Hermot menee kierteisten kanssa!

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
heituliini
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Hermot menee kierteisten kanssa!

Viesti Kirjoittaja heituliini »

:twisted:

Herrrmot menee kierteisten kanssa, maailmanvalloitus jatkuu ja jatkuu. Olen lahdannut ja lahdannut niitä - ei tulosta. 50 eilen, 50 tänään poistin ja kun akvan valon sammuttaa, niin simsalabim - seinässä suorastaan kihisee kierteisiä ja viimeisimmän kasviostoksen mukana myös niitä toisia kotiloita. Olen lukenut, että petokotilot salamurhaavat kierteisiä, onko totta? Mutta onko ne sitten semmoisia, että niitä on seuraavaksi akva täynnä? Voiko niitä laittaa samaan altaaseen sukarapujen ja millisten ja neontetrojen kanssa? Onko "oikea" nimi petokotilo vai joku muu ja saako eläinkaupoista?
On ne vaan niiiiiiiiin ihania :)
cercer
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Re: Hermot menee kierteisten kanssa!

Viesti Kirjoittaja cercer »

Haulla löytyy paljon juttuja. Pedotkin lisääntyvät toisinaan tehokkaasti ja käytännössä syövät kierteisiä kuuleman mukaan huonosti ja muitakin kotiloita vain jokusen viikossa. Jos ei liikaruoki tai muuten ei ole liikaa ravintoa niin ne kierteiset eivät yleensä lisäänny tuhottomasti jolloin ylimäärän saa pois pudottamalla ruokanapin valojen ollessa pois, kuten lienet tehnytkin.

Tosiaan petoa löytyy salamurhaajan, petokotilon ja Anentome Helenan nimellä. Löytyy kaupoista kalliilla ja harrastajilta halvalla :)
katjuus
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: Lapin Akvaristit

Viesti Kirjoittaja katjuus »

Minulla on kaksi pientä petovauvaa 50 litrasessa ja haluan ne pois! Ne on syöny postitorvikotiloiden lisäksi kaikki kierteiset. En olis uskonut, että ne on ihan niin tehokkaita, parissa viikossa oli kierteisten valloittama allas tyhjä. Haluaisin kuitenkin, että olisi jokunen kierteinen pohjaa möyrimässä ja syömässä levää..
500L ja 128L.
cercer
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja cercer »

^ No te teettekin ketjun aloittajan kanssa oivat vaihtokaupat, toiselle pedot ja toiselle kierteisiä :)
NinZe
Member
Member

Viesti Kirjoittaja NinZe »

Kannattaa kysellä myös jos joku haluaa kierteisiä, ne ovat hyviä apureita ainakin hiekka pohjaisessa akvaariossa pitämässä pohjaa auki.. Mulla oli joskus kanssa kiereteisiä vaikka kuinka paljon, ja postittelin niitä ihmisille, jotka niitä tarvitsivat, pelkän postimaksun hinnalla.
240L + 180L Miljoonakalojen, ja Platyjen kasvatusta eli niitä voi tiedustella koska vaan.
maria68
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja maria68 »

Minultakin kolme petoa söi kaikki kierteiset! Oli pakko ottaa pedot roskakotilo-ongelman takia, mutta samassa meni kierteiset.
Maksoin täällä jo kerran yhdelle kierteistarjoajalle kotiloista, mutta en koskaan saanut niitä :cry: joten edelleen olen ilman.
Spike
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Spike »

maria68 kirjoitti:Minultakin kolme petoa söi kaikki kierteiset! Oli pakko ottaa pedot roskakotilo-ongelman takia, mutta samassa meni kierteiset.
Sama täällä. Kyllä petokotilot hommansa hoitaa! Itselläni on vajaan vuoden aikana kolme petokotiloa muuttunut noin kymmeneksi, eli eivät ne ihan maailmanvalloitusta ole vielä saaneet aikaan. Välillä laitan uusia kierteisiä tuonne, sinnikkäimmät saattavat säilyä hengissä ehkä kaksi päivää. Sitten on vain tyhjät kuoret pohjalla..
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Olen muuten huomannut, että on monenvärisiä kierteisiä. Aloituskierteiset (kiitos vielä, Retu :D ) olivat harmaanruskeita, Tia-Teresialta salamatkustaneilla on ollut vielä siinä päällä ohuita, tumman ruskeita raitoja. [;)]
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
outska
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja outska »

Mulla taistoukko veteli kaikki kierteiset pikkuakvasta poskeensa... nyt ei sit oo ketään pöyhimässä hiekkaa kun se popsii kaikki napaansa.
Outska
katjuus
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: Lapin Akvaristit

Viesti Kirjoittaja katjuus »

Mun kierteiset on myös todella kauniita osa. Nyt niiden hyödyn viimeistään huomaa kun niitä ei ole! Ne on syönyt kaiken levän, huonot kasvien osat (ja parikymmentä tervettä kasviakin siinä sivussa..) ja allas on ollut kaikin puolin siisti. Nyt levää tulee ja minun pitää ensimmäistä kertaa altaan pystyssä ollessa (1,5v) alkaa raapata leviä. Pitänee kaivaa ne pedot pois tuolta, kun siirrän akvaarion uuteen paikkaan, että pääsee kierteispopulaatio elpymään. Ens kerran jos tulee postitorvien kanssa ongelmaa niin laitan loistobarbin syömään ne.. Se veteli 500 litrasesta pari sataa perustusvaiheessa tullutta postaria kitusiinsa vajaassa viikkossa. :D
500L ja 128L.
Iiriva
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Iiriva »

Meillä on 600-litrainen allas, jonka hiekassa olemme nähneet pelkkiä tyhjiä kierteisten kuoria. Altaassa on kyllä niiden ahkeria tuholaisiakin, tiikerinuoliaisia, verkkonuoliaisia ja harlekiininuoliaisia löytyy. Tänään laitoimme 45-litraisen lisäaltaan kypsymään, ja otimme siihen hiekan isommasta. Äsken huomasin siellä 2 isoa ja 4 pientä kierteistä ryömimässä, eli ilmeisesti niitä isossakin altaassa on hyvin ollut - nuoliaiset ovat vain pitäneet kannan minimissä. Mitähän nyt tekisi? Nappaa ne pois? Nappaa pois ja siirtää takaisin isompaan nuoliaisten syötäväksi? Vai antaa olla? Pienempään altaaseen olisi tarkoitus tulla sukarapuja ja välillä se toimisi myös poikasaltaana.
1125- ja 200-litraiset seuralat. 120L ja 45L kuivana.
http://liquefied.blogspot.com
kalmar
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalmar »

Itse olen huomannut sen että kun pöyhin pohjaa, niin verkkonuoliaisille tulee sen jälkeen jumalaton kiire, mutta kun olen niin pirun sokea, että en erota, tuleeko kotiloita näkyviin? Sen vain tiedän, että meni alle ½ tuntia, kun laitoin verkkonuoliaiset altaaseen, niin ei ainuttakaan kotiloa näkynyt missään ja niitä oli valehtelematta ehkä sata silloin lasissa. joten minusta tuli aika selväksi se, että kotilot uhan huomatessa piiloutuivat hiekkaan? Miten sen huomasivat, en ymmärrä?
Ei koskaan ole liian myöhäistä opetella hymyilemään myös itselleen.

http://www.fotopiironki.fi/palsta/index.php
http://www.malmilandia.fi/kuvagalleria/main.php
Kuvagalleria Fotopiirongin jäsenille valmis
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Mulla on kaksi petokotiloa. Nyt olen erottanut ne eri akvaarioihin, etteivät lisisi niin paljoa. Pieniä on siis myös muutamia, mutta ei ole ainakaan vielä tullut ylikansoitusta niistä. Ruokkimisen vähentäminen niin, että vaikka kaks viikkoa ruokkii vain joka toinen päivä kerran, ja samaan aikaan kotiloiden poistaminen päivittäin voisi auttaa.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Vähemmän ruokaa.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
rybka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja rybka »

Komppaan edellistä. Ylijäämäruoka saa kierteiskannan takuuvarmasti nousuun. Tämän olen huomannut niin omissa kuin anopinkin akvaariossa. Jälkimmäisessä on enemmän ja isompia kierteisiä kuin missään olen nähnyt - ja syy selvisi, kun satuin näkemään kiltin vanhanrouvan kalanruokintatavat ("että kaikille varmasti riittää" :roll: ).
Hietikkomalawila 714 l: Eclectochromis labrosus, Cyrtocara moorii, Copadichromis borleyi, Synodontis lucipinnis.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
Iiriva
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Iiriva »

Nyt on tapahtunut jotain outoa. Pistimme siis toissapäivänä pienen altaan kypsymään, otimme hiekan ja suurimman osan vedestä vanhasta akvasta. Samana iltana akvaariossa alkoi ryömiä kierteisiä, osa pieniä, pari todella isoakin. Nyt niitä ei ole enää yli vrk:teen näkynyt ollenkaan. Mihin ne ovat kadonneet? Hautautuneet muuten vain? Kuolleet vesiarvojen muutokseen, esim. nitriittiin? En ole vielä vesiarvoja testannut, mutta pitänee testata, jotta saa selville missä vaiheessa allas nyt on...
1125- ja 200-litraiset seuralat. 120L ja 45L kuivana.
http://liquefied.blogspot.com
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”