Harrastajien kuulumisia Loimaa-Huittinen-Sastamala

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Nallurainen
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: Tas
Sukupuoli: Mies

Re: Harrastajien kuulumisia Loimaa-Huittinen-Sastamala

Viesti Kirjoittaja Nallurainen »

Tia-Teresia kirjoitti:
Nallurainen kirjoitti:Piikkisilmät mulle, saat vaihturina noita albiinomonnisia :)
Tuutko heti hakeen :mrgreen:
Sopiiko keskiviikko?
googlasin rasborat, menis komeesti tonne mun pikkualtaaseen, siellä kun ei vielä ole kaloja laisinkaan, jolloin olosuhteet voi laittaa kalojen mukaan.
Anna akvalle pikkusormi ja se vie koko kämpän, vai miten se nyt menikään.
akvaristi
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja akvaristi »

Tia-Teresia kirjoitti: Rubiiniseeprojen lukumäärää en pysty sanomaan varmaksi ennenkuin ne haavii altaasta ylös, veikkaan likemmäs kahtakymmentä ainakin. ne kun on helppo saada lisääntymään antamalla suodattimen mennä tukkoon ja huomaamalla tämä noin viikonpäästä tapahtuneesta :roll:
Hah :mrgreen:.

Ottakoon Nallurainen mun puolestani rasborat :), jos mä ensin koitan nyt kasvattaa nuo affenat maailmalle.

Mutta nuo rubiiniseeprat mua kiinnostais toden teolla... sitten kyllä pitäis luopua rihmishaaveista. Ehkä päädyn sittenkin takaisin kirjoahvenosastolle :mrgreen:. Jos ottais jonkun erittäin maltillisen kirjoahvenen sinne pohjalle monnisten kanssa.

Muoks: tuli muuten mieleen, että liikkuuko nämä seeprat pinta- vai keskikerroksessa enemmän?
- 720l Afrikka-allas, 25l nano -
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Tia-Teresia »

Nallurainen kirjoitti:
Tia-Teresia kirjoitti:
Nallurainen kirjoitti:Piikkisilmät mulle, saat vaihturina noita albiinomonnisia :)
Sopiiko keskiviikko?
googlasin rasborat, menis komeesti tonne mun pikkualtaaseen, siellä kun ei vielä ole kaloja laisinkaan, jolloin olosuhteet voi laittaa kalojen mukaan.
Keskiviikkona neljän jälkeen oon kotosalla :)
akvaristi kirjoitti:
Tia-Teresia kirjoitti: Rubiiniseeprojen lukumäärää en pysty sanomaan varmaksi ennenkuin ne haavii altaasta ylös, veikkaan likemmäs kahtakymmentä ainakin. ne kun on helppo saada lisääntymään antamalla suodattimen mennä tukkoon ja huomaamalla tämä noin viikonpäästä tapahtuneesta :roll:
Hah :mrgreen:.

Ottakoon Nallurainen mun puolestani rasborat :), jos mä ensin koitan nyt kasvattaa nuo affenat maailmalle.

Mutta nuo rubiiniseeprat mua kiinnostais toden teolla... sitten kyllä pitäis luopua rihmishaaveista. Ehkä päädyn sittenkin takaisin kirjoahvenosastolle :mrgreen:. Jos ottais jonkun erittäin maltillisen kirjoahvenen sinne pohjalle monnisten kanssa.

Muoks: tuli muuten mieleen, että liikkuuko nämä seeprat pinta- vai keskikerroksessa enemmän?
Ehkä enempi pohjapainotteinen keskivesi :roll: ja ruoka-aikaan missä vain, lattiaa myöden, ellei ole tiukasti kansilasit paikoillaan :mrgreen: Enkä mä tiedä kaipaako noi todellisuudessa mitään virtausta, musta ainakin tuntuu et ne enempikin välttelee sitä ja hakeutuu altaassa tyveniin kohtiin parveilemaan :P
...Kalasoppakeitoksia jo yli 20v ajan...

Akvarismi on hulluus johon ei ole lääkettä ja se pahenee aikaa myöden.
akvaristi
Senior Member
Senior Member

No voi höh :roll:. Ehkä sitten tulis jo liikaa ruuhkaa, kun on jo kardinaalitetrat ja robertsit pyörimässä siellä alakerroksessa. Miten mulla on aina tämä sama ongelma, että yläkerroksessa ei oo porukkaa juuri yhtään ja pohjaosasto onkin sitten ihan tupaten täynnä :mrgreen:?

Mutta rupes nyt noi kelta- ja lippukääpiöahven kiehtomaan joka tapauksessa, että saattaapi kyllä kuppi kallistua joka tapauksessa takaisin affeniin... ans kattoo nyt. Jotenkaan mä en saa ollenkaan langasta kiinni ton purkin kalastoa suunnitellessa, olen ihan hukassa. Totally lost.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

Tia-Teresia kirjoitti:
Nallurainen kirjoitti:
Tia-Teresia kirjoitti:
Sopiiko keskiviikko?
Keskiviikkona neljän jälkeen oon kotosalla :)
Tuli mieleen et Nalluraisellaha on vilpoisaa purkkia... ei sinne nuo kirjorihmat menis kans, ei niitä montaa ole :roll:

Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

akvaristi kirjoitti:No voi höh :roll:. Ehkä sitten tulis jo liikaa ruuhkaa, kun on jo kardinaalitetrat ja robertsit pyörimässä siellä alakerroksessa. Miten mulla on aina tämä sama ongelma, että yläkerroksessa ei oo porukkaa juuri yhtään ja pohjaosasto onkin sitten ihan tupaten täynnä :mrgreen:?

Mutta rupes nyt noi kelta- ja lippukääpiöahven kiehtomaan joka tapauksessa, että saattaapi kyllä kuppi kallistua joka tapauksessa takaisin affeniin... ans kattoo nyt. Jotenkaan mä en saa ollenkaan langasta kiinni ton purkin kalastoa suunnitellessa, olen ihan hukassa. Totally lost.
Hmmm, tuli mieleen et jos ne hengaa siel pohjilla nimenomaan siksi että välttelevät sitä virtausta 8O jos mä ehtoolla teen pientä testiä ja vaihdan kovemman virtauksen alas, että mitä sitten tekevät. tai vähennän virtausta vallan koko purnukasta, nythän siellä melkein kuohuva koski :roll:
olen ihan hukassa. Totally lost.
Mulle käy tota harva se päivä, voi olla että tämänkin suunnitelman kanssa käy samoin, kun en ole paperille ylös mitään kirjoittanut :mrgreen:

akvaristi
Senior Member
Senior Member

Tia-Teresia kirjoitti: Hmmm, tuli mieleen et jos ne hengaa siel pohjilla nimenomaan siksi että välttelevät sitä virtausta 8O jos mä ehtoolla teen pientä testiä ja vaihdan kovemman virtauksen alas, että mitä sitten tekevät. tai vähennän virtausta vallan koko purnukasta, nythän siellä melkein kuohuva koski :roll:
No koitapa, voisiko se vaikuttaa jotain? Kun mä saan kyllä varmasti tuon Aquaballin ja BP:n virtauksen kyllä hillityksi, se ei ole ongelma. Etenkin sit vielä kun noi köynnöstävät taas kasvaa reippaan harvennuksen jälkeen ja tukkii koko pinnan yhdessä pistian ja limaskan kanssa... :roll: :mrgreen:
Tia-Teresia kirjoitti: Mulle käy tota harva se päivä, voi olla että tämänkin suunnitelman kanssa käy samoin, kun en ole paperille ylös mitään kirjoittanut :mrgreen:
Jep, joka päivä tuntuu menevän uusiks. Kun ei voi vaan päättää :D.
Nallurainen
Katalysaattori
Katalysaattori

Tia-Teresia kirjoitti:
Tuli mieleen et Nalluraisellaha on vilpoisaa purkkia... ei sinne nuo kirjorihmat menis kans, ei niitä montaa ole :roll:
Taas meni googeli hommiksi, se ei tosin tunne lainkaan moista kalaa, joten mikä mahtaa olla tuon koko nimi?
Kaivelen sille sitte jostakin vesiarvo vaatimukset.
Mulla on tosi vähän kaloja, eli tilasta ei tulee ihan heti pulaa.
Muutenkin menossa kalaston vaihdos, altaassa olevat punapääbarbit menee helsinkin isomman lauman jatkoksi.
Nuutti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nuutti »

Siis mihinkähän äsken kirjoittamani viesti hukkui?
No, joka tapauksessa päivittelin, että hitsit kun jättää päivän välistä lukematta tätä, niin jo saa kahlata sivukaupalla että pääsee perille mistä suuresta kalavaihdosta nyt puhutaan.. 8O

T-T, mulla ei edelleenkään ole sitä pikkuakvaa kun edellinen oli paikkaansa liian iso, ei sinulle nyt ole tulossa poistoon jotain n. 40 litraista purkkia? Olisin kovin kiinnostunut.
Ja kuvaa kehiin tännekin uudesta altaasta, kaikki ei oo naamakirjassa!

Meillä ui nyt akvassa uusi parvi ruusutetroja, ja tahtoisin kovasti karsia kasvistoa ja uusia sisustusta, jälleen kerran.. Pikkupurkkia kaivataan surkeasti, että saisi sinne osan kasveista ja kunnon omppulan.
M: Laavakiveä
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

Nallurainen kirjoitti:
Tia-Teresia kirjoitti:
Taas meni googeli hommiksi, se ei tosin tunne lainkaan moista kalaa, joten mikä mahtaa olla tuon koko nimi?
Kaivelen sille sitte jostakin vesiarvo vaatimukset.
Mulla on tosi vähän kaloja, eli tilasta ei tulee ihan heti pulaa.
Muutenkin menossa kalaston vaihdos, altaassa olevat punapääbarbit menee helsinkin isomman lauman jatkoksi.
Tämännäköisiä ovat Nuo Puntius tambraparniei eli Rihmakirjobarbit ovat komioita otuksia. Varjo antaa lämpötilaksi 19-25 ph 6-7 toisesta lähteestä sanotaan; Sopiva pH on 6–7,5 ja lämpötila 21–26 astetta ja olen törmännyt myös lämpötilaan 18-22. Eli mene ja tiedä mikä sitten olis tarkka haarukka, viileä kuitenkin :)
Nuutti kirjoitti: Ja kuvaa kehiin tännekin uudesta altaasta, kaikki ei oo naamakirjassa!
Nyt Yritin, mut jostain syystä tämän koneen muistikortin lukija ei suostu toimimaan, niin en saa nyt ladattua kuvaa. Täytyy ehtoommalla ryöstää takkutikku läppäriin niin sit onnistuu, sil on kuvia kiposta jo valmiiks :)

MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Oho, yön ja aamun aikana tullut textiä 2 sivua. 8O
Naiset... :mrgreen:

Haddock:
No mua nyt vähän jännitti uusi tuttavuus. :mrgreen:
Ja mitä sille nyt voi kun on 2kpl 11vuotiaita ja 2kpl 8vuotiaita saman katon alla.. :mrgreen:
Sotkua tulee ilman muuta. :D

Akvaristi:
Ööh..
No tuota. :mrgreen: Silloin kun niitä se 4 oli, kaikki olivat piilossa omassa kolossaan ja kurkkivat sieltä. :roll: Nyt kun siellä on nuo 2 "isoa", tulevat syömään ihan hyvin, mutta pinnalla pitää olla suht. paljon kasvia, pistia on yksi hyvä...Mutta kyllä nuo pohjallakin tykkää mennä. :mrgreen: Tiettty jos on isompi parvi niin aina parempi. :D

T-T:
Vääh, mä haluan tietää ne keittiön pienemmän altaan mitat! :mrgreen:
Mä sitten liftaan sulta kyydin Haddockille silloin sunnn... OH NO! Mulla on tädin työhönvihkiminen. :(
Noo, ehkä mä pärjään. :mrgreen:

Joku unelmoi jostain mutterista... 8-)
Jos T-T:n altaan mitat on sopivat, voin ehkä pienellä vinkumisella saada sen mutterin tilalle. [;)] (20L)
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Nallurainen
Katalysaattori
Katalysaattori

Tia-Teresia kirjoitti:Tämännäköisiä[/url] ovat Nuo Puntius tambraparniei eli Rihmakirjobarbit ovat komioita otuksia. Varjo antaa lämpötilaksi 19-25 ph 6-7 toisesta lähteestä sanotaan; Sopiva pH on 6–7,5 ja lämpötila 21–26 astetta ja olen törmännyt myös lämpötilaan 18-22. Eli mene ja tiedä mikä sitten olis tarkka haarukka, viileä kuitenkin :)
Näyttää hyvältä.
Miten on, antaako noi kasvien olla rauhassa, ja muiden eliöiden mitä altaassa on.

Keskiviikko sopii mulle sillo neljän jälkeen,
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

Tia-Teresia kirjoitti:
Nuutti kirjoitti: Ja kuvaa kehiin tännekin uudesta altaasta, kaikki ei oo naamakirjassa!
Nyt Yritin, mut jostain syystä tämän koneen muistikortin lukija ei suostu toimimaan, niin en saa nyt ladattua kuvaa. Täytyy ehtoommalla ryöstää takkutikku läppäriin niin sit onnistuu, sil on kuvia kiposta jo valmiiks :)
Nyt löyty johto, joten tämmönen se on;

Kuva

on sentään oikeassa huoneessa, vaikkei viellä likimainkaan edes oikeaa seinustaa eikä enään keittiön pöydällä poikittain :mrgreen: . Tänään tuli projektille takaraja, tasan kaksi viikkoa aikaa saada purnukka kalavalmiiksi 8O Onneksi sentään tuli jo suodatinroinat tilattua tänään, josko ehtis tulemaan ennen :roll:

Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

Nallurainen kirjoitti:
Tia-Teresia kirjoitti:Tämännäköisiä[/url] ovat Nuo Puntius tambraparniei eli Rihmakirjobarbit ovat komioita otuksia. Varjo antaa lämpötilaksi 19-25 ph 6-7 toisesta lähteestä sanotaan; Sopiva pH on 6–7,5 ja lämpötila 21–26 astetta ja olen törmännyt myös lämpötilaan 18-22. Eli mene ja tiedä mikä sitten olis tarkka haarukka, viileä kuitenkin :)
Näyttää hyvältä.
Miten on, antaako noi kasvien olla rauhassa, ja muiden eliöiden mitä altaassa on.

Keskiviikko sopii mulle sillo neljän jälkeen,

Mulla ainakin on antanut olla, jotain miekkaa maistoivat tullessaan, mut lopettivat kun ovat saaneet rehupitoista evästä riittävästi :)

Nallurainen
Katalysaattori
Katalysaattori

Näyttää siltä että nekin kalaset tais löytää uuden kodin, tai no riippuu paljonko niille tulee hintaa, persaukinen kun olen.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

Nallurainen kirjoitti:Näyttää siltä että nekin kalaset tais löytää uuden kodin, tai no riippuu paljonko niille tulee hintaa, persaukinen kun olen.
Jos mä sitten kevään tultua tuun keräämään taunukseni pois sun pihasta [;)]

MA7xGE; Mun on mitta hukassa, TAAS :roll:

MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Onko edes lappo löytynyt? :mrgreen:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Nallurainen
Katalysaattori
Katalysaattori

Tia-Teresia kirjoitti:
Nallurainen kirjoitti:Näyttää siltä että nekin kalaset tais löytää uuden kodin, tai no riippuu paljonko niille tulee hintaa, persaukinen kun olen.
Jos mä sitten kevään tultua tuun keräämään taunukseni pois sun pihasta [;)]
Voit käydä keräämässä sen pois keväällä, siihen on jossain varaosiakin melkoinen määrä, mun ei tu sitä kuitenkaan koskaan laitettua enää ajokuntoon, on seissy kyllä lukemattomia vuosia, ensin tallissa ja sitte täällä maalla ihan vaan ulkona.

Tietää että se vanhus pääsee hyvään kotiin, ja sen ehkä vielä näkeekin joskus.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

MA7xGE kirjoitti:Onko edes lappo löytynyt? :mrgreen:
Juu, se löytyi sen sängyn alta, missä se EI AINAKAAN ollut :mrgreen:

MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Tia-Teresia kirjoitti:
MA7xGE kirjoitti:Onko edes lappo löytynyt? :mrgreen:
Juu, se löytyi sen sängyn alta, missä se EI AINAKAAN ollut :mrgreen:
Miten se sinne joutui? 8O

Joku pojista oli koittanut saada villakoiria lapottua? :mrgreen:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Haddock
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Haddock »

Nyt olen saanut vahvan EI:n kun olen höpöttänyt kotona mutterista. Ja sen jälkeen lisäkysymyksen että "olisko jossain sellainen tarjolla"
Eli päättelen seuraavaa: Kunhan jossain on yksinäinen, kylmissään ja kotia vailla oleva mutteriakva, niin kaiketi sellainen sitten saa tulla meille asumaan. Ainakin sillee varovaisesti kodinhoitohuoneen pöydälle ja ehkä yläkaappiin ja siitä sitten pikkuhiljaa jonkun tason päälle 8-) Pikkuhiljaa...

Eilen kotiin mennessäni totesin että sameus oli vedestä hävinnyt. Pienimpiäkin kaloja oli vielä hengissä etteivät lehtikalat niitä olleet syöneet ja kaikki ookei. Seuraavia siirtoja vaan odotellessa ja sillä välillä kirkasta vettä, kasvun aloittaneita kasveja ja reippaita kalasia ja omppuja ihastellessa. :D
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Saatoin muuten eilen ehkä keksiä, miksi mulla kalat hankailee välillä. Tai hankailivat (?), eivät ole nyt hetkeensä sitä tehneet. Ei ees uudet monniset tonne isoon altaaseen päästyään. Mutta kai mä tänään jo taas näen pyörähtelyä, kun kuvittelen keksineeni syyn :roll:. En sano vielä ääneen syytä, ettei taika haihdu :mrgreen:. Lisäksi päätin jättää nyt kesäkurpitsan pois hetkeksi partiksen (ja pikkuakvaarion omppujen) ruokavaliosta, että nähdään johtuisiko ajoittainen vedensamennus siitä.

Yksinäinen monninen on edelleen pyydystämättä, eilen siitä ei näkynyt vilaustakaan, huoh. Pikkutimantteja siirsin nyt jonkun toistakymmentä toiseen purkkiin. Vaikka mitä fb:n ryhmässä kyselin (täällä kun ei nykyään tunnu saavan vastausta enää mihinkään kysymäänsä asiaan, lukuunottamatta monnisasioita tuolla kerhon puolella), niin noita vois jo kaiketi alkaa myymäänkin. Mutta taidan nyt vielä hetken kuitenkin kasvatella, paitsi T-T sitten tietysti saa napata omansa mukaan vajaan kahden viikon päästä ;).

Ja partamonni oli kaivanut mukavan kraaterin (on muuten aikamoinen) kannon viereen, kun oli pitänyt saada sovittaa itsensä melkoisen hankalaan kohtaan :mrgreen:. Ei ollu mun rakentelemat luolat yms. kelvannu, ainakaan vielä.

Ja kyllä mä taidan nyt jättää rihmakalat 175:sta kuitenkin pois, kun mulla on jo yksi lämpimän veden allas ja toisaalta kääpiöahvenet kiinnostaa vahvasti. Lisäksi kaipaan nimenomaan rohkeita kaloja. Toivottavasti rauhallisimmat käppänät eivät myös ole samalla arkoja. Ja mikäli rubiiniseeprat eivät sovellu tuonne (ootko T-T vielä ehtinyt testaamaan yhtään virtauksen vaikutusta uintikerrokseen?), niin toisena vaihtoehtona mulla on se kauan ihailemani viirikirjokala, Iriatherina werneri :). En tiedä miten tulevat toimeen käppänöitten kanssa, mutta sit sen näkis :). Ovat kyllä kans ilmeisesti aika herkkiksiä, mutta säännöllisesti vettä olen vaihtanut tähänkin asti.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

akvaristi kirjoitti:Ja mikäli rubiiniseeprat eivät sovellu tuonne (ootko T-T vielä ehtinyt testaamaan yhtään virtauksen vaikutusta uintikerrokseen?)
8O En ehtinyt, riitti että ajatteli, Isännälle ehtoolla tokaisinkin että katoppa sinäkin... Kalat uivat nätisti ylempänä avovedessä koko illan ja sama peli näkyy jatkuvan tänäänkin 8O Ja virtaukseen en ole koskenut pitkällä tikullakaan. Samoin kirjorihmat hengaa ihan etulasilla, mitä yleensä tapahtuu vain ruoka aikaan 8O Erittäin hämärää...
akvaristi kirjoitti: paitsi T-T sitten tietysti saa napata omansa mukaan vajaan kahden viikon päästä ;).
Vähän tulee projekteilla taas hoppu :roll: Onneks ei koskaan mitään tule sillain ÄKKIÄ valmisteltua :mrgreen:
Haddock kirjoitti:Nyt olen saanut vahvan EI:n kun olen höpöttänyt kotona mutterista. Ja sen jälkeen lisäkysymyksen että "olisko jossain sellainen tarjolla"
Eli päättelen seuraavaa: Kunhan jossain on yksinäinen, kylmissään ja kotia vailla oleva mutteriakva, niin kaiketi sellainen sitten saa tulla meille asumaan. Ainakin sillee varovaisesti kodinhoitohuoneen pöydälle ja ehkä yläkaappiin ja siitä sitten pikkuhiljaa jonkun tason päälle 8-) Pikkuhiljaa...
Mähän sanoin, et kyll ne yleensä antaa aina peräksi, joten tässähän ei ole pitkäkään väsytys ollut tarpeen [;)]

MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

...En ole vielä uskaltanut vinkata äidille mutterin päivittämisestä... :mrgreen:
Pitäisi ehkä tietää litrat ensin. 8-)

Tulenko itse mittaamaan ja keräämään kasvia+kantoa+rapua? :mrgreen:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Nallurainen
Katalysaattori
Katalysaattori

Jopa oli kunnon migreeni tänään, saa nähdä onko huomenna ajokunnossa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”