Sopiva määrä kaloja

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Pasis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 93
Liittynyt: 20:41, 25.10.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Sopiva määrä kaloja

Viesti Kirjoittaja Pasis »

Nyt seuraa hieman tyhmä kysymys, mutta olen tätä jo jonkin aikaa yrittänyt selvittää [:I] . Eli onko olemassa jotain kavaa tai vastaavaa, jolla voisi laskea sopivan kala määrän riutta ja muihin merivesiakvaarioihin?
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Sopiva määrä kaloja

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Eipä oikein. Riippuu niin paljon altaan sisustuksesta ja niistä muista kaloista. Tietysti perustuu hiukan altaan pituuden ja tilavuuden mukaan että mitä ylipäätään voi ottaa, mutta se nyt menee jo hiukan ohi aiheen.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
pingu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 180
Liittynyt: 10:00, 21.10.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: vantaa

Re: Sopiva määrä kaloja

Viesti Kirjoittaja pingu »

Itse käyttänyt sellasta 1cm kalaa/10L ja tietty pitää harkita mitä ostaa
Pasis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 93
Liittynyt: 20:41, 25.10.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sopiva määrä kaloja

Viesti Kirjoittaja Pasis »

Kiitos vastauksista!
Tää kysymys heräsi itsellä kun ihmettelin tota omaa allasta ja rakenteilla olevaa. Ja sitten kun on nähnyt videoita/kuvia, joissa on isoja ja pienempiäkin kaloja tungettu samaan altaaseen mahottoman näköinen määrä. Mulla itsellä kun on ollut sellainen käsitys että meriveteen menee vähemmän kaloja kuin esim. makeaan ja tietenkin kalojen koko ja kuinka kovia menijöitä ovat ratkaisee.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Sopiva määrä kaloja

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Kannattaa myös muistaa isommassa altaassa että se "dither fish" porukka l. ne pikkufisut saavat ne suuremmat tuntemaan olonsa turvallisemmaksi (pikkukalat ui näkösällä = ei saalistajia likellä). Eli tässä nyt 1 selityksentapainen tuolle miksi on sekaisin suurempaa ja pienempää iloisesti.
Ja vielä kun yhtälöön lisätään satunnaismuuttujia eli luonteet ja niiden vikaisuudet on soppa ihan pystyssä. Etenkin noiden välskärien ja muiden suurempien (sekä toki pienempienkin kiukkupussien) kanssa ryhmädynamiikka on paljolti kiinni yksilöiden omista temperamenteista. Esim itselleni on käynyt siinä mielessä hyvin että nuo välskärit (paletti-, kelta- ja keltapyrstö-) ovat kolmistaan kuin paitaa ja peppua - paljon kun on kokemuksia joissa yksi tai useampi saa pataan ihan huolella..
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Pasis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 93
Liittynyt: 20:41, 25.10.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sopiva määrä kaloja

Viesti Kirjoittaja Pasis »

Niin lähinnä ihmetyttänyt se akvaarioiden suhteellisen pieni koko kalojen kokoon ja määrään nähden. Itselläni mm. A. Clarkiit ja C. parasemat on jakaneet akvaarion keskenään, muut kalat esim. keltavälskäri saa kyllä uida huoletta koko altaassa.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Sopiva määrä kaloja

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Mä sanoisin että sentti/litra kaavat on ihan hanurista ja kalojen keskinäinen ryhmädynamiikka sekä biokuorma suhteessa ravinteidenpoistoon yhdessä määrittelevät kunkin altaan kalaston määrän. Rajat kun ammutaan yli alkavat kalat vähentää määräänsä tavalla tai oisella tai vaihtoehtoisesti vesiarvoja ei saa enään pidettyä kohdillaan maltillisilla perustoimenpiteillä.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Sopiva määrä kaloja

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Sopivan määrän "laki" on niin allas kohtainen enkä itse soveltaisi siihen mitään senttimäärää litroja kohti. Muita huomioitavia tekijöitä edelliset kirjoittajat jo kertoivatkin.

Monet pitävät esimerkiksi vuokkokala pariskunnalle mukavaa allaskokoa min. 100 litraa. Kuitenkin jos tilanne päätyy siihen että vuokkokalat saa asutettua merivuokkoon (varsinkin kuteva pari) , ne ei siitä juuri poistu kuin ruokinta-aikana pikaisesti pintaan ja takasin vuokkoon. Näin ne eivät sinänsä "vaadi" sen suurempaa allasta kuin mitä vuokon koko nyt vaatii, mutta vesiarvojen ylläpito ja sen haasteellisuus pienemmässä altaassa onkin se pointti.

Olen itse nähnyt muutaman esimerkin kaloista jotka olleet hieman "sillipurkissa" sen tärkeimmän kasvuaikansa ja ruokinnan niukkuus johtuen altaan rajoittuneesta tekniikasta ja huollosta on myös vaikuttanut osittain kalojen kääpiökasvuisuuteen.
Itse olen tykännyt seurailla kalojen käyttäytymistä maltilla. Jos altaassa on pääasiassa harmooninen tunnelma, eikä kaloissa näy stressin oireita ja altaan tekniikka ja huoltotoimet pysyvät menossa mukana, on minusta tilanne hallinnassa.

Useastihan varoitellaan lajien yhteensopimattomuudesta saman sukuisten lajien kesken. Tämän on moni saanut kumottua sillä, että kalaston suunnittelussa käytetään aikaa ja järkeä sekä mietitään asiaa siihen hetkeen asti kun kalat tulevat täysiin mittoihinsa ja alkavat näyttämään sen oikean luonteensa. Kalojen normaali reviirikäyttäytyminen täytyisi siis oppia tunnistamaan ja erottamaan siitä se käyttäytyminen, joka menee jo liian pitkälle ja stressitaso kalojen välillä kasvaa. Riittävä tila, eikä kalojen tarvitse taistella koko aikaa. Yksilöiden välillä kyllä löytyy sitten poikkeuksia ja kaloissakin löytyy niitä käytöshäiriöisiä yksilöitä jotka eivät vain millään tunnu soveltuvan mihinkään seuraan tai allaskokoon.

Olen viime viikkoina saanut mahdollisuuden seurailla kalojen käyttäytymistä vuorokauden ympäri.
Vuokkokalat eivät poistu vuokostaan. Välskärit, herttuat sekä haukkakala käyttävät koko altaan tilavuuden hyväkseen ja liikkuvat altaassa erittäin linjakkaasti. Edellisessä yli puolet pienemmässä altaassa välskärit selkeästi tuntuivat joutuvan jarruttamaan vauhtiaan päätyseinän tullessa vastaan. Valenciennea huoltaa koko vapaan pohjahiekka-alan ja siipisimpun alue rajaantuu vain puoleen mittaan allasta. Kertaakaan en 3vkon aikana nähnyt sen liikkuvat kuin max. puoleen väliin (varjoisa lymyilypaikka sijaitsee juuri tällä omalla reviirialueella). Koen, että kalasto täällä on aika balanssissa ja huomattavasti pienempi mitä muut harrastajat altaissansa pitävät suhteessa litramääriin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”