Hieno lauma - josksin liian isoja plekoliineja minun pikku purkkeihin:). Ehkäpä putkirempan jälkeen vuonna 2014, jos raha riittää ja tila

Valvoja: Moderaattorit
Tahvo ui sinne väliin ihan itse ja kevyesti pois sieltä. Siis ei ollut mitenkään jumissa siellä.catfish freak kirjoitti:Reps, onhan tuo ihmisen näkökulmasta hauska, mutta eläimen näkökulmasta hengenvaarallinen tilanne.
Aioin ensin vastata jotain epämääräistä siihen suuntaan, että eiköhän silläkin purukalusto ole. Sitten asia alkoi kiinnostaa, ja tongin vähän Google Scholaria. Joo, kyllä käärmekalalla on aivan vastaava torahammasrivi kidassaan. Hampaat vain ovat suhteessa vähän pienemmät ja huulet paksummat, joten hampaat eivät ole yhtä ilmiselvät kuin viherniilinhauilla. Lisäksi käärmekala ei tunnu unohtuvan haaleilemaan monttu auki, kuten nämä vähä-älyisemmät serkkunsa tekevät.KalaKissa kirjoitti:Hei kasvaako käärmekalalle tommoset hampaat (osiossa tyhmäkysymys) ?
Jaa, sen kun tietäisi. Haukottelun syitä ihmiselläkin on tutkittu paljon, mutta mitään järkevää vastausta ei ole osattu antaa. Edes jotensakin uskottavia ehdotuksia ovat aivojen jäähdyttäminen ja mielialan välittäminen lajitovereille (kun haukottelu tarttuu, lauma menee yhtä aikaa nukkumaan), mutta niistä kumpikaan ei päde kaloihin.KalaKissa kirjoitti:Mulla saattaa jokus Käärmekala haukotella (en tie sitten mistä johtuu ?)
Haukotellessaan Niilinhauet kuulemma jumppaavat leukojaan, jotta tarpeen tullen menee kurkusta alas vähän suurempikin ruuan "pala". Myös aterian jälkeen haukottelu auttaa palauttamaan leuat kohilleen, jos on tullut vedettyä vähän isompaa annosta kerralla7330 kirjoitti:Jaa, sen kun tietäisi. Haukottelun syitä ihmiselläkin on tutkittu paljon, mutta mitään järkevää vastausta ei ole osattu antaa. Edes jotensakin uskottavia ehdotuksia ovat aivojen jäähdyttäminen ja mielialan välittäminen lajitovereille (kun haukottelu tarttuu, lauma menee yhtä aikaa nukkumaan), mutta niistä kumpikaan ei päde kaloihin.KalaKissa kirjoitti:Mulla saattaa jokus Käärmekala haukotella (en tie sitten mistä johtuu ?)
Leukojen venyttelyyn päädyin myös järkevimpänä selityksenä, kun jäin asiaa pohtimaan. Useimmat eläimet venyttelevät pitääkseen lihaksena käyttökelpoisina, ja haukottelu olisi sille luonteva jatke. Pelkän niilinhaukien haukottelun selittäminenhän ei oikeastaan riitä, koska likimain kaikki selkärankaiset eläimet haukottelevat: mikä syy siihen sitten onkin, sen on pädettävä kaikkiin marsuista piraijoihin.nötter kirjoitti: Haukotellessaan Niilinhauet kuulemma jumppaavat leukojaan, jotta tarpeen tullen menee kurkusta alas vähän suurempikin ruuan "pala".