Meillä on aiempaa kokemusta akvaarionpidosta ajalta ennen lapsia ja tämä olisi nyt mahdollisesti paluumme mukavan harrastuksen pariin. Olen nyt viimepäivinä lueskellut paljon malawiahvenista ja muutenkin akvaariojuttuja eikä perushutussa ole hirveästi uutta tullut vastaan. Yllättävän vähän asiat ovat muutamassa vuodessa muuttuneet.
Minua kiinnostaisi erityisesti kokeneempien malawistien mielipide siitä, että haukkaammeko liian suuren palan, jos hankimme suorilta noin suuren altaan? Onko jotain, mitä emme luultavasti ole tulleet malawijuttujen suhteen ajatelleeksi, kun pohjana on kuitenkin "tavallisen" (=pehmeä- ja hapanvetisen) seura-akvaarion pito (monnisine ja tetraparvineen)? Paketti on rakennettu toimivaksi kokonaisuudeksi, tosin en osaa suorilta itse arvioida, että onko se sitä "normien mukaan" kun en malawialtaista sinänsä tiedä. Altaassa on iso ulkosuodatin, tehokas sisäsuodatin (anteeksi, mutta en muista malleja, eheimejä kumminkin), monimetallivalot, hiekkaa, kiviä ja kaloja (joiden lajeja ja lukumääriä en muista nyt ulkoa).
Toki saamme kunnon perehdytyksen altaan nykyiseltä omistajalta ja kaikki hoitoon liittyvät seikat ja vipustimet kuulemma ihan kirjallisessakin muodossa

Toinen mieltä askarruttava asia on se, että mahtaako olla ihan kertakaikkiaan paha moka ja munaus, jos etsimme kaloille uudet kodit ja teemme altaasta runsaskasvisen pehmeävetisen altaan, mikä meillä alkujaan oli mielessä? (tietyllä taka-ajatuksella kysyn sitä täällä... on ihan hiukan alkanut tuo malawimeininki kiehtoa, voisihan sitä sitten toisen altaan laittaa kasveineen ja tetroineen, jos sitä sitten vielä kaipaa

Linkkivinkkejä ja kirjasuosituksia kuulisin myös mielellään, suomenkielisiä sivuja olenkin surffaillut sen, minkä olen löytänyt.