Malawiprojekti 325l, helppistä?

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Berrycola
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Malawiprojekti 325l, helppistä?

Viesti Kirjoittaja Berrycola »

Tekasin tuossa 325litraseen jalustan,taustan ja mattofiltterin. Laitoin tuonne DIY osastoon enempi kuvia jos kiinnostaa.... Nyt siellä vielä ui muutama platy, jos sais tuon uuen filtterin aluille.

Kuva

Vesiarvoja pitäis mittailla, tuo taulukko ei oikeen aukea mulle...Onko mitään nyrkkisääntöjä jos ei osta niitä malawisuoloja niin selviääkö pelkällä ruokasoodalla ja olisko noin suurinpiirtein mittoja esim 10 litraan paljon sitä laitetaan. PH, KH, GH ja nitriitti tippatestit löytyis. Joo, mie olen lukenu täältäki, muttei vissiin vain käsitä :D

Kalastoa haaveillu ehkä kk päähän... akva ollu pöhisemässä nyt kolmatta viikkoa vesien kanssa ja viikko parin platyn kera.
Pseudotropheus saulosi ja Pseudotropheus crabro kiinnostaa eniten, käyvätkö samaan altaaseen? Mikä määrä jos akvan koko 325l ja tausta ja kivet syö tilasta varmaan sen 1/3 osan (vähintään).

Mulla on nyt 900l Eheimin pumppu mattofiltterissä ja EHEIMIN 2010 roskia kerräämässä. Pitäskö hommata joks streami lisäksi esim tuohon toiseen päätyyn?
ninuska
Member
Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Re: Malawiprojekti 325l, helppistä?

Viesti Kirjoittaja ninuska »

Itse pärjäsin pelkällä ruokasoodalla, kun paikallinen vesi oli kovuudeltaan sopivaa. Koska vesissä on eroja, ei voi antaa mitään nyrkkisääntöä paljonko ruokasoodaa pitää lisätä. Lisää ruokasoodaa jokin tunnettu määrä kuumaan veteen ja kaada altaaseen. Mittaa pH, jos on 7,5-8,5, niin hyvä. Jos jää alle, niin lisää taas satsi ja mittaa. Näin saat testattua paljonko ruokasoodaa tarvitset altaan pH.n säätämiseen sopivaksi. Tietysti kirjaat lisäämäsi ruokasoodamäärän ylös, ja kun vaihdat jatkossa esim 50% vedestä, niin lisäät ruokasoodaa 50% siitä määrästä minkä aluksi lisäsit koko altaaseen. Ei tarvitse sitten joka kerta vedenvaihdossa olla pH:ta mittaamassa. Näin pärjäsin vuosia malawialtaani kanssa :mrgreen: . Nyt minulla on tanganjikassa sähkönjohtavuusmittari, jonka avulla säädän veden kohdilleen. Ai-niin, ja KH tulee nousemaan samalla, kun lisäät ruokasoodaa, mutta siitä ei kannata olla kovin huolissaan.
MTolppa
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: Jyväskylän akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja MTolppa »

Ruokasoodalla (ja kipsillä jos vettä pitää myös kovettaa) kyllä periaatteessa pärjää jos ei niitä kaupallisia aineita halua ostaa. Tosin esim. nl-aquan malawisuola ei tule juurikaan kalliimmaksi kuin ruokasoodan ja kipsin kanssa säätäminen. Kipsin ja soodan annostelu on 1tl (eli 5g) ruokasoodaa/100 litraa vettä mikä nostaa karbonaattikovuutta (tai kokonaiskovuutta) 1 pykälän. Karbonaattikovuuden nostaminen taas nostaa sitä ph:ta. Ruokasoodan annostelua et voi oikeastaan tietää muuta kuin kokeilemalla, lähtöarvoista riippuen ph nousee enemmän tai vähemmän. Silloin kun itse vielä käytin kipsiä ja sooda mun lähtöarvot olivat gh 0, kh 0 ja ph 7.5, lisäsin soodaa ja kipsiä oikeassa suhteessa vaihdettuun veteen että sain gh:n arvoon 4 (eli 20g/100 l vaihdettua vettä) ja kh:n arvoon 6 (30 g/100l vaihdettua vettä). Sillon ph nousi 8:aan. Muutaman vedenvaihtokerran jälkeen olin saanut selville oikeat määrät kutakin ainetta. Ei enää tarvinnut joka vedenvaihtokerran jälkeen pikkuhiljaa lisäillä aineita vaan tiesi tarkan määrän mitä pitää laittaa.

Itse Malawijärven vesiarvot: GH=4,4 KH=6,6 Sähkönjohtokyky=241 mikroS/cm, pH=8,42

Nykyään kun otan (tai yritän ottaa) huomioon myös sähkönjohtokyvyn olen siirtynyt käyttämään tuota nl-aquan malawisuolaa ja sen annostelu on 16 g /100 litraa vettä. Sillä saa ph:n hieman korkeammaksi (ja lähemmäksi oikeaa) ja sähkönjohtokyvyn matalammaksi joten sekin on lähempänä oikeaa. Malawisuola ei myöskään värjää vettä valkoiseksi niinkuin kipsi, mitä mä jouduin mun 0-kovuiseen veteen laittamaan kuitenkin aika paljon. Vesi selkeni vasta parin päivän päästä vedenvaihdosta.

Mitä kalastoon tulee niin mulla on 350 l altaassa Pseudotropheus sauloseja ja Pseudotropheus crabroja parin muun lajin kanssa samassa sopassa. Crabrouros on kiistatta altaan kunkku ja jahtailee muitakin uroksia lajista riippumatta. Muita crabrouroksia altaassa ei ole enkä usko, että säilyisivät hengissä tuon käsittelyssä. Mulla ainakin siis tuo lajiyhdistelmä toimii, joten miksei sullakin.
680l malawi, 200l merivesi
ninuska
Member
Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja ninuska »

Kokonaiskovuutta voi nostaa myös magnesiumsulfaatilla tai magnesiumkloridilla, eikä ole liukenemisongelmia. Noita saa apteekista. Minä satuin asumaan sellaisella alueella, missä GH oli valmiiksi 4-5, joten malawien aikana ei tarvinnut läträtä noiden kanssa. Nykyään minulla on vain tanganjikaa ja seura-allasta, tanganjikan veden säätöön on käytössä NL-aquan valmiit seokset. Tsemppiä vain uuden harrastuksen pariin! Ei se ole hankalaa, vaikka alkuun voi hiukan oudolle veden säätäminen tuntua.
levaset
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja levaset »

Mulla ainakin molempia. Saulosit enemmän agressiivisia ja ampparit rauhallisempia, mutta kasvaa aika isoiksi ja koiraat muuttu mulla ihan tummiksi. Naaras enemmistöllä parempi. Haluaisn kanssa tietää enemmän tuosta lajien keskenään sopivuudesta.
2x 250, 60
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Esimerkiksi täältä http://www.aquariumfertilizer.com/index ... =1&Regit=2 saa suoloja, noitakin^, kohtuuhinnalla. Apteekin myymät oli ainakin täälläpäin ihan järkyn kalliita. Itse tilaan tuolta makroja, postarit on n 2kg jauheelle 14dollaria. Netistä löytyy ohjeita, enkuksi tosin, GH- ja KH/pH-boostereille, ken tahtoo niitä itse sekoitella edullisesti.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Berrycola
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Berrycola »

Meni helemot :mrgreen: ja tilasin sitte Seachem Cichlid Lake Salt 700 g riittää n. 2560-7600 litraan vettä, plus sitte Seachem Malawi/Victoria Buffer 600g riittää 6400-9600 litraan vettä. Lisäksi Tunze Turbelle nanostream 6015 virtausteho 1800 l/h. Yht 78,40e postikuluineen :) ah, ihanan kallista... Jospa net nytte säilyis hengissä...nuo mönjät pitäis kuites riittää aika pitkäksi aikaa...

Vähän jo ajatus kallistuu että laittais pelekkiä Sauloseja. Täällä ollaan aika montaa mieltä mutta uros ja 4 naarasta/laumoja vai pelkkiä uroksia/naaraita? Vai yks poika ja loput...hmm....
Mustarastas
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Mustarastas »

Jos pelkkiä sauloseja haluat, niin hyvä aloitusmäärä tuohon olisi varmaankin 3 urosta ja esim. 12+ naarasta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”