Miekkapyrstö sai vauvoja, nyt tarttis neuvoja?

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

zelex
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Miekkapyrstö sai vauvoja, nyt tarttis neuvoja?

Viesti Kirjoittaja zelex »

Sulla on sama tilanne kuin itselläni eli mietit jotain "lisää" miekkisakvaarioon jossa veden kovuus on kuitenkin melko korkea monille lajeille. Itse olen haaveillut jostain rauhallisesta ahvenparista (se olisi sitten byebye altaaseen jääville poikasille...) mutta vaihtoehdot on rajallisemmat näille vesiarvoille. Tuolla "alkeet" -alueella löytyi topic http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 1&t=134281 jossa on listattu kovempaan veteen sopivia lajeja. Kyllähän niitä on mutta ei kovinkaan huimasti. Saattaa olla että hankitaan avainkirjoahvenpari tai sitten pysyn näissä miekkapyrstöissä. Kuitenkin tämä näitten värimaailma ja eri vaihtoehdot ovat ihan omaa luokkaansa, upeita kaloja!

Pohjalla meillä kököttää pari aasianmutakalaa (eivät ole veden suhteen nirsoja kunhan ei ole liian lämmintä) ja ne pakolliset partikset...
240l, 180l, 60l, ja rapula 21l
Lisäksi vapaa aikaa jakamassa siitostamma(+varsa) ja lapset+mies.
Pilperiina
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Pilperiina »

Samat on ajatukset juu :) Toisaalta jos noista vaaveista jokunen jää henkiin niin sittenhän noita miekkiksiä on sitten lisää joten liiankaan täyteen en haluu allasta ettei ylikansoitu. Yritän nyt pitää pään kylmänä ettei liikaa innostuisi kaikesta uudesta :)
Aprikoosi
Member
Member
Akvaarioseurat: PAK

Viesti Kirjoittaja Aprikoosi »

Pilperiina kirjoitti:Samat on ajatukset juu :) Toisaalta jos noista vaaveista jokunen jää henkiin niin sittenhän noita miekkiksiä on sitten lisää joten liiankaan täyteen en haluu allasta ettei ylikansoitu. Yritän nyt pitää pään kylmänä ettei liikaa innostuisi kaikesta uudesta :)
Vauvoista saa toki altaan täyteen jossain vaiheessa, mutta jos niistä on valmis osasta luopumaan (ja vaikka lähieläinkauppa suostuu ottamaan), niin miten ois esim. miljoonakalakoiraita pieni parvi (esim. 6 kpl)? Näiden määrä pysyisi vakiona, mutta kuitenkin toisivat hiukan erilaista akvaan? :)
100 l: sinineppareita, tähtipartis ja sukarapuja. MYYTÄVÄNÄ!!!!!
250 l: monnisia, paratiisikala, lehtarit ja partikset.
Pilperiina
Junior Member
Junior Member

Tuommonen urosparvi voiskin olla ihan kiva, ei olis ainakaan lisääntymispelkoa :) Rapusia haettaessa näin aivan mielettömän kauniin mustamollin ja sen ulkonäkö teki kyllä vaikutuksen, joten niitä myös hieman harkinnut :) Ne vois olla aika mukava värisävy tuonne oranssiin altaaseen :)
zelex
Junior Member
Junior Member

Pilperiina kirjoitti:Tuommonen urosparvi voiskin olla ihan kiva, ei olis ainakaan lisääntymispelkoa :) Rapusia haettaessa näin aivan mielettömän kauniin mustamollin ja sen ulkonäkö teki kyllä vaikutuksen, joten niitä myös hieman harkinnut :) Ne vois olla aika mukava värisävy tuonne oranssiin altaaseen :)
Et ajatellut hankkia sensijaan muutamaa naarasta "uutta verta" ja eri värejä ;) Itse haksahdin tähän ja mulle onkin useampaa eri väriä miekkiksiä aina mustasta valkoiseen pilkulliseen :D
Pilperiina
Junior Member
Junior Member

No sekin saattas tulla kyseeseen, sit vaan tarvii hiukka matkustella ja etsiä jostain kivoja värejä ;)
Pilperiina
Junior Member
Junior Member

Menin sitten ja sorruin :D Nyt altaassa uiskentelee miekkisten lisäks mustamolleja :)
zelex
Junior Member
Junior Member

Mä sorruin kans perjantaina pienesti... ja ostin toisen miekkapyrstökoiraan meille kun oli niin hienon värinen. Läpikuultavan valkoinen oranssilla takaosalla JA musta mikkihiirikuvio! On aika veikeä! Aluksi pojat riitelivät, mutta ilmeisesti saivat sitten jonkinlaisen diilin tehtyä koska uivat nyt sulassa sovussa naistensa kanssa. Tuo uusi uros selvästi diggailee itsensä kanssa samanvärisistä naaraista eniten.
Pilperiina
Junior Member
Junior Member

Nyt on pakko olla kovin iloinen sekä samalla myös surullinen...iloinen että miekkisvauvat ovat kasvaneet hyvin ja ovat kohta muuttovalmiita tuonne aikuisaltaaseen :) Tosin sitä ennen pitäis saada "vanhoja" uuteen kotiin. Suruinen taas siksi kun mollit kuolee yksitellen enkä tiedä mitä tehdä :(
Haavi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Haavi »

Minulla on kolme 18.11. syntynyttä miekan poikasta, joista suurin alkaa olemaan sillä hilkulla (reilun sentin), että voisin päästää isoon altaaseen.
Tuo vihreä naaras vaan on niin tavattoman suuri, että täytyy vielä hetki malttaa kasvatella poikasia, pelkään että tuo suurinkin on oivallinen välipala tuolle naaraalle :)
240l sekalainen seurakunta, 110l poikasallas miekkapyrstöille
zelex
Junior Member
Junior Member

Mä olen huomannut että ainakin nuo altaassa kasvaneet poikaset pärjäävät melko varhain jo aikuisten joukossa vaikka ovatkin melko pieniä. Ensimmäiset päivät tuntuvat olevan kriittisiä kun poikaset uivat vielä "sätkien" ja koukuttavat isommat lähtemään perään. Sitten kun liikkuminen alkaa muistuttaa oikean kalan uintia niin jostain syystä vanhemmat ovat jättäneet pienetkin poikaset rauhaan vaikka teoriassa mahtuisivatkin niitten suuhun.

En tosin tiedä uskaltaako tätä kokeilla poikasaltaassa kasvatettujen poikasten kanssa. Itse olen siirtänyt noin parikuisia isojen joukkoon, mutta kasvuerot ovat kyllä valtavia jo saman poikueenkin kesken.
Haavi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Haavi »

Tällä hetkellä on kasvamassa n. 70 poikasta :)
Vahnemmat näyttävät tältä:
Kuva
Saahan nähdä minkä värisiä lapsukaisista tulee. Osa on hailakan punaisia nyt viikon ikäisinä, parilla mustat evät. Valtaosa on harmaita, tuleekohan niistä mahdollisesti äitinsä kaltaisia vihreitä?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”