Malawi-allas 120 litraan..?

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
plättä
Starting Member
Starting Member

Malawi-allas 120 litraan..?

Viesti Kirjoittaja plättä »

Moikka kaikki!

Viime kesänä hankin upouuden 120-litraisen akvaarion mutta luovuin jo osasta asukkeja, ja nyt kun populaa on kovin vähän olen alkanut pyöritellä mielessäni monia vaihtoehtoja ja kysellyt ideoita muillakin foorumin osastoilla.. Ja nyt aloin miettiä josko antaisin kaikki nykyasukit pois ja perustaisin malawi-altaan.

Suurin ja alkuun tärkein kysymykseni onkin akvaarion koko. Luettuani keskustelualueelta löytyvän Olli Leinon pdf:n malaweista toiveikkuus heräsi. Joku pieni laji siis voisi mahtua akvaariooni..?

Olen aivan ihastunut muutamissa akvaarioliikkeissä näkemiini malawin ahveniin.

Haluaisiko joku auttaa vastaamalla kysymykseeni akvaarion koosta ja mikä laji olisi sopivin..?

Jatkankin googlettelua, mutta kaikki apu olisi tervetullutta. :)
levaset
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawi-allas 120 litraan..?

Viesti Kirjoittaja levaset »

Melanochromis johannii
Melanochromis auratus, kultamalawi
Labidochromis caeruleus 5 aikuista
2x 250, 60
plättä
Starting Member
Starting Member

Oih, onpa upean näköisiä!!

Olisipa hienoa jos joku näistä olisi meillekin sopiva. :)

Kiitos avusta, levaset!!

Mites ois Pseudotropheus saulosi..? Sitä tuossa äsken googletin..
levaset
Junior Member
Junior Member

150 litraa näyttää suositus sauloseille.
Cynotilapia axelrodi, suositus 60l
Melanochromis cyaneorhabdos 1 koiras ja muutama naaras
http://akvaariot.tripod.com/malawit.html
2x 250, 60
pasihe
Member
Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja pasihe »

aika haastava on akvaarion koko malaweille. Aikoinaan yrittelin pienillä lajeilla aloitella malawia 200 litraisessa mutta reviiritaistelujen takia vaihdoin 540 litraiseen mutta sopu löytyi vasta 820 litraisessa.
Pj Oulun Akvaarioseura http://www.oulunakvaarioseura.net/
1080L Malawi
plättä
Starting Member
Starting Member

Mä rakastuin tohon melanochromis johanniin!!

Kiitos linkistä!!

Näinkö mä nyt alan seota malawi-ideaan.. 8O

-----

Pasihe.. Kiitos kommentista. :) Ajattelin josko ottaisin yhden uroksen ja 3-4 naarasta.. Voisikohan toimia niin..?

-----

Millainen pohjamateriaali olisi paras..?

Voiko malawilassa pitää tuollaista mustaa kiiltävää soraa ollenkaan..? Jos saisin itse valita laittaisin tumman pohjan.. Liekö hienompaa hiekkaa mustana saatavilla jossain..?
levaset
Junior Member
Junior Member

Noita on otettu pieniin altaisiin. Hiekkapohja paras. Pyöreähköä soraa voi olla seassa. Turusta löytyis mustat sorat tohon. On mulla toiminut silläkin, vaikka onkin terävää. Tuskin löydät mustaa hiekkaa. Paljon piilopaikkoja. mitkä ei veis paljoa uimatilaa- Kalat erottuu kyllä vaaleammastakin pohjasta. Itse tehnyt piilot saviruukuista ja muotoillusta ja poltetusta styroksista. Varoitan vaan, että kohta etsit isompaa allasta.
2x 250, 60
plättä
Starting Member
Starting Member

Kiitos taas!! :)

Kyllä mä taidan kallistua siihen hiekkapohjaan, olen huomannut monien puhuvan Bilteman hiekasta.. :roll: Taidan katsastaa akvaariokauppojenkin valikoimat..

Olen vähän ottanut jo selvää noista vedenkovetusaineista.. Ihmetystä herättää se sähkönjohtamis---joku.. 8O ja siitä olen ihan ymmälläni.. ??

Voisin varmaan jättää ton partamonnin tuohon tulevaan malawialtaaseen..?

Enkä tiedä vielä mistä niitä itse kaloja osaisin etsiä. Kaipa niitä täällä pääkaupunkiseudulla olisi löydettävissä.. :D

Ja isompi allas.. Hehe.. Tässä kohtaa onneksi tilanpuute asettaa tarkat rajat!! :D
levaset
Junior Member
Junior Member

Tarviit sitten isomman asunnon [;)] . Kyllä ne liikkeet tilaa, ellei niillä ole. Koita tuolta: http://www.nl-aqua.com/
Turussa noita on, mutta on 20 euroa, kun auratukset on 10. En sitten tiedä onko yhtä äkäsiä.
2x 250, 60
malawi
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja malawi »

120 litraisesta saa malawaarion ihan hyvin, mutta sellaiset lajit jotka eivät kasvaa kovinkaan isoksi, eikä ole liian aggressivisia. Saulosit ja Johanniit ovat pieneksi jääviä mutta malaweista aggressiivisimmat joten en laittaisi ne niin pieneen, paitsi jos pidät sitten vaan sitä yhtä lajia monta! Malawaarion kannattaa ylikansoittaa silloin ei tule reviiritappuleja. Sini/valkohuuli on kiva laji aloittelijalle.
plättä
Starting Member
Starting Member

Kiitos taas avusta!!

Tuon linkin mä tsekkasin just, täytyy ottaa yhteyttä.. :)
Alexander
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Alexander »

Pidin väliaikaisesti(6kk) n. 30kpl malaweja 110litraisessa pöntössä. A; käytä paljon paljon paljon piilopaikkoja, tai sitten B; vähän piilopaikkoja(1-2 kivejä). Muuten saattaa mennä huonosti.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Multa ääni "paljon piiloja"-vaihtoehdolle koska suuhautojalajien naaraat on melkoisen kovilla jos ukot on koko ajan kimpussa. Oltuaan jopa neljä viikkoa syömättä hautoessaan ne on aika raakkeja ja kaipaa rauhaa haudonnan loppuajasta plus että naarat ei tahdo laskea poikasia ulos jos ne eivät saa tehdä sitä rauhassa. Haudonnan loputtua niillä menee hetki kuntoutumiseen ja naaraat voivat oikeasti kuolla/sairastua väsymykseen ja stressiin jos ukot aina vaan jahtaa kieli pitkällä. Nähty on, onneksi ei omassa akvassa kuitenkaan. Piilot on siitäkin hyviä, että poikaset pysyy siellä paremmin turvassa (lue: elossa) ahneilta aikuislta.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Lauris
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Lauris »

Pakko vastata tähän. Kultamalawia en suosittelisi noin pieneen. Koiras ajaa naaraat hengiltä... Paljon piiloja naaraille muutenkin, että pääsesvät ukkoja pakoon :mrgreen: Kultamalawi on kaunis, mutta se luonne....
80l,110 l ja 430 l,
plättä
Starting Member
Starting Member

Kiitos kiitos kiitos, teistä on tosi iso apu!! :)

Olen nyt harkinnut tuota Melanochromis johanniita labidochromis caeruleusta. Paljon piiloja ajattelin rakennella, ehdottomasti!!

Kysyinkin tuossa aiemmin, että olisiko se yksi uros ja 3-4 naarasta sopiva poppoo..?
levaset
Junior Member
Junior Member

Sinihuulta mäkin suosittelisin. koiras ja kolme, neljä naarasta laittaisin. Koirailla mustat "alaevät"
2x 250, 60
Lauris
Junior Member
Junior Member

Kaunis yhdistelmä ja rauhallisia kaloja. Kuulostaa hyvälle tuohaaremi.Itsellä ei niistä kokemusta. Sisso?
80l,110 l ja 430 l,
plättä
Starting Member
Starting Member

Siis apua!! Kävin kysäisemässä läheisestä Faunattaresta ja myyjä ei missään nimessä laittaisi 120 litraan sinihuulta eikä kuulemma mitään muutakaan malawia. Masentavaa. Kuulemma kuusiraita olisi ainoa edes harkittavissa ja kaikkien malawien sukupuolia on myyntivaiheessa mahdoton sanoa. Jopa kahdeksan kuulemma pitäisi ottaa. Pohjamateriaalilla ei kuulemma ole mitään väliä. En tiedä mitä ajatella. Laitoin sähköpostia NL-aquaan, on vaan niin huonosti auki, etten tiedä koska ehtii, kunpa siellä pääsisi käymään..
Lauris
Junior Member
Junior Member

No olishan iso pönttö aina hyvä, mutta mulla luotto mennyt Faunattaren myyjiin. Harva tietää kasveista tai kaloista mitään :( Malaweja ei varmaan siksi pienee, kun luonne on niillä mitä on, mutta sinihuulet rauhallisia. Toivottavasti saat asiatietoa NL-aquasta. Heillä kuitenkin erikoisosaaminen. Faunattaresta möivät kaverille Tiikerinuoliaisen 80L akvaarioon, kun se kuulemma pitää kotilot kurissa, just joo....
80l,110 l ja 430 l,
plättä
Starting Member
Starting Member

Tällä myyjällä ei kuulemma ole itsellään malaweja ollut. Ja nimenomaan sanoi sinihuulten kasvavan tosi isoiksi ja olevan äkäisiä.. Mieluummin mä malaweja tuntevia foorumilaisia uskon.. :(
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Olen varmaan ilonpilaaja, mutta musta 120l on turhan pieni malaweille, myös sinihuulille. Jos ei muuta niin musta näyttää hölmöltä kun 10-15cm pitkä kala on pikkuisessa akvassa, etenkin kun nyt puhutaan ihan adhd-kaloista, ei mistään paikallaan tönöttävistä möllyköistä. Noiden elämään kuuluu meno ja vauhti, kinastelutkin. En tunne niitä kaikkein pienimpiä Njassa-lajeja, mutta en laittaisi tuon kokoiseen yhtä ainutta yli 6-8cm kalaa, malawia tai muuta, sanoi suositukset mitä hyvänsä, mutta tämä menee jo makuasioiden puolelle tässä kohtaa. Odota mitä NLn kaverit vastaavat, josko heillä olisi ehdottaa sopivaa lajia tuon kokoiseen. Voi ollakin, älä vielä luovu toivosta kokonaan. Kaverilla on 230-litranen malawila ja se ON hiukan pieni, vaikka lajit on rauhallisemmasta päästä eikä kalat tappele keskenään. Naaraat on tosi kovilla, poikaset tulee heti syödyiksi jne, mitä ei meillä tapahtunut samojen kalojen kanssa koskaan kun tilaa oli yli 400-litran verran ja lisänä vielä täpäkämpiäkin lajeja. Malaweissa ei ole paljoa pieniä lajeja, saatikka että niitä löytäisi liikkeistä, Tanganjikan puolella niitä löytyy jo paremmin.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Mustarastas
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Mustarastas »

Täällä 240 litrainen malawi, jossa kaloina 5kpl:tta aikuisia rauhallisia lithobatheseja ja 8kpl:tta nuoria sinihuulia ja pakko myöntää, että yhtään pienempään en ryhtyisi malaweja tunkemaan.
plättä
Starting Member
Starting Member

Kyllä on näkemyksissä eroja.. 8O Ymmärrän kyllä hyvin kantanne. Kiitos viesteistänne!! :)

Kävin eilen keskustelemassa akvaariohankkeestani NL-Aquassa. Ensi viikolla noudan 8 pseudotropheus saulosia. :)

Kymmenenkin olisi voinut ottaa, mutta saatavilla oli nyt nuo kahdeksan.. :roll:
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

vähän ot:
Muistan kun itselläni oli 800 litranen akvaario niin tuntui, että ei kaloja voi laittaa pienempii altaisiin.
Pitää muistaa, että kala käyttää koko akvaarion hyödyksi eli jos se kala liikkuu 500 litrasessa kovasti ei se estä sitä laittamasta 250 litraseen jos suositukoko on vaikka 200 litraan.
Tämä vaan kannattaa pitää mielessä kun puhutaan kalojen sopivuudesta. :)
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”