Eroon petokotiloista

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Esa
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Eroon petokotiloista

Viesti Kirjoittaja Esa »

Onko helppoa keinoa päästä eroon petokotiloiden ylipopulaatiosta ?
Laitoin joskus 6 vuotta sitten tuonne 200l seura akvaan 3kpl rajoittamaan kasveja syöviä kotiloita ja ne peijjoonit keksivät harrastaa ikiaikaisia isääntymis riittejä.
Viimeisen parin vuoden aikana olen tyhjentänyt akvan pari kertaa pohjahiekkoja myöten ja samalla poistanut yhteensä uutaman tuhatta yksilöä.
Tänään taas laitoin akvan pohjalle " herkkupalan " ja 1/2 tunnin päästä esillä oli arviolta 300 petoa aterialla..

Onko ainoa keino akvan totaalinen sterilisointi ja uudelleen aloitus uusilla hiekoilla ja kasveilla ?
jejoka
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Eroon petokotiloista

Viesti Kirjoittaja jejoka »

Mikäli pohja ei ole "täynnä" ja nuoliaiset miellyttää silmää hommaa niitä pieni parvi. Ovat loistavia tohottajia muutenkin hauska seurata niiden vipellystä. Ainakin harlekiini nuoliaiset ja touhunuoliaiset syö kotiloita. Harmi sinänsä, koska en harrikoiden takia (ja muutenkin taistojen takia pehmeä vesi) voi ottaa omppui :(
Minä, lapsi vm -11, pari koiraa vm -10 & -12 sekä vettä ties missä ja miten paljon. Sit viel pitäis keksii mitä tekee vapaa-aikanaan...
ÄmHoo

Viesti Kirjoittaja ÄmHoo »

Enpä ole ennen kuullut petojen noin hurjasti lisääntyvän. Tarkkana sietää siis noidenkin kanssa olla. Samat hävityskeinot noilla kai on kuin muillakin kotiloilla, eli vahvoilla ovat - aina.

M.
Omega369
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Omega369 »

Onhan noita kotilomyrkkyjä kaupan hyllyssä, niillä pääsee eroon isosta nipusta. Suurin riesa on huolehtia että saat ruumiit ulos altaasta ennen kuin alkavat mädäntyä. Itse suosittelisin ensialkuun kotiloansaa, jonka nikkaroit itse puolen litran limsapullosta muutamassa minuutissa. Sillä poistat enimmät. Sitten myrkkykuuri tai pari, mikäli myrkky ei tuhoa myös munia, ja ongelma on ratkennut. Kannattaa vaihtaa vettä pari kertaa useammin kuin normaalisti ja haroa sormilla kotiloiden ruumiit pohjahiekan seasta sitten lopuksi..

Itse olen saanut 400 litraisesta altaasta petokotilot sukupuuttoon ihan vain käsin keräämällä. Lopuksi heitin toisesta altaasta (okei, pakasterasia missä pari desiä vettä) kaksi petokotiloa takaisin tuonne 400 litraiseen, kun olin todennut että eivät yritä lisääntyä keskenään. Kuukauden kun jaksaa kerätä niitä aina nähdessään, niin alkaa loppua. Munia ei kyllä tuhoa käsipelillä ei sitten millään, joten kannattaa kohdistaa voimansa silminnähtäviin yksilöihin. Saahan noista ihan hyvät rahat kun kerää ne johonkin pieneen pakasterasiaan ja myy ne harrastajille. Kaupatkin ottavat hyvin vastaan ja vaihdossa voi saada kalanruokapurkin tai jotain muuta käyttökelpoista.
Nothing that I say or do, matters to the big machine.
Our_Tiny
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Our_Tiny »

Kotilo-ongelmat on kyllä tosi tylsiä :-( Itselläni varmaan sata pientä haittakotiloa 180 litraisessa akvaariossa. Ensin koetin avuksi kahta petokotiloa, mutta eivät saaneet hävitettyä pikkukotiloja. Nyt on kaksi tiikerinuoliaista olleet pari viikkoa altaassa, mutta pienet kotilot senkun lisääntyy. Ne on ällöttäviä. Miksi ihmeessä tiikerit ei syö kotiloita, onko tietoa? Tsemppiä vaan taisteluun viestiketjun aloittajalle!
Myöhäistä se on hiiren kissan suussa haukotella.
54 l, (190 l ohikiitävää http://mytrigon.atwebpages.com/), 180 l
cassie_86
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja cassie_86 »

Oletko Esa muuten yrittänyt lahjoittaa nuita petoja akvaarioliikkeisiin? Itsellä lisääntyivät välillä liikaa, vein paikalliseen liikkeeseen myytäväksi, kalanruokaa sain vaihdossa korvaukseksi, mutta kumminkin jotain hyötyä eikä tarvinnut tappohommiin ryhtyä. Tässä AW;ssä olen kanssa jonkin verran myynnyt/lahjoitellut muille, tuntuu niillä olevan kysyntää. Itse kuitenkin hoidan roskakotilon torjunnan mieluummin nuilla pedoilla kuin millään myrkyillä tai tiikerinuoliaisilla jotka kasvavat liian isoksi melko pian.
Altaat:165l seura-akvaario, 120l platyjä ja molleja (aina poikasia myynnissä),317l: 1x L201,2xL66,L015,L340,5xhaarniska,kongot ja lehtispari, 80l monnisten kasvattamona. Saksanpaimenkoira, malinois ja am.bulli ja tietenkin aviomies.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”