Meillä just tänään alotettiin muutto-operaatio 128l -> 160l, jalustaan päälilevy, akvaan uusi kansipleksi, valaistuksen rukkausta, paksumpi retkipatja akvan alle, kantoon erilaisia jaavansaniaisia kiinni jne. Mua oikeesti hirvittää tuo muutto. Mitenhän se pitäs tehdä, että menis kaikista parhaiten...? Muuttajina olis mm. kymmeniä hohtomilliksen poikasia kooltaan pienestä sikapieneen.
Ja sitten... Kuka on keksinyt ja miten, et partis voi asua 100l akvassa (puhumattakaan siitä, että monessa paikassa minimisuositukseksi sanotaan 80l, Varjon kirjassa sentään 128l)? Meiän Lutsu-partis asui hohtomillilässä (128l), mutta sitten musta alko näyttää, että sille on tulossa mahaan jotain naarmua ja otin sen sieltä pois (millilän pohjamatskun joukossa on myös soraa). Laitoin Lutsun nyt sitten toissailtana isoon akvaan (360l), kun siellä on paljon tilaa, hiekkapohja, kantoja ja muuta piiloa. Ajatuksena, että sama se missä astiassa se möllöttää luolassaan, kun ei sitä ikinä kuitenkaan missään näe eikä se tule edes ruoalle, jos valot on päällä. No, ei ole Lutsu isoon akvaan pääsyn jälkeen tainnut pysähtyä muutamaa sekuntia pidemmäksi aikaa kertaakaan!

se on jatkuvasti liikkeessä, ui keskivedessä

purjehtii pitkin pintaa, ärhentelee peilikuvalleen, surffailee virtauksessa, lutsuttaa laseja ja kaartaa taas uintikierrokselle, sukeltaa kantojen rakosista läpi ja hurauttaa taas pullistelemaan peilikuvalleen. Piiloon se ei hakeudu ensinkään, on koko ajan esillä ja touhuaa. Eipä siinä mitään, kiva sitä on seurailla (lapsetkin jo osaa etsiä, että missä se iso imukuppikala on

) ja vaikuttaa olevan varsin onnellinen kala nykyään
Meille muutti tänään parvi seepralimioita. Ah ja voi! Olen rakastunut!

Ovat ehkä vielä enemmän "mun kaloja" kuin hohtomillikset, joista niistäkin pidän aivan hirveästi.