Miekkakasvit eivät kasva korkeutta

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Ace
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Miekkakasvit eivät kasva korkeutta

Viesti Kirjoittaja Ace »

Onko kellään olemassa tietoa siitä, että mikä aiheuttaa miekkakasveilla "varrettomuutta" ? Minulla on 2 eri lajikkeista miekkakasvia, joiden luvattiin kasvavan n. 50-60cm korkeaksi. Kasveilla olivat korkeat varret ostettaessa, mutta alkuperäiset varret mätänivät pois hiljalleen ja tilalle alkoi kasvaa ja kasvaa yhä tänä päivänä miltei pelkkää lehteä. Siitä huolimatta että puskat jäävät matalaksi, ovat ne erittäin hyväkuntoisia ja tekevät jatkuvasti uutta lehtä. Olen kokeillut monenlaisia lannoitteita ja monenlaisia valoja pitkällä aikavälillä, tuloksia saamatta. Nyt viimeisenä kokeilin lisätä entistä viiden sentin hiekkakerrosta muutamalla sentillä. Muuta en enää keksi. Netistä, saati akvaarioliikkeistä en vastauksia ole saanut. Kasvien kaupassa olevia pitkiä varsia on perusteltu ilmakasvatuksella, mutta todettu kuitenkin, että tulisi kasvien vedessäkin kasvaa vähintään tuohon 50cm mittaan. On myös epäilty väärillä nimillä myytyjä lajikkeita, mutta en usko siihen, koska olivat kaupassa niin kookkaita. Nyt reilun vuoden jälkeen kasvit "jättiläismiekka" ja "devils eye" ovat n.15 ja 25cm korkeita puskia.
Zansku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen

Re: Miekkakasvit eivät kasva korkeutta

Viesti Kirjoittaja Zansku »

Mä nyt en todellakaan ole expertti asiassa, mutta pari juttua tuli mieleen. Onko sulla akvassa hiilarilisä? Oletko testannut/testauttanut laajaa kirjoa vesiarvoja (raudat, hiilarit ym. ja esim. KH) koskaan, paljonko akvaariossa on kaloja, muita kasveja, nitraattia? Puutetta voi olla muustakin kuin valosta tai aineista, joita peruslannoitteista tulee.
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Koss »

Minkälainen valaistus ja lannoitus altaassa on?
Ace
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Ace »

Vesiarvot ovat tietysti olleet samat, mutta monenlaista valaistusta on kokeiltu. Lannoitteena on enää JBL:n Root nutrient for aquatic plants. Nestemäisen olen lopettanut, mutta ei mitään eroa ole ollut. Ainoastaan levien kohdalla on tapahtunut muutoksia valaistuksen tai lannoitteiden muuttuessa. Tuota hiilarihommaa en ole kokeillut. Allas on 240 litraa ja kaloina ovat 2 lehtikalaa, 2 haarniskamonnia, 3 sinirihmakalaa, 11 kuusiraitabarbia, 8 piikkisilmää, 1 taistelukala ja 1 partamonni, eli koko lailla niin paljon kuin akvaario vetää. Tosin barbeja lukuunottamatta mitkään noista eivät vielä ole "täydessä" mitassaan; ovat 1-3 vuotta vanhoja. Vesiarvot ovat: Lämpö 25-26, N03 korkeintaan 10, N02 0, GH 4, KH 5, pH 6,7
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Koss »

Kasveilla saattaa kestää jopa kuukausia ennenkuin tottuvat uuteen valaistukseen. Lisäksi jotkut kasvit pitävät lepoaikaa, jos altaassa tapahtuu muutoksia, kasvia siirrellään, yms. Minkälainen valaistus tällä hetkellä on? Kuinka kauan kasvi on ollut istutettuna samassa paikassaan?
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Mulla tulee mieleen kuvailustasi, että ne "korkeat lehdet" oli ilmakasvatuslehtiä, jotka ovat todella monilla miekoilla ihan toisennäköisiä kuin uposlehdet. Ilmakasvatuslehdet on tyypillisesti sellaisia ripoja, joiden päässä lehti sitten on. Ja tyypillisesti uposlehdet juuri tuollaisia, että ne lähtevät sieltä ruusukkeen keskeltä lehtinä, siis ilman sitä pitkää ripaa. Lisäksi ilmakasvatetut taimet ovat suurempia kooltaan. Ilmalehdet sulavat pois kun kasvi siirtyy vesikasvatukseen. Ongelmia sille tuottaa myös sopeutuminen ilmakehän hiilidioksidista hiilariköyhään ympäristöön, veteen. Mutta tässä on lajikohtaisia eroja. Toinen asia mikä tulee mieleen on se, ettet ole ylipäätään saanut sitä taksonia, jota luulit ostavasi. Heitän ihan lonkalta, että varmaan puolet liikkeissä myynnissä olevista miekoista on jotain muuta kuin lapussa lukee. Ja kolmaneksi: jos valoa on paljon, miekat tapaavat jäädä mataliksi. Tai sanotaan niin, että tarvetta pituuskasvulle ei ole samalla tavalla kuin heikommassa valossa eli korkeampikin laji voi jäädä paljossa valossa paljonkin matalammaksi kuin vähäisemmässä valossa kasvava lajitoverinsa.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

Kasveilla on niin hyvät olosuhteet, että niiden ei tarvitse muuta kuin olla ja rehottaa, uskoisin. :D Monellahan on se ongelma, että kaupassa myydään matala, rehevä miekkakasvi, joka sitten "karkaa" kasvattamaan lehtiä pintaan. Itselläni kävi aikoinaan niin, vaikka olisin halunnut matalampia puskia. Luultavasti valoa oli liian vähän. Sulla tuo menee nyt toisinpäin.
Kultakalat
Hopotus
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Hopotus »

Mulla on kanssa sellaisia kokemuksia, että miekkaksvit kasvattaa välillä vain matalia lehtiä ilman sitä lehtivartaa (vai mikä se on) ja välillä pitkää vartta ja isoja lehtiä.

Nyt 140L on "ozelot", joka kasvattaa kyllä lehtiä mutta tuntuu että ne jää koko ajan vain matalammaksi vaikka lehtien lisääntymisnopeus vain kiihtyy. Ärsyttävää, koska miekkakasvi on taka-alalla, eikä siis näy edestä katsottuna, vaikka nätti olisikin niin laikukkaine punasine lehtineen. Jos siirtäisin sen etualalle se varmasti venähtäisi jättikokoiseksi :frown: . Tämän kasvin varjona ei juuri mitään ole, satunnaisesti rusolehdet kun oikein jää karsimatta.

240L on "E. x barthii", joka ensin kasvoi taaempana ihan kohtalaisen kokoiseksi, sitten siirsin sen eteen vasempaan reunaan ja siinä kasvoi vain noin 15cm korkuisena. Vuosinen saatossa tämäkin on ollut välillä varjoisammassa paikassa välillä valoisammassa. Nyt jokunen kuukausi sitten siirsin sen keskemmälle ja lähes etulasille, ja nyt se penteles on sitten kasvanut paljon isommaksi, noin 25-30cm.

120L altaassa miekkkasvi kuin miekkakasvi kasvaa kituuttaa pienenä ja huonona, tässä kyllä valoa vain 0,25w/l.

Ehkä ne siis oikeesti haluaa valoa kunnolla ja voimakkaassa valossa jäävät taas vähän matalammiksi.
Kalatkin saattavat itkeä, vaan vedessä eivät kyyneleet näy.
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja [groovehai] »

Onks tässä nyt kyse jättiläismiekasta vai jostakin herttamiekkalajikkeesta? Nuo herttamiekat ei nimittäin mulla ainakaan koskaan kasvattaneet lehtiä pintaan asti sen jälkeen kun ne ilmakasvatuslehdet oli kuihtuneet. Mun mielestä oon lukenut jostain Varjon kirjasta että ne tarvis 12 tuntia päivässä valoa kasvattaakseen taas niitä pitkiä varsia, voin muistaa väärinkin.

Mulla on kaksi jättiläismiekkaa, jotka kyllä pitävät lepokausia kasvussaan, erityisesti kukkimisensa jälkeen. Mutta lannoitteilla ja hiilarilla ne kyllä päätyvät vähän ajan päästä entisiin mittoihinsa...
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”