Kalastoapua 576 l

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kiti
Starting Member
Starting Member

Kalastoapua 576 l

Viesti Kirjoittaja kiti »

Hei,
olohuoneeseeni sain 160x60x60 altaan. Siirtona vanhasta altaasta pantterikiipijä, partis ja perhoskirjoahven pariskunta. Nyt onkin mietinnässä loput akvaarion asukeista. Oman rajoituksen tuo kalastoon tietysti pantteri, joka syö pienemmät kalat. Toivomuksena itselläni olisi löytää kaloja joita voi pitää yksin tai pareittain, koska olisi mukavampi seurata ja tuntea jokainen kalansa erikseen. Lehtikalat olisivat olleet ihania ja eriväriset yksilöt olisivat erottuneet toisistaan, mutta kun eivät aikuisena sovellu parveen ja tuntuu pahalta ottaa kotiin ensin parvi, jotta kutupari löytyisi ja antaa loppujen jatkaa matkaa muualle, joten se on ehkä pois suljettu vaihtoehto. Tietysti tavis lehtikaloja voi miettiä, jos jostain löytyisi valmis nuori pariskunta. Olen ymmärtänyt, että pikkulehtikaloja voi myös aikuisena pitää parvessa. Onko pikkulehtikaloissa kuitenkaan eri väri muunnoksia? Muita ahvenia tietysti saisi pareittain, mutta kovin agressiivisia en halua.
Pantterikiipijän kaveriksi olen ajatellut loistokiipijää. Onko muita kiipijöitä saatavissa? Pantterikiipijä on vienyt sydämeni ja loistokiipijä on ymmärtääkseni aika samantyyppinen. Jos löytyisi vielä muita kiipijöitä, niin kuulostaisi hyvältä!
Sitten mieleen on tullut myös mahdollisesti mustanorsukala. Partiksen seuraksi pitäisi saada lisää levänsyöjiä, ehkä leväbarbeja tai rusoimubarbeja.Onko muita ehdotuksia keski/pintaveden kaloiksi ja levänsyöjiksi? Jos nyt näitä yksilökaloja ei oikein tahdo tarpeeksi löytyä, niin olen miettinyt mahdollisesti kongontetra parvea. Tuntuu, etten itse keksi muita sopivia lajeja ja siksi ajattelinkin kysyä, jos täältä saisi ehdotuksia ja kommentteja altaaseeni. Kiittäen mahdollisista vastauksista jo etukäteen!
matko
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: N/A

Re: Kalastoapua 576 l

Viesti Kirjoittaja matko »

Pitäisi tietää ehkä vesiarvoja hiukka... mutta panterin kanssa jtn muuta afrikkaa... ehkä käärmekala ja perhoskalapari? sitten nitä kongoja tai ehkä parvi viirialeisteja...
kiti
Starting Member
Starting Member

No vesiarvot ovat nyt hiukan niukat. Vein vettä liikkeeseen mitattavaksi, mutta jotenkin kummasti siinä kävi niin, että tuloksena oli arvot ok ja voi siirtää kalat tankkiin. Itselläni tuli totaalinen ajatuskatko, sillä minun piti pyytää kaikki arvot paperille, mutta nyt niitä ei sitten ole. Lämpöä pidän 26 asteessa ja ph on täällä aika korkea, nyt 7.5 ja ei hevin laske 7 alemmaksi. Kuitenkin esim. perhoskirjot viihtyneet ja voineet hyvin. Muita arvoja en pysty antamaan ennenkuin pääsen viemään uudet vesinäytteet.
kiti
Starting Member
Starting Member

Kiitos ajatuksista :P . Käärmekala onkin mietinnässä samoin kuin jokin pleko. Käärmeet ovat symppiksen oloisia ja olen niistä jo jonkin aikaa haaveillutkin.Eli pohja asukit eivät tuota ongelmaa vaan juuri se keski/pintavesi. Perhoset on oiva ehdotus ja se nousi mieleeni myös ensimmäisenä, sopisivat periaatteessa hyvin, mutta jostain syystä en tykkää perhosista ollenkaan. Pitänee kai tutustua mainitsemiisi viirialeisteihin, jos ei sopivia yksilö/parikaloja löydy. Mut jos sitä parvea "pitää" ottaa niin ehkä ne kongot... Onko kenelläkään mitään muita ehdotuksia, jotka eivät ole parvikaloja?
nötter
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja nötter »

Jos altaassa piilopaikkoja riittää, niin ehdotampa pantterikiipijäkaloja 2-3kpl lisää? Itselläni on panttereita 4kpl 530l ja ovat jakaneet reviirit, niin että toisessa päässä allasta kaksi ja toisessa kaksi. Nämä kuitenkin välillä liikkuvat kaikki yhdessä keskivedessä, vaikka omaa piiloa ei suostutakkaan muiden kanssa jakamaan. Ovat myös kaikki hyvin eri näköisiä, joten ne erottaa helposti toisistaan :)
kiti
Starting Member
Starting Member

Kieltämättä houkutteleva ajatus nötter, varsinkin jos pantterit erottaa hyvin toisistaan. Ovat kyllä niin symppiksiä!!<3 Mitä sulla on altaassa panttereiden lisäks? Onko allas miten täyden oloinen 4 pantterilla?
nötter
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja nötter »

Minulla on pantteriden kanssa viher ja täpläniilinhaukia. Kaikki alle 10cm on niilinhaukien mielestä ruokaa, joten muita kaloja ei tässä altaassa ole.

Itselläni on hyvin vähän kokemus muista kaloista panttereiden kanssa, joten en kauheasti ota kantaa muihin kala valintoihin.Näkisin kuitenkin, että ei ole minusta vielä täyden oloinen 4 pantterilla. Hyvin mahtuu parvi mainitsemiasi Kongontetroja suojakaloiksi panttereille ja vieraillekkin olisi jotain katsottavaa :mrgreen:

Mustanorsukalasta lötyy tälläistä keskustelua.
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... =norsukala
Alma-neiti
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: OAS

Viesti Kirjoittaja Alma-neiti »

Piti itse tulla myös kommentoimaan koska painin ja olen paininut pantteri"ongelman" kanssa myös enkä vieläkään ole ratkaisua oikein löytänyt. Minulla pantterin lisäksi myös ahvenia 4kpl, harmovampyyripleko, pari partista, 9kpl mustatetroja sekä 5kpl harlekiininuoliaisia. Kovasti mieli halajaisi vielä jotain virtaviivaista, aktiivista parvikalaa mutta taitaa olla turha sekoittaa tuohon soppaan enää uutta lajia, vai mitä oletta mieltä? Mustatetrat eivät oikein aja asiaansa parvikalana koska haahuilevat itsekseen vain ympäri allasta, nuoliaisista nyt puhumattakaan. Litroja löytyy vajaa 300.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”