Kysymys EASY CARBOSTA

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Anunen
Starting Member
Starting Member

Kysymys EASY CARBOSTA

Viesti Kirjoittaja Anunen »

Pitääkö valot olla päällä kun Easy Carbon lisää akvaarioon vai riittääkö jos Easy Carbon laittaa veteen noin parituntia ennen valojen syttymistä?
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Kysymys EASY CARBOSTA

Viesti Kirjoittaja urppis »

En nyt ole easycarbon asiantuntija, mutta kun et ole vastausta viel saanut ja hirmuisesti tuosta aineesta olen kysellyt ja puntaroinut...
Tärkeää laittaa aamulla aine akvaarioon ja jos aloittelet, niin ei koko annoksella. Vähän kerrallaan lisäten täyteen annokseen.
Meinaan ehkä aloittaa kokeilemaan tuota itsekin ja meinaan aamusella laittaa ja aluksi vajaa puolella annoksella.
Eli aamulla altaaseen.
1000 litraa vesivahinkoa
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Valot juuri syttyneenä on turvallisin hetki.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Anunen
Starting Member
Starting Member

Re: Kysymys EASY CARBOSTA (ja vähän valostakin)

Viesti Kirjoittaja Anunen »

Ok.. eli miel valot syttyneenä. Hmm..
Kun on sellainen "ongelma", että kun nyt kahdessa liikkeessä on sanottu että 12h valot päällä ois liikaa ja tällä hetkellä sytytän valot klo 7 (juuri ennen töihin lähtöä) ja laitan carbon, niin klo 19 sitten sammutan ne. No, nyt jos 12h valoa on liikaa, niin mun pitäs sit sammuttaa valot jo 17-18 aikaan = kun tullaan töistä kotiin=ei nähdä akvaa valoisana ollenkaan :-/

Eli ajattelin että jos laitan carbon ennen töihin lähtöö (=7) ja valot napsauttaisi ajastimella päälle myöhemmin, vaikka klo 9, ja oisvat sitten päällä tonne ilta seiskaan (10h), niin menis toi valo-asia suositusten mukaan..? Vai mitä ootte mieltä, onko 12h valoja liikaa (uusi hyvä loisteputki)..

Mutta jos tosiaan carbo täytyy laittaa samalla kun valot.. Muilla kokemuksia?
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Tia-Teresia »

Kyllä mä laitan parituntia ennen valojen syttymistä, myöskin samaisesta syystä, eikä ongelmia ole ollut. Samoin mulla ajastin pimentää akvan päivällä kolmeksi tunniksi ja sytyttää taas kun tulen töistä.
...Kalasoppakeitoksia jo yli 20v ajan...

Akvarismi on hulluus johon ei ole lääkettä ja se pahenee aikaa myöden.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Ajastin on hieno vekoitin. Meillä se hoitaa tuon valojen sytyttämisen ja sammuttamisen, jolloin myös se valorytmi on säännöllinen. Meillä valot räpsähtävät päälle puoli yhdeltätoista aamulla ja sammuvat illalla puoli kymmeneltä. Carbot lorautan itse altaaseen yleensä joko valojen sytyttyä, tai jos on työaamu (mä menen kymmeneksi), niin juuri ennen lähtöä. Nyt toki täytyy muistaa että meillä on altaissa hurja ylisuodatus, joten happikato ei ole kovin todennäköinen ja siksi uskallan itse loristella carbon altaaseen jo tuntia- kahta ennen valojen syttymistä ja käytän lisäksi tuota myös melkoisen reippaalla yliannostuksella (kasvejakin on hirveästi).
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
urppis
Advanced Member
Advanced Member

siis.... Nyt pitää udella... tuo on uutta ja arvokasta tietoa mulle... (...jatkaa "tutkimustyötään" easycarbosta) :)
eli kun ko. ainetta käyttää, saa valaistus olla max 12h? ymmärsinkö oikein?
Miksi?
Viimeksi muokannut urppis, 22:52, 17.01.2012. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1000 litraa vesivahinkoa
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

urppis kirjoitti:siis.... Nyt pitää udella... tuo on uutta ja arvokasta tietoa mulle... (...jatkaa "tutkimustyötään" easycarbosta) :)
eli kun ko. ainetta käyttää, saa valaistus olla max 12h? ymmärsinkö oikein?
Miksi?
Eikun ymmärsit väärin. Käytettiinpä akvaariossa mitä tahansa aineita, ei valaistuksen tulisi olla pidempi kuin 12 h. Kasvit eivät kykene käyttämään valoakaan määräänsä (tässä tapauksessa aikaansa) enempää, joten pidemmästä valaistuksesta hyötyvät vain levät.
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Juu siis ymmärsin väärin... Tuonhan nyt tietää juu, mutta ajattelin, kun tuota ainetta kavahdan, että se on joku uusi ilmiö, aiheuttaa liikaa jotain... hhmmm.. vaikea sanoa... Kellolla mennään akvan valojen kanssa, ongelmaa tuon ajan kanssa ei ole, mut kuinkahan minä nyt tämän easycarbon pelon selittäisin.... Imen itseeni siitä niin paljon totuutta ja taruakin, kuin netti suoltaa. Himo laittaa altaaseen on kova, vaikka en keksi miksi laittaisin. Tuo valo juttu hyppäsi silmille! Taas uutta tietoo easy carbosta.
Juu nyt selkis ajatus eli jos valo on päällä esim 14h, ei siitä tule mitään isompaa haittaa, mutta ajattelin, et easy carbo .... nojoo.... antaa olla, nii ei tuu tehtyä kärpäsestä härkästä... :D
Anunen: laita kuuvalot, niin saat nauttia ihanan hämystä altaasta pitkälle yöhön... Muutama valkea ledi, ei valaise, heittää kuuvalon keilan taikka muutaman... Mulla on ollut kahdessa altaassa. 2 tuntii valojen sammumisen jälkeen ja 2h ennen kuin syttyy. Kalatkin heräävät hiukkasen sarastukseen, eikä säiky putkien räpsettä....
1000 litraa vesivahinkoa
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Wow, ota tosta ^ nyt sitten selvää?! Siis jos pidät valoja liian pitkään päällä, sen käyttävät levät. 12h/vrk on lähes maksimi kun käytössä on mitenkään riittävä T8-valaisin. Mitä enemmän valoa, sitä lyhyempi valaistusaika/vrk. Kasvit eivät ole koneita jotka jaksaa yhteyttää loputtomiin vaikka miten akvaan kipattaisiin hiilareita ja ravinteita. Voit jakaa jakson ajastimella esim 6h aamulla+tauko+6h illalla.

EC kanssa voi tulla ongelmia, ja tuleekin, jos akvan happitilanne on entuudestaan huono. Aloita varovaisesti, hitaasti annostusta lisäten jos kaikki sujuu hyvin. Jotkin kasvit voi tykätä siitä kyttyrää, esim vallut, mutta usein miten "ärsytysongelmat" ratkeaa sillä, ettei kippaa ainetta suoraan mihinkään kasviin. Itselläkin mennyt sitä 3x annostuksella aikanaan kuurina ilman ongelmia.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
urppis
Advanced Member
Advanced Member

:D Mua oikein hävettää toi kysymykseni... Siis valot ovat päällä kellolla 09-21, ja täl hetkel ei ole kuuvaloja....
Mulla ei ole leväongelmaa ja joka suunnasta ihmettelevät ec käyttämättömyyttäni. Oikeesti en sitä ole ennemmin ajatellutkaan käyttää, mutta nyt tuntuu, että olen outo lintu ja pitäis varmaan alkaa kokeilemaan tuota. Tehdä niin kuin muut... Iskee ihan himo kokeilla...
Oon aikojen saatossa lukenut noita ec kehuvia ja mollaavia ketjuja, kalakuolemineen ym.. kauhuineen, mutta osa myös kehuu ja vannoo aineen nimeen. Nyt on alkanut akvakauppiaskin kulkemaan pullo kädes mun peräs ja paineet on kovat. Pelkään aloittaa, koska altaani toimii. Iski taas liian voimakkaasti joku juttu silmiini.. "onko ec:n käytössä valoisuus aikakin todella tärkeä pointti?" Olisin voinut vaikka googletella ensin, ettei olis tullut noin tyhmää kuvaa itsestäni. :D
Anyway. En minä sitä aloita käyttään, kun pärjään ilmankin kaikesta huolimatta. Jostain luin, että sisältää levämyrkkyä ja sekin jo sotii mun periaatteitani vastaan. En ole milloinkaan lisännyt levämyrkkyä altaaseen, menneet ongelmat on pystytty hoitamaan muutenkin...
Niin, että sori jos hämmensin... Aivopieruhan se taisi paukahtaa...
Älkäähän takertuko tähän. Oikeesti.. :mrgreen:
Muoks: Kysynpä viel, kun en saa koskaan tähän vastausta, vain ylistystä aineen tehosta. Onko se levämyrkky vaiko kasvilannoite? Kumman takia sitä kipataan altaaseen? Siksi, että levät häviää vaiko siksi, että kasvit kasvaa... Juu ja tiedän kasvien kasvu ja levät. Jos kasvit ei kasva->levät juhlii ja toisinpäin, mutta se perimmäinen syy? En tarvitse tuolle levä-kasvi asialle valaisua..
Eli jos kysyn näin. Mulla on "levätön" allas, kasvit kasvaa, kalat voi hyvin, vesiarvot stabiilit, 4xt5 putket, joista 1 kasviputki, paljon kaloja ja kasveja.. Tarvinko tuota? Haluan tietää jo siksi, että saan pistää kauppiaalle tapin suuhun. Mitä ec:llä olisi vielä annettavaa tuolle altaalle? Ennaltaehkäisyä? kenties? :) Niin joo ja hiilarisysteemiä ei ole, allas 450 litraa... Onko ec jokaisen akvaristin juttu, olenko ainoa joka ei tuota kumarra?
1000 litraa vesivahinkoa
iDock
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja iDock »

Täällä laitettu aine akvaarioon heti valojen päälle laittamisen jälkeen. Eli siinä 7-8 aikaan aamulla, riippuen koulupäivästä. Sitä virhettä en enää tee, että illalla laittaisin :mrgreen:
sini_karjalainen
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja sini_karjalainen »

urppis kirjoitti:Mulla ei ole leväongelmaa ja joka suunnasta ihmettelevät ec käyttämättömyyttäni. Oikeesti en sitä ole ennemmin ajatellutkaan käyttää, mutta nyt tuntuu, että olen outo lintu ja pitäis varmaan alkaa kokeilemaan tuota. Tehdä niin kuin muut... Iskee ihan himo kokeilla...
Miksi ihmeessä sun pitäis lykätä mitään ylimääräistä akvaarioosi, jos kaikki on kunnossa?! Mulla on akvaario täynnä levää ollut jo pari kuukautta mutta vielä ajattelin antaa sille aikaa. Voihan olla, että jossain vaiheessa kyllästyn ja isken EC:a kehiin mutta miksi sitä pitäisi käyttää ongelmattomaan akvaarioon? 8O
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sisso »

+1

Hei, jos sujuu, ei kannata lähteä sorkkimaan!
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”