![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Osaako muuten joku sanoa imaseeko EHEIM 2007 sisäsuodatin rapuset? Tämä tulee paketin mukana.
Valvoja: Moderaattorit
Mä en laittaisi intiaaninsulkia 54-litraseen lainkaan, vaikka se sen minimisuositus onkin. Ko. kala ei ole ihan parhaimmillaan alle 10 yksilön parvessa ja kovin paljon suurempaa parvea tuon kokoiseen ei voi laittaakaan. Muuten kyllä tosi kiva ja kaikin puolin suositeltava kala, joka käy monenlaisiin vesiin ja on vilkas ja mielenkiintoinen, riittävän kokoisessa parvessa hyvin esilläviihtyvä, muttei tiukassa parvimuodostelmassa uiva kala.MoonaS kirjoitti:Neontetra, hehkurasbora, sinineontetra & intiaaninsulka... Voiko näistä laittaa kaksi eri parvia 54-litraseen, jos siellä on väh. 3kpl täplänuolimonneja?
Varjon kirjasta selattuna sellaisia voisi ollaMoonaS kirjoitti:Menikin taas suunnitelmat uusiks, kun tutkailin asioita taas vähän lisää... hehkurasborat ois näyttäviä, mutta kuinka tarpeen se turpeenlisäys on? Mitä sellasia parvikaloja on 54-litaraseen, jotka ei välttämättä tarvi tummaa pohjaa ja turvelisäyksiä?
Käsittääkseni näiden levinneisyys osuu luonnossa osittain päällekkäin, ja yhteisillä elinalueillaan todella elävätkin sekaparvina. En kyllä muista, mistä tämän aikoinaan luin, mutta vakuuttavan lähteen mielikuva jäi mukaan. Eli kyllä, siltä vaikuttaa. Iso sekaparvi voisi olla näyttäväkin.päivänvarjo kirjoitti:Entäpä sitten sinineontetrat ja kardinaalitetrat? Siis ihan mielenkiinnosta mietin että voisivatko ne sopeutua yhdeksi parveksi.
Hehkurasboroille harmi kyllä turvelisäys on usein elintärkeä, muttei niinkään veden värin kuin riittävän matalan pH-arvon vuoksi. Jos saat pH-arvon muuten riittävän alas, hehkut tulevat hyvin toimeen ilman turvelisäystäkin. Aikoinaan maalla asuessani ratkaisin ongelman käyttämällä hehkurasbora-akvaarion vedenvaihtoihin ainoastaan sadevettä (jonka pH on noin 5,5), ja homma toimi hyvin. Kaupungissa sadevedessä vain on niin paljon törkyä, ettei sitä oikein voi käyttää.MoonaS kirjoitti:Menikin taas suunnitelmat uusiks, kun tutkailin asioita taas vähän lisää... hehkurasborat ois näyttäviä, mutta kuinka tarpeen se turpeenlisäys on? Mitä sellasia parvikaloja on 54-litaraseen, jotka ei välttämättä tarvi tummaa pohjaa ja turvelisäyksiä?
MoonaS kirjoitti:Pohja aika vaalea, kun eläinkaupassa sanottiin, että kalat (mm.monnit) tummentaa itseään eikä niitä sitten erota. Ajattelin kyllä tummempaa. Olis vaan pitänyt pitää pääniMut noista asukeista vielä... eräs suositteli lg2. Onko jollain kokemusta tai tietoa? Joku monni se oli suomeks. Hyviä putsareita kuulemma ja jää vain n. 4cm pitkäks.
Lg2 on "musta nuolimonni". Se ei oikeastaan ole nuolimonni, vaikka niille kohtalaisen läheistä sukua onkin. Näyttää siltä, että sen oikea lajinimi on Hisonotus leucofrenatus: tässä Planetcatfishin lajiesittelysivu.MoonaS kirjoitti:Mut noista asukeista vielä... eräs suositteli lg2. Onko jollain kokemusta tai tietoa? Joku monni se oli suomeks. Hyviä putsareita kuulemma ja jää vain n. 4cm pitkäks.
AkvaarioTyttö kirjoitti:Mun kalasto ehdotus olisi tälläinen:
Kääpiöpallokala x 6
Vihersukarapu x 10
Karkkilassa niitä on myynnissäElena_ kirjoitti:Itse oon koittanu nyt metsästellä noita lg2, alias musta otto, alias otocinclus sp."negros" (eli kulkee mm. tommosilla nimillä) mutta en oo pk-seudulta onnistunu mistään löytämäänMulla oli niitä joskus muutama 240l altaassa, hukkuivat sinne kyllä aivan totaalisesti mutta pienessä altaassa varmasti aivan kivoja talkkareita. Muistaakseni useammalla harrastajalla kuteneet ja poikasiakin on saatu kasvateltua hyvällä menestyksellä. Ja tosiaan, on viileämmän veden kala,joten ei välttämättä oikein sovi taiston kaveriksi.
Juu, jos jollain on näistä enemmän tietoa, niin kertokaa ihmeessä. Otettiin neontetroja akvaarioon, niin nää vois olla ne talkkarit.7330 kirjoitti:Lg2 on "musta nuolimonni". Se ei oikeastaan ole nuolimonni, vaikka niille kohtalaisen läheistä sukua onkin. Näyttää siltä, että sen oikea lajinimi on Hisonotus leucofrenatus: tässä Planetcatfishin lajiesittelysivu.MoonaS kirjoitti:Mut noista asukeista vielä... eräs suositteli lg2. Onko jollain kokemusta tai tietoa? Joku monni se oli suomeks. Hyviä putsareita kuulemma ja jää vain n. 4cm pitkäks.
Joku, jolla on tästä lajista kokemusta, osaisi varmaan kertoa, sopiiko se näinkin pieneen akvaarioon. Itse en ole koskaan tainnut näitä kaloja edes nähdä, joten en ota kantaa.Planetcatfishin mukaan viihtyy verraten viileässä vedessä, joten esimerkiksi taistelukalan kanssa se sopisi silloin yhteen huonosti. Neontetrojen kanssa puolestaan mainiosti.
Laittaisin kuvan, jos osaisinella95 kirjoitti:Laita MoonaS kuvaa altaastasi, oisi kiva nähdä millainen sinulla tai muilla saman kokoisen omaavalla on![]()
Oma allas kypsyy kovaa vauhtia, vesiarvot menee niinkuin elokuvissaKasveja tyrkkäsin jo hiekkaan, muuten saa kyllä tuossa hitaasti kypsyä vaikka polte asukkeihin ois jo
![]()
Meillä vaihtui tumma hiekka luonnonhiekkaan ( myös väriltään), kasveja on nyt Jaavansammal, amerikan vesitähdikki, rasvalehteä ja rusolehteä. Jotain muut kyllä kaipaisi vielä, isolehtisempää. Konnanputkea olen miettinyt, kun sen eräässä altaassa näin. Liuskekiveä pitäisi jostain saada, täällä ei ole ja netissä myydään aika isoja paketteja enkä niin paljon tarvitse.
Sorry, jos MoonaS häiritsee mun turina sun topicissa.Sano vaan niin alottelen uuden, niin en sekaa täällä....