Miten kauan taistot ja hunajarihmakalat elää?

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
_Mandi_
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Miten kauan taistot ja hunajarihmakalat elää?

Viesti Kirjoittaja _Mandi_ »

Heippa!
Eli miten kauan taistelukalat ja hunajarihmakalat elää? Luin jostain, että taistot elää harvoin edes vuotta :(. Onko totta? Ja onko eri juttu jos taisto elää yksinään, eli sen ei anna paritella? Minulla on 60 l akvaario, jossa lämpötila noin 25-26 ja pH 7,2. Olen aloittelija, ja mietin tässä vain voisinkohan hankkia akvaariooni taistelukalan, tai kaksi hunajarihmakalaa. Miten kauan hunajarihmakalat elävät? Mieleni tekisi ottaa akvaarioon yksi taisto, sillä erakkoinahan ne pärjäävät tietääkseni 40 litran akvaariossa? Mutta onko edes järkevää ottaa tuota taistelukala? Vai voiko niitä ottaa kaksi 60 litraiseen akvaarioon? Sillä jos lisääntyisivät, niin saisinhan siinä sitten uuden taiston... Antakaa vähän vinkkejä! En tiedä taistoista mitään!

Ja ensimmäiset kalat (kardinaalitetroja) ovat juuri tällä hetkellä kellumassa akvaarion pinnalla pussissa [;)]
Koira, kissa ja 60 l akvaario :)
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Miten kauan taistot ja hunajarihmakalat elää?

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

kyllä ne taistot voivat 2 vuotiaiksikin elää. siihen kalan elinikään vaikuttaa monet asiat, esimerkiksi jos vesiarvot eivät ole ihanteelliset voi kalan elimistö voi rasittua niin se stressaa ja kuluu nopeammin loppuun. taistoja pitää olla joko 1 uros tai 1 naaras tai sitten haaremi missä on 1 uros ja vähintään 3 naarasta koska kiimaisena uros voi jahdata naaraita aika rajustikkin. joten kun niitä on enemmän niin muut saavat aina levätä kun yhtä jahdataan. kahta urosta ei saa olla koska ne tappavat toisensa. myöskään kahta naarasta pelkkänään ei voi pitää koska nekin voivat tapella. yks taisto uros tonne menis ihan kivasti. en tiedä pitääkö noita rihmakaloja olla haaremi vai riittääkö pariskunta mutta voi molemmille lajeille olla vähän ahdas.

oho en huomannu tossa alhaalla että siellä on jo kardinaalitetroja. taisto ei välttämättä ole paras kaveri niiden kanssa koska kardinaalitetrat ovat luonnonkaloja eli eivät ole usein viljeltyjä joten ovat herkempiä vesiarvojen suhteen ja käsittääkseni tarvitsevat viileämpää vettä kuin taistot.

itsekkin sain muuten tänään ensimmäiset kalat omaan akvaariooni :) sinne laitoin 10 intiaanisulkaa, niiden kanssa olen ajatellut taistourosta.
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mimosa X »

Meillä itsekasvatetut taistot yleensä saavuttaneet kahden vuoden iän. Kaupoissa myytävät aikuiset liehuevät ei ymmärrettävästi ole kovin pitkäikäisiä koska isoimmat voivat jo olla yli vuoden ikäisiä.

Kardinaalitetrat nimenomaan sopivat samoihin lämpötiloihin ja muutenkin taiston kanssa hyvin. Neontetra sen sijaan on viileämmän veden parvikala. Neontetralla se sininen raita loppuu puoleenväliin kun kardinaalitetralla se on koko koko kalan pituudelta.

Oma mielipiteeni on että taistelukala fiksuna, uteliaana ja koko akvaarion alan hyväksi käyttävänä kalana tarvitsee hyvän kokoisen altaan. Meillä 54 litrassa yksi enkä pienempään laittaisi. Tuokin pääsee isompaan kun tulee sille toisesta tilaa. Meillä 500 -litraisessa taistohaaremi. Vieraat ovat sanoneet ettei koskaan ole nähneet niin isoja naaraita tai koirastaistoa eli kyllä jonkin verran tuokin sen kasvukokoon vaikuttaa. Pitää myös muistaa että taiston, ja muiden labyrinttikalojen, altaassa ei saisi olla kova virtaus vaan tyyniä paikkoja. Liehueviensäkin vuoksi taistokoiraan on hankala uida virtauksessa ja se hakee pinnalta ilmaa labyrinttielimeensä säännöllisesti. Taistelukalalla pitää myös aina olla lämmitin akvaariossaan. Vähimmäislämpötilana pidän 26 astetta.

Intiaaninsulalle suositellaan kovempaa vettä eli 8-15 kovuusarvoa ja pH 7. (Tuo tieto Markku Varjon kirjasta Akvaariokalat 2007)
527 l, 180 l, 107 l + 54 l sukarapulat, 2 kissaa ja tarantula.
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member

joo sekotin noi kardinaalitetran ja neontetran... kyvä että korjasit. niin jo kyllä se taisto ihan hyvin noiden inkkareiden kanssa menee koska noi inkkarit on aika vahvoja kaloja, juuri sen viljelyn takia.

joissain kirjoissa voi olla vähän vanhanaikaista tietoa joistain asioista.. tosta kirjasta en sano mitään kun en ole lukenut. mutta olen kuullut että kun kirjoissa aina hehkutetaan esimerkiksi että vettä pitää vaihtaa 1/3 aina kerran viikossa, mikä on mun mielestä aika paljon. että mieluummin vähemmän viikoittain tai vähän harvemmin. muute nyt varmaan sullekki mandi ihan hyvä neuvo mikä mulle sanottiin akvaariokurjessa. että nyt kun allas on uusi ja siellä on aiha korkea ph niinku aina uusissa altaissa niin ei kannata muutamaan viikkoon vaihtaa vettä ollenkaan että se ph pääsee laskemaan.
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mimosa X »

Tämä kirja jota itse mainostin on akvaristien "raamattu" tääl Suomen maassa tällä hetkellä ;), eli ajankohtaisempaa kirjallisuutta Suomesta ei tällähetkellä akvaariokaloista löydy.

Vedenvaihto on aivan akvaariokohtaista. Pienissä rapuloissa joutuu vaihtamaan kenties päivittäin, suurissa altaissa harvemmin. Riippuu niin paljon ainakin kalastosta, akvaarion koosta ja joskus myös akvaarioon lisättävästä uuden veden laadusta. Testaillen oman akvaarion vettä säännöllisesti alkuun joitain kuukausia, oppii omaan akvaarioon sopivan vedenvaihtovälin. Kolmasosa ei ole mun mielestäni ollenkaan paljon. Kannattaa mitata tuo nitraattiarvo (NO3) ennen vedenvaihtoa ja sen jälkeen.

Eri paikkakunnilla on erilaista vettä. Jossain pH arvo matalampi, toisissa korkeampi. On muuten hyvä ilmoittaa profiilissanikin mielestäni mistä päin on kotosin. Jos on vesijohtovesi käytössä niin neuvojatkin voi heti katsoa että ahaa, tuolle tulee sama vesi kun meille jne. :)

Aloittelijoille suosittelen ehdottomasti heti alkuun pientä perehtymistä pH, nitraatti- ja nitriitti, gH ja kH - käsitteisiin. Lisäksi pitäisi opiskella typenkierrosta akvaariosta. Näistä löytyy kyllä täältä sivuilta aloittelijoiden osioista :). Nää on semmosta perustietoa jotka vieläpä tekee koko harrastuksesta mielenkiintoisemman ja antoisamman.
527 l, 180 l, 107 l + 54 l sukarapulat, 2 kissaa ja tarantula.
_Mandi_
Starting Member
Starting Member

päivänvarjo kirjoitti:muute nyt varmaan sullekki mandi ihan hyvä neuvo mikä mulle sanottiin akvaariokurjessa. että nyt kun allas on uusi ja siellä on aiha korkea ph niinku aina uusissa altaissa niin ei kannata muutamaan viikkoon vaihtaa vettä ollenkaan että se ph pääsee laskemaan.
Kiitos neuvosta! :) Mietinkin äsken, että miten sitä pH:ta voisi alentaa...
Mimosa X kirjoitti:Aloittelijoille suosittelen ehdottomasti heti alkuun pientä perehtymistä pH, nitraatti- ja nitriitti, gH ja kH - käsitteisiin. Lisäksi pitäisi opiskella typenkierrosta akvaariosta.
Juu. Olen mittailut noita kaikkia arvoja nyt näin alussa päivittäin :) Mutta ne on liuskatesteillä mitatut, että tulos voi varmaan vähän heittää... Mutta sitten tuohon typenkiertoon en ole paljoa perehtynyt...

Jippii! Ekat omat kalat uiskentelee nyt tuolla akvaariossa :D. Vaikuttavat vähän ujoilta vielä, mutta eikös niin kuulu alussa ollakin? Tuo yksi kardinaalitetroistani vain vaikuttaa vähän tyhmältä yksilöltä [;)] Se ei mene muun parven mukana, ja saattaaa välillä pinkaista jonnekin muualle yksin :D Mutta ei haittaa, koska kalat näyttävät voivan hyvin, ja onhan tuo yksilö nyt helpompi tunnistaakin...

Ja vielä miten voimakas virtaus noille kardinaalitetroille käy? Sillä ainakaan eivät ole nyt ensimmäisen tunnin aikana käyneet kertaakaan pinnassa... Kuuluuko asiaan?

Ja kiitos paljon noista taistoa koskevista vinkeistä! Kiva kuulla, että voivat elää kaksivuotiaiksikin. :) Voisinhan hankkia yhden uros taiston tuonne akvaariooni. Mutta mitä kaloja esim. monneja voin vielä ottaa noiden kardinaalitetrojen ja taiston lisäksi? Sillä jokunen lasinpuhdistaja akvaariossa olisi ihan kiva [;)]
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member

itse kun laitoin noi mun kalat niin heitin vähän kalanruokaa pinnalle, jos siitä vaikka jotain lohtua saisivat mutta eivät uskaltaneet sitä käydä pinnalta hakemassa. että varmaan ihan asiaan kuluu. tuonkokoiseen akvaarioon ei oikein muita monnisia mahdu kuin pikkumonniset. niitä tuonne voisi laittaa semmosen 10 parven. sitten esim täplänuolimonneja mitkä taas siivoaisivat tuota akvaariota. niitä vaikkapa 5 kpl. tai sen mukaan miten täydeltä näyttää.
_Mandi_
Starting Member
Starting Member

päivänvarjo kirjoitti:itse kun laitoin noi mun kalat niin heitin vähän kalanruokaa pinnalle, jos siitä vaikka jotain lohtua saisivat mutta eivät uskaltaneet sitä käydä pinnalta hakemassa.
Sama juttu mulla :) Pysyttelevät vielä pohjan läheisyydessä, eivätkä käy pinnan lähellä syömässä, mutta kaupasta sain myyjältä ohjeen, että ensimmäisenä päivänä ei saa laittaa ruokaa! En kuitenkaan pystynyt olemaan laittamatta, kun niin alakuloisilta ja pelokkailta näyttivät [;)]
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member

mulla ne on nyt jo rauhottunu. huomasin tossa jokunen aika sitte että yks niistä on paljon paksumpi ku kaikki muut ja ku se ui valoa vasten nii alamahassa näkyy semmonen tumma alue, eli poikasia voi olla tiedossa. se koko kala ui vähän vinossa luulisin että munat vaikeuttavat sen uintia ja on paljon stressaantuneempi kuin muut. välillä se lähtee uimaan erilleen muusta parvesta ja oman näkemykseni mukaan kokeilee että kuinka moni uros seuraa sitä :)
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

Kyllähän pH:ta saa laskettua kun ei vaihda vettä, mutta vastaperustetussa akvaariossa on välillä pakko vaihtaa vettä pelkästään nitriitin liiallisen määrän takia.

_Mandi_: typenkierto on ammoniakin muuttumista nitriitin kautta nitraatiksi niiden bakteerien avulla (nämä kaikki aineet ovat typpiyhdisteitä). :)
Kultakalat
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member

siis joo tarkotin lähinnä että ekan parin viikon aikana ei kannattas vaihtaa vettä mut sit ku se ph on vähä laskenu nii voi rupee säännöllisesti vaihtaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”