Miksi pick-up yskii kuplaa?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: OAS
- Sukupuoli: Nainen
Miksi pick-up yskii kuplaa?
Menee hermot! Varmatoiminen ja hiljainen Eheimin pick-up alkoi puhdistuksen jälkeen sylkeä pientä ilmakuplaa vaikka ns. ilmaputki ei ole edes auki. Kun päälle pistää niin saattaa toimia alkuun ihan ok mutta alkaa pian sylkeä pientä kuplaa ulos ja koko allas ja pinta täynnä pientä kuplaa. Missä vika?
Re: Miksi pick-up yskii kuplaa?
Kuinka kauan pidit suodatinta päällä kunnes irrotit töpselin seinästä ja koitit uudestaan? Yleensä puhdistuksen jälkeen suodatin yskii kuplaa pari minuuttia ja sitten se tasaantuu 

100l pönttö ja 2 rakasta jämptiä
-
- Senior Member
Kun yskisikin kuplaa... Joskus olen huomannut, että Pick-up yskii kuplaa myös silloin, jos se ilmakuplia muodostava letku on kannessa huonosti kiinni.
On ne vaan niiiiiiiiin ihania 

-
- Junior Member
Siis kun masiinan laittaa seinään, toimii moitteitta jopa tunninkin ja jossain vaiheessa alkaa sylkeä kuplaa. Roottori näyttää olevan silmämääräisesti ok eikä suuttimessakaan pitäs olla mitään roskaa joka sen aiheuttaisi. Pitääpä yrittää painaa ilmaletsu tiukempaan sisään josko siitä johtuisi.
-
- Advanced Member
Eli miten tää nyt on... Onko diffuusori, ilmaletku kiinnitettynä ja toiminnassa? Elikkä jos on ja suodatin aina yskäisee kuplia, on ilmaletkussa vettä. Kyllähän puhdistettu sisäsuodatin yskähtelee ja kuplahtelee siinä missä ulkosuodattimetkin, mutta yleensä koska tilavuutensa on niin pieni ja koko laite vedenalla upoksissa, se ei kestä kauaa. Onko ilmaletkun reikä, aukko mihin letku tulee kiinni, lähellä pintaa, että on mahdollista hörpätä ilmaa kun veden pinta on liikkeessä...
Mutta kato se diffuusori... Mulla on nanossa aqua-el:in pikkuinen suodatin, jonka diffuusori ei toimi, kun puhaltaa pienimmällä teholla. Hörppii jostain syystä vettä putkistoonsa ja käyttäytyy justiinsa noin, etä yskii silloin tällöin. Kovemmalla teholla toimii moitteettomasti...
Mutta kato se diffuusori... Mulla on nanossa aqua-el:in pikkuinen suodatin, jonka diffuusori ei toimi, kun puhaltaa pienimmällä teholla. Hörppii jostain syystä vettä putkistoonsa ja käyttäytyy justiinsa noin, etä yskii silloin tällöin. Kovemmalla teholla toimii moitteettomasti...
1000 litraa vesivahinkoa
-
- Junior Member
Ilmaletku on kiinnisuodattimen kannessa mutta ns. ilmanottoventtiili on kiinni eli ei pitäisi saada ilmaa mistään. Kun venttiili on kiinni suodatin pukkaa aivan pientä kuplaa niinkuin hiekkaa joka puolelle allasta. Suodatin ja ilmaletkun pää on reilusti veden alla eikä siitä ainakaan saa ilmaa sisäänsä. Eroa sille onko puhallus pienellä vaikko täysillä, ei ole eli saattaa alkaa puhaltamaan kuplaa vaikka olisi mikä teho tahansa päällä.
-
- Advanced Member
Ok.. Outoa.. Mä en keksi muuta kuin, että siel on ilmaa sisällä jossain, mut ennen kuulumatonta ainakin mulle, että jatkuu ja jatkuu.... Nyt joku tekniikka nero saa kyllä vastata... Mutta ennen sitä mietin, voiko sisäsuodattimeen jäädä joku ilma tasku jonnekin.. Ookko koklannu ottaa pois altaasta ja uudeleen käyntiin...
Mä en ole mun pick upin kanssa huomannut liioin mitään eroa kuplien tuottamiselle oli se miten tahansa säädetty. Ainoastaan tuo aqua el ei jaksa tuottaa kuplia pienimmällä virtausteholla...
Mä en ole mun pick upin kanssa huomannut liioin mitään eroa kuplien tuottamiselle oli se miten tahansa säädetty. Ainoastaan tuo aqua el ei jaksa tuottaa kuplia pienimmällä virtausteholla...
1000 litraa vesivahinkoa
Se luultavasti imee ilmaa siitä sulkuventtiilistä, eli ei ole tiiviisti kiinni. Kannattaa poistaa se letkuineen ja kokeilla, josko ilman tulo loppuisi.
-
- Junior Member
Kun venttiilin käyttää ns. kokonaan auki ja laittaa takaisin kiinni niin lopettaa yskimisen hetkeksi mutta kohta aloittaa taas. Pitää purkaa ja kasata kokonaan uusiksi josko rauhottuis, on kyllä yritetty pariinkiin kertaan.
Vika on varmaankin siinä sulkuventtiilissä. Poista se ja letku, ja kokeile loppuuko kupliminen. Ei oo mikään ihme jos venttiili ei oo tiivis. Kuitenkaan tuon venttiilin ja letkun käytöllä ei ole pakollista tarvetta, vaan suodatinta voi käyttää ilmankin niitä.
-
- Junior Member
Täytyykö tuolloin suodattimen yläosan olla vedenpinnan yläpuolella?
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Mies
Ei.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
-
- Junior Member
Kiitän ja kumarran syvään. Eheimin manuaali netissä oli niin surkea että siittä ei apua tähän pulmaan ollut.
-
- Advanced Member
Juu ongelman ydin täytyy löytä tuosta... Mulla ei pick upissa sitä letkua ole kiinni... aqua-el suotimessa, jossa siis samainen ongelma, se on kiinni, mutta venttiili kokonaan auki ja pienimmällä teholla pauhaa, imasee vettä sisuksiinsa ja yskii joskus ilmaa, kun saa kuplan jostain. Olen antanut yskiä, koska diffuusoria haluaisin käyttää, mutta tosiaan ei toimi pienellä teholla... yskikööt...Koss kirjoitti:Vika on varmaankin siinä sulkuventtiilissä. Poista se ja letku, ja kokeile loppuuko kupliminen. Ei oo mikään ihme jos venttiili ei oo tiivis. Kuitenkaan tuon venttiilin ja letkun käytöllä ei ole pakollista tarvetta, vaan suodatinta voi käyttää ilmankin niitä.
1000 litraa vesivahinkoa
Ihtellä on pikkualtaassa pieni Pickup. Ja jostain syystä tämä tapaus ei yksi kuplaa vaikka mitä tekis. Ihan sama onko letkua paikallaan, kuin pitkä letku, onko päässä venttiiliä vaiko ei. Silti ei kuplaa tule. On kokeiltu sitenkin, että se kannessa oleva letkun reikä on hieman pinnan yläpuolella. Siltikään ei kuplaa...
Ja kyllä. Se reikä on auki, on tarkistettu
Noh, eipä tuolla sinänsä merkitystä ole, että tuleeko sitä kuplaa vai eikö. Kummastuttaa vain tuo toiminta ettei sitä kuplaa tule. Kuitenkin suotimen virtaus on ihan hyvä, että sen puolesta homman pitäs toimia.
Itsekkin olen jättänyt tuon letkun kokonaan pois ja hukannut ties minne.
- J

Noh, eipä tuolla sinänsä merkitystä ole, että tuleeko sitä kuplaa vai eikö. Kummastuttaa vain tuo toiminta ettei sitä kuplaa tule. Kuitenkin suotimen virtaus on ihan hyvä, että sen puolesta homman pitäs toimia.
- J
-
- Advanced Member
Mä en koskaan saanut fluvalin suodatinta kuplaamaan, never! ei muuta kun puhaltamalla putkeen... Tuo pickup alkaa kupliin heti kun letkun laitan siihen hollille... Mulla ei oo kärsivällisyyttä tuon tekniikan kanssa yhtään, siis jos ei ole ihan pakko saada jotain toimintoa käyntiin. Positiivista jos joku toimii ihan kuin ittestään..jmi kirjoitti:Ihtellä on pikkualtaassa pieni Pickup. Ja jostain syystä tämä tapaus ei yksi kuplaa vaikka mitä tekis. Ihan sama onko letkua paikallaan, kuin pitkä letku, onko päässä venttiiliä vaiko ei. Silti ei kuplaa tule. On kokeiltu sitenkin, että se kannessa oleva letkun reikä on hieman pinnan yläpuolella. Siltikään ei kuplaa...
- J

1000 litraa vesivahinkoa
-
- Senior Member
jmi kirjoitti:Ihtellä on pikkualtaassa pieni Pickup. Ja jostain syystä tämä tapaus ei yksi kuplaa vaikka mitä tekis. Ihan sama onko letkua paikallaan, kuin pitkä letku, onko päässä venttiiliä vaiko ei. Silti ei kuplaa tule. On kokeiltu sitenkin, että se kannessa oleva letkun reikä on hieman pinnan yläpuolella. Siltikään ei kuplaa...
- J
Sama täällä. Kaksi pick-upia ja Aquaball samassa akvassa ja vain aquaball kuplii

On ne vaan niiiiiiiiin ihania