samasta syystä tiedän sudellakin olevan puolustajia. Toisaalta oma lukunsa ovat ne metsästäjät, joiden ajatusmaailmassa kaikki riistaksi luettava on vain heidän ammuttavakseen tarkoitettu.

Kotikyläni alueella elää useitakin karhuja, eikä käsittääkseni kellään ole mitään niitä vastaan. Ei niitä juuri koskaan kukaan näkemällä näe, vaikka jälkiä voi olla 200m pihapiiristä. Metsästys on pitänyt karhut sopivan varovaisina.. Pientä harmitusta toki toisinaan joillekin viljelijöille aiheuttavat repimällä aiv-rehupaaleja ja melskatessaan kaurapelloissa. Koiriahan karhu ei ahdistele ja muittenkin kotieläinten kannalta se on useimmiten vaaraton.

Suden ongelmista suurin taitaa loppujen lopuksi olla se että tietyt yksilöt tulevat hakemaan koiran pihamaalta, vaikka ympärillä olisi miten monta neliökilometriä asumatonta saloa. Henk.koht aina hieman ärsyynnyn, jos kuulee puhuttavan että ihminen vie sudelta elintilaa. Näin on voinut olla sotien jälkeen, kun "kylmän korven tiloja" raivattiin. Mutta ei nimittäin pidä paikkaansa enää, kun maaseutu autioituu ja asutus keskittyy taajamiin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “"Off-Topic" ja äänestykset”