Mikä vialla vitamelalla?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Mikä vialla vitamelalla?

Viesti Kirjoittaja bj »

Mikähän mahtoi tulla vitamelalehdelle, kuvassa alla yksi melko uusi lehti? Tuo lehti on ihan vaalea, vain ruodit vihreät. Kuvassakin näkyy, että nuo ikivanhat jo osin levättyneetkin lehdet on ihan vihreitä. (On virtaavassa paikassa, siksi varmaan kerää hiukan tuota tupsua.) Siellä näyttäisi että uudemmatkin pienemmät lehdet olis samanmoisia. Mulla on ollut noita vuosia eikä vastaavaa ole näkynyt. Niitä on ollut erilaisissa valaistuksissa, hyvässä valossa ne saa jopa hienoista punaruskeaa ruotiinsa. Nyt muutoksena intoutusin taas yrittää kasvatella enempi kasveja ja tässä akvassa jokunen viikko sitten lisäsin tuota etualaa valaisemaan yhden putken lisää eli nyt allas 240 l, 125 pitkä, n. 40 korkea ja nyt siis kolme 38 wattista. Savipalloja laitoin kanssa juurille. (Kotitekoisia, vaan ei mun tekemiä.). Muutoin akva on ollut samoilla lannoitteilla (PMDD, seiskakuulat) ym jo parisen vuotta. En löytänyt tuosta toisaalla olevasta ravinnepuutoslinkistä vastaavanlaista lehden kuvaa, ja oon kanssa onneton noissa vieraan maan kielisissä jutuissa.

Kuva
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
tapiopa
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Lapin Akvaristit
Sukupuoli: Mies

Re: Mikä vialla vitamelalla?

Viesti Kirjoittaja tapiopa »

Kenties magnesium puutosta?
ParusMajor
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja ParusMajor »

Minäkin äänestäisin magnesiumin puutosta, ainakin näyttää samanlaiselta kuin magnesiumin puutos puutarhakasveilla.
Akvaarioinnostusta jo yli 20-vuotta.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Ja olisikohan syynä liian hieno nollakoon pohja-aines, joka ei päästä ravinteita kulkeutumaan juurille? Kuvan perusteella ainakin näin voisi olla.
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Ok, kiitoksia. Tarvinnee miettiä tuota lannoitejuttua. Olisko tuo lisätty valo sitten yks'kaks nostanut sitä lannoituksen tarvetta. Hiekka on melko hienoa, nyt en kyllä muista, et mitä hiekkaa siinä on. Mut sitä en nyt aio vaihtaa.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sisso »

On hyvin voinut muuttaa kasvien ravinnetarvetta. Mikä on GH? Magnesiumia tulee akvaan sen "mukana". Kuvassa näkyvät muutkin lehdet näyttävät vähän sairaalloisilta, mutta kuva voi valehdella.

Muoks. Jos kyseessä todellakin on nuori lehti, kyseesä tuskin on magnesiumin puute. Se on ns liikkuva ravinne ja sen puutos näkyy ensimmäisenä vanhoissa lehdissä. Käpristely nuorissa lehdissä viittaa kaliumin puuteeseen, mutta värimuutos voisi mennä myös raudan puutteen piikkiin. Puutoksia voi olla myös useita päällekkäin. PMDD pitäisi olla ihan jees, rautalisää voisi kokeilla. Oletko tsekkannut KHn ja GHn koska viimeksi ja mitä näyttää?
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Vitamelalehti tuntuu ainakin omien kokemuksieni perusteella olevan erittäin hämärässä viihtyvä kasvi ja arvostaa hapanta kasvualustaa. Valon lisäys jo sinällään on voinut aiheuttaa tuon, eikä se oikein nautiskele tuosta virtauksestakaan. Kokeile istuttaa vitamela akvaarion pimeimpään nurkkaan, muiden kasvien alle varjoon, hitaasti virtaavaan paikkaan. Sujauttele juurien lähelle hiekkaan sisälle vaikka tammenlehtiä ja reilusti pohjaravinnetta (saviturvepallosia tmv.) ja katso muuttuuko mikään tällä. Myös pohja-ainesta tosiaan kannattaa hieman karhentaa, nykyinen on liian tiivistä.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Kaikki melalehdethän viihtyy suht hämärässäkin, mutta esim tätä vitaa on mulla ollut pitkään valoisammassakin ja kuten aiemmin kerroin se tekee silloin hieman punervanruskeaa väriäkin lehtiinsä. Mut ilmeisesti silloin on olleet ravinteet kohdillaan. Sillä kun on silloin ollut myös tanakammat nuo lehdet, tuossa onkin, kuten sisso huomasikin, nuo muutkin lehdet jotenkin surkeat, vähän nuupahtaneen ja veltomman näköisiä. Jo pidemmän aikaa tää on pistänyt mulla silmään, että kasvi ei voi ihan yhtä hyvin kuin aiemmin. Noita vesiarvoja muita kuin pH:ta ja sähkönjohtavuutta en oo mittaillut vuosiin, kun näkyvää tarvetta ei ole ollut.

Mä taidan ensiapuna ostaa noita seiskakuulia pohjaan, ne entiset on jo varmaan loppuun kulutettuja, jos kumminkaan nuo savipallot ei korvaakaan niitä. Se olis kuitenkin nyt se ero entiseen lannoitukseen. Mä en kyllä vähääkään tiedä, onko niissä JBL:n kuulissa tuota rautaa. Hiekkaakin toki voin möyhiä, jos sillä on joku vaikutus. Hiekka tuossa akvassa taitaa olla sekoitusta, olisko Biltemaakin, mut ainakin Kauniston hiekkapuhallushiekkaa ja paikoin taitaa olla myös Ikaalisten hienoa luonnonhiekkaa. Raekoot varmaan vaihtelee millin paikkeilla (ainakin Kaunisto), hienompaakin voi olla joukossa, karkeampihan aina seuloontuu tuohon pintaan ni on vaikeaa sanoa..
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja urppis »

Mun vitamelalehdet kärsivät suunnattomasti 4xt5 valosta. Siirsin pienempään altaaseen, missä on huomattavasti huonommat valot (1kpl 15w t8 olikohan 8000 vai 10000 k) ja kasvi piristy todella silminnähtävästi. 7 kuulat juurilla kummassakin tapauksessa...
Muut melalehdet kyl ihan viihtyvät tuolla kirkkaammassa. Toinen mikä ei tuossa isossa altaassa menesty on nuolimelalehti. Se alkoi kunnolla pukkaamaan terveen näköistä lehteä kun pääsi nanoon.
1000 litraa vesivahinkoa
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Joo, kaikki melalehdet joihin minä olen törmännyt tosiaan sietävät sitä hämärämpääkin, mutta tulevat toimeen myös valoisassa (paremmin jopa), mutta tuo vitamela on poikkeus. Se minun mielestäni tosiaan ihan selkeästi kärsii siitä liiasta valosta. Ja se punerrus lehdissä.. olen nähnyt sitä todella hämärässä kasvaneellakin vitamelalehdellä, joten kyseisen kasvin kohdalla sanoisin että kyse on enemmän ravinnetasapainosta.
Kokeile tosiaan hapattaa sitä pohjaa hieman, se voi ilahduttaa kyseistä kasvia.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Ok, näin teen. Tuos vois hiukan olla tilaa siirtää niitä taaksepäin, siten ne vois olla hiukan hämärämmässä, kun takana ja osin ylläkin sitten oksissa kasvaa jaavansaniaista, anubiasta ja windelowiäkin vielä. Jospa saisin ne hiukan varjostamaan näitä.
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja urppis »

Mulla kasvaa yksi melalehti, luultavasti sekoittunut pariakin eri lajia, kongon keihäslehden lehtien alla, joka taasen jää köynnöstävien varjoon.. Kokeile.
Vita näyttää tosiaan kaipaavan pikkasen varjoisampaa...
1000 litraa vesivahinkoa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”